PDA

View Full Version : Amp verplaatsen, groot verschil!!!



Rude Perception
27 februari 2008, 17:18
Ik vroeg me af waarom mijn versterker (dsl401) thuis altijd met z'n kanaal volume op 8 en z'n master op 5 (gain op 2, od1) moest om goed te horen te zijn, terwijl ik met een optreden (met extra cab) redelijk meekom.
M'n versterker stond onder een soort van tafeltje tegen een muur aan. Nu heb ik hem verplaatst naar een hoek, waar hij schuin in staat. Genoeg ruimte dus aan de achterkant om de lucht van voor naar achter te verplaatsen.
EFFECT:
veel meer 'open' geluid en een stuk harder. Dus voor de mensen die het nog niet hebben gedaan, let op de plek van je versterker en probeer wat uit. Het geheel klinkt nu veel ruimtelijker.
Ik dacht ik deel deze wetenschap even met jullie, misschien is het een goede tip. Of ik ben natuurlijk de enige kneus die dit nu pas probeert:chicken:

a darker shade of grey
27 februari 2008, 17:32
Ik vroeg me af waarom mijn versterker (dsl401) thuis altijd met z'n kanaal volume op 8 en z'n master op 5 (gain op 2, od1) moest om goed te horen te zijn, terwijl ik met een optreden (met extra cab) redelijk meekom.
M'n versterker stond onder een soort van tafeltje tegen een muur aan. Nu heb ik hem verplaatst naar een hoek, waar hij schuin in staat. Genoeg ruimte dus aan de achterkant om de lucht van voor naar achter te verplaatsen.
EFFECT:
veel meer 'open' geluid en een stuk harder. Dus voor de mensen die het nog niet hebben gedaan, let op de plek van je versterker en probeer wat uit. Het geheel klinkt nu veel ruimtelijker.
Ik dacht ik deel deze wetenschap even met jullie, misschien is het een goede tip. Of ik ben natuurlijk de enige kneus die dit nu pas probeert:chicken:


Jij had je mastervolume thuis op 5????? jesus dat is echt hard hoor! Ik denk dat als je dat niet hoort er iets mis is met je amp of met je oren!

paulusdeBKB
27 februari 2008, 17:36
Je bent zeker niet de laatste in Nederland die hier achter komt. Zo te lezen speel je thuis vrij hard. Kijk je een beetje uit met je oren?

Rude Perception
27 februari 2008, 17:37
Jij had je mastervolume thuis op 5????? jesus dat is echt hard hoor! Ik denk dat als je dat niet hoort er iets mis is met je amp of met je oren!

M'n buren dachten laatst dat ik gestopt was met gitaarspelen, omdat ze niets meer hoorden. Echt hard speel ik dus niet. Ik weet niet wat het is, de versterker komt een paar weken geleden van de reparateur, en in op een optreden gaat het precies goed als ik het kanaalvolume voluit zet en m'n master op 6-8. Gain staat dan ook op 2. Ik denk dat het laaghouden van de gain de grootste oorzaak is van het lagere volume. Als die naar de 5 gaat schiet het volume ook omhoog.

Edit: Ik heb hier ook op settings gezocht van anderen met een dsl. Zo hard als zij hem op de repetitie hadden heb ik hem thuis ongeveer. Dat was alleen wel Chroxy, die er een V30 in heeft gezet.

diengeman
27 februari 2008, 18:12
Of zet plug je hem in op je low-input?
Dat scheelt op mijn JMP 2203 iig nogal.

Rude Perception
27 februari 2008, 18:17
Of zet plug je hem in op je low-input?
Dat scheelt op mijn JMP 2203 iig nogal.

Jup, maar op een marshall JCM2000 DSL401 maakt dat niet zo heel veel uit:)
Trouwens, misschien kan iemand het even nakijken, gezien de verbazing over mijn volumes. Als ik op m'n od1 kanaal hetvolgende instel:
gain 2
volume 3
master 8
en ik schakel over naar m'n clean kanaal, dan moet ik die op zo'n beetje 0,1 zetten om hetzelfde volume te hebben. Het kanaalvolume doet gewoon heel veel tussen de 8 en de 10 heb ik het idee.

Rude Perception
27 februari 2008, 21:45
hmmm, het gaat niet echt meer over m'n eerste post, maar zou iemand met een dsl401 dat even kunnen testen bij zijn versterker?

