PDA

View Full Version : Hoe overstuur je je versterker???



Murdock
28 februari 2008, 17:16
Ik was eens benieuwd hoe jullie je Overdrive sounds maken, gewoon met
de preamp van de versterker of met losse pedalen!!!


groetn

Rooftop
28 februari 2008, 17:17
Heb je een buizenversterker voor nodig. Je volume maximaal heb je overdrive

of heel simpel: Een overdrive pedaaltje :satisfie:

armageddon
28 februari 2008, 18:01
Daar is niet een buizenversterker voor nodig..... kan ook gewoon met een transistor-versterker. Maar dat klinkt wat anders.

Oversturing doe ik met de preamp, maar je kan ook een overdrive of distortion pedaal ervoor gooien ja.

Joey Handsome
28 februari 2008, 18:15
Ik heb een Twin Reverb en een Bassman 100.

Kim Wilson
28 februari 2008, 18:17
Ik heb een Twin Reverb en een Bassman 100.
Jaja, patser. :D

Ik haal mijn overdrive deels uit de preamp en deels uit pedalen.

Joey Handsome
28 februari 2008, 18:21
Trouwens, uit die bassman heb ik laatst wel een fijne drive geperst. Booster ervoor, pre redelijk hoog. Telt dat dan uit pedaal of uit versterker? Zonder booster krijg ik hem no way overstuurd.

Ik kan er niks aan doen Hans, maar ik ben er toch zo blij mee!

artnaz
28 februari 2008, 18:27
Als je een versterker koopt voornamelijk voor de clean, kan ik drive-pedaaltjes me goed voorstellen. Maar ik kan om eerlijk te zijn niet zo goed snappen waarom mensen bij de moderne (high gain) bakken nog steeds een paar drive-pedaaltjes gebruiken... :chicken:

Anyway, ik gebruik dus de pre-amp van mijn versterker.

Joey Handsome
28 februari 2008, 18:30
Om de boel strakker te krijgen.

artnaz
28 februari 2008, 18:30
Om de boel strakker te krijgen.Dan heb je toch een verkeerde versterker?

Bins
28 februari 2008, 18:34
Dan heb je toch een verkeerde versterker?

Nee man, klinkt echt lekker. Ik boostte (wat een woord) m'n oude mesa altijd met een sd-1. Maakte de boel wat strakker en scherper. Alsof de amp op het kookpunt staat zegmaar. Waarom opzoek gaan naar een nieuwe amp als je voor dertig euro een pedaaltje van marktplaats haalt dat je "probleem" oplost?

Joey Handsome
28 februari 2008, 18:35
Dan zou je als je een eq pedaal gebruikt dus ook een verkeerde versterker hebben?

Bins
28 februari 2008, 18:36
Dan zou je als je een eq pedaal gebruikt dus ook een verkeerde versterker hebben?

Of als je nieuwe velgen koopt de verkeerde auto? ;)

artnaz
28 februari 2008, 18:41
Speelse kindjes... :p

De versterker "extra op z'n donder geven" met een EQ, Booster, of een drive is wat anders. Wat ik bedoel is dat je mensen met 4 drive pedaaltjes ziet i.c.m. met een ENGL SE om maar wat te noemen (ik neem het wat extreem om het duidelijk te maken).

Capiche?

Nogmaals, er zullen vast wel wat redenen zijn (bijv. dat de pedaaltjes een ander karakter hebben), maar ik vind het toch vreemd.

AART
28 februari 2008, 18:43
Ik gebruik geen boosters bij mijn huidige amps.
Ik haal de gain volledig uit de preamps van mijn mesa en crate.

Bij marshall en marshall kloontjes vind ik het wel lekker en ook broodnodig.

Bins
28 februari 2008, 18:46
Speelse kindjes... :p

De versterker "extra op z'n donder geven" met een EQ, Booster, of een drive is wat anders. Wat ik bedoel is dat je mensen met 4 drive pedaaltjes ziet i.c.m. met een ENGL SE om maar wat te noemen (ik neem het wat extreem om het duidelijk te maken).

Capiche?

Nogmaals, er zullen vast wel wat redenen zijn (bijv. dat de pedaaltjes een ander karakter hebben), maar ik vind het toch vreemd.

Naja, imo kan je een engl se ook extra op z'n donder geven... Baat het niet, dan schaadt het niet. Als ik m'n sd-1 niet had verkocht om crack te kopen, zou ik hem nu nog gebruiken.

artnaz
28 februari 2008, 18:47
Ik heb het dus niet over boosten, maar waar je je main drive vandaan haalt...

