PDA

View Full Version : Goedkope studio zangmic? (+ geluidskaart)



Luke-wannabe
29 februari 2008, 09:29
Hey iedereen.

Ik wil voor mijn vriendin gewoon een goedkope zang mic waarmee je leuk zang kunt opnemen. Daar moet natuurlijk ook een externe geluidskaart/interface bij.
Iemand tips? Het hoeft geen top of the line te zijn, maar wel een beetje prijs/kwaliteit verhouding.
Het budget voor audio-interface en mic is 300 euro.

Thnx in advance,
Leon

Luke-wannabe
29 februari 2008, 09:49
Is dit bijvoorbeeld iets?

http://images4.thomann.de/pics/prod/202843.jpg
http://www.thomann.de/nl/akg_perception_200_bundle.htm

http://images4.thomann.de/pics/prod/189237.jpg
http://www.thomann.de/nl/behringer_b1_bundle.htm

http://images4.thomann.de/pics/prod/203197.jpg
http://www.thomann.de/nl/the_tbone_sct700popkiller.htm

Ik weet niet of dit zangmic's zijn, hoor. Het ziet er voor mij uit als een zangmic, maar zeker weten doe ik het niet.

guhlenn
29 februari 2008, 09:54
JA hoor , die zijn allemaal behoorlijk. kijk ook eens naar audio technica (20xx)en studio projects (B1), hun budget reeks word over het algemeen goed gewaardeerd.

Roman
29 februari 2008, 09:59
en dan moet je idd nog een audio interface hebben, maar daar zijn draadjes genoeg van op dit forum. zoek maar eens. Ik heb er al behoorlijk wat over gepost.

Wellicht kunnen we eens een sticky maken met daarin wat tips en links naar audio interfaces etc. Er wordt veel om gevraagd hier.

Luke-wannabe
29 februari 2008, 10:05
JA hoor , die zijn allemaal behoorlijk. kijk ook eens naar audio technica (20xx)en studio projects (B1), hun budget reeks word over het algemeen goed gewaardeerd.
Zoals deze (http://www.thomann.de/nl/audio_technica_at2020.htm) en deze (http://www.thomann.de/nl/studio_projects_b1.htm). Is dit (http://www.thomann.de/nl/studio_projects_c1_bundle.htm) ook een goede optie? Ik vind die bundels wel relaxed!

Edit: En deze (http://www.thomann.de/nl/studio_projects_c3_bundle.htm) dan? Die lijkt me iets beter dan die C1 die ik net postte.

Roman
29 februari 2008, 10:14
neem lekker die B1

bass blom
29 februari 2008, 10:34
en dan deze http://www.thomann.de/nl/studio_projects_b1.htm
met de m-audio buddy, 195 euro.
2 xmic input en/of ook gitaar, mag jij misschien ook af en toe inprikken :satisfie:

maar dit soort mics zijn minder geschikt voor live gebruik, moet dat er niet ook mee gedaan?

Luke-wannabe
29 februari 2008, 12:07
en dan deze http://www.thomann.de/nl/studio_projects_b1.htm
met de m-audio buddy, 195 euro.
2 xmic input en/of ook gitaar, mag jij misschien ook af en toe inprikken :satisfie:

maar dit soort mics zijn minder geschikt voor live gebruik, moet dat er niet ook mee gedaan?
Nee nee voor live gebruik heeft ze al een dikke zanginstallatie en (voorlopig) een Shure SM 58. :satisfie:

Kan ik dan niet beter dit kopen? http://www.thomann.de/nl/prod_cbundle_165.html?gk=migr&cbcid=1006&art=65316

En optie 5,6 en 7 staan open. Als je die invult met iets naar keuze moet je zeker bijbetalen? (of is dit een hele stomme vraag)


Edit: Ohnee dat is een preamp. Ik moet een audio interface hebbe, niet?

Edit2: Ik zie net dat je alles naar behoeven kunt aanpassen en dat de prijs dan ook verandert. Ideaal! Daar ga ik binnekort eens lekker voor zitten!