Chroxy
27 februari 2008, 22:53
ik kan je helaas niet perfect helpen: ik heb geen DSL401 meer..

Wat ik wel nog weet is dat inderdaad het clean-kanaal volume veel minder hard hoefde dan het OD-kanaal volume om even hard te klinken. kanaal clean op 2 en kanaal od op 3/4 en master dan op 7/8 met gain op 2/3

Welk vind ik dat je idd ERG hard staat: ik heb hem nog nooit (zeldfs niet zonder uitversterker) harder hoeven zetten dan kanaal 3/4 en master 7/8.. -> en dat was oorverdovend.. En ik speelde dan altij dmet oordoppen; pas op! ;)

RedBuell
28 februari 2008, 12:21
Klopt, ik heb het net even geprobeerd en iid moet je de gain van je clean kanaal op 0,3 zetten ofzo om even hard te klinken als od1.

Ik had laatst een gig waar ik de dsl401 gebruikte die zo de kroeg in brulde.
De andere gitarist speelde over een Marshall JMP met een Vox 2x12 kast. Voor m'n gevoel moest ik die dsl bijna helemaal opendraaien, gain van het od kanaal stond op 12 uur, volume tussen 2 en 3 uur en de master stond op geloof ik op standje 7 of 8. Op filmpjes hoor ik mezelf bijna niet maar dat kan ook aan de camera opstelling liggen. Ik denk dat de spreiding een stuk minder is met alleen een 1x12 en een open back. Mischien dat een cab met 2x12 en colsed back wat meer spreiding geeft en beter te horen is.

JohnLord
28 februari 2008, 16:07
Volgens mij is juist een open ruggetje beter voor de spreiding, of ik heb het verkeerd begrepen. Correct me if I'm wrong.

Kim Wilson
28 februari 2008, 16:09
Ja, open rug is doorgaans beter voor de spreiding. Je moet dan alleen wel wat inleveren in het laag. Het "duwt" minder.

Jim Haagmans
28 februari 2008, 16:17
Ik heb ook een dsl401 en weet wel wat jullie bedoelen. Ik heb er echter een beam blocker ingezet en wat de spreiding betreft is dat dé oplossing.

Hoe het kan dat je hem ondanks z'n 40 watt toch soms best ver moet opendraaien (ik kan thuis met master op 10 spelen als ik de gain en od2 volume rond de 2-3 houdt!!) weet ik ook niet..
Overigens is het volumeverschil van clean naar od1 niet zo'n wonder want od1 is gewoon met afstand het zachtste kanaal. Wat overigens erg vervelend is in mijn ervaring want het is misschien wel het mooiste geluid. Klote is dat ik graag veel gain op mijn clean zet om een dynamisch geluid te krijgen en als ik dat doe is het volumeverschil met od1 te groot om daar in een livesetting gebruik van te maken.

Rude Perception
28 februari 2008, 16:58
Het clean kanaal gaat ook live niet boven de 4, dan staat m'n master op 7 en m'n overdrive-kanaal voluit. Ik vind het ergens ook wel prettig, ik wil m'n clean dan ook zo clean mogelijk houden.

RedBuell
28 februari 2008, 17:26
Ik gebruik juist het liefst weer veel gain op m'n od1 en 2. Het liefst heb ik dan m'n volume van het od kanaal op 3 uur maar dan moet de gain van het cleane kanaal weer omhoog en dan is het niet clean meer......

Voor thuis is het eigenlijk wel een leuk versterkertje, klinkt redelijk op laag volume is niet zo groot en goed te tillen. Alleen in een band kwam ik er niet geheel lekker mee weg maar dat kan ook een beetje aan de instellingen liggen.

Met dat open ruggetje heb ik idd niet al te veel druk en mis ik zeker laag en oomph, voor rock is het een lekker versterkertje maar voor metal vind ik hem niet echt geschikt. Ik ga op zoek naar een top die classic/hard rock aan kan maar ook goed klinkt met metal en downtuning......

JohnLord
28 februari 2008, 17:43
Theorie van de zwakste schakel. Met kanaalvolume op een lage instelling is het maximale volume van de amp ook lager. het maximaal volume haal je alleen met alle volumes flink open.

Jim Haagmans
29 februari 2008, 16:31
het mankement aan de versterker is in feite dat je geen apparte volumeknop op het clean kanaal, alleen een gain knop.

