PDA

View Full Version : 3-way naar 5-way = dunne middengeluiden



Fuhgawz
29 februari 2008, 16:55
Ik ben gevraagd de Hondo Stratocaster van een vriend van mij een beetje op te knappen door de krakende electronica te vervangen. Nu heb ik in plaats van de 3-way switch een standaard 5-way strat schakelaar erin gezet, maar in de middenstanden (stand 2 en 4 dus) klinkt hij heel dun en zwak. Zijn ze dan 'out of phase' of zo?
Ik vond het al vreemd dat er drie draden uit die single coils kwamen ipv twee. Zou ik dit op kunnen door van het middelste element een andere draad met de schakelaar te verbinden? Of heeft dit 'probleem' een heel andere oorzaak?

fred dons
29 februari 2008, 17:25
waarschijnlijk zijn deze pups stacked humbucker in single coil format, sluit alleen de aarde aan en 1 van de andere 2 draadjes (even proberen welke van de 2 de plus is en welke de coilsplit)

Fuhgawz
29 februari 2008, 23:46
Weet je dat zeker? Twee van de drie draden waren oorspronkelijk al geaard per element, wat dan toch zou willen zeggen dat hij altijd maar één helft van zijn stack heeft gebruikt? Daarbij klinkt hij prima als je slechts één van de elementen kiest, hij klinkt alleen dun als je er twee selecteert (stand 2 en 4 dus).
Maargoed, ik zal het evengoed eens proberen. Thanks voor de reactie in ieder geval!! :)

fred dons
1 maart 2008, 09:08
en als dat niet werkt de plus en de min omdraaien van de middelste pickup (dan is hij inderdaad waarschijnlijk uit fase)

Fuhgawz
3 maart 2008, 20:00
Yeah het is uiteindelijk opgelost met het omdraaien van draadjes. Het was echter niet de witte zoals ik had verwacht, maar de zwarte. Dus, mocht iemand in de toekomst een 5-way in een Hondo strat zetten: gebruik van het middelste element de zwarte draad als + en verbind de rode en witte met de aarde. Thanks Fred!! ;)