PDA

View Full Version : Advies gevraagd voor vervanging elementen Epiphone G400



JipStoop
27 februari 2008, 23:14
Ik wil de elementen in mijn G400 vervangen, nu zat ik zelf te denken aan X2N's, maar wat zou ik het beste kunnen nemen als ik dingen als Nirvana, Guns N Roses en AC/DC wil spelen? Zou dan tweemaal een X2N een goede keuze zijn of alleen de X2N in de brug en dan iets als een PAF Pro in de nek? Of helemaal geen X2N? Help plz :)

Edit: Kurt Cobain had de PAF en de Super Distortion op zijn Jaguar, die combinatie zie ik ook wel zitten....

beruk
28 februari 2008, 15:22
Mail voor de gein eens naar epiphone met jouw vraag en klank voor keur.
Ik kreeg met een vergelijkbaare vraag keurig antwoord, ben nog blij met de reactie.
In de Gibson angus young special zit een PAF 57 in de hals en een Angus Young in de brug.
Zijn vast los te krijgen

pimmedoris
28 februari 2008, 23:02
je kunt zowel op de site van dimarzio als seymour duncan een soort wizard invullen. Je moet dan type gitaar, houtsoort en muziekstijl etc. invullen en dan doet die wizard een advies. En dan samples beluisteren he...

Ik heb op het moment SD Jazz en JB in mijn G400 en daar ben ik uitermate tevreden mee (ik had eerst EMG 81 en 85 erin, maar dat werd me te metal)

Fuhgawz
28 februari 2008, 23:25
Volgens mij is de X2N een element met een enorme output, voornamelijk geschikt voor pure metal dus. De artiesten op jouw lijstje hebben echter een low/medium gain sound. Het kan in principe wel, maar ik zou toch naar een element met iets minder output kijken.

JipStoop
1 maart 2008, 20:58
Ga denk ik voor de Super Distortion op de brug en de PAF in de neck. Misschien dat ik 1 van die Alnico elementen uit mijn G400 wel in een stratocaster zet :)

Is het eigenlijk lastig om zelf te doen, die elementen vervangen?
En klopt het dat er standaard 10 - 46 snaren in zo'n G400 zitten?

EDIT: Klopt het dat de PAF Pro van DiMarzio echt zo moeilijk te krijgen is online? Ik heb hem wel bij een duitse webwinkel gevonden: klik (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-ProductRating;pgid=TOZgS6SfaObm0000000000000000nYv Eb3vV;sid=xzckP5I0zSMkP9X-e2fDQzrhEfzfMET_PDg=?ProductUUID=.CLVqHzmAJ0AAAEXW GFgyFip&CatalogCategoryID=K8_VqHzleMMAAAEVshtWf70R)

pimmedoris
3 maart 2008, 10:43
Als je hem al gevonden hebt is hij dus niet zo moeilijk te krijgen he? ;)

Als je een soldeerbout hebt en een beetje geduldig bent is het vervangen van je elementen prima zelf te doen.
Volgens mij was de mijne uitgerust met een .009 setje, maar dat weet ik niet zeker. Hoezo?

JipStoop
3 maart 2008, 11:28
Ik heb met mijn strat gemerkt dat als je er een ander setje van andere afmetingen op zet, hij dan niet geheel zuiver meer klinkt. Maar ik heb hier nog een setje Dean Markley Blue Steel 10 - 46 liggen, dus die zou ik erop kunnen doen. En wat moet je precies met een soldeerbout vast solderen? Want dat is het enige van de benodigdheden die ik niet heb :)
En is de PAF Pro een goede voor in de nek, of wordt dat te gek in combinatie met de Super Distortion, en kan ik beter voor de "gewone" PAF gaan?

pimmedoris
3 maart 2008, 12:22
Bij je strat gaf dat misschien problemen omdat deze een tremolo heeft. Dikkere snaren geven meer spanning en dus moeten de veren in de achterkant opnieuw afgesteld worden. Ik heb ook .010 op mijn SG nu en dan hoef je alleen de intonatie te checken en (eventueel) de topkam bij te vijlen. Allemaal dingen die je zelf kunt doen. Op internet zijn wel wat links te vinden waar het één en ander wordt uitgelegd.

Wat je vast moet solderen? Dan zou je even in je elektronica holte moeten kijken. Als je de nieuwe elementen op dezelfde manier aan wilt sluiten als de oude (dus zonder coil-tap, uit-fase en weet ik wat voor switches) hoef je alleen de twee draden (per element) van de oude elementen los te solderen en op dezelfde plek de nieuwe weer vast. Misschien dat er iemand in de buurt een soldeerbout heeft die je kunt lenen?

Of de PAF pro een goede combinatie is met de SD weet ik niet, ik heb weinig ervaring met DiMarzio's, maar ik weet wel dat op de Ibanez JS1000 en 1600 een PAF pro in de neck zit, dus het is in ieder geval een goede neck pickup...
Misschien zou je daarover eens met dimarzio kunnen bellen/mailen? Of misschien zijn er hier mensen met ervaring met die combinatie.

