PDA

View Full Version : Mexicaanse Fender



Nico2
28 februari 2008, 13:24
Hallo mensen,

Ik overweeg een Fender stratocaster te kopen en dan wel een mexicaanse omdat die niet zo duur zijn.
Maar ik heb begrepen dat de mexicaanse niet zo heel goed zijn, wat is er dan
zo slecht aan tenopzichte van Japanse of Amerikaanse? want ze zijn we een stuk goedkoper.

Alvast bedankt voor de reacties,

Nico

Kim Wilson
28 februari 2008, 13:27
Mexicaanse Fenders zijn prima gitaren, maar er is niet zomaar een prijsverschil natuurlijk. Als je toch een Mex wil, zoek dan in de Classic series. Die zijn wel een stukkie duurder dan de standard, maar ze zijn ook een behoorlijk pak beter.

Petekay
28 februari 2008, 13:56
Hallo mensen,

Ik overweeg een Fender stratocaster te kopen en dan wel een mexicaanse omdat die niet zo duur zijn.
Maar ik heb begrepen dat de mexicaanse niet zo heel goed zijn, wat is er dan
zo slecht aan tenopzichte van Japanse of Amerikaanse? want ze zijn we een stuk goedkoper.

Alvast bedankt voor de reacties,

Nico

M'n eerste strat is een standard mexicaanse strat (en heb sinds paar maandjes ook een japanse Tokai). Ik heb nu een stuk meer gitaarervaring, dus ik kan eindelijks iets nuttigs zeggen :D

m'n beleving van de Mexicaan:
Speelt erg prettig, lekkere dikke hals / frets , voelt allemaal zeer prettig aan. Hij is pittig van gewicht vergeleken andere strats. Elementen vind ik wat minder, zijn een beetje saai, ook niet echt zo'n ' fender' geluid. Gitaar gaat ontstemmen zodra je tremelo gaat gebruiken, zowieso zijn de tuners niet super, dus regelmatig stemmen.

de Tokai Goldstar:
is een ' 62 reissue, deze gitaar heeft veel pit & karakter! en typische ' fender' sound terwijl het een kopie is. Ik ben zeer tevreden met deze strat en zal hem nooit weg doen! Zijn genoeg te vinden op ebay voor redelijke prijzen.

Mijn advies:
Koop een Japanse kopie van Fender, bijv. Tokai, Bacchus, Burny om maar wat op te noemen. Super kwaliteit voor een stuk minder $$$. De japanners hebben kwaliteit hoog in hun vaandel.
Je hoeft niet perse voor een vintage kopie te gaan, ook nu maken de Japanners nog goeie kopieen. (bacchus, momose, van zandt, seymour duncan, Greco etc...)
meer info:
http://www.guitarsjapan.com/
http://www.tokaiforum.com

succes.
Peter

robobas
28 februari 2008, 14:01
Ik heb sinds een maand of 2 ook een mexican classic 50 sunburst stratocaster en ben er super tevreden mee. Heerlijke "feel" en de hals is echt super. Ik denk zelf dat het verschil voor een deel in de "loonkosten"zit. De echte kenners op dit forum zullen je best meer kunnen vertellen. Ga vooral in de winkel proberen, proberen en nog eens proberen. :gitarist:

Kim Wilson
28 februari 2008, 14:09
Het voordeel van de Classics is dat ze er betere elementen instoppen en net even wat betere hardware (brug, stemmechanieken) opschroeven. Dat maakt ze toch een heel stuk beter dan de Standards.

jimihattricks
28 februari 2008, 14:53
en als je dan toch naar de classics kijkt, kijk dan meteen even naar de classic player stratocaster.. imo voor 600 euro een koopje (and soon mine!)

overigens heb ik ook een mexicaanse standard strat, en nadat ik daar de body van heb kaalgeschuurd, nieuwe elementen en electronica, alsmede nieuwe tuners op heb gezet, afgesteld voor .011, en de trem van heb geblocked, is het een supergitaartje :satisfie:

Kim Wilson
28 februari 2008, 14:54
en als je dan toch naar de classics kijkt, kijk dan meteen even naar de classic player stratocaster.. imo voor 600 euro een koopje (and soon mine!)

..
Ja, welke? De '50s, '60s, Baja...

beruk
28 februari 2008, 15:06
Ik heb er al een paar jaar een ben er content mee, ben het met vorige auteurs mee eens dat de elementen niet geweldig zijn. Ik ben nogal snel flauw van microfonie en daar hebben ze nogal last van. Die Fender Highway one gitaren zijn ook niet niet duur en hebben wel hele goede elementen en dat ontstemmen tja ik ben er aan gewend geraakt.....

Nico2
28 februari 2008, 15:36
Bedankt voor alle reacties!!

