PDA

View Full Version : Epi => goed voor een amateur?



john.3001
11 februari 2003, 13:16
Ik weet het,
die topics over epiphone vs. gibson komen iedereen langzamerhand de strot uit,
maar toch...

Ik speel gitaar op amateurniveau en wil een nieuw gitaartje kopen.
Gewoon, voor mezelf, niet voor optredens ofzo...

Ik heb enkele malen op de epiphone les paul custom gespeeld en hij klinkt goed (speelt iets minder dan the real thing) en ziet er redelijk uit (vooral Alpine White is erg mooi)...

Hij krijgt ook goeie reviews op een hoop gitaarsites...

Nu vroeg ik me af: Zitten er bij Epiphone gitaren enkele addertjes onder het gras.
M.a.w. gaat de lak snel achteruit, gaan de pickups zoemen, de tuners slijten, etc.?

Kan iemand met Eiphone-ervaring (of niet) hier op antwoorden?

Blokkie
11 februari 2003, 13:49
Ik heb een paar jaar een epi Les Paul standard gehad en dat was een prima plankje. nooit een probleem mee gehad, speelde lekker en klonk ook goed. Maar toen kwam de Gibson SG in mijn leven.................

pimmetje
11 februari 2003, 13:55
Je hebt 't forum dus al doorgenomen... daar heb je ongetwijfeld een paar dingen gezien die heel vaak terug kwamen bij de epi-discussies. Het is bij de onderdelen geen kwestie van heftigere slijtage, maar eerder dat gewoon alle onderdelen van minderde kwaliteit zijn.

- epi's hebben (vrij) slechte pick-ups en hardware (vooral vaak slechte tuners). Dit is te vervangen als je 'm beter wilt laten klinken. De tuners sowieso snel vervangen als ze snel ontstemmen. Kosten varieren natuurlijk, maar voor een setje leuke tuners toch al snel 45 euro rekenen. Als het beestje in de gitaarzaak al snel ontstemt (gewoon ff goed aan de snaren trekken), natuurlijk meteen met de verkoper onderhandelen hierover.

- de kwaliteit van het hout van epi's varieert nogal. Luister dus of het apparaat een beetje lekker klinkt zonder versterker. Als hij absoluut niet lekker klinkt, geen sustain heeft, etc... dan zullen nieuwe pick-ups ook niet enorm helpen.

- de afwerking varieert ook. Let dus op zaken als fret-buzz door 1 iets te hoog liggende fret en ook op afwerking van het uiterlijk (lak, binding, etc).

Verder natuurlijk ook gewoon kijken of hij lekker speelt, octaafzuiver is (anders mag de verkopende partij daar wel voor zorgen) en of de pots bijvoorbeeld niet kraken bij draaien aan toon/volume.

De epi's zijn in principe prima gitaren, maar je zult er niet je leven lang zonder aanpassingen mee spelen. Ze spelen en klinken idd wat minder dan the real thing, maar doen ook flink wat minder pijn in de achterzak.

Harry
11 februari 2003, 13:55
je hebt altijd baas boven baas, je kunt altijd iets beters kopen. Ik heb 3 prima gitaren, en af en toe heb ik veel zin om een Gretsch te gaan kopen, maar ik bedenk me steeds dat ik tevreden ben met de spullen die ik al heb.

SiNiSTRaL
11 februari 2003, 14:23
ik heb zelf ook een epi, speelt/klinkt prima hoor...goed afgesteld goede sustain alleen zet ik er in de toekomst wat krachtigere elementen in

andy
11 februari 2003, 14:25
die epi kun je gewoon kopen als je op amateurnivo speelt.
als je later meer wilt kun je dan wel uitkijken naar een andere gitaar.

john.3001
11 februari 2003, 16:10
Bedankt Pimmetje, dat is feedback waar ik iets mee kan!

V-Twin
12 februari 2003, 02:04
ik zou geen epi kopen met goud kleurige hardware want dat is binnen een paar maanden echt versleten en vervaagd heb ik zelf ook gehad het chroome hardware blijft daar tegen wel heel goed

treblemaster
12 februari 2003, 10:47
Ik heb zelf een epiphone Les paul standard. Ben er wel erg tevreden over alleen in de eerste week dat ik 'm had viel ie al op de grond. De schroef waarmee dat ding waar je gitaarband aan zit (sorry, even de naam kwijt) viel namelijk uit de gitaar (ja, was wel even schrikken...gelukkig niks kapot). Iheb van meer mensen,die een Epi LP hebben, gehoord dat ze dit probleem hadden. En gitaar ontstemd ook vrij snel (zeker in vergelijking met m'n telecaster). Voor de rest prima gitaar! Ik heb trouwens nog nooit op een echte gibson gespeeld, dus kan je niet zeggen hoe die 2 tov elkaar klinken.

schaap
12 februari 2003, 10:51
het valt toch wel mee hoe slecht de epi's zijn ? Anders moet ik echt zwaar lang sparen voor een goede gitaar :sad:, want zoals ik het hoor, is epi voor mensen die net boven amateur niveau zitten.