Puerco
28 februari 2008, 18:53
Naja, imo kan je een engl se ook extra op z'n donder geven... Baat het niet, dan schaadt het niet. Als ik m'n sd-1 niet had verkocht om crack te kopen, zou ik hem nu nog gebruiken.
Crack??? Tss, dat is toch zo 90's........ :hippie:

Bins
28 februari 2008, 18:53
Wat, het clean kanaal van een engl se oversturen met een pedaal? Ja das een beetje gek, maar goed je moet het zelf weten.

artnaz
28 februari 2008, 18:56
Wat, het clean kanaal van een engl se oversturen met een pedaal? Ja das een beetje gek, maar goed je moet het zelf weten.Dat weet ik dus niet, dat is juist wat ik vreemd vind... Maar wat moet je anders met vier verschillende drive-pedaaltjes?

Bins
28 februari 2008, 19:07
Heb je vier +1 (van je amp) verschillende crunch sounds? Joost mag weten waar je dat voor nodig hebt.

Soulflyhigh
28 februari 2008, 19:43
De gain die ik rechtstreeks uit m'n 5150 haal bevalt mij nog steeds erg goed. Voor de clean sounds koop je natuurlijk geen 5150 ;) Een goed pedaaltje om de solos iets warmer te laten klinken is alleen nog steeds welkom :)

iWishmaster
28 februari 2008, 19:50
Even heel erg algemeen en kort door de bocht voor de TS (niet boos worden als ik je onderschat, en de rest van gitaarnet ook niet boos worden omdat dit niet altijd helemaal waar is natuurlijk ...)

Clean + boost/distortion pedaal = Crunch
Crunch + boost/distortion pedaal = Lead

Van clean naar lead kan natuurlijk ook met 1 stevig pedaal ipv 2 ...

Veel versterkers hebben 3 kanalen: clean, crunch en lead. Voor elk kanaal zit er dan een andere pre-amp in de versterker. Voor de amps met minder kanelen, is dat dus met boost/distortion pedalen op te lossen.

robby-C.rock
28 februari 2008, 20:07
ik overstuur mijn JCM 800 2204 head met een blackstar overdrive pedaal... (HT-drive)

heb ik net 1 week en ben er zéér tevreden over.
zeker aan te raden

http://www.lapedale.fr/images_magasin/759_image_med_blackstar-ht-drive.jpg

Mitch
28 februari 2008, 20:49
Al die spraakverwarring over oversturing, ik raak er helemaal overstuur van :dontgeti:

chennie
28 februari 2008, 23:18
http://www.mentalfloss.com/wp-content/uploads/2006/10/SpinalTap_Edith_503.jpg

CasB
28 februari 2008, 23:21
Pffft, die van mij gaat tot 20 :satisfie:

-edit- de gain dan, niet het volume :P

chennie
28 februari 2008, 23:48
Pffft, die van mij gaat tot 20 :satisfie:

-edit- de gain dan, niet het volume :P

Wat heb je eraan dan wanneer de buren niet het kunnen horen ? =)

Chris Winsemius
29 februari 2008, 00:05
http://www.mentalfloss.com/wp-content/uploads/2006/10/SpinalTap_Edith_503.jpg

+1!

De ultieme Marshall modificatie. :)

Rude Perception
29 februari 2008, 00:27
Ik gebruik over het algemeen het crunch-kanaal van m'n Marshall DSL401, en voor het stapje verder gebruik ik een MXR Zakk-Wylde. Voor m'n solo's gooi ik dan nog een Boss GE-7 erin als (low)mid-boost.
Ik moet alleen wel zeggen dat ik liever een 3 kanaalsversterker heb (het derde kanaal is nu niet te gebruiken door het volumeverschil). Dan heb ik dus een clean sound, OD1, OD1 + MXR Zakk Wylde, OD2 en OD2 + Zakk Wylde. Dus 5 'kanalen'. De zakk wylde op OD2 zal dan alleen voor het solowerk worden gebruikt en op OD1 om in de nummers die in principe met OD1 gespeeld worden een stukje verder te kunnen zonder een totaal ander geluid. Ik weet het, ontzettend gezeik dat laatste stukje ;).

Samenvatting: er komte een blackstar HT-Dual, zodat ik ook niet meer altijd m'n backline mee hoef te nemen en overal goed/mijn geluid heb.

humbucker
29 februari 2008, 09:47
gewoon buizendrive..

geen pedaaltjes ;)

Marc Oblivian
29 februari 2008, 09:56
Wat, het clean kanaal van een engl se oversturen met een pedaal? Ja das een beetje gek, maar goed je moet het zelf weten.

