PDA

View Full Version : Schakel-idee voor head met pedaaltjes.



interessander
28 februari 2008, 22:51
Ik ben redelijk tevreden met mijn setup maar er is meer mogelijk en ik hoop dat jullie me er bij kunnen helpen om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn.

ten eerste, mijn setup, in guitargeek style:
http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/Sander_gear.jpg

De Arion heeft 4 schakelbare loops die in 5 presets te combineren zijn, de 4e loop is gemod zodat hij als channelswitch werkt voor de mark III. Dit is op zich een super apparaat, klein van formaat en voorziet de pedalen nog van stroom ook. Maar.... nu schakel ik enkel van clean naar lead op de boogie. Ik kan ook nog crunch, EQ en reverb schakelen dus ik zou die mogelijkheden graag hebben.
Verder heb ik dus nog een delay, chorus en een boost(die ik eigenlijk niet zo veel gebruik maar ja, ik heb er toch twee liggen). En een tuner en de decimator die als laatste voor de versterker zit.

Ik zit nu aan de limiet van wat de arion kan qua schakelen, maar gebruik nog niet de helft van de schakelmogelijkheden van de Mesa.
Ik heb de FAQ doorgelezen en een behoorlijk aantal topics, nu zie ik overal rack midiswitchers langskomen zoals de axess en de voodoo lab maar ten eerste wil ik eigenlijk geen rack volbouwen en ik wil er niet meteen 200 euro voor een switcher en 100 euro voor een floorboard tegenaan gooien.

Nu zat ik te denken dat ik eventueel dit probleem wel kan oplossen met de Nobels MS-4 (http://www.nobels.com/cgi-bin/products/show.pl?e_ms-4) in combinatie met de Loop master (http://www.nobels.com/cgi-bin/products/show.pl?e_loop-master) , de MS-4 schakelt de functies op de amp en de effecten die aan de loop master hangen. Dit kan ik dan bedienen met een klein midi-boardje. Zijn er hier gebruikers van deze apparaten en is dit mogelijk? Of zijn er og andere opties waar ik nog niet aan gedacht heb misschien?

Zo, dat was mijn langste post ooit, als er nog onduidelijkheden zijn dan hoor ik het wel.

interessander
3 maart 2008, 19:21
Iemand een sugestie misschien?

vinni
3 maart 2008, 23:54
Die MS-4 is ook al over de Eur 100 nieuw volgens mij.

Waarom niet een tweede Arion? :nervous:

Of een Brunetti Vector. Daar zit alles in...alleen een stukkie duurder.
Maar dr zijn wen meer opties....alleen niet voor 100/200 euro.
Die MS-4 is trouwens erg goed hoor...en compact.
Vinni

interessander
4 maart 2008, 00:02
Die Arion ben ik verder nog nergens tegen gekomen dus dat is waarschijnlijk geen optie. Ik zag dat je de ms-4 ook wel tweedehands tegenkomt dus dat zou wel goedkoper kunnen.

Verder kwam ik via loopersparadise.de nog de G lab GSC tegen, die kost 265 euro en kan naast 4 loops in principe 4 kanalen schakelen met y-kabels. Dan heb ik een multikabels nodig, misschien is het toch goed om eens na te denken over een rackje en de pedalen in een racklade te stoppen.

Nu ik wat verder op zoek ben gegaan be ik ook eens na gaan denken over een rocktron intellifex als ik toch een rack zou hebben....

Er zijn extreem veel combinaties te bedenken van switchers, rack-fx en midi controllers, is dit allemaal een beetje compatible met elkaar of moet ik per se zoeken naar apparaten met dezelfde DIN pluggen?

Nitefly7
5 maart 2008, 12:38
Nu ik wat verder op zoek ben gegaan be ik ook eens na gaan denken over een rocktron intellifex als ik toch een rack zou hebben....

Er zijn extreem veel combinaties te bedenken van switchers, rack-fx en midi controllers, is dit allemaal een beetje compatible met elkaar of moet ik per se zoeken naar apparaten met dezelfde DIN pluggen?

alle MIDI-in/outs zijn compatible met elkaar, alleen zijn sommige (Rocktron) producten ook geschikt voor 7 pins kabels (om je footcontroller van stroom te voorzien...

je hebt spam-pm btw :)

interessander
5 maart 2008, 20:18
Na een aantal dagen google-en en marktplaats en ebay.e afstruinen en helemaal gek worden van alle MIDI mogelijkheden denk ik dat er voor mij nu twee opties zijn: (of een derde, namelijk niks kopen)

Eerste optie is de al eerder genoemde GSC, die kan alles wat de Arion kan en meer, heeft een tuner out dus alle pedalen kunnen in een loop en ik kan de ISP uit het pad halen met de cleane sounds wat ook wel zo handig is, verder kan ik als het goed is mijn kanalen, reverb en EQ schakelen op de Mesa.

