PDA

View Full Version : telecaster zwembad



demetalenman
29 februari 2008, 13:32
ik had een vraagje omtrent de routing van mijn amerikaanse telecaster uit 2007.

Ik heb dus een amerikaan uit 07' dus das nog de voorganger van de vernieuwde telecaster die dit jaar is uitgebracht.

Ik las op de site dat het 2008 model zogenaamde H/S/H routing heeft. Dat betekend dus onder de slagplaat en brug zitten gaten gefreesd voor humbuckers en een single coil in het midden. Dus met andere woorden de single coil elementen zwemmen in een gaat ter grote van een humbucker. Ik weet niet wat voor invloed dit daadwerkelijk heeft op je geluid, maar echter ben ik hier niet zo gecharmeerd van.

Ik heb geen zin om allemaal onderdelen van me gitaar los te gaan schroeven om te kijken hoe dat zit, maar ik ben wel nieuwsgierig wat voor "routing" ze hebben toegepast op een amerikaan uit 2007.

barno
29 februari 2008, 13:40
ik had een vraagje omtrent de routing van mijn amerikaanse telecaster uit 2007.

Ik heb dus een amerikaan uit 07' dus das nog de voorganger van de vernieuwde telecaster die dit jaar is uitgebracht.

Ik las op de site dat het 2008 model zogenaamde H/S/H routing heeft. Dat betekend dus onder de slagplaat en brug zitten gaten gefreesd voor humbuckers en een single coil in het midden. Dus met andere woorden de single coil elementen zwemmen in een gaat ter grote van een humbucker. Ik weet niet wat voor invloed dit daadwerkelijk heeft op je geluid, maar echter ben ik hier niet zo gecharmeerd van.

Ik heb geen zin om allemaal onderdelen van me gitaar los te gaan schroeven om te kijken hoe dat zit, maar ik ben wel nieuwsgierig wat voor "routing" ze hebben toegepast op een amerikaan uit 2007.

lijkt me vrij logisch dat die tele een normale scoil routing heeft, bij die nieuwe wordt de humbucker routing expliciet vermeld, bij de oudere niet denk ik. Een zwembad is trouwens nog iets anders: een groot langwerpig gat waar naar believen verschillende pupmaten in kunnen, squiertjes hebben dat soms dacht ik.

iWishmaster
29 februari 2008, 15:26
Fender doet wel vaker rare dingen, vooral met mexicanen en squiers. Heb ook van iemand gehoord die zn mexican strat openschroefde om te ontdekken dat 'ie HSS routing had ipv SSS. Als ze een keer een body te kort komen zullen wel gewoon wat anders pakken wat ze toevallig nog op vooraad hebben, niet echt een prettige gedacht, moet je straks in de winkel de slagplaat eraf schroeven om te weten wat je in huis haalt :X

Daan_B
29 februari 2008, 15:33
Hoeft niet hoor, even op de slagplaat in de buurt van de pickups tikken en luisteren of 'ie hol is :) .

Kaïn
29 februari 2008, 15:37
Fender doet wel vaker rare dingen, vooral met mexicanen en squiers. Heb ook van iemand gehoord die zn mexican strat openschroefde om te ontdekken dat 'ie HSS routing had ipv SSS. Als ze een keer een body te kort komen zullen wel gewoon wat anders pakken wat ze toevallig nog op vooraad hebben, niet echt een prettige gedacht, moet je straks in de winkel de slagplaat eraf schroeven om te weten wat je in huis haalt :X
Of dat raar is weet ik niet. Fender weet vast ook zelf wel dat er een hoop geklust wordt aan tele's en strats. Als iemand besluit toch maar een humbucker in zn strat te gooien lijkt het me niet vervelend dat je dan niet meer bij hoeft te routen.