Roman
29 februari 2008, 12:21
Daar ga ik binnekort eens lekker voor zitten!
Doe dat ;)

peter_heijnen
29 februari 2008, 12:30
Nee nee voor live gebruik heeft ze al een dikke zanginstallatie en (voorlopig) een Shure SM 58. :satisfie:
Met die 58 heeft gary moore still got the blues ingezongen, gewoon in de regiekamer zonder koptelefoon en met de afluistering aan naar eigen zeggen. Leuke opnames zijn er dus ook best mee mogelijk.

Han S
29 februari 2008, 12:48
Met die 58 heeft gary moore still got the blues ingezongen, gewoon in de regiekamer zonder koptelefoon en met de afluistering aan naar eigen zeggen. Leuke opnames zijn er dus ook best mee mogelijk.

+1. Bono doet het net zo, met de 58 en de muziek keihard op de main monitoren.

Maar een groot membraan condensator kan meer detail geven en het hangt van je muizek af wat geschikter is, maar dat neemt niet weg dat als je al een 58 hebt waarom zou je hem dan niet gebruiken?

Luke-wannabe
29 februari 2008, 13:00
+1. Bono doet het net zo, met de 58 en de muziek keihard op de main monitoren.

Maar een groot membraan condensator kan meer detail geven en het hangt van je muizek af wat geschikter is, maar dat neemt niet weg dat als je al een 58 hebt waarom zou je hem dan niet gebruiken?
Uhm nou het lijkt me dat je als je met een SM 58 dat gaat opnemen dat je veel betere mixing skills moet hebben, niet? En aangezien ik niet supergoed kan mixen lijkt me dat niet zo'n handig idee.

peter_heijnen
29 februari 2008, 13:08
Uhm nou het lijkt me dat je als je met een SM 58 dat gaat opnemen dat je veel betere mixing skills moet hebben, niet?
Hoeft niet.

Niet iedereen met een rijbewijs kan zomaar in een ferrari rijden, juist het rijden in die betere auto vergt meer skills.

Han S
29 februari 2008, 13:09
Maar een SM58 is een zeer behoorlijke zangmicrofoon hoor, hij is niet zomaar zo populair geworden. Mensen als Gary Moore en Bono Vox hebben de beschikking over dikke Neumanns, maar kiezen toch voor de SM58.

Er zijn ook betere dynamische microfoons, maar die kosten een veelvoud van de 58 en gewoon goed kan zomaar goed genoeg zijn.

Luke-wannabe
29 februari 2008, 13:14
Maar een SM58 is een zeer behoorlijke zangmicrofoon hoor, hij is niet zomaar zo populair geworden. Mensen als Gary Moore en Bono Vox hebben de beschikking over dikke Neumanns, maar kiezen toch voor de SM58.

Er zijn ook betere dynamische microfoons, maar die kosten een veelvoud van de 58 en gewoon goed kan zomaar goed genoeg zijn.
Okeej ik zal het voorleggen aan d'r. Thnx Han!

Han S
29 februari 2008, 13:28
Als je een SM58 naast een Neumann M149 houdt hoor je wel een groot verschil, maar ik zou voor een zangeres die veel detail heeft dan de 149 gebruiken, maar voor een harde rockchick werkt een handheld mic als de Beyer M88 dan wel weer beter, geeft ook meer ballen aan het geluid. De M88 zie ik als een betere uitvoering van het type SM58, maar hij kost wel drie keer zoveel.

Een zangeres als Sarah Brightman om een voorbeeld te noemen, zou ik voor een mooie grote condensator neerzetten, Tina Turner dan weer niet, die is meer voor de SM58 snappie?

Luke-wannabe
29 februari 2008, 13:56
Jazeker. Maar dit is meer bedoel voor haar eigen dingetjes. Ze vind het leuk om disney liedjes te zingen enzo (disney fan). Dus hier gaan geen bikkelharde nummers mee opgenomen worden. Ik wil het misschien uiteindelijk ook gebruiken als eventuele demo's voor mijzelf of voor de band ofzo.

