PDA

View Full Version : Soort (sustain) bijgeluid bij neck true BC Rich Bich KOA 10 supreme



happyharry
27 februari 2008, 18:16
Eindelijk ben ik de bezitter van mijn wens, de BC Rich Bich 10 KOA supreme, uit de customshop van BC Rich.

Ben er blij mee, speelt lekker, veel mogelijkheden maar...

wanneer je soleert hoor je vaak een bijgeluid, het lijkt net of er zachtjes iets mee rammelt, vooral rond de 5e en 12e. De snaren raken soms de frets wel en geven daardoor een kleine rammel maar dat hebben mijn andere gitaren ook en hoor je alleen als je versterker uit staat.

Kan dit ook te maken hebben met de (sustain) neck true uitvoering?

Harry

niekb
27 februari 2008, 18:35
Als je tegen de hals aan klopt rammelt het dan ook?
Wellicht dat de halspen tegen het hout aan komt bij bepaalde trillingen.

happyharry
27 februari 2008, 18:46
Hé ja, dat lijkt wel een beetje, tenminste, als ik in het midden klop dan hoor ik iets wat ik aan het einde / begin niet hoor.

Wat te doen?

Zit de pen dan los? (voordat ik er aan ga draaien...)

Harry

Morpheus
27 februari 2008, 18:51
Hé ja, dat lijkt wel een beetje, tenminste, als ik in het midden klop dan hoor ik iets wat ik aan het einde / begin niet hoor.

Wat te doen?

Zit de pen dan los? (voordat ik er aan ga draaien...)

Harry
ja, hij zit er, per definitie, los in, anders kan je je hals niet afstellen, he?

ik denk eerder dat 't iets is bij de brug, dat een veertje rammelt. of een veer bij de pups. of iets in de electronica. als je t niet versterkt hoort, zou ik 't lekker laten zitten.

happyharry
27 februari 2008, 18:57
Juist hoor je het versterkt... in de solo wanneer je een bepaalde toon door laat klinken dan komt er een storend bijgeluidje bij.

Iceman
27 februari 2008, 23:22
Sorry, maar je opent een nieuw topic over zo'n beauty van een gitaar en plaatst geen foto's?

happyharry
28 februari 2008, 11:54
Oh, oh, helemaal gelijk... zal ze z.s.m. maken en plaatsen... :cooler:

En hier is de foto:

http://www.easyXL.nl/NL/derden/harry/28022008303(2).jpg

Tubescreamer
28 februari 2008, 14:15
Kwijl :drool: Dat wil ik ook nog wel 'ns hebben....mag ik vragen en wil je vertellen hoeveel armer je dr door bent geworden??? Weet ik hoeveel krantenwijken ik erbij moet nemen :seriousf:
En hij is ook de hele shizzle? Dus met preamps en alles erbij? Aan de hoeveelheid switches te zien wel....
O ja veel plezier ermee dus, gefeli!! Jammer van die rammel, ik heb helaas geen idee.....

Geoffrey
28 februari 2008, 14:45
MOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOI..
heel mooi..
Zal k dat toch ook eens moeten bekijken die BC Rich custom shop!!!!! :rockon:

Kim Wilson
28 februari 2008, 14:46
Doen die 4 stemsleutels achterop ook nog wat?

Er zit trouwens genoeg rotzooi op wat mee zou kunnen rammelen. Dus succes met de zoektocht. :D

bass blom
28 februari 2008, 14:49
Doen die 4 stemsleutels achterop ook nog wat?

Er zit trouwens genoeg rotzooi op wat mee zou kunnen rammelen. Dus succes met de zoektocht. :D

ja die zijn voor bas snaren dan kan je hem achterstevoren als bas gebruiken :D
gaatjes in headstock daar gaan ze door ;)

Geoffrey
28 februari 2008, 15:54
Oh, oh, helemaal gelijk... zal ze z.s.m. maken en plaatsen... :cooler:

En hier is de foto:

http://www.easyXL.nl/NL/derden/harry/28022008303(2).jpg

je hebt er wel knopjes en draaiertjes genoeg op zitten!!!