De Beer
29 februari 2008, 15:50
niet echt een prettige gedacht, moet je straks in de winkel de slagplaat eraf schroeven om te weten wat je in huis haalt :XWat maakt het uit? Ik neem aan dat je je gitaren op de klank en bespeelbaarheid koopt?

jimihattricks
29 februari 2008, 16:58
Of dat raar is weet ik niet. Fender weet vast ook zelf wel dat er een hoop geklust wordt aan tele's en strats. Als iemand besluit toch maar een humbucker in zn strat te gooien lijkt het me niet vervelend dat je dan niet meer bij hoeft te routen.

die HSS routing op mijn mex strat kwam mij verdomd goed uit :)

http://img339.imageshack.us/img339/1602/gretschstratel8.jpg

trouwens, niets cooler dan een tele met een humbucker in de halspositie! dus wees blij :hippie:

demetalenman
29 februari 2008, 17:05
wat denken jullie wat voor invloed het op je geluid heeft deze extra grote ruimtes. Aangezien de elementen er een beetje los in bungelen, inplaats van lekker nauw tussen het hout

bass blom
29 februari 2008, 17:09
wat denken jullie wat voor invloed het op je geluid heeft deze extra grote ruimtes. Aangezien de elementen er een beetje los in bungelen, inplaats van lekker nauw tussen het hout

tja, dat is 1 van de meest besproken dingen, een snaar in de loze ruimte wordt ook door een pickup opgepakt :D

Rutger
29 februari 2008, 17:13
Aangezien de elementen er een beetje los in bungelen, inplaats van lekker nauw tussen het hout
Nee, daar zou ik ook niet opgewonden van raken...

Eko
29 februari 2008, 17:19
Ik heb nog nooit een tele gezien met HSH. Gaat dit niet over een strat? Zwembadfrezing is niet alleen voor Squier, Fender past het ook toe op andere modellen.
De enige tele met een frezing voor meerdere p.u`s is volgens mij een Nashville tele.

iWishmaster
29 februari 2008, 18:48
Wat maakt het uit? Ik neem aan dat je je gitaren op de klank en bespeelbaarheid koopt?
Als ik een SSS gitaar koop wil ik niet datie ge-route is voor iets anders, ik vind het een erg slordige oplossing van de fabrikant. Ongeacht wat voor een invloed het heeft op de sound. Maar dat ligt misschien aan mij.

Morpheus
29 februari 2008, 18:56
Als ik een SSS gitaar koop wil ik niet datie ge-route is voor iets anders, ik vind het een erg slordige oplossing van de fabrikant. Ongeacht wat voor een invloed het heeft op de sound. Maar dat ligt misschien aan mij.


hoezo slordig? wat is de bedrijfsfilosofie van fender? wat was de filosofie van LEO fender? 'makkelijk, goedklinkende gitaren maken die je zelf heel makkelijk kan aanpassen naar je eigen smaak''.

die lijn zet Fender Corp. gewoon door. je moet zonder grote problemen je gitaar kunnen veranderen. wil je een hum/sing/hum configuratie hebben? kan! je hoeft alleen een ander slagplaatje te kopen en de pups, en tis klaar. wil je een p90 erin? kan ook. het is alleen maar om de gitarist van dienst te zijn...

Flipkoos
29 februari 2008, 19:01
Fender doet wel vaker rare dingen, vooral met mexicanen en squiers.

Idd...stukjes schuurpapier tussen hals en body drukken om hem beter te laten passen bijvoorbeeld. Kwam ik een paar jaar geleden tegen op een Squier...

iWishmaster
29 februari 2008, 19:05
hoezo slordig? wat is de bedrijfsfilosofie van fender? wat was de filosofie van LEO fender? 'makkelijk, goedklinkende gitaren maken die je zelf heel makkelijk kan aanpassen naar je eigen smaak''.

die lijn zet Fender Corp. gewoon door. je moet zonder grote problemen je gitaar kunnen veranderen. wil je een hum/sing/hum configuratie hebben? kan! je hoeft alleen een ander slagplaatje te kopen en de pups, en tis klaar. wil je een p90 erin? kan ook. het is alleen maar om de gitarist van dienst te zijn...
Ja daar heb je wel een punt. Ik ben misschien een beetje 'ouderwets' principieel op dat gebied ...

Dirkdewaard
29 februari 2008, 21:27
SRV was helemaal gek van zijn zewmbad in zijn lipstick strat. Beetje "hol" geluid. Mijn strat heeft ook een zwembad en hij klinkt fantastisch.

En ik heb een hekel aan fender. :)

Noid
1 maart 2008, 00:10
Wat maakt het uit? Ik neem aan dat je je gitaren op de klank en bespeelbaarheid koopt?
Zo zie ik het ook.

jimihattricks
1 maart 2008, 16:29
overigens kun je beter een zwembad in je gitaar hebben dan je gitaar in een zwembad..