PDA

View Full Version : Welke soldeerbout/soldeerstation?



artnaz
29 februari 2008, 13:42
Ik heb nu toch echt een keer een eigen soldeerbout nodig, dus ik ben van plan om er ééntje aan te schaffen. Op zich soldeer wil ik alleen wat effectjes en gitaar-electronica solderen. Heel misschien later nog wat aan amps, maar ik weet niet of ik zo ver kom.

Het moet wel meteen een goede zijn, waar ik een hele lange tijd mee vooruit kan. Maar, ik heb er de ballen verstand van.

Dus waar moet ik op letten? Regelbare temperatuur, anti-statisch, PTC (positieve temperatuurcoëfficient (geen idee wat dat is))? Handiger voor mij zou zijn als jullie mij een specifiek model kunnen aanraden.

Het mag best aardig wat kosten, maar dan moeten die extra centen het ook echt waard zijn.
Weller's Soldeerstations moeten goed zijn... (http://www.cooperhandtools.com/brands/weller/index.cfm?model_list=1&att_id=WEL003&att1=Soldering%20Stations&att2=Industrial%20Soldering%20Stations)

P.S.: Maakt de soldeertin nog veel uit?

aad
29 februari 2008, 14:31
Ik heb nu toch echt een keer een eigen soldeerbout nodig, dus ik ben van plan om er ééntje aan te schaffen. Op zich soldeer wil ik alleen wat effectjes en gitaar-electronica solderen. Heel misschien later nog wat aan amps, maar ik weet niet of ik zo ver kom.

Het moet wel meteen een goede zijn, waar ik een hele lange tijd mee vooruit kan. Maar, ik heb er de ballen verstand van.

Dus waar moet ik op letten? Regelbare temperatuur, anti-statisch, PTC (positieve temperatuurcoëfficient (geen idee wat dat is))? Handiger voor mij zou zijn als jullie mij een specifiek model kunnen aanraden.

Het mag best aardig wat kosten, maar dan moeten die extra centen het ook echt waard zijn.
Weller's Soldeerstations moeten goed zijn... (http://www.cooperhandtools.com/brands/weller/index.cfm?model_list=1&att_id=WEL003&att1=Soldering%20Stations&att2=Industrial%20Soldering%20Stations)
P.S.: Maakt de soldeertin nog veel uit?

Weller absoluut TOP.
JBC ook prima.

Dit zijn prijzige apparaten, maar betrouwbaar.
Maar het kan ook met minder.
http://www.conrad.nl/goto/?product=588200
lijkt mij ook niet slecht hoor!

Soldeertin. Zilversoldeer kan. Maar of dat veel uitmaakt????

/edit. Ik zou geen tin bij de Gamma kopen.

Rinze
29 februari 2008, 15:12
Ik had een Weller, die ging stuk na een paar jaar. Nu heb ik een merkloze die de helft kost en het ook prima doet. Het is een 45 watter, dan kun je ook lekker op de potmeters solderen. Bij dunne draadjes moet je dan wel snel zijn i.v.m. doorbranden, maar het gaat ook heel snel, en netjes. Die Weller was 15 watt en daar ging het niet lekker mee vond ik.

Franc
29 februari 2008, 15:16
Ik gebruik die van Conrad (zoals hierboven), maar dan de digitale versie, die geeft exact de temperatuur van de tip aan op een display.
Perfect ding.

De ideale tin is nog een zoektocht, ik mag geen lood meer gebruiken, maar de alternatieven verschillen nogal in verwerkbaarheid.

artnaz
29 februari 2008, 15:24
Wat voor mij het belangrijkste is, is dat het resultaat goed is. Dat het apparaat zelf van de beste materialen, beste componenten, meeste instellingen, etc. heeft maakt me niks uit. Maar ik weet dus niet waar ik op moet letten.

Een oude kennis van mij had/heeft deze (http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flN0YXRlPTE3MDE4ODY1Nzg=?~template=PCAT_AREA_S_BR OWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&product_show_id=588200&p_init_ipc=X&p_page_to_display=fromoutside&~cookies=1), en was er erg te spreken over. Vooral met dat "anti-statisch" was hij steeds aan het pronken, maar ik weet niet meer of dat in de praktijk belangrijk is.

