PDA

View Full Version : Volume opkrikken



gitaarhaantje
28 februari 2008, 14:16
Hey,,


Ff vraagje:

Ik heb nu een fragment( heel slecht/zacht opgenomen) ... het eerste wat ik gedaan heb is normalizen. Nu is het volume nog zacht. Nu heb ik in pro tools het volume niveau naar boven gehaald. maar nu zijn een aantal stukken nog niet op goed niveau en sommige stukken is weer veel te hard..

Hoe moet ik dit aanpakken?


Groeten Laurens..

P.S het fragment opnieuw opnemen is niet mogelijk aangezien het een soort van presentatie is....

Han S
28 februari 2008, 14:24
Een maximizer.

savale
28 februari 2008, 15:03
Beetje compressie wil misschien ook helpen. Heb geen idee wat een maximizer is trouwens... ga even googlen :P

Han S
28 februari 2008, 15:39
Een maximizer is een compressor met een brick wall limiter er achteraan, maak je alles hard mee. (ook de ruis)

Roman
28 februari 2008, 22:03
Wanneer je normalize gebruikt dan wordt de hardste piek gepakt en die opgeschroeft naar het volume wat jij hebt aangegeven (let op 0dB is dan ook al het einde van de schaal, laat wat "headroom" van een paar dB over).
Als die piek hoog is ten opzichte van het gemiddelde (denk aan een snaredrum die op enkele punten erg hard is) dan zal er dus weinig worden opgekrikt.

Dus eerst de boel compressen, zorgen dat die hele hoge pieken worden rechtgetrokken en dus beter in het gemiddelde volume passen. Hierdoor krijg je een minder dynamische golf, wat in dit geval juist goed is.

Ga je dan normaliseren, dan zal het gemiddelde meer opgekrikt worden.

Vele compressors hebben ook een zgn make-up gain welke vaak ook automatisch kan worden ingesteld. Deze zal bij compressie ook weer extra volume toevoegen (okay, rare woordkeuze maar voor de leek beter te begrijpen). Dus dan zou een normalizer overbodig zijn (gebruik ik overigens ook zelden)

Maar, zoals Han meld, een maximazer heeft dit alles ook aan boord. De Waves L1 bijvoorbeeld, of Voxengo-Elephant of eventueel PSP warmer. Allemaal leuke plugs die je daarvoor kunt gebruiken.

(gheh, teveel info?)

jw009
28 februari 2008, 23:40
Waves L1, is dat niet een limiter?

Han S
28 februari 2008, 23:47
Waves L1, is dat niet een limiter?

Onder andere, maar hij doet veel meer, zie Roman's post.

Ik zou voor de L2 gaan, maar persoonlijk vind ik de PSP Vintage Warmer beter klinken, maar daar moet je ook veel aan tweaken voordat het echt goed klinkt, zitten veel knoppies aan.

amon
29 februari 2008, 00:49
tja, maar die zijn voor iemand die waarschijnlijk nog nooit van limiters, compressors en maximizers gehoord heeft (anders had hij denk ik deze vraag niet hoeven te stellen) weer lekker geprijst....

Roman
29 februari 2008, 09:58
volgens mij is de vorige versie (1.5?) van PSP warmer gratis (v2.0 iig niet)

bass blom
29 februari 2008, 10:36
vintage warmer is heerlijk om de boel lekker ranzig in het rood te jagen :p

Han S
29 februari 2008, 12:02
Met de VW kun je ook heel schone geluiden maken met een achterlijk hoog volume. Ik vind dat 'Vintage Warmer'eigenlijk een misplaatste kreet.

Als je goor wilt lukt dat ook prima met de VW, maar dat lukt ook wel met de L1/2/3 of de olifanten.

gitaarhaantje
29 februari 2008, 14:02
Hartelijk dank voor jullie reacties.. ik zal er proberen wat van te maken..:-D


Groeten Laurens

Ic3gl0vE
29 februari 2008, 18:24
tja, maar die zijn voor iemand die waarschijnlijk nog nooit van limiters, compressors en maximizers gehoord heeft (anders had hij denk ik deze vraag niet hoeven te stellen) weer lekker geprijst....

W1 is gratis.
http://www.yohng.com/w1limit.html

W1 Limiter is a clone of Waves L1, with identical output.
...


How to check this limiter compatibility to L1?

Process the same sound with L1 and with this limiter, using the same threshold and release settings.

During measurement, check that both of the sounds are aligned properly. You can insert a single test peak in the beginning, and after processing - clip the sound, so that it starts exactly from the peak.

Subtract the results and see the residue.

Note, that you can't set sliders exactly to the same values on both limiters. 30ms release may mean actually 30.01234ms, so due to such minor differences, there will be small residue left.