PDA

View Full Version : bouwverzoek



Bram78
28 februari 2008, 17:22
Wie wil er voor mij het volgende bouwen:

Een a/b switch die van afstand te bedienen is (1 simpele jack-jack kabel) en die dus de keuze biedt tussen 2 stereo uitgangen?? Met andere woorden: een kastje wat 2 stereo-signalen aangeboden krijgt (2 stereo pre-amps) richting 1 stereo uitgang: eindtrap (2x mono)?

Ben heel benieuwd wie dit kan en wil, tegen vergoeding uiteraard!

Groetjes Bram
0613715746

Realeigo
28 februari 2008, 17:30
Waarom koop je niet gewoon een nobels a/b master bij www.tonefactory.nl ?

Valoosj
28 februari 2008, 20:37
Als je iets beter kan verduidelijken wat je wil kan ik het normaal wel bouwen.

Bram78
29 februari 2008, 10:23
Hoi valoosj,

Het gaat mij om het volgende:

Ik gebruik in mijn rack twee preamps. 1 daarvan is een Pod Pro en die stuur ik stereo door naar de hush (noisegate) en vandaar uit stereo richting de poweramp.
Daarnaast heb ik een buizenpre-amp, mono. Die gaat door naar de rocktron xpression om vervolgens ook stereo uitgestuurd te worden.
Punt is nu dat ik 2x stereo signalen heb.
Ik heb geprobeerd om met een ab-switch voor gitaar naar preamp en een mixertje tussen de twee stereo-outs te werken maar dat werkt helemaal niet, aangezien beide preamps dan aanstaan en de ongebruikte preamp dan staat te ruisen...
Wat ik dus zou willen is het volgende: een switch tussen beide stereo uitgangen: 2x2 mono in (2 stereo preamps) naar 2 mono uit> poweramp. Belangrijk is dan wel dat als bijvoorbeeld preamp 1 aan staat, preamp 2 gemute wordt... En last but not least: ik wil het op afstand kunnen schakelen.
Pfoehh... Een heel verhaal, ik hoop dat het je wat duidelijker is geworden.

Alvast bedankt,

Groetjes Bram

Valoosj
29 februari 2008, 12:46
Als ik het een beetje begrijp ga je als volgt

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/switch-2.jpg

Je wisselen tussen stereo en mono kan ik wel niet aan uit. Waarom eerst je signaal in stereo zetten, om het dan mono in je amp te laten gaan?
Maak anders zelf zo eens een tekening, dan is het duidelijker, want ik ken niet alles wat je in je setup gebruikt.

Bram78
29 februari 2008, 13:15
Hoi Valoosj,

Je schema klopt bijna, alleen gaan er 2 mono-kabels vanuit de splitter naar de poweramp: twee maal mono dus stereo aangezien het signaal stereo verdeeld is.
Snappie?

Groetjes Bram

Kim Wilson
29 februari 2008, 13:20
Twee keer mono blijft mono, tenzij er door beide kabels een ander signaal loopt...

bert k
29 februari 2008, 13:29
Nee, ik begrijp dat de poweramp ook stereo is, klopt dat? Dat betekent dan je vrijwel helemaal stereo bent, behalve van je buizen preamp naar de rocktron.

Bram78
29 februari 2008, 14:49
Haha, uiteraard blijft 2x mono mono... :)
Waar het in dit geval om gaat:
Pod Pro is stereo, dus 2 monojacks uit naar amp maar met verschillend signaal.
Hetzelfde geldt voor het signaal wat uiteindelijk uit de xpression komt.

Dus heb ik 2 paar ingangen nodig in de switcher die middels een a/b-schakelaar richting de (stereo) poweramp gaan.

Heel concreet:

Pod Pro L+R out > switchkastje in>>>
>>>>>>>>>>>>>>>> L+R poweramp in
Xpression L+R out > switchkastje in>>

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is!

ponq
29 februari 2008, 15:37
Tis gewoon een stereo A/B box, right?

output = 1 keer stereo. Die output wordt gevoed met dan wel stereo signaal A, dan wel stereo signaal B.