Ik heb daarnet op een heerlijke u.s.a. strat gespeelt
en daarna op een mexicaanse en de u.s.a. klonk wel een stuk beter
maar de mexicaanse zeker niet slecht dus ik ga er nog wat uitproberen en
dan kijken of ik tot een goeie beslissing kan komen :)

artnaz
28 februari 2008, 15:54
En anders zijn de Mexicaanse Fenders uit de vroege '90s ook een hele goede optie imho...

chubbyfan
28 februari 2008, 15:57
Of de fender lite ash

Kim Wilson
28 februari 2008, 16:01
Bedankt voor alle reacties!!

Ik heb daarnet op een heerlijke u.s.a. strat gespeelt
en daarna op een mexicaanse en de u.s.a. klonk wel een stuk beter
maar de mexicaanse zeker niet slecht dus ik ga er nog wat uitproberen en
dan kijken of ik tot een goeie beslissing kan komen :)
Ik heb eens een Mexicaanse Tele gespeeld, en daarna op een USA. En ik vond de Mex veruit de beste. Moet ik misschien bijzeggen dat de Mex een Classic Baja was, en de USA een Standard. Maar toch, USA wil niet per definitie zeggen dat ze beter zijn dan die uit Mexico.

josszee
28 februari 2008, 18:27
Mijn vriend heeft een witte strat (mex standard) en die speelt echt bijna alle usa fenders gewoon weg het is veruit de beste strat waar ik op gespeeld heb (dan wel bespeelbaarheid en hij klinkt ook wel geweldig. Als je daar een heel goede PU's insteekt dan heb je een scheurgitaar...). Jammer dat hij hem niet wil verkopen... Volgens mij moet je gewoon testen en wat het lekkerste speelt neem je mee naar huis (als je dan echt vind dat de usa beter speelt spaar dan of koop een mex en koop dan later een usa.) :hippie:

EDIT: als je ze test in de winkel kijk dan niet of het usa of mex is als je geluk hebt vindt je de mex beter spelen...

Petekay
28 februari 2008, 18:47
Mijn vriend heeft een witte strat (mex standard) en die speelt echt bijna alle usa fenders gewoon weg het is veruit de beste strat waar ik op gespeeld heb (dan wel bespeelbaarheid en hij klinkt ook wel geweldig

Andere PU's erin zetten , OK dat scheelt. Maar de verdere hardware is ook matig van kwaliteit vind ik.

Maar zo'n classic (player) is idd zeker ook niet verkeerd, zoals KW al zei, er zit betere hardware in dan een standard. Zelf heb ik de Classic Player '60 eens in m'n handen gehad, absoluut de moeite waard om te proberen!

josszee
28 februari 2008, 18:56
Mijn persoonlijke mening is: dat de hardware (vooral de brug) ongeloofelijk kut is op de standard usa strats ik heb er onlang nog opgespeeld de USA strats waar je 1100 euro voor betaaldt spelen voor geen meter!!

Hendriks
28 februari 2008, 19:06
Kijk gewoon naar een goede Japanner , Beter dan Mex en goedkoper dan USA , ze worden met regelmaat aangeboden , ook nieuw.

Kim Wilson
28 februari 2008, 19:08
*zucht*

De ene Mex is de andere niet! Je kunt niet zomaar stellen dat Jappen beter zijn dan Mexicanen.

josszee
28 februari 2008, 19:09
daarom zeg ik ga een uurtje of 2 testen bij je gitaarboer!!

G.G.
28 februari 2008, 19:19
Of de fender lite ash

Dat dacht ik dus ook. Probeer hem zeker uit, ookal komt ie uit Korea.

jimihattricks
28 februari 2008, 19:20
Ja, welke? De '50s, '60s, Baja...

ik ga dalijk met een beetje geluk voor 450 euro de 60's player wegslepen bij de gitaarboer.. heerlijk heerlijk heerlijk gitaartje.. heb laatst met die strat + een fender champje (zo'n cheape reissue) in het hokje gezeten bij de gitaarboer en was bijna niet meer weg te slepen, verslavend gewoon die gitaar...

Nico2
28 februari 2008, 19:29
Ik ga langs een alle gitaar boeren in ons dorp (3) binnen kort.
ik heb al op een mex hss strat gespeelt die niet zo lekker klonk als de u.s.a. (niet hss) die ze daar ook hadden maar die usa is kost 1500€ en ik heb een budget van ongeveer 500 - 700 € dus ik denk dat het een goeie mex of een jap wordt.
Ik ga gewoon kijken welke het beste klinkt en speelt en dan zie ik wel

Maniaaaak!!
28 februari 2008, 21:58
*zucht*

De ene Mex is de andere niet! Je kunt niet zomaar stellen dat Jappen beter zijn dan Mexicanen.