JipStoop
5 maart 2008, 22:45
DiMarzio gemaild:

IK: I would like to change the pickups in my Epiphone G400, and because my greatest idol is Kurt Cobain, I'm thinking about the Super Distortion and the PAF. My first question is, off course, if this is a wise idea, because it could sound bad? Secondly, could you tell me if the Super Distortion is a better combination with the PAF, or the PAF Pro (couldn't find which one Cobain used), especially on a G400?

DiMARZIO: The PAF/Super combination is perfectly valid and has been used by many players, but pickup choice is completely personal and subjective. The definition of a good or bad sound is entirely according to your taste. Our information is that he used a PAF, not a PAF Pro.

Antwoord binnen in een halve dag, toch netjes.
Ga denken ik toch serieus kijken naar de PAF en de Super Distortion.

pimmedoris
5 maart 2008, 23:08
Ik heb even voor je zitten zoeken op internet en op deze site kurt's equipment (http://www.fortunecity.com/tinpan/manicstreet/635/kurts_stuff.html) vond ik de volgende tekst:


In the same period he also used a Fender Jaguar of 1965 in Tobacco Sunburstwith a red-swirl mother-of-bowling-ball pickguard. This was his main guitar durijng the "Nevermind" era. It had 2 volume knobs, 1 tone knob and a black chrome Schaller bridge. There was tape covering the on/off and phase switches. There are full-sized humbuckers in both the bridge and neck positions, the neck being a DiMarzio PAF and the bridge a DiMarzio Super Distortion until the In Utero tour when it was replaced with a black Duncan JB. Probably he replaced the neck of this guitar.

Verder vind ik vaak dat hij een Duncan JB gebruikte. Dimarzio kom ik verder niet tegen op de site, maar in ieder geval zit je met die combi goed...

JipStoop
5 maart 2008, 23:15
red-swirl mother-of-bowling-ball pickguard

Geweldige naam voor een slagplaatkleur, moet nog steeds eens zoeken hoe zoiets er nou uitziet.

Maar ik ben op zoek naar het echt Nirvana geluid, dat wil zeggen tot aan Nevermind :)

Zou dus toch de Super Distortion en de PAF worden.

jerome
6 maart 2008, 01:37
Ga denk ik voor de Super Distortion op de brug en de PAF in de neck...
Neem dan de Dual Sound i.p.v. de Super Distortion en installeer m met de push pull potmeter die er bij zit; in de humbuckerstand is en klinkt ie precies hetzelfde als de Super Distortion maar je kan m ook nog enkelspoelig en/of parallel schakelen ...

LP_CL
6 maart 2008, 01:54
Nooit gezien voordien, maar ik denk dat het wel cool zou klinken: PAF in de brug en een SD '59 in de neck.

pimmedoris
6 maart 2008, 10:00
Is een SD'59 niet gewoon de Duncan versie van de PAF?

Maar dat is dan weer niet de combinatie die Cobain gebruikte. En daar ging het nu even over. verder heb ik ook nooit Cobain gezien met een SG, maar dat terzijde.

R.J
6 maart 2008, 15:04
Is een SD'59 niet gewoon de Duncan versie van de PAF?

Maar dat is dan weer niet de combinatie die Cobain gebruikte. En daar ging het nu even over. verder heb ik ook nooit Cobain gezien met een SG, maar dat terzijde.
Hij had ook geen GIBSON SG, maar een Epi G-400, in zijn "jongere" jaren.

precies dezelfde gitaar die Jip dus heeft eigenlijk.

JipStoop
6 maart 2008, 15:48
Naar mijn weten heeft meneer Cobain nooit een Epiphone SG gehad, wel een andere (vage) Epiphone.

Maar een G400 schijnt een prima gitaar te zijn voor Nirvana, en laat ik daar nou net aan verslaafd zijn!

EDIT: Zojuist de PAF Pro en Super Distortion besteld :cheerup:

danny grunge
22 maart 2008, 10:48
in zijn jongere jaren heeft hij wel een gibson SG gehad en een G 400.
en tot aan In Utero heeft hij de SD met paf gebruikt(welliswaar alleen in zijn jaguar).
en met elke gitaar met humbuckers krijg je het nirvana sound.
o,ja... hij had ook een hekel aan gibson gitaren!
denk ook aan de potmeters als je echt voor een "nirv" sound wil gaan.

R.J
22 maart 2008, 18:11
Ze zitten erin en ik, als anti-nirvana geluid gebasede vriend die nirvana wel erg lekker vind klinken (raar ik weet het), moet zeggen dat die epi nu ERG lekker klinkt. :cheerup:

@ Danny Grunge: Ik wist het wel :dance:

JipStoop
25 maart 2008, 11:57
Elementen klinken inderdaad goed :)


En Kurt Cobain heeft een SG gehad ja, deze:
http://img86.imageshack.us/img86/2721/guitarxz9.jpg

"Bluish Gibson SG Standard, pickups taped in. Used in Tijuana where it was broken in half and had the neck broken off."
(www.kurtsequipment.com)