Dit gaat dus meer om een detailopname dan om een dikke schreeuw. Ik wil zeg maar slikken en zo kunnen horen. (Ik weet dat een compressor daarvoor het ding is, maar de mic zal daar ook wel een rol in spelen)

bass blom
29 februari 2008, 13:59
dan inderdaad een mooie grootmembraam kopen.

savale
29 februari 2008, 14:15
Ik ben niet zo lang geleden met eenzelfde budget gegaan voor een behringer b2 pro + tascam us122l interface. Fantoom zit al in de interface dus dat is wel handig. Over beide producten ben ik erg te spreken!

Luke-wannabe
29 februari 2008, 14:19
Ik ben niet zo lang geleden met eenzelfde budget gegaan voor een behringer b2 pro + tascam us122l interface. Fantoom zit al in de interface dus dat is wel handig. Over beide producten ben ik erg te spreken!
Okeej! Ook te overwegen dus! Thnx voor de input!

bert k
29 februari 2008, 14:25
Hm, ik zou dus echt alleen een interface kopen, en eens rustig met de SM58 gaan opnemen. Als het echt niet bevalt, kan je nog altijd een ander kopen.

Het is echt een sprookje dat een condensator beter is dan een dynamische. Hij is anders. Maar je kan echt prima zang opnemen met een 58.

Luke-wannabe
29 februari 2008, 14:30
Hm, ik zou dus echt alleen een interface kopen, en eens rustig met de SM58 gaan opnemen. Als het echt niet bevalt, kan je nog altijd een ander kopen.

Het is echt een sprookje dat een condensator beter is dan een dynamische. Hij is anders. Maar je kan echt prima zang opnemen met een 58.
Okeej :) Nogmaals, ik ga het voorleggen.

bass blom
29 februari 2008, 14:30
inderdaad, toen ik van de week met mijn supervintage 421 een stukje spraak opnam was ik zeer blij verrast hoe sprankelend dat klinkt!

stevie_vp
29 februari 2008, 17:46
Geloof me...

Studio Projects B1
+
Tascam US-122L
=
Jij tevreden en je kan stoppen met zoeken.

Is gewoon stabiel goed en nog onder je budget ook.

Hoef je ook niet meer terug te kijken als je straks je dyn. mic
toch niet sprankelend genoeg vind....

Luke-wannabe
29 februari 2008, 18:00
Geloof me...

Studio Projects B1
+
Tascam US-122L
=
Jij tevreden en je kan stoppen met zoeken.

Is gewoon stabiel goed en nog onder je budget ook.

Hoef je ook niet meer terug te kijken als je straks je dyn. mic
toch niet sprankelend genoeg vind....
Ok thnx :)

Thoom42
29 februari 2008, 23:16
Lekker experimenteren met die SM58, heb ik ook gedaan, en dat zijn hele behoorlijke opnames. www.myspace.com/littledarkedge en dan het tweede nummer van boven. Die zang is ook opgenomen met een 58.

Vergeet niet, de zanger van Incubus heeft een heel album ingezongen met een SM58!

Azrael
29 februari 2008, 23:20
Ik hou van mijn SP B1. Ik hou detail en een kleine presence boost en dat geeft die B1 mij. Hij kost ook geen reet, das ook fijn.

Thoom42
29 februari 2008, 23:46
Dat bevestig ik Azrael. Ik heb ook een B1 en dat is idd beter, maar als je toch een 58 hebt liggen, ga daar dan eerst mee experimenteren.

Luke-wannabe
1 maart 2008, 12:21
Ik ga denk ik gewoon die b1 kopen. Lijkt me wel een vette mic. Het kan nooit weg om een goede mic te hebben denk ik.

Han S
1 maart 2008, 12:40
Heb je het nou over de Studio Projects B1 of over de Behringer B1?

bert k
1 maart 2008, 13:19
Het ging hier over de SP, maar de Behringer B1 kan ik je ook van harte aanbevelen. Ik heb zelf de B2pro, die kan ook rondomgevoelig. Zeer waar voor zijn geld.

