PDA

View Full Version : ingesleten frets, wat te doen ermee?



amon
27 februari 2008, 15:46
Ik zat net wat te pielen en maakte een bend op een hoge positie en voelde meteen dat de snaar niet helemaal soepel omhoog ging. Toen ik wat dichterbij keek zag ik tot mijn verbazing dat de frets ingesleten zijn. Dit terwijl je toch zou verwachten dat de frets gemaakt zijn van steviger metaal dan de snaren en ik eigenlijk helemaal niet zo heel veel speel in de hogere (15-20e) posities, dus ik sta er raar van te kijken.

Het is in ieder geval niet meer lekker soleren in de hoogste posities en ik denk dat mn snaar na een paar goede bends over die frets het ook niet lang meer zal houden, dus dit moet opgelost worden. Is dit een geval van refretten of gewoon met een vijltje er overheen of hoe kan het zelfs nog beter (of goedkoper)?

Zoals te zien zit het vooral bij de B en G snaar, maar ook een klein beetje bij de hoge E:

http://www.champagnebarbecue.com/berlin/git.jpg

bass blom
27 februari 2008, 15:49
huh? noem je dat ingesleten?
zoiets heb ik ook wel eens gezien en toen had iemand met een hamer op de frets zitten meppen, met de snaren er op :D

Bram+
27 februari 2008, 15:52
Wat achtergrondinfo is misschien wel handig: hoe lang heb je die gitaar, is er in de tussentijd iets van onderhoud gepleegd aan de frets, etc.

Maar zulke fretslijtage is volgens mij niet ongebruikelijk na verloop van tijd.

amon
27 februari 2008, 15:53
hmm, ja, ik vond het ook al zeer frapant, de manier ook waarop, zijn gewoon kleine groefjes.....


Nu je dat zo zegt met die hamer, misschien komt het inderdaad wel omdat ik zo heel af en toe nog wel eens met drumstokjes gitaar zit te spelen/drummen.... :chicken:

bass blom
27 februari 2008, 15:55
heeft niet misschien iemand hem een klein beetje laten vallen ofzo?
je voelt het ineens, gister niet dus?
normale slijtage ziet er echt niet zo scherp uit, dan is het meer een kuiltje.
en helemaal niet op de hoogste frets.

bass blom
27 februari 2008, 15:56
ah drumstokjes, hahaa, ja, niet doen dus.
het is wel te vlakken.

amon
27 februari 2008, 15:56
Wat achtergrondinfo is misschien wel handig: hoe lang heb je die gitaar, is er in de tussentijd iets van onderhoud gepleegd aan de frets, etc.

Maar zulke fretslijtage is volgens mij niet ongebruikelijk na verloop van tijd.


gitaar is een fender strat usa uit 1989, ik heb hem een jaar of 2 en toen ik hem kocht zaten deze groefjes er zeker te weten nog niet in. Misschien ligt het aan die enkele keer dat ik er met een drumstokje op tik, hoewel ik me ook daarvan nauwelijks voor kan stellen dat dat dit als resultaat kan leveren.

Maargoed, gaat er niet om hoe de groefjes erin gekomen zijn, gaat erom hoe ik de frets weer glad krijg.

Zamalan
27 februari 2008, 15:56
hmm, ja, ik vond het ook al zeer frapant, de manier ook waarop, zijn gewoon kleine groefjes.....


Nu je dat zo zegt met die hamer, misschien komt het inderdaad wel omdat ik zo heel af en toe nog wel eens met drumstokjes gitaar zit te spelen/drummen.... :chicken:

Drummen op een gitaar... O_o Elk zijn hobby.