Als het allemaal niks uitmaakt, lijkt me deze (http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flN0YXRlPTE3MDE4ODY1Nzg=?~template=PCAT_AREA_S_BR OWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&product_show_id=588200&p_init_ipc=X&p_page_to_display=fromoutside&~cookies=1) erg functioneel.

Franc
29 februari 2008, 15:25
Anti-statisch is alleen handig als je direkt aan ICs moet solderen.

Meestal soldeer je toch eerst voetjes waar je ICs indrukt, dus dan voegt het weinig toe.

no 1 hops
29 februari 2008, 22:16
heb sinds kort deze van velleman
15 euro, regelbaar, losse stiften bij te krijgen en heet genoeg om bovenop metalen potmeter behuizing een massa punt te maken.
http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=363894

hugo123
29 februari 2008, 22:49
Ik ga altijd met mijn opa naar de radiomarkt om tin op loodbasis te halen, ik weet niet of dat er nu nog is(is toch verboden?) maar dat vind ik veel makkelijker dan gewoon tin!

hadv
29 februari 2008, 23:26
soldeertin met lood is nog steeds te koop.
het is wel verboden voor de industrie, maar niet voor de thuisknutselaar.
koop wel soldeertin met harskern en gebruik nooit andere "hulpmiddelen" zoals het vervloekte S39 (dat is voor loodgieters)

30-45 watt voor kabels en zo
15-20 watt voor electronica
mijn favoriete merk is Ersa en absoluut geen Weller
momenteel heb ik ook nog een 18 watt Antex waar ik ook zeer tevreden over ben

overigens allemaal gewone no-nonsense bouten, nix geen digitale uitlezing van de temperatuur.
werkt prima, ook voor ic's en dunne draadjes

artnaz
29 februari 2008, 23:36
Hoe zit dat eigenlijk met die wattage en temperatuur? Je zegt dat je voor kabels meet Watt gebruikt, maar dat is dan evenredig met de temperatuur neem ik aan? Want wat ik zo zijn al die apparaten met een regelbare temperatuur...

En waarom voor kabels een hogere wattage/temperatuur? Wat ik altijd deed (misschien harstikke fout) was gewoon de temperatuur zo instellen dat het tin mooi smelt en weer stolt...

Dus in principe heb ik geen digitale aflezing nodig, geen anti-statische eigenschap, en aan 50W heb ik genoeg? Verder niks belangrijks? Dus het maakt geen bout (;)) uit welke bout ik neem, als ik het kort door de bocht zeg?

caliban
1 maart 2008, 00:30
heb sinds kort deze van velleman
15 euro, regelbaar, losse stiften bij te krijgen en heet genoeg om bovenop metalen potmeter behuizing een massa punt te maken.
http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=363894
15 euro voor heel dat ding, ziet er leuk uit, waar koop je zoiets. Ik vroeg in de winkel waar ik soms wat componenten koop wat ik best zou kopen, en die mannen wilden me onmiddellijk 75 euro laten uitgeven en dan was het nog niet eens regelbaar of niets.
Ik soldeer voorlopig met een bout zonder enige merkaanduiding op. Van mijn grootouders meegekregen, alles lukt er mee, maar ik denk dat het wel gemakkelijker kan.