Luke-wannabe
1 maart 2008, 14:18
Studio Projects :) Die raad iedereen me hier aan.

Edit: Okee. Wat is het verschil tussen de SP en de Behringer.

bert k
1 maart 2008, 15:30
Het zijn twee heel verschillende mics. Allebei grootmembraan condensator, dat wel. Maar voor het verschil moet je ze naast elkaar horen.


We hebben het dan wel over subtiele verschillen in klank, meer een kwestie van smaak dan van kwaliteit. Ze zijn allebei goed. Ik vind die kleine verschillen helemaal niet zo belangrijk als je net begint met opnemen, en er alleen wat demodingetjes mee doet.

Luke-wannabe
1 maart 2008, 15:51
Het zijn twee heel verschillende mics. Allebei grootmembraan condensator, dat wel. Maar voor het verschil moet je ze naast elkaar horen.


We hebben het dan wel over subtiele verschillen in klank, meer een kwestie van smaak dan van kwaliteit. Ze zijn allebei goed. Ik vind die kleine verschillen helemaal niet zo belangrijk als je net begint met opnemen, en er alleen wat demodingetjes mee doet.
Okee dan ga ik voor de goedkoopste denk ik.

Edit: Heb net op HC gelezen dat die Behringer na een tijdje kuren gaat vertonen. Ik ga maar gewoon voor de SP B1. Lijkt me wel wat! Ook voor drums (allicht beter dan mijn macbook microfoontje) en acc. gitaar!

bert k
1 maart 2008, 16:13
Ik heb de mijne al bijna vijf jaar...

Luke-wannabe
1 maart 2008, 16:14
Ik heb de mijne al bijna vijf jaar...
Die Behringer? Geluksvogel zeker!

MjS
1 maart 2008, 16:29
Denk je dat 7 reviews representatief zijn voor de kwaliteit van een product?

En dan nog: als 'ie er mee ophoudt wil je natuurlijk je frustratie kwijt, dus review plaatsen.

Luke-wannabe
1 maart 2008, 17:04
Denk je dat 7 reviews representatief zijn voor de kwaliteit van een product?

En dan nog: als 'ie er mee ophoudt wil je natuurlijk je frustratie kwijt, dus review plaatsen.
Ik weet niet, ik denk niet per se dat die reviews representatief zijn, inderdaad. Maar Behringer staat toch over het algemeen bekend als niet super kwaliteit? Misschien is het wel onzin hoor.
Bij die SP stond ook dat mensen hem clean al lekker vonden klinken. Dus zonder EQ enzo.

Azrael
1 maart 2008, 17:05
Ik weet niet, ik denk niet per se dat die reviews representatief zijn, inderdaad. Maar Behringer staat toch over het algemeen bekend als niet super kwaliteit? Misschien is het wel onzin hoor.
Bij die SP stond ook dat mensen hem clean al lekker vonden klinken. Dus zonder EQ enzo.

Behringer maakt in de pro-audio hele goede spullen en dingen als mics van hun zijn gewoon goed.

Luke-wannabe
1 maart 2008, 17:07
Behringer maakt in de pro-audio hele goede spullen en dingen als mics van hun zijn gewoon goed.
Okeej weer wat geleerd. Maarja nu word de keuze wel moeilijker.
Ik heb nog even de tijd, dus ik hoef nog niet meteen een keuze te maken.

Azrael
1 maart 2008, 17:08
Okeej weer wat geleerd. Maarja nu word de keuze wel moeilijker.
Ik heb nog even de tijd, dus ik hoef nog niet meteen een keuze te maken.

Beiden zijn prima. Studio Projects klinkt leuker als naam. Heb met allebei goede opnames gehoort. Je kunt er echt geen buil aan vallen, want als er mics zijn die allebei algemeen als goed bekent staan, dan zijn het deze.