@ Redbuell,

hoe bevalt eigenlijk die Digitech Bad Monkey? gebruik je hem op het cleane kanaal als distortion of op de overdrive kanaal voor net dat beetje extra?

zag die laatst liggen en voor de prijs dacht ik hoef je t niet te laten, bovendien is de naam gewoon cool :soul:

rickert
29 februari 2008, 16:51
Man, als ik die dsl401 op 8 zette bij de master, blies ik de fundering uit de huizen

RedBuell
29 februari 2008, 20:59
het mankement aan de versterker is in feite dat je geen apparte volumeknop op het clean kanaal, alleen een gain knop.

@ Redbuell,

hoe bevalt eigenlijk die Digitech Bad Monkey? gebruik je hem op het cleane kanaal als distortion of op de overdrive kanaal voor net dat beetje extra?

zag die laatst liggen en voor de prijs dacht ik hoef je t niet te laten, bovendien is de naam gewoon cool :soul:


Die Bad Monkey bevalt best goed, heb geen andere geprobeerd en deze eigenlijk zonder te testen gekocht omdat ik een buizenschreeuwert nodig had voor een gig en ff geen geld overhad voor een TS9 of een od808 . Wat mij opvalt is dat als ik hem op het cleane kanaal gebruik dat hij dan een lekkere crunch geeft, als ik hem op od1 gebruik dat hij dan echt zorgt voor een volume/gain boost maar als ik hem op od2 gebruik dat het verschil niet zo groot is als bij het 1e kanaal en op od1, hij maakt het geluid wel iets opener. Mischien dat ik nog iets meer moet tweaken en instellen om het helemaal goed te krijgen mischien dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen.....

RedBuell
29 februari 2008, 21:00
Man, als ik die dsl401 op 8 zette bij de master, blies ik de fundering uit de huizen

Dan had je het kanaal volume ook best hoog?

Chroxy
29 februari 2008, 21:26
Redbuell,

Het komt dat de Digitech 'meer''reageer op kanaal 1 en od 1 dan op od2 omdat bij od er al max gain is: wanneer je dan er een gainboost voor zit: zorgt dit alelen voor meer gain (eventueel opener geluid wat jij beschrijft) dan voor meer volume zoals bij kanaal 1 en od 1..

Lenweë Míriel
1 maart 2008, 01:45
wellicht een stom idee maar het zou ook wel kunnen werken.

Ik ga er van uit dat de dsl een fx loop heeft, zou je daar niet gewoon een eq tussen kunnen douwen en daarmee het volume verschil recht trekken.
Oke je zult dan met kanalen wisselen wel 2 pedalen in moeten trappen maar wellicht ben je dan wel je volume verschil kwijt.
Zo maar een idee'tje op de late avond.

TimmU
1 maart 2008, 01:51
Ik ga op zoek naar een top die classic/hard rock aan kan maar ook goed klinkt met metal en downtuning......
Valveking wel is bij je opgekomen? die kwam extreem positief bij mij uit de test, varierend van AC/DC zooi , tot brutal death trok ik er wel uit!

jerome
1 maart 2008, 10:22
Klopt, ik heb het net even geprobeerd en iid moet je de gain van je clean kanaal op 0,3 zetten ofzo om even hard te klinken als od1.

Ik had laatst een gig waar ik de dsl401 gebruikte die zo de kroeg in brulde.
De andere gitarist speelde over een Marshall JMP met een Vox 2x12 kast. Voor m'n gevoel moest ik die dsl bijna helemaal opendraaien, gain van het od kanaal stond op 12 uur, volume tussen 2 en 3 uur en de master stond op geloof ik op standje 7 of 8. Op filmpjes hoor ik mezelf bijna niet maar dat kan ook aan de camera opstelling liggen. Ik denk dat de spreiding een stuk minder is met alleen een 1x12 en een open back. Mischien dat een cab met 2x12 en colsed back wat meer spreiding geeft en beter te horen is.

was btw onwijs te gek he? :)
Maar vergis je niet Dario, die kroeg was toch redelijk groot en dan is het het aantal dB 's wat je versterker geeft mss op zich niets mis mee maar mis je wel iets aan volheid, headroom en vermogen met de DSL. En daar is die JMP 100 watter een kei in, terwijl die Vox cab toch halfopen is en maar 40 Watt...
Die silver alnico's zijn voor mij de ultieme rock en hardrockspeakers...