Wil niet slijmen ofzo maar deze jongen weet waar hij het over heeft. Ik kan me vinden in alle argumenten van Kim Wilson in deze thread...

Classic series is het proberen waard, ik had een classic 50's die weer wegmoest, nu ga ik voor of weer een classic 50's of wellicht een classic 60's...

nog een maandje of 2...

Nico2
28 februari 2008, 22:59
Kan iemand me nog iets vertellen over het verschil tussen de elementen van de mexicaanse en de japanse want het gaat uiteraard voornamelijk om de sound :D

Coolguy
28 februari 2008, 23:04
Mijn Fender Standard MIM HSS Stratocaster bevalt mij geweldig.
De afwerking is perfect, enkel de pickups heb ik nu uiteindelijk vervangen.
Maar de ene gitaar is inderdaad de andere niet.

Ik heb ook al genoeg Les Pauls vestgehad van 2500+ euro die voor geen meter speelde terwijl andere speelden als een droom.
Hetzelfde geldt voor 'mindere' (lees: goedkoper) modellen als de Stratocaster.

Mijn vader heeft zo een volledig zwarte Special Lite Ash Strat en die speelt ook geweldig + prachtig afgewerkt, nooit gedacht van een Koreaan (zo zie je maar dat je je niet teveel mag fixeren op het land van herkomst).

Zo heb ik ook al enkele prachtige Ibanez Artcores vastgehad die merkwaardig genoeg uit China komen wat normaal niet gelijk staat met kwaliteit. :soul:

Kim Wilson
28 februari 2008, 23:06
Sound zit hem niet alleen in de elementen, hè? ;)

Hoe het zit met Japanners weet ik niet, maar de Classics van Fender hebben Amerikaanse pickups. De Classic '50s heeft American Vintage Strat pups, de '60s heeft Customshop '69 elementen.

Voor jouw budget is een Classic IMO de beste keus, zeker gezien de prijs-kwaliteitsverhouding, mocht je voor nieuw gaan. En ik denk zelfs dat ze beter zijn dan een tweedehands USA standard voor die prijs.

futura
3 maart 2008, 14:56
mexicanen , ik vind ze heel goed ik heb nu onlangs 50s strat gekocht en ik moet zeggen fijn ding maar de pickups mogen van mij iets agresiever :D

Hendriks
3 maart 2008, 15:03
Sound zit hem niet alleen in de elementen, hè? ;)

Hoe het zit met Japanners weet ik niet, maar de Classics van Fender hebben Amerikaanse pickups. De Classic '50s heeft American Vintage Strat pups, de '60s heeft Customshop '69 elementen.

Voor jouw budget is een Classic IMO de beste keus, zeker gezien de prijs-kwaliteitsverhouding, mocht je voor nieuw gaan. En ik denk zelfs dat ze beter zijn dan een tweedehands USA standard voor die prijs.

De Japanners die nu gemaakt worden hebben volgens mij ook USA elementen , Texas Specials en USA Vintage.

Ik heb ook een standaard mex gehad en die elementen waren eigenlijk ook niet echt verkeerd . De Texmex elementen die op een Nashville Tele zaten konden mij minder bekoren.

Toon DW
13 maart 2008, 21:26
De mexicaanse classics hebben GEEN AMERIKAANSE PICKUPS! Ik weet enkel van de baja tele dat die custom shop pickups heeft, maar dat zal het zo ongeveer wel zijn. In de classics zitten zogenaamde 'vintage' pickups, maar die tippen niet aan de kwaliteit van bv. de custom shop '69 die ik in mijn standard mex heb gezet - fantastische pickups trouwens.

Wat ik wel heb gemerkt na 2 jaar intensief gebruik van mijn standard mex: ik ben eigenlijk al (bijna) aan mijn eerst refretting job toe... En dat na 2 jaar, dat is toch vrij bedenkelijk. Ik heb strats uit de jaren '60 en '70 in mijn handen gehad, die nog nooit gerefret zijn, waar vaak op gespeeld wordt en waarvan de frets in veel betere staat waren dan die op mijn standard mex. De hardware is dus toch wel van een beduidend mindere kwaliteit...

Ik heb nu ook een half jaar een classic tele. De classic reeks biedt echt wel een veel betere kwaliteit, maar de pickups vind ik toch ook niet echt je dat. veel te steriel en vrij dun qua geluid. Ik heb mijn pickups vervangen door SD, niet echt tevreden over (wel al een verbetering) en nu ga ik de texas special voor tele eens proberen. Ik hoop dat die pickups wat worden.

