PDA

View Full Version : Explorer ?



~Dimitri~
29 februari 2008, 19:19
Hallo ,

Ik zit in het vjifde jaar hout ( VTI ) en ben klaar met mijn project die ik moest maken , namelijk een desing ligstoel.

Nu heb ik de vrijheid gekregen van mijn leekrachten om zelf iets te maken , en nu dacht ik aan een gitaar , namelijk ééntje met een Xplorer body.
Het is men eerste gitaar die ik zelf maak , en hij moet zo goedkoop mogelijk blijven , want als het mislukt ben ik toch verplicht hem te kopen.
Desondanks wil ik dat hij goed speelbaar is en een tamelijke sustain heeft .

Kunnen jullie mij helpen om dit te realiseren ?
Ik zou allereeerst de afmetingen van een xplorer body moeten hebben.
En ik denk dat ik zelf een nek ga maken , maar ik vrees dat dit grandioos zal mislukken , zoiezo is zelf een nek maken wss wat goedkoper.

Dus welk hout voor de body en welk hout voor de nek ? ( liefst een maple neck ) of een maple uitzicht , I dunno :) ik wil wat de feeling van een maple neck creëren .

Dus alvast heel erg bedankt , en hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Als dit wat lukt of wordt kan ik hem misschien in het "bouwproject" zetten en daar kunnen jullie mij misschien verder helpen ?

Nogmaal bedankt ,

Dimitri

orreltak
1 maart 2008, 11:57
nou,gibsons zijn one-piece mahonie(hals en body dus).
die maten van de body is denk ik wel moeilijk voor je om te vinden.
in ieder geval kan ik je wel aanraden om die zelfbouw projecten te lezen.zitten wel een of twee explorers tussen.

Mattia
1 maart 2008, 18:15
Euh, wat?

Gibsons zijn twee delen. Een voor de hals, en een bodie van meestal 2 of 3 delen, uitgezonderd de incidentele custom shop met 1-delige body.

Verder: nekken maken is echt niet zo moeilijk als het misschien lijkt. Gewoon een voorgezaagde toets, en de rest, tja, dan moet lukken. Koop een goed boek (Make Your Own Electric Guitar van Melvyn Hiscock) en ga in de projectenafdeling naar discussies kijken (heb er zelf een, strat en tele, inmiddels al bijna anderhalf jaar niks in gepost, maar toch, waar vrij uitgebreid de bouw van een fender-style hals staat gedocumenteerd, en er zijn genoeg andere threads met info over halzen met kophoek).

Bladeren door deze folder helpt ook wel wat, hoop ik. Zijn akoestische halzen die ik hier maak (met name) maar de principes zijn hetzelfde:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics/

Verder, hout: Afrikaans Mahonie (ik zou voor Sipo gaan voor de hals, is wat minder wisselvallig dan Khaya, als je niet weet waar je naar zoekt) is vrij goedkoop, voor een euro of 50 moet je wel genoeg hebben voor een 2-delige body en een hals. Maple mag ook, kost niet veel, is wel zwaarder en minder makkelijk te bewerken. Niet klassiek Gibson, in ieder geval.

Voor de rest kun je bij Guitarsupplies.nl of Tonefactory.nl voor weinig best redelijke hardware, pickups (Tonerider), tuning machines (ik zou je sterk aanraden om die 30 euro uit te geven aan Gotohs. Topspul, zelfs de goedkopere lijnen).

~Dimitri~
1 maart 2008, 22:20
Ok , bedankt alvast .

Ik hou jullie op de hoogte

universe777
2 maart 2008, 10:25
Ik heb een tijdje geleden een 1/1 tekening gemaakt voor een ESP type explorer. (in Illustrator)
Voor een toekomstig project van me. Net iets anders dan een Gib. ietsje puntiger.
Als je er een pdfje van wilt PM me maar, dan mail ik hem wel.
Ik wil ooit eens een Ken Lawrence achtige explorer hebben. En die hebben als basis shape de ESP vorm.

pueblo
2 maart 2008, 13:56
Ik heb een tijdje geleden een 1/1 tekening gemaakt voor een ESP type explorer. (in Illustrator)
Voor een toekomstig project van me. Net iets anders dan een Gib. ietsje puntiger.
Als je er een pdfje van wilt PM me maar, dan mail ik hem wel.
Ik wil ooit eens een Ken Lawrence achtige explorer hebben. En die hebben als basis shape de ESP vorm.
kan je hier geen link voor de pdf plaatsen?

Zjef
2 maart 2008, 14:38
kan je hier geen link voor de pdf plaatsen?

Dat zou tof zijn. Er zijn hier nog wel geïnteresseerden.

pueblo
2 maart 2008, 16:35
ik onder andere

universe777
2 maart 2008, 17:02
Ik kan op photobucket geen pdf plaatsen.
Geef maar een email adres dan mail ik hem wel.
Misschien iemand anders die hem dan kan linken.

Mattia
2 maart 2008, 20:00
Mail 'm naar mij en ik wil 'm best plaatsen. Je kan altijd bij yousendit.com terecht, bijvoorbeeld...

Zjef
2 maart 2008, 20:51
Alstublieft:
http://rapidshare.com/files/96533241/esp_explorer.pdf.html

shape van de body en de headstok
De toets en fretplaatsing zijn niet 100% nauwkeurig.

universe777
2 maart 2008, 20:51
Ik heb de tekening naar Zjef gestuurd.
Hij zou een poging wagen hem te plaatsen.

Even een opmerking bij de tekening:
De body en headstok zijn 100%.
De toets en fret plaatsing niet hou daar rekening mee.
De headstock is recht van voren getekend (vandaar dat het ietwat vreemd toont) maar op een gebouwde gitaar held deze wat naar achteren natuurlijk.
Aan dat vertekende perspectief heb je natuurlijk niets als je de tekening over wilt zetten op een paddle headstock, vandaar.

Nou veel plezier, en stuur es een foto als een project klaar is.

*edit* nou de beste man was me al voor haha, bedankt!

Zjef
2 maart 2008, 21:10
Geen probleem hoor. Graag gedaan.