Tweede optie is om de effecten te vervangen door bijvoorbeeld een intellifex en een MS-4 waar ik dan de Mesa mee schakel. Daar heb ik dus wel een MIDI-board voor nodig die meerdere PC's per patch kan sturen, dus de simpele versies zoals de Boss FC-50 en de Digitech Control Seven vallen daarmee af als ik het goed heb.

Aan de ene kant vind ik het niet nodig om rackFX te hebben, ik ben een spaarzaam gebruiker van efecten en heb ook maar een aantal basic effecten. Aan de andere kant spreekt de flexibiliteit van een dergelijke setup me wel aan, ik heb dan veel meer controle over de sounds.


Samengevat:ik ben er nog niet helemaal uit, en het heeft ook geen haast, hebben jullie nog tips (of meer spam-pm's ;)) voor me?

interessander
12 maart 2008, 09:52
Ik heb de tweede optie (zie vorige post) eens goed bekeken en ben er nog niet helemaal uit.

Ik heb op dit moment mijn oog laten vallen op een xpression en een intellifex. Als ik zo de verhalen lees dan is de xpression niet echt beter te noemen, hij heeft wel meer efecten en een EQ bijvoorbeeld, maar de effecten zelf worden vaak minder goed beoordeeld als die in de intellifex.

Heeft er iemand ervaring met beide apparaten en kan die mij advies geven, ik gebruik effecten in principe spaarzaam dus puur voor het anntal effecten zou de intellifex voldoen maar functies als de spillover van de Xpression spreken me dan ook wel weer aan. Kort gezegd, is een van deze twee echt beter dan de andere en waarom?

BeeJee
12 maart 2008, 12:38
Ik heb ze allebei (Xpression en Intellifex). Ze zijn beide erg goed. Waar de intellifex beter in is, dat is de reverb (beter instelbaar, meer parameters, betere klank). Als je reverb niet het belangrijkste vindt, zou ik zeker voor de Xpression gaan. Je hebt dan idd. spill-over erbij en niet te vergeten een tap-tempo functie en verder nog een zwik (goede) effecten. De intellifex heeft slechts 4 effecten: chorus, delay, pitch en reverb, en deze zijn ook in bepaalde combinaties in algoritmes vastgelegd. In de Xpression kun je onbeperkt alle 10 de effecten gelijktijdig gebruiken (mocht je dit wenselijk vinden).

Nitefly7
12 maart 2008, 13:21
of ergens 'n Replifex vinden (geen spam deze keer, maar echt gebruikers-advies btw ;) )

interessander
12 maart 2008, 15:35
Bedankt voor de tips, ik zou een replifex inderdaad ook prima vinden want die kan dan weer wel m'n top schakelen, en de xpression kan dat niet.

Ik zou natuurlijk ook met een behringer fcb1010 twee kanalen kunnen schakelen, of toch voor de MS-4 gaan, en dat brengt me tot de volgende vragen:

-wat is het kleinste floorboard wat tenminste 2 PC's tegelijk kan zenden, voor de ms-4 en de fx-unit ?
-welke andere midi boards kunnen kanalen schakelen naast de behringer ?

dml
12 maart 2008, 16:40
Als je alleen maar één FX-unit en één switcher wilt bedienen, waarom vind je het dan noodzakelijk dat de floorcontroller (minimaal) twee PC's verzend? Volgens mij ben je dan meer tijd kwijt met het programmeren van de controller dan dat je per preset de switcher programmeert (waarbij de FX-unit leading is).
En volgens mij heeft de Xpression mapping op de midi-output, maar dat weet ik niet zeker. Dan kun je de Xpression de switcher aan laten sturen.

interessander
12 maart 2008, 19:38
Ah kijk, als MIDI noob wist ik dat nog niet, ik dacht dat ik per apparaat een PC moet versturen om ze gelijktijdig aan te sturen.

EDIT: Als ik het goed begrijp uit de manuals kan ik dus met een simpele footcontroller patch 1 activeren, de Rocktron via preset 1 naar een preset naar keuze laten mappen, en bijvoorbeeld de nobels ms-4 programmeren voor diezelfde eerste patch?

interessander
14 maart 2008, 14:43
De eerste knoop is toch doorgehakt, en ik hou mn pedaaltjes toch nog wel even achter de hand voor als het niet bevalt...