Tubescreamer
28 februari 2008, 16:03
ja die zijn voor bas snaren dan kan je hem achterstevoren als bas gebruiken :D
gaatjes in headstock daar gaan ze door ;)

Haha neehee dat is voor de 4 extra unison snaren jij mallerd. Want 6 + 4 = 10 string. :chicken:

Zo had BC het bedacht zodat je dan makkelijk kon zien welke stemmechanieken voor de extra snaren waren. Stiekum toch slim bedacht want ik moet zeggen dat ik eigenlijk altijd misgrijp op mijn Strat XII :sssh: Ik speel er niet genoeg op denk ik....toch ook maar zo'n Bich kopen....

*edit* shit zie net die foto weer had ik al gezegd dattik stikjaloers ben??? Mazzelaar!

Kim Wilson
28 februari 2008, 16:04
Jaja... Nou, volgens mij zitten ze hier alleen maar nutteloos te wezen. Ik zie ook geen extra groeven in de kam...

artnaz
28 februari 2008, 16:13
Jaja... Nou, volgens mij zitten ze hier alleen maar nutteloos te wezen. Ik zie ook geen extra groeven in de kam...En dan nog snap ik de bedoeling niet. Het lijken dikke grote bas-mechanieken, lijkt me sterk dat je dikke snaren ervoor gebruikt. En stel dat je "gewone" snaren gebruikt, hoe gaat dan dan? Dan zijn de middelste vier snaren "dubbel" (zoals bij een twaalfsnarige), en de hoge en lage E enkel? :chicken:

Maar wel een grappig gitaartje, ik denk dat hij meer knopjes heeft dan heel wat versterkers... :cool:

Tubescreamer
28 februari 2008, 16:31
En dan nog snap ik de bedoeling niet. Het lijken dikke grote bas-mechanieken, lijkt me sterk dat je dikke snaren ervoor gebruikt. En stel dat je "gewone" snaren gebruikt, hoe gaat dan dan? Dan zijn de middelste vier snaren "dubbel" (zoals bij een twaalfsnarige), en de hoge en lage E enkel? :chicken:


Als het goed is werkt het zo op de 10 string manier: de hoge E en B zijn dubbel/unison, de D en G zijn dubbel/octave en de lage A en E zijn enkel.
Dus de 4 extra beginnen bij de headstock achterop en gaan richting de grote stemmechanieken achterop. Maar
Wilson heeft gelijk, waar zitten de extra groeven in de topkam? Die horen er idd wel te zitten of zien we iets over het hoofd??? :???:

Ach waarom dan niet meteen zo ook:
http://www.rocknrollvintage.com/prodimages/80%27s%20B.C.Rich%20Two%20Faced%20Bich%20Doulblene ck%20Natural.jpg
:D

artnaz
28 februari 2008, 16:34
D & G dubbel/OCTAAF? :o

En behalve dat er geen groeven zitten, die gaten in de headstock zitten in het midden. Lijkt me sterk dat de hoge E dan zo'n rare hoek moet gaan maken om in dat gat te kunnen. Vandaar dat ik dacht dat het voor de middelste vier snaren bedoeld was...

De Beer
28 februari 2008, 16:36
D & G dubbel/OCTAAF? :o

En behalve dat er geen groeven zitten, die gaten in de headstock zitten in het midden. Lijkt me sterk dat de hoge E dan zo'n rare hoek moet gaan maken om in dat gat te kunnen. Vandaar dat ik dacht dat het voor de middelste vier snaren bedoeld was...Als je naar de stemmechanieken kijkt is de onderste 4 weer logischer.

