PDA

View Full Version : footswitch silver jubilee



robertt
29 februari 2008, 00:15
Sinds kort de trotse eigenaar van een silver jubilee 2x12 combo.
Ik vind het echt een fijne versterker, alleen heb ik nog even een technisch vraagje over het footswitch-gebeuren.

Bij mijn versterker heb ik een clean, crunch en lead stand waar ik uit kan kiezen. Er zit een footswitch met twee knoppen bij (geen knop ingedrukt=clean, linker knop is crunch rechter knop is lead).
Nadeel vind ik alleen dat wanneer ik van crunch naar lead wil, ik eerst de cruch uit moet trappen en dan de lead aan omdat de lead veel minder klinkt als ie gecombineerd staat met de crunch.

Nu heeft de vorige eigenaar de versterker aan laten passen door nog een extra master volume in te bouwen die weer te regelen is met een andere footswitch (met 1 knop) via jack input aan de achterkant). Voordeel van deze aanpassing is dat ik nu alle drie de standen (clean, cruch, lead) kan boosten zonder dat er veel gain bij komt.

Kort gezegd ben ik heel blij met de keuzes die de verster te bieden heeft alleen vind ik de footswitchbediening niet echt praktisch omdat:
-2 apparte pedalen
-om van crunch naar lead te gaan moet ik eerst de crunch uittrappen en dan de lead aan. (en daar heb je de nodige tapdans-skills voor nodig om dit snel te doen)
-geen ledjes in de pedalen

Nu heb ik twee vragen:
1. Bestaan er pedalen die ik, zonder aanpassingen aan de amp, in de orginele footswitch-input (die voor clean, crunch, lead) kan stoppen en waarbij ik gewoon drie knoppen heb (1 voor clean, 1 voor crunch en 1 voor lead).

2.Zo niet. Welke aanpassingen zouden nodig zijn om bovenstaande te realiseren, evt. in combinatie met de extra master input?

Chris Winsemius
29 februari 2008, 00:23
Onder lichtelijk voorbehoud:

origineel heeft je versterker 'n footswitch met 1 knop waarmee je kunt kiezen tussen clean of crunch EN lead...

ACSlater
1 maart 2008, 14:32
Wat Chris zegt klopt. De SJ is niet als driekanaals amp uitgebracht maar als tweekanaals. De rythemclip, die jij crunch noemt, is een soort van derde kanaal maar deze is origineel niet schakelbaar met een footswitch. Het geluid van de rc is wel bruikbaar maar er zit teveel volumeverschil tussen clean en de rc waardoor je er live weinig mee kunt.
Ik denk dat je te veel moet aanpassen om de versterker daadwerkelijk driekanaals te krijgen omdat de crunch dus een functie is op het cleankanaal.

-Heineken-
5 maart 2008, 01:39
Yep eens met bovenstaande. Heb zelf ook een Silver jube 212 combo. Kan zelf alleen tussen clean en lead schakelen. En wil zelf ook hetzelfde kunnen. Zit er zelf over te denken om de effects loop, die toch al behoorlijk shitty is (volume en toonverlies) te laten aanpassen. True bypass laten maken, voetschakelbaar, en gebufferd, net als bij de JCM800 reissues bv. Kun je daar een clean boost en delay of reverb pedaaltje tussen gooien, evt chorus als je van die '80ies sound houdt en gewoon op je versterker laten staan met korte kabeltjes ipv. 3 of 4 superlange kabels op het podium en pianogespeel met je voeten. Heb je in feite nog maar 1 stereo voetswitch nodig, 1 knop voor kanalen switchen, 1 voor solo boosts met effect, zij het clean of distortion kanaal (al kun je met deze amp niet echt over kanalen spreken). Kun je alleen niet de rhythm clip bedienen maar die vind ik toch overbodig op deze amp. Klinkt een Boss SD-1 of Tubescreamer al gauw veel beter ZONDER het volumeverlies. Overigens gefeliciteerd met de best klinkende crunch Marshall ooit (;