PDA

View Full Version : Welke toonladder?!



nielsje777
29 februari 2008, 18:24
Hallo iedereen,

Ik heb dringend jullie hulp nodig. Welke toonladder kan ik gebruiken om te soleren over de volgende akkoorden?:

A5 - C5 - G5 - F5

Alvast hartelijk bedankt!
Groetjes,
Niels.

Voidhead
29 februari 2008, 18:32
A mineur (zelfde als C majeur)
A mineur pentatonisch
E mineur pentatonisch
D mineur pentatonisch

Dit zijn allemaal de noten uit A mineur (aeolisch)

Het zijn allemaal powerchords, dus in feite kun je nog meer kanten uit... Maar denk dat dit toereikend is voor een 'dringend' antwoord.

EuroCinema
29 februari 2008, 19:45
Zonder het nummer te kennen zou ik a mineur penta gokken.

:) haha, dringend... ik zie nu een gitarist voor me op een podium voor een volle zaal, nog twee refreinen te gaan tot de solo en dan koortsig op je laptop GN bezoeken.

iwamoto
29 februari 2008, 19:56
A mineur (zelfde als C majeur)
A mineur pentatonisch
E mineur pentatonisch
D mineur pentatonisch

Dit zijn allemaal de noten uit A mineur (aeolisch)

Het zijn allemaal powerchords, dus in feite kun je nog meer kanten uit... Maar denk dat dit toereikend is voor een 'dringend' antwoord.
wow, jij weet wel veel, jij zou conservatorium moeten doen man!

Jeroensnake
29 februari 2008, 20:03
Wat is dat nou weer voor een sarcastisch antwoord? Hij gaf toch gewoon antwoord op de vraag ... of mis ik hier iets ? :chicken:

-=JEROEN=-
29 februari 2008, 23:34
A5 = a e
C5 = c g
G5 = g d
F5 = f c

bij elkaar opgeteld = a c d e f g

de rest kan je zelf wel verzinnen http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

Voidhead
1 maart 2008, 13:53
Wat is dat nou weer voor een sarcastisch antwoord? Hij gaf toch gewoon antwoord op de vraag ... of mis ik hier iets ? :chicken:

Iwamoto en ik kennen elkaar, beide dezelfde leermeester gehad. Neemt niet weg dat het natuurlijk ontzettend flauw is :D

DiazArif
9 maart 2008, 12:32
Zelf weet ik het niet maar als je het zelf wilt uitzoeken,
kan je altijd op deze handige site een kijkje nemen!
http://all-guitar-chords.com je vind er echt alles.

JohnLord
9 maart 2008, 15:32
A mineur (zelfde als C majeur)
A mineur pentatonisch
E mineur pentatonisch
D mineur pentatonisch

Dit zijn allemaal de noten uit A mineur (aeolisch)

Het zijn allemaal powerchords, dus in feite kun je nog meer kanten uit... Maar denk dat dit toereikend is voor een 'dringend' antwoord.


A mineur over A5?

gorgasm
9 maart 2008, 16:02
tuurlijk, A5 = a en e,
Amin toonladder = a b c d e f g

Voidhead
9 maart 2008, 16:07
A majeur had ook gekund over die A5. Maar gezien de andere akkoorden en dan met name gezien de C5 en F5 kun je beter A mineur knallen, anders ben je per akkoord aan het moduleren. Dit kan allemaal omdat die powerchords geen geslacht (min/maj) hebben en dus kun je er alle kanten mee uit binnen de context van het nummer.

gorgasm
9 maart 2008, 18:33
Dit kan allemaal omdat die powerchords geen geslacht (min/maj) hebben en dus kun je er alle kanten mee uit binnen de context van het nummer.

idd, kdenk dat dit als je t per akkoord bekijkt een tonale kwestie is.

Sterik
9 maart 2008, 23:42
A majeur had ook gekund over die A5. Maar gezien de andere akkoorden en dan met name gezien de C5 en F5 kun je beter A mineur knallen, anders ben je per akkoord aan het moduleren. Dit kan allemaal omdat die powerchords geen geslacht (min/maj) hebben en dus kun je er alle kanten mee uit binnen de context van het nummer.

je kan natuurlijk onnodig heel ingewikkeld doen :satisfie: , ik denk dat Am penta toereikend genoeg is, tenzij het een jazz stuk is met 4 powerchords
no offence trouwens