Maar dat is bij die double neck weer insane, die is 12 snarig ook zie ik nu.

artnaz
28 februari 2008, 16:42
Als je naar de stemmechanieken kijkt is de onderste 4 weer logischer.Nu je het zegt... Maar ik zie niet de onderste vier, maar de D G, hoge E, plus een nieuwe snaar naast het fretboard! :seriousf:

Mja, het kan natuurlijk ook gewoon schuin de brug ingaan. Of het is gewoon voor de sier... :hippie:

De Beer
28 februari 2008, 16:42
Excusses voor het formaat!
http://amcbuyonline.com/020608/P1010015.jpg

artnaz
28 februari 2008, 16:44
Hmm... Ik blijf het raar vinden...

De Beer
28 februari 2008, 16:47
Nu je het zegt... Maar ik zie niet de onderste vier, maar de D G, hoge E, plus een nieuwe snaar naast het fretboard! :seriousf:

Mja, het kan natuurlijk ook gewoon schuin de brug ingaan. Of het is gewoon voor de sier... :hippie:Het is niet de meest ideale oplossing idd. maar het gaat blijkbaar schuin, kijk ook maar naar die 12 string op de double neck, daar zit nog een extra stringtree achtig iets tussen.

enneh...
http://amcbuyonline.com/020608/P1010014.jpg

Tubescreamer
28 februari 2008, 16:48
D & G dubbel/OCTAAF? :o


Tja zo beschrijven ze het iig geval voor de Bich 10 op de BcRich website...
Op mijn XII heb ik de G altijd dubbel/unison. Bij D is de dubbele een oktaafje hoger, net als de A en de lage E heeft een twee oktaven hoger dubbele.

Sjeezis toch wel ingewikkeld uitleggen als ik het niet in mn klauwen voor me zie... maar volgens mij klopt het. Voor een oktaaf G zal het wel een oktaaf lager zijn dan. Wordt nóg lastiger benden :)

Maar de hamvraag: moet happyharry nou toch vier extra sleufies in z'n kam erbij gaan peuteren als -ie op 10 snaren tekeer wil? :satisfie:

artnaz
28 februari 2008, 16:50
Tja... Hier zijn de tuners trouwens "normaal".

Maar ik snap ook het nut niet van de dubbele snaren. Zo'n gitaar is toch gemaakt om met een bak gain te spelen, dan hebben verliezen die dubbele snaren ook hun schoonheid...

Maargoed, ik ben ook niet zo thuis in die regionen, het zal vast wel ergens functioneel zijn.

Tubescreamer
28 februari 2008, 17:02
Tja... Hier zijn de tuners trouwens "normaal".


Volgens mij hadden de 70er jaren Biches die "basstuners"...die zitten idd ook op de bassen...de nieuwere hebben idd "gewone"...

Die van Happyharry is helemaal 70ies inclusief de "R" op de headstock...ik vind die nieuwe logo's op de kop maar lelijk....

bass blom
28 februari 2008, 17:13
ik vind het hele ding lelijk :D

artnaz
28 februari 2008, 17:21
ik vind het hele ding lelijk :DWat je vindt moet je naar de politie brengen! :D

Tubescreamer
28 februari 2008, 17:55
ik vind het hele ding lelijk :D
:seriousf: nou lekkerrr voor Happyharry dan haha!
Zeg George Kooymans speelde/speelt toch ook op die dingen?

Trouwens weer ontopic: weet dan echt niemand waar dat rammelen door zou kunnen komen? Niemand anders die zo'n ding heeft/gehad?
De TS heeft nog niet echt veel aan ons gehad vrees ik wat betreft hulp bij het probleem.... :p
Nogmaals ik heb geen idee. Zitten alle 10 de tuners wel goed in t hout geschroefd? Ofzo? Pickupje half los? Weet ik t?

Nou succes ermee Happyharry en nog vele jaren plezier met je kick-ass Bich (Sorrie ik vintet wel mooi :D)

bass blom
28 februari 2008, 18:28
Wat je vindt moet je naar de politie brengen! :D
sjees, over nutteloze uitspraken gesproken, ik moet die kwoot van je maar weer opsnorren :D

artnaz
28 februari 2008, 18:54
sjees, over nutteloze uitspraken gesproken, ik moet die kwoot van je maar weer opsnorren :DShit, stiekem hoopte ik dat je deze erbij zou plakken... :p

Krisiunizer
28 februari 2008, 19:59
De plaatsing van de 4 mechanieken op die laatste foto kan wel beter.

