PDA

View Full Version : Vraagje.



Najera
27 februari 2008, 22:36
Hallo, ik ben nieuw op dit forum, en om maar gelijk met de deur in huis te vallen heb ik een (wellicht al vaker gestelde ) vraag:

Ik ben (bijna) 24 jaar en speel al sinds mijn 13e als (uiterst middelmatige) gitarist in verscheidene coverbandjes. (meer als invaller dan als vast onderdeel van de groep, maargoed). Ongeveer een jaar geleden heb ik me in het hoofd gehaald dat een nieuwe versterker geen overbodige luxe zou zijn, en om dat te realiseren heb ik een baan gezocht om de benodigde centjes te verdienen.

Nu, een jaar later heb ik de somma van 4000,- bij elkaar gesprokkeld om de aankoop daadwerkelijk te doen.

De muziek die ik speel gaat van classic rock(the Who), via Anouk, naar nickelback en ik vroeg mij af welke van de volgende twee versterkers
jullie hiervoor het beste zouden vinden. Let wel, ik heb in loop der jaren al vreselijk veel versterkers voorbij zien komen en zie inmiddels door de bomen het bos niet meer, dus heb ik, denk ik, wat hulp nodig.

Ik ben voornamelijk geinteresseert in de HOOK versterker. Ik ben met vrijwel alle van de gangbare versterkers bekend en heb onlangs de el34 versie uitgeprobeert, en ben als gevolg daarvan anderhalve week van slag geweest. Dit, mijn beste mensen, is een versterker van formaat. De cleans (heeeeel belangrijk) en de overdrive deden 't 'm echt voor mij.

Nu is mijn vraag: kan iemand mij vertellen hoe de 6l6 en de el34 versies van de hook zich tot elkaar verhouden. Ik weet dat Haaksma de 6l6 versie heeft bespeelt toen hij nog bij anouk rondpingelde (zijn sound was geweldig), maar ik vraag me af of voor de britse classic en hardrock de 6l6 buis niet ietsjes te braaf is.

Als iemand mij zijn of haar mening over (de verschillen tussen) deze twee versterkers kan geven zou ik erg dankbaar zijn.

met vriendelijke groet,

Najera.

caliban
27 februari 2008, 22:44
Een 6L6 is sowieso wat amerikaanser, maar ik geloof niet dat je echt problemen gaat ondervinden. Een beetje meer lowend en wat minder hoge mids normaal.

Rude Perception
27 februari 2008, 22:52
Die buizen zijn zo ongeveer het grootste kenmerkende verschil tussen Britse en Amerikaanse versterkers.

Ik durf bijna te zeggen Fender VS Marshall, hoewel dat heel erg kort door de bocht is.
Zowals Caliban al zegt, 6L6 zorgen voor minder hoge mids en meer laag. Ik zou ze dus zeker allebei testen omdat het heel veel een smaakkwestie is. Voor hardere rock zou ik de EL34 kiezen, voor het clean waarschijnlijk de 6L6. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik wel houd van die 'directe' punch-in-your-face-sound die direct overal tussenuit hoorbaar is.

Najera
27 februari 2008, 23:01
Dankjewel voor de reacties. Zou je dus kunnen zeggen dat de 6l6 iets helderder in het clean is en door het laagmid wat meer body heeft?

caliban
27 februari 2008, 23:12
Helderder weet ik niet. In fenders wel ja, maar in mesa bijvoorbeeld gewoon veel meer laagmid. Ik zou 6L6 zeker niet alleen maar voor clean verkiezen. Voor wat dikke oversturing klinken ze echt super, gewoon wat minder crunchy denk ik.