Rinze
1 maart 2008, 08:54
Volgens mij maakt het ook minstens zoveel uit hoe goed je techniek is en of je de tip schoon houdt. Dat laatste deed ik vroeger niet zo vaak, dan wil het op een gegeven moment echt niet meer :???:

artnaz
1 maart 2008, 11:55
Volgens mij maakt het ook minstens zoveel uit hoe goed je techniek is en of je de tip schoon houdt. Dat laatste deed ik vroeger niet zo vaak, dan wil het op een gegeven moment echt niet meer :???:Ja, dat dacht ik al. Qua techniek weet ik niet, maar ik zorg altijd supergoed voor mijn apparatuur. Van laptop tot gitaar tot tv tot tosti-apparaat... :D

bert k
1 maart 2008, 12:22
Het is simpel, hoe groter het metaal is waar je op wilt solderen, hoe meer vermogen je nodig hebt. Dus voor pluggen en kabels kan je wel wat meer vermogen gebruiken, vooral luidsprekerkabel is een ramp met een te kleine bout. Maar voor electronica zoals printjes wil je wat minder, anders gaat het te hard. Ik heb zelf een 25 Watt bout, goed voor klein werk en pluggen, maar luidsprekerkabel en bijvoorbeeld de achterkant van potmeters is hij net wat te zwak voor.

Franc
1 maart 2008, 12:26
450 graden is krap hoor voor het solderen op potmeterbehuizingen.
Het smelt wel maar pakt niet echt aan het huis vast.
Daar pak ik meestal ff een zwaardere bout voor.

artnaz
1 maart 2008, 12:56
Het is simpel, hoe groter het metaal is waar je op wilt solderen, hoe meer vermogen je nodig hebt. Dus voor pluggen en kabels kan je wel wat meer vermogen gebruiken, vooral luidsprekerkabel is een ramp met een te kleine bout. Maar voor electronica zoals printjes wil je wat minder, anders gaat het te hard. Ik heb zelf een 25 Watt bout, goed voor klein werk en pluggen, maar luidsprekerkabel en bijvoorbeeld de achterkant van potmeters is hij net wat te zwak voor.Ok, dan deed ik het toch niet verkeerd op zich.

@Franc: Maar met 450°C kun je op zich wel uit de voeten, als je niet te vaak aan de behuizingen van potmeters soldeert?

Franc
1 maart 2008, 12:58
Ja hoor ik doe er alles verder mee. Regelbaar tot 450C.

Chris Winsemius
1 maart 2008, 13:06
Solderen achterkant potmeters:
- eerst wat schuren/vijlen
- dan vetvrij maken (met aceton)

Bovenstaand kun je ook in 1 x doen met 'n soort koolvezel-potlood (ben even de exacte naam vergeten).

H.Manback
1 maart 2008, 14:01
450 graden is krap hoor voor het solderen op potmeterbehuizingen.
Het smelt wel maar pakt niet echt aan het huis vast.
Daar pak ik meestal ff een zwaardere bout voor.

Klopt de temperatuur sensor wel :???:, 450 is wel erg heet vind ik, mijn soldeer station gaat tot 420. Ik weet alleen niet precies wat de temperatuur is die ik gebruik aangezien ik een andere bout heb aangesloten, maar 300 a 350 is toch meer dan zat daar voor?

bert k
1 maart 2008, 14:16
Ik dacht dat gewone soldeertin bij 275 graden smolt.

Chris Winsemius
1 maart 2008, 14:20
Ik dacht dat gewone soldeertin bij 275 graden smolt.

Moderne soldeertin smelt pas bij hogere temperatuur, er mag geen lood meer in zitten door de ROHS norm dus:
- smeltpunt is hoger
- visuele controle juistheid soldeerverbinding is praktisch onmogelijk (goed of slecht ziet er altijd dof uit)

Maar 450 graden lijkt mij behoorlijk heet...

caliban
1 maart 2008, 14:27
Ja, dat dacht ik al. Qua techniek weet ik niet, maar ik zorg altijd supergoed voor mijn apparatuur. Van laptop tot gitaar tot tv tot tosti-apparaat... :D
En voor je vrouw

artnaz
1 maart 2008, 14:30
En voor je vrouwDie wordt dus verwaarloosd, en is nu ook weg... :D