Nah...ik doe het wel eens om het cleankanaal van mijn Powerball te boosten (weinig drive, level hoog). doe ik met een Eqpedaal en een SD-1.
Dan krijg je zo'n mooi clean overstuurd bluesgeluid, vooral op het halselement, wat je niet zo uit de versterker haalt.
Blues op de Powerball...het kan dus....

Gebruik het drivepedaal ook wel eens in een solo om het gainkanaal wat "vloeiender" te maken voor de solo.
Heb mijn gain voor ritmewerk nml niet zo hoog staan.

Er zijn dus wel verklaringen voor het gebruik van drivepedalen bij high gain versterkers:-)

Kim Wilson
29 februari 2008, 10:00
Maar de belangrijkste verklaring blijft natuurlijk GAS. :D

Marc Oblivian
29 februari 2008, 10:10
daar is dit hele forum op gebaseerd....

Nobler
29 februari 2008, 12:09
Bij elke versterker bereik je het gewenste geluid weer op een andere manier (en soms lukt dat gewoon niet). In de huiskamer speel ik op transistor oefenversterkertjes mee met de HiFi, en dan alleen versterkertjes met een regelbare voorversterker (Master, gain oid).

Ik vind dat op dat niveau vaak heel aanvaardbaar klinken. Probleem is dat je dan niet kunt schakelen tussen een 'begeleidingsgeluid' en een 'sologeluid', maar meestal ben ik dan toch alleen aan het soleren (niemand die me dan voor freak kan uitmaken, toch?).

Overigens kun je in die gevallen de graad van vervorming in je sologeluid als het volume op je gitaar op 10 staat, meestal heel aardig terugbrengen door je volume op de gitaar een flink stuk terug te draaien.

Diezelfde truuk gebruik ik wel bij jamsessies als ik op kleine eenkanaals buizenversterkertjes speel.

Het probleem speelt met name als je meer volume wilt, vooral bij optredens. Ik ben een fan van oude buizenversterkers (heb een Vox AC30 uit 1964), en die beginnen pas te vervormen als je ze ongelooflijk hard zet en soms vind je het dan nog niet vervormd genoeg. Dan heb je echt een effect nodig (ik gebruik een TS9 en een Maxon 808 ), niet alleen omdat je dan ook clean wilt kunnen spelen op hoger volume én vervormd op lager volume én extra vervorming wilt voor je sologeluid op een hoger volume. Ik gebruik de twee tubescreamers daarom als tweetrapsraket, afgekeken van Stevie Ray Vaughan.

robby-C.rock
29 februari 2008, 15:39
gewoon buizendrive..

geen pedaaltjes ;)

die van mij is een pedaaltje met een buisje erin ;)
dus nog steeds puur buizen 8-)

Rutger
29 februari 2008, 15:48
Mijn versterker raakt helemaal overstuur als ik hem een tijdje negeer

Kim Wilson
29 februari 2008, 15:57
Mijn versterker raakt helemaal overstuur als ik hem een tijdje negeer
Die van mij niet, die is dat gewend. Tegenwoordig oefen ik zelfs op een Animal versterkertje, die strak naast de Bandmaster staat. :D

ateng
29 februari 2008, 16:01
Dat weet ik dus niet, dat is juist wat ik vreemd vind... Maar wat moet je anders met vier verschillende drive-pedaaltjes?
Om verschillende sounds te hebben. Speel zelf over een Laney VH100R met genoeg gain maar heb in mijn pedaldrawer een oude Ibanez SD-9 voor de wat mildere overdrive en de TS-9 voor bluesy dingen of om mijn lead meer sustain te geven.
Voor metal heb je gewoon een ander soor oversturing nodig dan voor classic rock of blues.

Rutger
29 februari 2008, 16:06
Die van mij niet, die is dat gewend. Tegenwoordig oefen ik zelfs op een Animal versterkertje, die strak naast de Bandmaster staat. :D
Die van mij is gauw geprikkeld, begint ook hard te schreeuwen als je m te hard aanpakt. Vreselijk die dingen! Ik ga wel xylofoon spelen ofzo, die lieflijke klanken bij een geringe aanraking....

Kim Wilson
29 februari 2008, 16:09
Geef mij die versterker dan, dat krijg ik er wel uit. :)

Rutger
29 februari 2008, 16:11
KW de versterkerfluisteraar :p