PDA

View Full Version : Leek-alert: spring reverb uit amp halen als extern effect.



tidalwave_sideburns
27 februari 2008, 18:01
Beste forumleden,


Mijn allereerste versterker die ik heb gekocht is er een van Vanderson (nooit van gehoord? inderdaad, zelfs google vindt hem niet). Een transistorversterker, 100 watt of zo, ontzettend lelijk distortionkanaal, clean inmiddels ook niet zo clean meer. Het enige wat te pruimen is, is de spring reverb. Palmgemute krijg je van die lekkere 'drupjes' , ik noem ze zo maar, je weet vast wat ik bedoel.

Daar mijn Marshall JCM-900 geen drupjes geeft, dacht ik aan het volgende:
Kan ik die versterker open maken, die spring reverb unit eruit halen, met een bevriende techneut (weet veel van versterkers en alles af) hier een kastje voor maken, en deze via jackplugs en wat al niet naar de Marshall routen? Integreren, laten we daar maar niet aan beginnen.

Google leverde niets bruikbaars op (alleen maar schema's van bestaande reverb units, maar niet zozeer het eruit slopen van een bestaande reverb kast. ), dus ik was benieuwd of hier iemand was die er iets vanaf weet.

Ik heb wel een paar zogenaamde externe spring reverb units gezien, maar die kan ik toch niet betalen, dus daar houdt het op, zucht.

Dus is het mogelijk om die spring reverb unit eruit te halen, en deze als extern reverb unit te gebruiken?

Ben benieuwd naar jullie reacties,


Jan

KoenB
27 februari 2008, 18:08
je hebt denk ik een beetje het verkeerde forum uitgekozen. Scroll een beetje naar beneden en post het in 'de werkbank'. Dit forum gaat voornamelijk over het bouwen van gitaren en dergelijke, de werkbank is gewijd aan zelfbouw versterkers/randapparatuur.

en mijn (leken)antwoord: ik denk dat spring reverb werkt op de trilling van de speaker in combinatie met een veer (dit moet haast wel, verplaats maar eens een amp met een spring reverb aan, en zet m neer. BOIIIIIIIINNNNNNGGGGG). Door deze veer in een apart kastje te proppen haal je de trillingen van de speaker weg en dus ook je reverb ;)

dit kan ik helemaal fout hebben overigens, maar het lijkt mij de meest logische verklaring. zoals ik al zei, in het andere forum kunnen ze je vast verder helpen

Jedeel
27 februari 2008, 19:18
j
en mijn (leken)antwoord: ik denk dat spring reverb werkt op de trilling van de speaker in combinatie met een veer (dit moet haast wel, verplaats maar eens een amp met een spring reverb aan, en zet m neer. BOIIIIIIIINNNNNNGGGGG). Door deze veer in een apart kastje te proppen haal je de trillingen van de speaker weg en dus ook je reverb ;)

De reverbunit heeft m.i. geen trilling van speakers nodig.
De mate van reverb is immers ook onafhankelijk van het volume van de speakers.
Het is de veer (2 eigenlijk) zelf die zorg draagt voor de reverb.
En ja, als je een dreun op de kast geeft, hoor je een behoorlijk kabaal :-)

Maar of je de unit eenvoudig eruit kan halen en werkend in een kastje kan plaatsen?
Meestal is er electronica nodig om het reverbsignaal te 'behandelen' en die electronica zit hoogstwaarschijnlijk op de print waar je voorversterker ook op
zit geïntegreerd.

Maar er zijn nog electronicafreaks hiero, die er méér van afweten dan ik.