Een blackface intellifex en korg dtr-2 tuner zijn onderweg, nu nog een ms-4 of iets dergelijks en een midi controller en ik kan aan de slag. Eerst maars eens 60 pagina's van de intellifex manual doorspitten..........

ben vanhoof
14 maart 2008, 23:45
Waarom ben je dan niet voor een replifex gegaan? Je vind ze minder dan een intellifex, maar soms passeren ze marktplaats wel

interessander
15 maart 2008, 18:45
Simpel gezegd: ik kon op dit moment geen replifex vinden.
En uiteindelijk gebruik ik toch niet heel veel effecten dus dan heb ik per se belang bij de replifex, hoewel hij voor het schakelen wel handig was geweest.

interessander
4 april 2008, 10:14
Even een update:

Een MIDI switcher in de vorm van een laney babelswitch is als het goed is op dit moment onderweg. Deze kan 4 kanalen switchen en heeft ook twee schakelbare loops, in een hiervan kan ik dan mooi de decimator gooien.
Het geheel gaat bediend worden met een ENGL Z12, ik gebruik dan enkel program changes om van preset te wisselen in combinatie met het schakelen van de kanalen en de loops.

Nu heb ik nog een vraag: Ik heb alles nog niet binnen dus heb het nog niet kunnen proberen maar hoe zou ik nu een silent tuning patch kunnen maken zonder dat de Korg in mijn signaalpad zit? Ik zou hem aan een van de outputs van de intellifex kunnen hangen maar hoe krijg ik het dan voor elkaar om stil te tunen?
Ik zou hem natuurlijk ook in een van de loops van de laney kunnen hangen maar die houd ik liever vrij voor een booster of phaser, iets wat ik voor de preamp gebruik.

Nitefly7
4 april 2008, 11:46
Even een update:

Een MIDI switcher in de vorm van een laney babelswitch is als het goed is op dit moment onderweg. Deze kan 4 kanalen switchen en heeft ook twee schakelbare loops, in een hiervan kan ik dan mooi de decimator gooien.
Het geheel gaat bediend worden met een ENGL Z12, ik gebruik dan enkel program changes om van preset te wisselen in combinatie met het schakelen van de kanalen en de loops.

Nu heb ik nog een vraag: Ik heb alles nog niet binnen dus heb het nog niet kunnen proberen maar hoe zou ik nu een silent tuning patch kunnen maken zonder dat de Korg in mijn signaalpad zit? Ik zou hem aan een van de outputs van de intellifex kunnen hangen maar hoe krijg ik het dan voor elkaar om stil te tunen?
Ik zou hem natuurlijk ook in een van de loops van de laney kunnen hangen maar die houd ik liever vrij voor een booster of phaser, iets wat ik voor de preamp gebruik.

als je 'm aan de output hangt, kun je de outputs van de Intellifex uiteraard niet 'muten', omdat de tuner dan geen signaal krijgt..
het schijnt dat de racktuners best gevoelig zijn, dus je gitaarvolume heel laag zetten zou ook werken..
als je'm uit je signaalpad wilt houden, zou je'm sowieso niet in je intellifex-keten moeten hangen..
of je moet kijken of de intellifex alleen de linker/signaal-pad kan muten..

interessander
4 april 2008, 11:55
Zo te zien in de handleiding lees ik nu dat er een mogelijkheid bestaat tot het links of rechts pannen van de directe output, dan kan de tuner gewoon op een van de outputs en wordt die niet doorverbonden met de versterker.

paulbekkers
4 april 2008, 12:15
Al eens gekeken naar een schakelunit van vinteck?
www.vinteck.com

Nitefly7
23 april 2008, 09:03
Zo te zien in de handleiding lees ik nu dat er een mogelijkheid bestaat tot het links of rechts pannen van de directe output, dan kan de tuner gewoon op een van de outputs en wordt die niet doorverbonden met de versterker.

dan kun je wel geen stereo spelen, toch?
ik zou de tuner evt. gewoon voor de rechterinput zetten, dan heb je 'signaalverlies' op het kanaal dat je niet altijd gebruikt, en die misschien niet zo opvalt in de stereo-mix..

TimmU
23 april 2008, 18:45
kun je niet gewoon een preset maken waarop je versterker op 0 staat, maar je signaal nog wel door je tuner gaat ?

interessander
23 april 2008, 19:00
Nou, ik kan mn versterker niet op 0 zetten in een preset want die is niet midi.

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/007.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/Sander_gear-1.jpg

De tuner gaat gewoon in loop 1 van de laney, de rocktron erna met het volume op 0 in de preset, of ik laat de output van de tuner niet eens terug komen, kan ook nog.