PDA

View Full Version : oude/vintage microfoons



fideelski
27 februari 2008, 16:07
Hallo,

Ik zat me af te vragen of er goede oude/vintage microfoons bestaan om instrumenten op te nemen. Ik weet bijvoorbeeld dat Elephant van The White Stripes opgenomen is met een shure 545 en een AKG D25. Ik veronderstel dat die wel iets waard zijn.

Aangezien ik ook wel hou van experimenteren vroeg ik me af of het zou lukken om een gitaar op te nemen met een harp microfoon of een harmonica microfoon. Ik denk eraan om zo eentje te kopen voor de zang, maar ik heb er geen idee van wat het effect daarvan zou zijn, ik zou die ook wel eens willen proberen voor elektrische gitaar.

fideelski
27 februari 2008, 16:09
oh ja, nog vergeten erbij te vermelden... Iemand ervaring met ribbonmicrofoons? Ik dacht er eerder al aan om een ribbonmicrofoontje te kopen voor een akoestische gitaar op te nemen, maar welk effect kan dat hebben bij het opnemen van een elektrische gitaar?

bass blom
27 februari 2008, 16:16
heb je al eens wat rondgezocht in dit subforum?

fideelski
27 februari 2008, 16:19
nog niet, dat had ik inderdaad beter wel gedaan... Net de thread gelezen van jouw leuke oude microfoon, ziet er niet zo goed meer uit, maar klinkt nog reuze

Thoom42
27 februari 2008, 16:21
www.moflirecordings.com Staan veel vintage mics op, maar heb ik al veel vaker gezegd op dit forum!

bass blom
27 februari 2008, 16:23
:D

en je ziet, hoort, hij wint het van de nieuwe ribbon.
maar dan moet er eerst nog een high gain/volume testje komen, want die ribbon kan heel veel dB's voor zijn kiezen hebben.

maar.. plaatsing van de mic is bijna belangrijker dan de mic zelf of zijn leeftijd.
ik denk dat er zelfs met de 1 euro aldi of lidl microfoon nog iets fatsoenlijks te bakken is.

bass blom
27 februari 2008, 16:32
hoop ouwe meuk hoor thoom, zie er welgeteld 1 die ik zou willen hebben maar de rest is een zooi goedkope shit onder de noemer vintage.

fideelski
27 februari 2008, 16:35
ik heb al de green bullet eens bekeken van shure... Lijkt me voor zang wel leuk, maar er blijkt wel sprake te zijn van feedback op een podium... Hoogstwaarschijnlijk zou ik hem toch alleen maar in de studio gebruiken, dus dat kan misschien nog aardig meevallen... Toch zou ik wel eens een audiosample willen horen ervan...

bass blom
27 februari 2008, 16:48
ik heb al de green bullet eens bekeken van shure... Lijkt me voor zang wel leuk, maar er blijkt wel sprake te zijn van feedback op een podium... Hoogstwaarschijnlijk zou ik hem toch alleen maar in de studio gebruiken, dus dat kan misschien nog aardig meevallen... Toch zou ik wel eens een audiosample willen horen ervan...

ding is beroemd voor mondharmonica, zou ik nou niet meteen voor zang kiezen.
tenzij ik een oude radio stem wil nadoen :D

http://www.greenbulletmics.com/

Thoom42
27 februari 2008, 16:51
hoop ouwe meuk hoor thoom, zie er welgeteld 1 die ik zou willen hebben maar de rest is een zooi goedkope shit onder de noemer vintage.

Jij zou zeker die buizenmic van Neumann voor 650 wel willen hebben of niet niet Bass? :cooler:

Maar ik bedoelde te zeggen; als je wilt experimenteren met vintage mics, moet je bij die gast zijn, dan kun je voor niet al teveel geld toch wat experimenteren met de beroerdste mics die er zijn!

fideelski
27 februari 2008, 16:54
Welja, eigenlijk ben ik al een tijde op zoek naar een microfoon die als resultaat een soort radiostemachtig effect geeft. Misschien net iets beter dan radiokwaliteit, maar dan ook niet veel beter... Ik zou er nu ook niet meteen alle zanglijnen mee inzingen. Ik wil gewoon een soort stemvervormer zonder pedaaltjes of gefriemel...

Han S
27 februari 2008, 16:55
Jij zou zeker die buizenmic van Neumann voor 650 wel willen hebben of niet niet Bass? :cooler:

Maar ik bedoelde te zeggen; als je wilt experimenteren met vintage mics, moet je bij die gast zijn, dan kun je voor niet al teveel geld toch wat experimenteren met de beroerdste mics die er zijn!



http://www.moflirecordings.com/b_1228.jpg


Deze?................