Luke-wannabe
1 maart 2008, 17:12
Beiden zijn prima. Studio Projects klinkt leuker als naam. Heb met allebei goede opnames gehoort. Je kunt er echt geen buil aan vallen, want als er mics zijn die allebei algemeen als goed bekent staan, dan zijn het deze.
Okee dan. Thnx :)

Han S
1 maart 2008, 18:13
Behringer maakt in de pro-audio hele goede spullen en dingen als mics van hun zijn gewoon goed.

Ik heb de B1 van Behringer nog nooit gehoord. Ik heb wel twee SP B1's en die doen het prima.

Ik ken twee muziekwinkeliers die geen Behringer verkopen omdat ze te veel uitval hadden, maar ik heb dan weer wel twee Intellifex gates, een quadgate, een ECM8000 mic en drie Composers compressor/limiters. allemaal van Behringer.

Die intellifex en één composer plus de ECM8000 heb ik gekocht, de twee ander composers en de quadgate heb ik gekregen. Als die spullen gebruik ik nooit, een enkele keer een composer als ik dat beetje smerige geluid wil.

Roman
3 maart 2008, 12:33
in dat geval kun je ze ook wel weer aan andere geven, nietwaar Hans ;)

fransoos
3 maart 2008, 13:20
Hey iedereen.

Ik wil voor mijn vriendin gewoon een goedkope zang mic waarmee je leuk zang kunt opnemen. Daar moet natuurlijk ook een externe geluidskaart/interface bij.
Iemand tips? Het hoeft geen top of the line te zijn, maar wel een beetje prijs/kwaliteit verhouding.
Het budget voor audio-interface en mic is 300 euro.

Thnx in advance,
Leon

Leon,
als het voor opnemen is kijk dan ook eens naar de Zoom H2,
kleine handige microfoon met 3 opnamestanden :
voor - 60 graden spreiding - 2 kanalen,
achter - 120 graden - 2 kanalen,
rondom - 4 kanalen,
met sd-flashkaart en USB aansluiting,
werkt op batterijen en 220V,
zit zelfs een metronoom in en tuner,
ideaal om snel en goed op nemen zonder PC.
kosten tussen de € 160 en 199.

http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1916

MjS
3 maart 2008, 15:38
Heb met allebei goede opnames gehoort..

Wellicht ga ik binnenkort ook aan de grootmembraan op budget, zou je misschien de verschillen tussen die twee kunnen toelichten? Want ik neem aan dat er wel verschillen zijn?

MjS
3 maart 2008, 15:39
Leon,
als het voor opnemen is kijk dan ook eens naar de Zoom H2,
kleine handige microfoon met 3 opnamestanden :
voor - 60 graden spreiding - 2 kanalen,
achter - 120 graden - 2 kanalen,
rondom - 4 kanalen,
met sd-flashkaart en USB aansluiting,
werkt op batterijen en 220V,
zit zelfs een metronoom in en tuner,
ideaal om snel en goed op nemen zonder PC.
kosten tussen de € 160 en 199.

http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=1916

Op zich een mooi apparaat, ik geloof dat je er zelfs via de pc mee kunt opnemen, maar ik zou toch voor de interface+mic gaan. Zeker als het niet mobiel hoeft te zijn. Voor zang lijkt me grootmembraan toch te preferen. En je bent met een losse interface wat flexibeler, met oog op de toekomst.

peter_heijnen
3 maart 2008, 15:41
..... twee Intellifex gates......... van Behringer.
Bedoel je intelligate?

Azrael
3 maart 2008, 15:43
Wellicht ga ik binnenkort ook aan de grootmembraan op budget, zou je misschien de verschillen tussen die twee kunnen toelichten? Want ik neem aan dat er wel verschillen zijn?

Ik ken net als Han alleen de SP dus kan over de Behringer niks zeggen. Bert K heeft de Behringer uit mijn hoofd dus kan daar wat over vertellen. Ik verwacht dat je met beiden geen buil kunt vallen want het klinkt allebei gewoon goed. Denk niet dat er grote verschillen in zitten. Ik heb over mijn SP gewoon niks te klagen, werkt als een zonnetje met een heerlijke presence boost die ik voor vocals echt ideaal vind. Maargoed, hangt ook van je muziekstijl af.

