PDA

View Full Version : Strat 1,3 en 5 brom



Kjiratsiekoedel
11 februari 2003, 16:13
Zoals sommigen wel zullen weten heb ik mijn strat geshield. Dit hielp verschrikkelijk veel tegen de ruis.

Als ik de swich in stand 2 of 4 zet, is mijn strat ruisloos. in stand 1, 3 en 5 ruist hij wel (overigens alleen hinderlijk bij distortion-achtige-effecten).

hij ruist dus als maar 1 element is geselecteerd.

nu dacht ik het volgende:
-op stand 2 en 4 zijn 2 elementen tegelijk gecelecteerd
-het middelste element heeft 'reversed' poles (dacht ik)

dus in stand 2 en 4 is het een soort humbucker!!!

Nu de vragen:
1. klopt dit
2. zo niet wat dan wel
3. is de ruis op stand 1, 3 en 5 te verhelpen? of hoort dat toch bij een strat?



http://www.markplaats.cjb.net

FTI
11 februari 2003, 16:19
Ik had ooit een ruisprobleem op mijn Ibanez. Die heb ik verholpen door de selector te vervangen. Misschien heeft het bij jou ook met de selector te maken?

fti

sash
11 februari 2003, 16:27
Stand 2 en 4 zijn vrijwel altijd geruisloos. Het is ook geen humbucker, want waarom zouden sommigen dan een humbucker in hun strat zetten?
De ruis op stand 1 3 en 5 is niet te verhelpen. Je zou misschien geruisloze elementen (kinmans etc.) kunnen kopen, maar ook daar zul je enigszins ruis mee houden.
Als ruis je zo erg irriteert moet je maar een humbucker kopen.

kokeleko
11 februari 2003, 19:37
Hoort bij een strat , heb het bij een van mijn gitaren iets weten te verminderen door het electronica gat in de body met aluminiumtape af te schermen als een soort bakkie en op de slagplaat idem maar dan aan de onderkant natuurlijk,moet wel contact met elkaar maken , helpt wel ( bijmij dan ) . Heet officieel iets met kooi van....

Electrical Storm
11 februari 2003, 20:00
... Faraday!! :grin:

kokeleko
11 februari 2003, 21:08
Juustem!

Kjiratsiekoedel
11 februari 2003, 22:52
zie shielden....

maargoed, danmaar een beetje ruis

McCloud
11 februari 2003, 23:20
Een Strat hoort gewoon te ruizen. Dat hebben ze altijd gedaan en ik hoop dat ze dat altijd blijven doen. Dat is gewoon het nadeel van single coils. Maar het geluid wat er uit een Strat komt is ongeevenaard (Ja, ik ben een Strat fan).

Geen ruis -> Geen Strat :grin:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: McCloud op 2003-02-11 23:21 ]</font>

Gearjunkie
11 februari 2003, 23:24
Mijn strat is door een gitaarbouwer afgeschermd met kopertape, niet alleen in de body, maar ook de onderzijde van de slagplaat en in de elementkapjes.

Dat heeft 'ie allemaal aan elkaar gesoldeerd. Nu is de strat in alle standen stil.

Lacrymosa
12 februari 2003, 00:24
Het verhaal klopt wel, op een paar kleine details na.

De polen van het midden element zijn idd omgekeerd, maar ook de windingen zijn in de tegengestelde richting, zou je dit niet doen dan zouden de elementen "uit Fase" staan

Het is WEL humbucking, je moet et zien als een "humbucker" parallel

Het kan zijn dat je bij het aarden van je strat net iets verkeerds heb gedaan, waardoor je net nie alles ideaal heb gedaan, of mischien zelfs een groundloop heb.

het is ook zo dat een hoop elementen (lees Dimarzio en SD) hun elementen standaard al shielden (dus shielding in om de windingen) dit uit zich in een aarde draad uit het element, deze kan je het beste op een ander aardpunt zetten dan je 0 van je element (zet em bijv aan je shielding vast)

CheerS!!

vulvasonic
12 februari 2003, 11:27
Op 2003-02-12 00:24, schreef Lacrymosa:
Het verhaal klopt wel, op een paar kleine details na.

De polen van het midden element zijn idd omgekeerd, maar ook de windingen zijn in de tegengestelde richting, zou je dit niet doen dan zouden de elementen "uit Fase" staan

Het is WEL humbucking, je moet et zien als een "humbucker" parallel



Klopt, maar dit geldt niet voor alle Fender strats. Tot zover ik weet wordt dit pas gedaan sinds de invoering van de American Standard. Oudere modellen en reïssues en Japanse modellen (en Mexicaantjes?) zijn op de ouderwetse manier in elkaar gezet. Op deze modellen bromt alles, ook stand 2 en 4.