Dit zijn de '70ies' tuners.
Grover rotomatics met imperial heads.
http://nealmoser.com/store/images/Grover%20Super%20Rotomatics%20w-Imperial%20heads.jpg

DIT is de basversie:
http://nealmoser.com/store/images/Grover%20Bass%20machines%202X2.jpg

Ik heb ze op 4 BC Riches, niet op de 1983 Bich.
http://members.home.nl/cmvstralendorff/robrich.jpg

Wie tegenwoordig een Bich wil, kan beter een Moser 6 of 10 bij Neal Moser kopen. Die zijn op de traditionele manier gemaakt, niet met de CNC in een onbekend land. Als je wel een BC Rich koopt, let er dan in elk geval op dat je er niet eentje met een Kahler cut hebt. Tenzij er ook een Kahler op zit natuurlijk.

Krisiunizer
28 februari 2008, 20:06
Hier nog wat Moser-versies:
http://members.home.nl/cmvstralendorff/moser6_2.jpg
http://members.home.nl/cmvstralendorff/moser6_1.jpg
http://members.home.nl/cmvstralendorff/moser6_4.jpg

Krisiunizer
28 februari 2008, 20:07
http://members.home.nl/cmvstralendorff/moser6_5.jpg
http://members.home.nl/cmvstralendorff/moser6_3.jpg

Tubescreamer
28 februari 2008, 20:14
Boks ouwe...kijk gelukkig eindelijk een kenner...
Ja die Neal Moser ken ik ja hij was toch de bouwer/bedenker van de prototype Biches? Wel eerder op die site van 'm zitten kwijlen ja...
Sjeez die laatste foto's sind jawohl wreed :cooler: thx!

artnaz
28 februari 2008, 20:36
Beste kenners, kunnen jullie mij vertellen hoe je precies die dubbele snaren op zo'n metal gitaar gebruikt?

Krisiunizer
28 februari 2008, 20:43
De D-snaar tot en met de hoge E zijn dubbel, dus niet de middelste 4.
Hoe je ze stemt, geen idee. Ik denk hetzelfde als een 12-snarige, maar dan zonder de lage E en de A.

Verreweg de meeste mensen halen die 4 snaren er direct af, maar kopen een 10-string vanwege de looks. De stemmechanieken laat je uiteraard wel zitten.

Ik kan de site van Moser van harte aanbevelen. Veel mooie meubels daar.
De Koa aan het begin van dit topic is ook wel apart. Het lijkt wel uit 1 stuk bijna.
Is dit een 2007 of 2008 gitaar?

O ja, kijk bij de aanschaf van een BC Rich wel altijd uit voor de naam Ed Roman en World Class Guitars in Las Vegas. Die maakt namelijk fake BC Riches.

Neal Moser is de ontwerper van onder andere de Bich. Dat is ook de reden dat hij het model gewoon mag maken.
Er zijn veel misverstanden over de ontwerpen van BC Rich. Bernie Rico zelf heeft volgens mij alleen de Warlock ontworpen.

De Beer
28 februari 2008, 21:02
Beste kenners, kunnen jullie mij vertellen hoe je precies die dubbele snaren op zo'n metal gitaar gebruikt?In 1e instantie stoppen met denken dat het slechts een metal gitaar is.

artnaz
28 februari 2008, 21:12
In 1e instantie stoppen met denken dat het slechts een metal gitaar is.Dat zeg ik niet, maar zo'n gitaar is in eerste instantie voor metal gemaakt toch? Ik bedoel, je koopt zo'n ding niet omdat je blues speelt, maar omdat je metal speelt en eventueel wat anders erbij. Op zo'n gitaar speel je dus sowieso metal, en ik vroeg me af hoe ze dan die dubbele snaren gebruiken...