Maargoed, ik ga denk ik die LAB1 aanschaffen, die voeding is mooi meegenomen, en zo'n multimeter erbij ziet er ook cool uit en is erg handig! :)

no 1 hops
1 maart 2008, 18:54
15 euro voor heel dat ding, ziet er leuk uit, waar koop je zoiets. Ik vroeg in de winkel waar ik soms wat componenten koop wat ik best zou kopen, en die mannen wilden me onmiddellijk 75 euro laten uitgeven en dan was het nog niet eens regelbaar of niets.
Ik soldeer voorlopig met een bout zonder enige merkaanduiding op. Van mijn grootouders meegekregen, alles lukt er mee, maar ik denk dat het wel gemakkelijker kan.
www.e-places.nl staan zo'n 20 electronica zaken die ze denk ik wel kunnen leveren

of probeer hier
http://www.velleman.be/nl/nl/dealer/search/


en hij heeft mij weller verslagen, was niet super luxe, wel drie standen qua warmte in te stellen maar een solderpunt maken op een potmeter lukte niet.

no 1 hops
1 maart 2008, 18:58
450 graden is krap hoor voor het solderen op potmeterbehuizingen.
Het smelt wel maar pakt niet echt aan het huis vast.
Daar pak ik meestal ff een zwaardere bout voor.punt op de behuizing zetten en tot 10 tellen, op de behuizing vlak bij de punt het tin aanbrengen en weer tot 10 tellen en je ziet het dan vloeien.
meestal is het daarna goed ,tenminste met die velleman van mij

e!
12 maart 2008, 15:26
heb sinds kort deze van velleman
15 euro, regelbaar, losse stiften bij te krijgen en heet genoeg om bovenop metalen potmeter behuizing een massa punt te maken.
http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=363894
+1 Ik gebruik dezelfde. Ik ben niet zo iemand die een excuus zoekt om z'n soldeerbout te trekken, maar vooralsnog ben ik zeer tevreden over dit dingetje. Ik soldeerde er wat printplaatdingetjes, kabels en pots mee. Allemaal zonder problemen... en dat inderdaad voor 15 luttele eurootjes -> joy.:hippie:

artnaz
24 maart 2008, 01:02
Heb er nog steeds geen gekocht. Die Lab1 wordt het toch niet, want ik zie dat ik voor het zelfde geld (of zelfs minder) een mooie Weller krijg tweedehands. Ik weet niet of iemand er verstand van heeft hier, maar ik kan het altijd proberen, want ik kan niks op internet vinden: Weet iemand wat het verschil is tussen de volgende modellen?

- Weller WECP-20 (niet meer gemaakt)
- Weller WS50 (niet meer gemaakt)
- Weller WS51 (nieuwe versie van de WS50)

Allen lijken ze dezelfde functies te hebben, maar dat baseer ik op de beperkte beschrijvingen op www.ebay.de, want ik kan er vrij weinig over vinden... :(

Anders neem ik gewoon één van de drie, maar vind het toch altijd fijn om te weten wat de (kleine) verschillen zijn. :D

no 1 hops
24 maart 2008, 13:56
Heb er nog steeds geen gekocht. Die Lab1 wordt het toch niet, want ik zie dat ik voor het zelfde geld (of zelfs minder) een mooie Weller krijg tweedehands. Ik weet niet of iemand er verstand van heeft hier, maar ik kan het altijd proberen, want ik kan niks op internet vinden: Weet iemand wat het verschil is tussen de volgende modellen?

- Weller WECP-20 (niet meer gemaakt)
- Weller WS50 (niet meer gemaakt)
- Weller WS51 (nieuwe versie van de WS50)

Allen lijken ze dezelfde functies te hebben, maar dat baseer ik op de beperkte beschrijvingen op www.ebay.de, want ik kan er vrij weinig over vinden... :(

Anders neem ik gewoon één van de drie, maar vind het toch altijd fijn om te weten wat de (kleine) verschillen zijn. :D
kan je alleen 1 waarschuwing geven
er zijn modellen waarvoor geen stiften meer worden gemaakt
(had dus ook zo'n model)

als je echt met preciese temp wilt werken zul je zo'n digitaal ding moeten hebben met temp aanduiding.
anders kan ik niet anders zeggen pak zo'n velleman

HaroldA
1 juli 2008, 10:52
-verplaatst naar eigen topic-