Valoosj
29 februari 2008, 15:42
Teken het een keertje, met alle nodige kabels erbij, met aanduiding of ze stereo of mono zijn, zodat het heel duidelijk is. Heeft je poweramp bv 2 mono ingangen? Dat moet wel duidelijk worden voor ik echt iets kan maken.

Bram78
29 februari 2008, 16:50
In feite klopt hetgeen Ponq zegt. Een kleine aanvulling: de switch moet van afstand schakelbaar zijn.

@ Valoosj: Ik zal vanavond even e.e.a. schematisch weergeven.

Groetjes Bram

Bram78
29 februari 2008, 20:01
Hoi valoosj,

Ik heb je een e-mail gestuurd met een schemaatje, hoop dat je er nu iets mee kan!

Groetjes Bram

SimonS
29 februari 2008, 21:46
Dit is niet zo moeilijk. Kun je zelf ook wel ;) Genoeg mensen die je hier kunnen helpen. Men neme een behuizing, een setje stereo jacks, een dpdt relais, 9V batterijclip, een 9V inputjack, monojack die de 9V maakt/breekt, diode over de relais spoel, klaar is klara!

Bram78
1 maart 2008, 08:59
Ehhh.... Dus.... ehhhh..... :???:

Het klinkt helemaal top want ik snap er niks van.... :sssh:

Valoosj
1 maart 2008, 14:06
Zolang ik eraan uit kan is het goed he ;)

Ik heb je ondertussen weer gemaild. Sorry voor de late reactie, maar mijn internet doet al een tijdje moeilijk. Ik verwacht nog een antwoord van je op mijn mail met nog wat info, en dan kan ik eens beginnen uitdokteren wat er exact moet gebeuren.

ponq
1 maart 2008, 14:57
Dit is niet zo moeilijk. Kun je zelf ook wel ;) Genoeg mensen die je hier kunnen helpen. Men neme een behuizing, een setje stereo jacks, een dpdt relais, 9V batterijclip, een 9V inputjack, monojack die de 9V maakt/breekt, diode over de relais spoel, klaar is klara!
Mooie oplossing, maar t kan ook 'mechanisch' met een 3PDT. T nadeel dan is de je niet gebruikte input laat 'floaten'. Eigenlijk is een schakeling via een relais beter in deze situatie ;)

Chris Winsemius
1 maart 2008, 15:43
Als er tussen 2 pre-amps en 1 power-amp geschakeld moet worden is het niet erg (zelfs beter, ha ha) dat de pre-amp-uitgangen "floating" blijven, eventueel 'n 1M of hoger weerstandje per L/R-kanaal d'r bij plakken om schakelplops te voorkomen.

Zonder indicatie-LED kan het met 'n dpdt-switch, met LED-indicatie: 3PDT, weerstandje, LEDje, 9V batterijtje of voeding.

SimonS
1 maart 2008, 16:13
hij wil op afstand kunnen schakelen, dan lijkt me mbv relais (ipv een dpdt of 3pdt) een beter idee.

Chris Winsemius
1 maart 2008, 16:57
hij wil op afstand kunnen schakelen, dan lijkt me mbv relais (ipv een dpdt of 3pdt) een beter idee.

+1!

Mee eens, ff vergeten.

SimonS
1 maart 2008, 17:06
gelukkig stond je 'disclaimer' signature onder je post :D

Chris Winsemius
1 maart 2008, 17:11
gelukkig stond je 'disclaimer' signature onder je post :D

Ha ha, gelukkig gered door m'n eigen onderschrift dus :)

Fijn weekend Simon!

ponq
1 maart 2008, 17:25
ah ja, op afstand...ook ik was dat ff vergeten ;)

SimonS
1 maart 2008, 17:55
Ha ha, gelukkig gered door m'n eigen onderschrift dus :)

Fijn weekend Simon!
dankje en van hetzelfde! http://www.x64bit.net/site/board/style_emoticons/default/green_beer.gif

Bram78
1 maart 2008, 19:50
Heren,

Ben erg blij met alle reacties! Ik heb inmiddels een volledige tekening naar Valoosj gestuurd en volgens mij kan hij er wel wat mee! Helemaal super!
Maar uit alle reacties blijkt wel dat er een hoop handige mensen regelmatig een zessnaar in handen hebben!
Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!

Groetjes Bram