De Beer
28 februari 2008, 21:16
Dat zeg ik niet, maar zo'n gitaar is in eerste instantie voor metal gemaakt toch? Ik bedoel, je koopt zo'n ding niet omdat je blues speelt, maar omdat je metal speelt en eventueel wat anders erbij. Op zo'n gitaar speel je dus sowieso metal, en ik vroeg me af hoe ze dan die dubbele snaren gebruiken...Ze hebben een wat extreem uiterlijk, maar ze stammen al uit de tijd dat er nog niet echt high-gain gespeeld werd.
Ik ben het met je eens dat ik de voordelen voor metal er ook niet in zie. En ben van mening dat hij daar ook niet op gebouwd is.

De Beer
28 februari 2008, 21:19
Hij zal door het ontbreken van de 11e en 12e snaar wel strakker klinken met meer gain dan een 12 string.

bass blom
28 februari 2008, 21:26
heftig soleren lijkt me vrij lastig met die dubbele snaren. :chicken:

Morpheus
28 februari 2008, 21:28
heftig soleren lijkt me vrij lastig met die dubbele snaren. :chicken:

en daarom halen de meeste mensen de dubbele snaren eraf, het staat gewoon cool.

bass blom
28 februari 2008, 21:32
en daarom halen de meeste mensen de dubbele snaren eraf, het staat gewoon cool.

en dan kunnen dus al 4 niet gebruikte stemschroeven de bron van het rammeltje zijn.

Morpheus
28 februari 2008, 21:40
en dan kunnen dus al 4 niet gebruikte stemschroeven de bron van het rammeltje zijn.

en dat heb ik dus ook al gezegd...

Krisiunizer
28 februari 2008, 21:56
Grovers rammelen niet.
Ik denk dat het gewoon de halspen is. Of de quad brug. Die heb ik op mijn Mock Supreme direct vervangen. De oude quads waren van puur koper, de nieuwe zijn van gietijzer.

Een metalgitaar, dat is inderdaad het gebruikelijke vooroordeel bij BC Rich. En terecht trouwens. :-)
Het prototype van de Bich stamt uit een jaar waarin heavy metal nog niet bestond. En de meeste metals spelen op andere BC Rich modellen tegenwoordig.

Tubescreamer
29 februari 2008, 03:49
Oei beetje laat inmiddels..... maar alla!

Idd ik ken de BC Riches van Aerosmith; Joe Perry en Brad Withford speelden op Biches, Mockingbirds en Eagles/Seagulls. Heb nog een oude Guitar Player uit '81/'82 met een Bill Lawrence advertentie voor de L-500 waarop Joe Perry met een rosewood Mockingbird (!) poseert.
Verder heb ik uit die periode alleen Jefferson Starship gezien die endorsers waren met de veelkleurige BCRiches uit die periode. Daarna zijn het misschien wel de cliche metalgitaren geworden voor de grote massa....
Daarna kwam Kramer natuurlijk en EVH. En daarna de Japs...

Joe Perry had een rode 10 string Bich overigens (we hebben het hier over 1975-1978 he jongens-da's dus voor "heavy metal!"), en close inspection van foto's verhult dat hij de extra 4 er ook afhaalde...bummer!

Krisiunizer, bedankt voor de aanschaftips (like I have the money; maar toch :))
Heb je evt. wat close-ups van je BCRiches, preferrably de Mockingbirds?? :D

happyharry
29 februari 2008, 11:37
Nou jongens, ik moet dit forum geen avondje alleen laten, dan heb ik heel wat te lezen om bij te blijven als TS.