Hoe dan ook: een gitaar moet juist aanvoelen, goed spelen. Dat weet je alleen maar als je ze gaat uitproberen. Ik zou zeker niet voor de standard gaan, want die slijt echt iets te snel... Wat de electronica betreft: een dunne pickup valt altijd te vervangen. Dat kost je voor een strat achteraf wel nog eens een €150 à 200. Maar dat hoeft niet onmiddelijk. Als de plank al goed zit, ben je al ver weg!

pasqual
13 maart 2008, 21:53
Wat ik wel heb gemerkt na 2 jaar intensief gebruik van mijn standard mex: ik ben eigenlijk al (bijna) aan mijn eerst refretting job toe... En dat na 2 jaar, dat is toch vrij bedenkelijk. Ik heb strats uit de jaren '60 en '70 in mijn handen gehad, die nog nooit gerefret zijn, waar vaak op gespeeld wordt en waarvan de frets in veel betere staat waren dan die op mijn standard mex. De hardware is dus toch wel van een beduidend mindere kwaliteit...

ik heb een japanse strat en mijn frets zijn nu wel toe aan een refret. dit is dus na 15 jaar ( 1993 ). dat is dan wel een verschil met 2 jaar. en mijn fender is zeer intensief gebruikt. ik heb ook een mexicaan gehad en ik vond het eigenlijk wel een fijn gitaartje maar aangezien ik er nauwelijks op speelde zijn bij mij ook de frets niet afgesleten dus kan ik over de kwaliteit niets zinnigs zeggen. ik vind 2 jaar wel erg vlot, dat krijg je bij een stagg nog niet voor elkaar.

groeten Pasqual.

Wabbie
14 maart 2008, 10:46
Ik heb ik ' 90 mijn eerste mexicaanse strat gekocht. Ik moet zeggen dat 18 jaar na dato ik er nog steeds erg vaak op speel. Het is zelfs mijn standaard backup gitaar voor optredens, en eens in de zoveel tijd ook gewoon mijn main-gitaar. Ik heb overgens iets van 2 jaar geleden alle eletronica vervangen want die was toen toch echt wel helemaal op.
Voor de rest heb ik de brug vastgezet, want als je die gebruikt onstemt 'ie meteen. Dat is eigenlijk zo' n beetje het enige wat er "mis" is, zolang je van de tremolo afblijft blijft hij prima op stem. Misschien dat ik ooit nog eens de tremolo vervang, het enige wat me tegenhoudt is dat de huidige brug er heerlijk relic uitzien ( net als de hele gitaar trouwens). Dat krijg jevan 18 jaar trouwe dienst en aggresief zweet.

happynjitram
14 maart 2008, 11:28
Kijk ook eens naar london city's. Makkelijk op hetzelfde niveau als de mexicaanse fenders. Met het geld dat je overhoudt kan je een leuke upgrade uitvoeren.

Kim Wilson
14 maart 2008, 11:31
Kijk ook eens naar london city's. Makkelijk op hetzelfde niveau als de mexicaanse fenders. Met het geld dat je overhoudt kan je een leuke upgrade uitvoeren.
En nog maar een keer...

*zucht*

De ene Mex is de andere niet! ...

QueenSRVJW
1 mei 2008, 13:52
Kijk ook eens naar london city's. Makkelijk op hetzelfde niveau als de mexicaanse fenders. Met het geld dat je overhoudt kan je een leuke upgrade uitvoeren.

Inderdaad, de London City Spitfire MK2's zijn zeer goed. Ik speelde laatst op een USA Fender std en later op een LC en ik vond de LC bijna net zo goed, echt waar! Je moet gewoon even wat van de gitaren proberen. Als je budget laag is zou IK eerder voor een LC gaan dan voor een Fender Mex, maar dat moet je natuurlijk zelf uitmaken;)

keef
3 mei 2008, 01:15
Ik heb n Tex Mex Strat. Kocht dat ding nieuw in de opruiming in New York, maar was wel verbaasd dat de plastic bramen nog aan de afdekplaat zaten, en n lik daf blauwe verf achterop de hals. En dan nog allemaal kaartjes met controlestempels erbij (He Lopez...weer gedronken op het werk?) Niettemin n prima ding voor in de kroeg, met n mooi gevlamde hals.

http://images.lilypix.com/albums/userpics/10029/IMG_0080.jpg

jimihattricks
3 mei 2008, 13:55
mexicanen , ik vind ze heel goed ik heb nu onlangs 50s strat gekocht en ik moet zeggen fijn ding maar de pickups mogen van mij iets agresiever :D

dan moet je ook net een 50's strat kopen.. dat zijn zo'n beetje de meest ploinky ploinky apache gitaren die er zijn dude.. :satisfie:

maargoed, heb je weer een excuus voor een upgrade :)

Mr.Fingers
3 mei 2008, 14:14
Ik zeg de topicstarter 1 ding

FENDER CLASSIC SERIES!

Heb zelf de classic '60 tele, en ben van zinnens de classic 50 strat ook nog te kopen. Het zijn werkelijk geweldige gitaren!