Riky
27 februari 2008, 15:56
Huh? zie ik het nou verkeerd of zitten die groefjes tussen de snaren in... :chicken:

bass blom
27 februari 2008, 15:57
Huh? zie ik het nou verkeerd of zitten die groefjes tussen de snaren in... :chicken:
nee hij doet de snaren opzij voor de foto ;)

Bram+
27 februari 2008, 15:58
Huh? zie ik het nou verkeerd of zitten die groefjes tussen de snaren in... :chicken:
Neen dat is optisch bedrog
http://www.zeiss.nl/C1256BAB004EAAE8/GraphikTitelIntern/Voorbeeld3/$File/Voorbeeld3.gif

Riky
27 februari 2008, 15:59
nee hij doet de snaren opzij voor de foto ;)

owja:) dacht ff dat hij er maar 5 snare had opzitten.


bril?:) :chicken:

amon
27 februari 2008, 16:04
Maargoed, wat doen we ermee?

bass blom
27 februari 2008, 16:10
Maargoed, wat doen we ermee?

vlakken. niet echt iets wat je zelf gaat doen als je het niet eerder gedaan hebt.
schade valt mee dus geen uren werk, zoek een techneut bij je in de buurt die het fixen kan.

no 1 hops
27 februari 2008, 16:12
crownvijl kopen en hem voorzichtig weer crownen als de sporen niet te diep zitten.
heel fijn schuurpapier wil ook wel en na polijsten met staalwol
misschien is staalwol wel genoeg.
zorg er dan wel voor dat de toests afgeplakt is of je een speciaal afdekplaatje hebt om de toets te beschermen tijdens vijlen of polijsten
denk er wel om dat schuurpapier frets verslind.
evt een nieuwe vlakbeurt, maar gezien de diepte lijkt mij dat niet nodig.

Eko
27 februari 2008, 17:58
Een beetje gitaartech. heeft het zo verholpen. Kost niet veel.

Braindead
27 februari 2008, 23:29
Zeg, maar wat is nu eigenlijk het nut om met drumstokjes op een gitaar te slaan? Ik weet dat Eddie het nog gekker maakt met een boormachine maar blijkbaar weet ie iets beter wat ie doet.

Bernd Veenema
28 februari 2008, 10:13
Zeg, maar wat is nu eigenlijk het nut om met drumstokjes op een gitaar te slaan? Ik weet dat Eddie het nog gekker maakt met een boormachine maar blijkbaar weet ie iets beter wat ie doet.

Maar Eddie boorde niet door de fret heen, maar ging met het boortje plat over de snaren. Wel een heerlijk effect geeft dat trouwens. Ik wil het ook nog eens proberen, maar ik ga mijn gitaar daar niet aan wagen. Misschien als ik er eens een goedkoop ding bijkoop ofzo. Is wel erg stoer op het podium lijkt mij.

Kim Wilson
28 februari 2008, 10:44
Maar Eddie boorde niet door de fret heen, maar ging met het boortje plat over de snaren. Wel een heerlijk effect geeft dat trouwens. Ik wil het ook nog eens proberen, maar ik ga mijn gitaar daar niet aan wagen. Misschien als ik er eens een goedkoop ding bijkoop ofzo. Is wel erg stoer op het podium lijkt mij.
Met een boormachine hoef je de snaren niet eens aan te raken, hoor. Het ding voor je elementen houden is genoeg om geluid uit te krijgen.

De Beer
28 februari 2008, 15:22
Met een boormachine hoef je de snaren niet eens aan te raken, hoor. Het ding voor je elementen houden is genoeg om geluid uit te krijgen.Ik deed dat wel eens met een doorzichtig speelgoed pistooltje, met allerlei knipperende LED's en electromotortjes er in, met van die laser/mitalrailleur/bommen geluidjes ed. geweldig hoe dit door een Pup word opgepikt en door versterkt.


Hmmm...toch weer eens zo'n ding halen...was hilarisch!!!

je had erbij moeten zijn.

thehypz
29 februari 2008, 09:09
Hey, die beschadiging komt me bekent voor, het lijkt bijna mijn squier strat die tijdens een ruzie met mijn vriendin eens door de kamer is gevlogen :sssh: en vervolgens met de snaren erop een klap met de hals tegen een kast heeft gemaakt, exact dezelfde deuken. Lijkt zeker niet op slijtage, misschien heeft iemand er stiekem een keer mee ergens te hard tegen aan gestoten ofzo.