MjS
3 maart 2008, 15:56
Ik ken net als Han alleen de SP dus kan over de Behringer niks zeggen. Bert K heeft de Behringer uit mijn hoofd dus kan daar wat over vertellen. Ik verwacht dat je met beiden geen buil kunt vallen want het klinkt allebei gewoon goed. Denk niet dat er grote verschillen in zitten. Ik heb over mijn SP gewoon niks te klagen, werkt als een zonnetje met een heerlijke presence boost die ik voor vocals echt ideaal vind. Maargoed, hangt ook van je muziekstijl af.

Okay, bedankt. Heb je de SP trouwens gebruikt op de nummers van je myspace?

bert k
3 maart 2008, 17:42
Ik heb de Behrelul, en ik maak er prima opnames mee. Maar ik heb hem nog nooit side-by-side gehad met de SP, moeilijk om er iets over te zeggen dus.

Misschien eens een testje organiseren?

bass blom
3 maart 2008, 18:33
Okay, bedankt. Heb je de SP trouwens gebruikt op de nummers van je myspace?

alsof je van een myspace de kwaliteit van een mic kan beoordelen :dontgeti:

Azrael
3 maart 2008, 18:56
alsof je van een myspace de kwaliteit van een mic kan beoordelen :dontgeti:

LOL, sommige mensen bass......some people...

MjS
3 maart 2008, 19:06
Nee, niet om te beoordelen via Myspace! Ik keek er alleen op en herkende de nummers omdat die hier ook in een paar topics zijn voorbijgekomen.

Edit: deze bijvoorbeeld: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100175&highlight=muse+cover

Maar ik heb mijn antwoord al, staat bij dat ze met de SP zijn opgenomen.

bass blom
3 maart 2008, 19:19
Nee, niet om te beoordelen via Myspace! Ik keek er alleen op en herkende de nummers omdat die hier ook in een paar topics zijn voorbijgekomen.

Edit: deze bijvoorbeeld: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100175&highlight=muse+cover

Maar ik heb mijn antwoord al, staat bij dat ze met de SP zijn opgenomen.

lol, je kan het dus wel :D

fivelastwords
4 maart 2008, 12:12
prijs kwaliteit van ADK microfoons is ongelooflijk! Kijk maar op www.micstore.nl voor assortiment en prijzen. Ik haal daar de meeste van m'n mics vandaan. Zit ben ik bang wel iets boven je budget, want de Vienna of Hamburg zijn bijvoorbeeld 275 euro, maar dan heb je wel een supergoed product voor dat geld. Heb zelf de Vienna en de S-7. De Vienna heb ik een AB check mee gedaan t.o.v. de AKG C3000 en de Vienna veegde de vloer aan met de duurder C3000...

savale
7 maart 2008, 13:11
Bah gister dus mijn linkerinput van mn tascam gesloopt. Had er gewoon een Shure SM58 aangehangen en nu staat r een ruis van ongeveer ~ -24dB op de linker input.
Mjah het ergste vind ik dat ik hem nu waarschijnlijk een tijd kwijt ben (gekocht bij de buren (thoma..) :(

Han S
7 maart 2008, 18:11
de Vienna veegde de vloer aan met de duurder C3000...

Dat doen erg veel microfoons.

Roman
7 maart 2008, 18:52
prijs kwaliteit van ADK microfoons is ongelooflijk! Kijk maar op www.micstore.nl voor assortiment en prijzen. Ik haal daar de meeste van m'n mics vandaan. Zit ben ik bang wel iets boven je budget, want de Vienna of Hamburg zijn bijvoorbeeld 275 euro, maar dan heb je wel een supergoed product voor dat geld. Heb zelf de Vienna en de S-7. De Vienna heb ik een AB check mee gedaan t.o.v. de AKG C3000 en de Vienna veegde de vloer aan met de duurder C3000...
Ik las laatst net een review in de SoundOnSound over ADK, kende het niet. Kwam goed uit de test, vandaar da'k de naam heb onthouden. Hmm, grappig.