Ik denk dat je nog veel meer kan halen uit je DSL kan halen (je zag wat er er gebeurde toen je er wat mid in draaide) door nog wat met afstellingen te experimenteren.
En ik denk dat als je een lekkere vette sound krijgt als je jouw DSL aansluit op een gesloten 2 x 12 cab met die Celestion 65 watters erin.
Iets minder dynamisch als de alnico's maar beter voor metal en toch nog de warmte om ook nog classis rock te doen...

vulvasonic
1 maart 2008, 19:14
We vergeten 1 belangrijk aspect. Je eigen sound is heel belangrijk, maar het gaat er natuurlijk ook om dat je die sound de zaal in kunt krijgen. Natuurlijk verandert het geluid als je meer afstand neemt van je versterker, of wanneer je je versterker draait. Maar de microfoon die voor je speakerkast hangt (of staat) pakt een heel ander geluid op dan dat wat jij hoort.

Ik heb ooit mijn versterker meegenomen naar een studio en daar heb ik mijn geluid laten uitversterken en opgenomen. Uiteindelijk bleek de beste setting NIET de mooiste voor mijn eigen beleving. Daarom heb ik destijds besloten om OF meerdere versterkerst te gebruiken (1 voor mezelf en 1 voor de zaal), of om de gitaar over een goede monitor terug te laten komen en die apart te voicen.

Misschien een tip?

Rude Perception
1 maart 2008, 20:06
wellicht een stom idee maar het zou ook wel kunnen werken.

Ik ga er van uit dat de dsl een fx loop heeft, zou je daar niet gewoon een eq tussen kunnen douwen en daarmee het volume verschil recht trekken.
Oke je zult dan met kanalen wisselen wel 2 pedalen in moeten trappen maar wellicht ben je dan wel je volume verschil kwijt.
Zo maar een idee'tje op de late avond.

Dat truukje heb ik wel gebruikt om het volume van OD2 naar beneden te schroeven.

bass blom
1 maart 2008, 20:07
alleen een snoertje in de effectloop doet het ook.

Rude Perception
1 maart 2008, 22:40
alleen een snoertje in de effectloop doet het ook.

Huh, en hoe wou je dat doen dan? Ik denk niet dat dit kan aangezien de DSL401 een paralelle fx loop heeft.

bass blom
2 maart 2008, 03:32
Huh, en hoe wou je dat doen dan? Ik denk niet dat dit kan aangezien de DSL401 een paralelle fx loop heeft.

mijn tsl ook?
doet niet echt veel, maar een 10 a 15% boost krijg ik ermee.

RedBuell
2 maart 2008, 10:04
was btw onwijs te gek he? :)
Maar vergis je niet Dario, die kroeg was toch redelijk groot en dan is het het aantal dB 's wat je versterker geeft mss op zich niets mis mee maar mis je wel iets aan volheid, headroom en vermogen met de DSL. En daar is die JMP 100 watter een kei in, terwijl die Vox cab toch halfopen is en maar 40 Watt...
Die silver alnico's zijn voor mij de ultieme rock en hardrockspeakers...

Ik denk dat je nog veel meer kan halen uit je DSL kan halen (je zag wat er er gebeurde toen je er wat mid in draaide) door nog wat met afstellingen te experimenteren.
En ik denk dat als je een lekkere vette sound krijgt als je jouw DSL aansluit op een gesloten 2 x 12 cab met die Celestion 65 watters erin.
Iets minder dynamisch als de alnico's maar beter voor metal en toch nog de warmte om ook nog classis rock te doen...


Was zeker te gek :) 11 mei weer ;) niet miepen gas erop.....

Ik heb ook al aan een 2x12 zitten denken en idd met die mid wat minder klonk het stukken beter. Weleens zitten denken om er beamblockers in te zetten en een V30, even kijken wat er van die Bugera's wordt gezegd en hoe de kwaliteit is mischien dat met de tijd een 5150 of een Bugera koop met een 2x12 eronder. De overdrive van die dsl401 trekt geen Machine Head en Godsmack, clean intresseert me niet zo maar een lekkere crunch en een brute scheur is toch wel wat ik zoek. Mischien een goed pedaal voor die Machine Head scheur maar dat is een behoorlijke zoektocht.