SiNiSTRaL
12 februari 2003, 10:57
ja hoor...
mijn epi ontstemt nooit btw

pimmetje
12 februari 2003, 12:01
't Valt heus wel mee met die Epi's. De kwaliteit is natuurlijk niet top, maar dat zie je al aan de prijs (je hebt ze ook van 2 ruggen, maar ik neem aan dat we 't niet over die beestjes hebben).

Het grootste nadeel van epi's is eigenlijk het (enorme) verschil in kwaliteit tussen de gitaren. De ene Epi LP standard kan echt flink in kwaliteit verschillen van de andere Epi LP standard.

FragDaddy
12 februari 2003, 12:06
ik heb het al vaker gezegd: voor de prijs van een epi is het gewoon een goede gitaar.

wil je meer en beter (bijvoorbeeld) gibson moet je ook meer betalen. als je dat niet wilt/kunt is een epi gewoon een goeie gitaar voor het geld!

A3
12 februari 2003, 12:53
ik heb nog nooit op een epiphone gespeeld maar ik heb een jackson van ongeveer dezelfde prijsklasse en ik ben daar zeeeeeeeeeer tevreden over (ik vind hem zowel clean als met distortion veel beter klinken dan een japanse fender strat of een mexicaanse fender jagstang) dit is natuurlijk persoonlijke smaak, maar ook de afwerking, sustain, hals... is zeer goed, ik zou het toch eens overwegen. mijn jackson heeft 620 euro gekost (een dx6 je kan eens gaan zien op de site http://www.jacksonguitars.com

Gearjunkie
12 februari 2003, 23:01
Ik zou idd rustig een epi kopen. Zelf vind ik die '56 goldtop erg mooi.

Ik kwam laatst wel een Gibson sg tegen (nieuw) voor net geen 1000 eurootjes, dus als je voor het merk gaat...

episua
12 februari 2003, 23:49
Ik heb een Epi SG en die speelt en klinkt goed genoeg voor mij. Natuurlijk is een Gibson beter, maar dat wil toch niet zeggen dat een Epi slecht is? Dingen waar ik me aan ergerde bij de mijne waren de slechte stemmechanieken en het snel breken van snaren. Ik heb de gitaar deze week naar de gitaarzaak toegebracht om graphtec zadels(grafieten zadels) aan te brengen (op grafiet komen namelijk geen braampjes(uitstulpsels van metaal). Dit kost 30 euro + waarschijnlijk 10 euro inbouwkosten. Tevens kan je goede gotoh stemmechanieken kopen voor 30/40 euro.
Na dit alles heb je een goede betrouwbare epi zonder alle nadelen wat een epi zou hebben volgens de dagelijkse "epiphone is slecht" forums.

Neals
13 februari 2003, 10:17
Epi's mjah, voor het geld leuk... maar zelf spaar ik liever door voor The Real Thing

Electrical Storm
13 februari 2003, 16:07
Heeft een Epi LP Custom dan betere stemmechanieken en elementen??

BLOK182
13 februari 2003, 16:17
Ik heb ook een Epi, voor het geld een heel fijn dingetje, je moet soms wel ff zoeken, zit nogal eens een kwaliteitsverschil in, soms zit er een slecht exemplaat tussen. Mijn Epi klinkt best aardig, goeie tuners (ontstemt amper, raar maar waar) alleen soms rammelt er een plug ofzo en de switch is ook al eens vervangen. Maja, als je niet meteen een royale 1500 euro wil ophoesten voor "the real thing" dan is een Epi een leuk alternatief.

Electrical Storm
13 februari 2003, 16:20
Maar als je de stemmechanieken of de straplocks vervangt, ben je dan al je levenslange Epiphone-garantie helemaal kwijt? Of geldt dat alleen voor een andere hals of andere elementen??

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Electrical Storm op 2003-02-13 16:23 ]</font>

Neals
13 februari 2003, 17:47
levenslange garantie gaat vaak niet verder dan de deur

Ic3gl0vE
13 februari 2003, 17:53
levenslange garantie is zolang als jouw epi 100% in orde is. Ik neem uit ervaring aan dat dat al niet meer zo is sinds 'ie in de winkel is gezet