Om maar even hier en daar te reageren:
* De 4 tuners op de body lijken groter door de foto maar zijn dezelfde als de anderen.
* Er zitten wel degelijk 4 kleine gleufjes in de topkam maar zijn natuurlijk erg klein omdat de 4 extra snaren dun zijn.
* De brug is hiervoor aangepast, ook daar voorbereid op 4 extra snaren.
* Inderdaad, beide elementen zijn apart te 'boosten'.
* Deze komt uit de custom shop van BCRich, handgemaakt, is besteld, aanbetaald, niet afgenomen en heb ik kunnen overnemen voor 2400 euro inclusief alles, transport (FedEx) en invoer.
* De Mosers zijn véééél duurder, ook iets andere electronica.
* Gisteravond de tip meegekregen dat, wat ik rammel noemde, een soort doorwerking is van de toon van een aangeslagen stilliggende Iniet bendende) snaar en dat je dit o.a. moet zoeken in het verlagen van het bridge element. Dat kan kloppen want het element zit er verrekt dicht tegen aan.
* Mijn bedoeling is op 6 snaren spelen maar de mogelijk naar 10 is er ook.
* Ben onwijs blij met deze aankoop
* Inderdaad, George Kooymans speelt op dezelfde.

Ik heb m'n best wel gedaan, denk ik!

jimihattricks
29 februari 2008, 17:20
Nou jongens, ik moet dit forum geen avondje alleen laten, dan heb ik heel wat te lezen om bij te blijven als TS.

het kan erger, er had ook een slotje op kunnen zitten.. :hippie:

ik hoop dat je het probleem opgelost krijgt, het is een mooie gitaar.. hoeveel weegtie btw?

pannekoek
29 februari 2008, 18:39
kijk dat is nou ns een bc rich, niet zo een 100 euro bc rich warlock bronze geragt ding....

Krisiunizer
29 februari 2008, 23:13
2400 is een goede deal, zeker inclusief alles.
Ik vind hem te donker voor mijn smaak, maar die uit-een-stuk look is wel heel apart. Normaal hebben ze bijna altijd kleurverschil tussen hals en wings, of stringers tussen de verschillende delen van de body.

Dit is mijn Mock Supreme.
http://members.home.nl/cmvstralendorff/100_0060.JPG
http://members.home.nl/cmvstralendorff/100_0072.JPG

Iceman
1 maart 2008, 00:44
Kruis moet eens een paar van die andere gitaren verkopen zodat ie eindelijk eens een fatsoenlijke versterker (Diezel) kan halen.

Jellyfish00
1 maart 2008, 15:50
Mooie gitaar! Waar zijn in godsnaam al die schakelaartjes goed voor?

patricia
1 maart 2008, 17:35
ahumm.....


http://img.photobucket.com/albums/v435/karwei/bich.jpg


http://img.photobucket.com/albums/v435/karwei/AAAA0007.jpg

happyharry
3 maart 2008, 09:40
Alles heeft een functie: keuze element, enkel of dubbel, in of uit fase, wel of geen boost + volume regeling per element en... een 6 standen varitone... maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niets mee kan, ik vind de andere standen niet mooi, veel te dof maar dat is smaak of defect.

happyharry
3 maart 2008, 09:42
ahumm.....


http://img.photobucket.com/albums/v435/karwei/bich.jpg


http://img.photobucket.com/albums/v435/karwei/AAAA0007.jpg

Een linkse uitvoering of foto gespiegeld?
Heb jij er 6 of 10 op en vind je de 'action' ook te hoog?

Orpheo
3 maart 2008, 09:52
Mooie gitaar! Waar zijn in godsnaam al die schakelaartjes goed voor?

per pickup: single/serie/parallel.
uit fase
midboost aan/uit
level van midboost
varitone
mastertone
master volume
gainboost aan/uit
gainboost leven
pickup toggleswitch
killswitch (geloof ik)
level van trebleboost
trebleboost aan/uit
level van bassboost, bassboost aan/uit.

althans, voor de blauwe Moser. dit is echt het meest extreme dat je kan hebben. Heb ik ook ooit eens gehad op een LP. je kan er geweldig leuke dingen mee doen, maar je raakt wel de weg snel kwijt. ik had er zelfs per pickup nog volume entone voor, ala Lp, niet master volume en master tone.

de supreme bich kan nog extremer, met piezo, daarvoor een 3 bands EQ op de upperhorn, en midi. dát is pas 'over the hill'. heb je nooit meer een ander instrument nodig.