Die man vraagt veel te veel voor een zootje mics die zo goed als niks waard zijn. Hij vraagt 250 voor een oude dynamische Philips en denkt dat hij een buizenmic heeft met een ribbon er in.

bass blom
27 februari 2008, 17:02
Jij zou zeker die buizenmic van Neumann voor 650 wel willen hebben of niet niet Bass? :cooler:



ja, als jij die nou koopt en ff komt buurten mag je hem ruilen voor deze :D

http://www.hetgelegevaar.nl/koolmic.jpg

dat is een koolmicrofoon als ik het wel heb.

Thoom42
27 februari 2008, 18:00
haha! Doen we! ;) Nee, maar zonder gein Han; is dat niet zo'n goed ding dan die Neumann? Heb er erg goede verhalen over gehoord en zie hem ook wel eens voor duurder staan...

Han S
27 februari 2008, 18:21
Het is een oude Neumann en daar maken ze geen microfoons die niet goed klinken, hoewel ik van de U87Ai niet ondersteboven ben. Ik heb een van hun duurste microfoons, wou dat ik er 20 van had.

Thoom42
27 februari 2008, 18:38
Maar dat zal vast een boel geld kosten...twintig van die dingen ;) Maar is de Neumann waar we het over hebben zijn geld (650) waard denk jij?

Han S
27 februari 2008, 18:43
Geen idee, maar ik koop dat soort microfoons alleen als ik ze uitvoerig mag testen, anders koop ik liever een nieuwe.

Overigens, als ik 20 M149's zou kopen heb je het over ruim 90.000 euro.

http://www.scavino.it/neumann_m149_anniversary_big.jpg

Thoom42
27 februari 2008, 18:47
Hij ziet er wel briljant uit en jou kennende zal hij ook werelds klinken :hippie: :cooler:

fideelski
27 februari 2008, 19:49
qua zang zou ik graag het geluid krijgen van Franz Ferdinand...

bass blom
27 februari 2008, 20:18
qua zang zou ik graag het geluid krijgen van Franz Ferdinand...

ligt dat niet meer aan een stem dan aan een microfoon? :chicken:

Han S
27 februari 2008, 20:22
Ik zou het geluid willen hebben van Francis Sinatra, lukt nog steeds niet.

bass blom
27 februari 2008, 20:23
en wanneer kunnen we nou eens een stukkie van jou op die 1964? SG horen han? :D

Thoom42
27 februari 2008, 20:27
Ik wil niet lullig doen, maar volgens mij heb je gelijk Bass! ;)

Han S
27 februari 2008, 20:29
en wanneer kunnen we nou eens een stukkie van jou op die 1964? SG horen han? :D

1961 Bass en ik wil jullie niet jaloers maken, daarom post ik niks. :D

bass blom
27 februari 2008, 20:40
1961 Bass en ik wil jullie niet jaloers maken, daarom post ik niks. :D

kom op clipje posten :sneaky:

fideelski
27 februari 2008, 20:42
die zang van franz ferdinand, ik het het over hoe het geluid klinkt. Redelijk lo-fi, weinig bas (heb ik toch de indruk). Misschien werd dat geluid enkel met een goede equalizer gecreërd...

bass blom
27 februari 2008, 20:44
die zang van franz ferdinand, ik het het over hoe het geluid klinkt. Redelijk lo-fi, weinig bas (heb ik toch de indruk). Misschien werd dat geluid enkel met een goede equalizer gecreërd...

goed kans ja en dan kun je je kapitalen uitsparen, een lidl / aldi / action microfoontje van 1 euro kopen :D

fideelski
27 februari 2008, 20:46
probleem is dat ik die goedkope, slecht klinkende microfoons eigenlijk niet meteen vind.

bass blom
27 februari 2008, 20:48
probleem is dat ik die goedkope, slecht klinkende microfoons eigenlijk niet meteen vind.

staan er flink wat op marktplaats :D

http://link.marktplaats.nl/149887707

Han S
27 februari 2008, 20:51
Gebruik je koptelefoon als micro, gegarandeerd lo fi.

johantipker
27 februari 2008, 22:38
:D
ligt dat niet meer aan een stem dan aan een microfoon? :chicken:

modeling? (10)

johantipker
27 februari 2008, 22:39
Ik zou het geluid willen hebben van Francis Sinatra, lukt nog steeds niet.


...MODELING ... :D