PDA

View Full Version : gitaar opnemen



bass blom
27 februari 2008, 01:04
ik heb dus vandaag mijn heel oude sennheiser 412 eindelijk weer bruikbaar gemaakt en nou heb ik zonet een klein testje gedaan..

er stond op 15 cm van het midden van een speaker een thomann ribbon mic van 98 euro.. (RM700)
de sennheiser op oorhoogte en een meter of twee van de marshall TSL60 benton412V30 gezet.
dan opnemen, cubase, twee sporen. (door tascam M-2524 mengtafel in m-audio 1010LT)

vier keer copy/paste dik 40 seconden highway one :strat:

je hoort eerst de sennheiser, dan de ribbon, dan een nagenoeg 50/50% mix en dan een mix die ik zo ff snel wel redelijk vond klinken (pak m beet 60% sennheiser en 40% ribbon).
alles mono, geen effex of eq e.e.a. alleen ff min of meer op gelijke niveaus gezet.
je hoort in het sennheiser stuk heel duidelijk meer ruimte omdat hij op 2 meter staat ;)

http://www.hetgelegevaar.nl/sennheiser-ribbon.mp3

wat is het nut? gewoon leuk om het verschil te horen.
en aan te tonen dat een gitaar met 2 mics flexibeler op te nemen is dan met 1.
en er wordt best vaak gevraagd hier hoe je een gitaar opnemen moet, my 2 cents :satisfie:

Han S
27 februari 2008, 01:15
Je moet dat oude scheerapparaat eens vlak voor de speaker zetten, halfweg de conusrand en het centrum en dan schuin op het centrum gericht. Een oude 421 kan buitengewoon bruut klinken op heavy gitaar en ook op clean gaat dat heel goed. Heerlijk die ouwe meuk, ik gebruik voor elke opname een zooi mics die meer dan 40 jaar oud zijn.

(speel je daar nou 'oehoehoe, never be clever'?)

bass blom
27 februari 2008, 01:22
met dat stukje stem wat ik vanmiddag opnam was ik aangenaam verrast hoe goed dat ding is.

ik heb ook al een clipje gedremeld maar ontdekte wel bij het insteken daarvan dat er een stuk van het huis gebroken is.
maar dat mag de pret niet kreuken :D
moet maar even wat lijm bij komen.

misschien doe ik morgen wel ff ongeveer hetzelfde met beide mics upclose.

ja, never be clever :D

MjS
27 februari 2008, 01:45
Leuk he die oude microfoons? Mijn opa had een MD441, deze heb ik nu in gebruik. Die gebruik ik vooral voor zang, werkt perfect (heb nogal een donkere stem, gebruik op de MD441 een heldere instelling).

Maar wat meer ontopic: klinkt inderdaad erg lekker. Ben net als Han wel benieuwd naar de resultaten als je de MD421 gebruikt voor close miking en de ribbon juist op wat meer afstand.

Tristan
27 februari 2008, 02:42
Ik denk dat ik het stukje met alleen die Sennheiser het lekkerst vind klinken...
Hoe klinkt het met 70% Sennheiser en 30% Ribbon of misschien zelfs 80% Sennheiser en 20% Ribbon of 90% Sennheiser en 10% Ribbon?

bass blom
27 februari 2008, 09:25
hij heeft geen filterwieltje deze

verschillende mixen geeft zeer breed verschil
en dan is stereo pannen ook nog leuk
alhoewel je dan wel fase ellende kan krijgen
maar dat is eigenlijk toch ook iets uit het verleden
omdat het ander geluid geeft in mono
ohja, we hebben nog veel mono, op youtube :D

Han S
27 februari 2008, 09:58
Je hebt ook nu al een klein faseprobleempje tussen de Senny en de lintjesmic, daar ontkom je niet aan als je verschillende afstanden toepast.

En die 5 standen schakelaar mis je niet, ik gebruik ze nooit en doe het altijd met de mengtafel. Die clips van de 421 is al 50 jaar bagger, ik begrijp niet dat ze daar niet iets beters voor hebben bedacht. Overigens is de originele 441 clip ook drie keer niks.

bass blom
27 februari 2008, 10:01
ik zal zodadelijk de test doen met beiden op 2 meter en met beiden vlakbij.
eerst nog een koffie en dan een foto van de wond die de sennheiser erbij heeft of al had volgens mij :D

bass blom
27 februari 2008, 10:08
ja de wond was dus al oud, ik weet er niets meer van.
wieweet was het al toen ik hem kocht, ik heb hem nooit op enig clipje gehad, een knijpding en plakband, veel plakband :D

http://www.hetgelegevaar.nl/sennywounded.jpg

Han S
27 februari 2008, 10:12
Wat die 421 betreft: in dat gleufje waar de clip in schuift zit een plaatje met het serienummer. Dat kun je voorzichtig verwijderen en dan zie je een schroefje, als je dat verwijdert kun je het staartstuk er uit halen. De kop met het kapsel kun je loshalen door de schroefjes binnen in dat ding los te draaien, zit waarschijnlijk kit overheen.

Kun je hem mooi opknappen, die oude dingen klinken hardstikke goed.

Ik heb ook eens zo'n scheur gelijmd met twee componenten, is nooit meer stuk gegaan, wel de breuk goed schoonmaken.

bass blom
27 februari 2008, 10:20
hmm, plaatje met serienummer is al lang verdwenen denk ik.

http://www.hetgelegevaar.nl/sennywounded2.jpg

jw009
27 februari 2008, 10:28
Ik heb een md421 met din aansluiting ipv XLR. Iemand enig idee tot wanneer deze gemaakt werden met din?

Han S
27 februari 2008, 10:28
Jezus wat ziet dat ding er uit Bass, ik heb er nog nooit een gezien die zo goor was, misschien moet je het zo laten. :D

bass blom
27 februari 2008, 10:45
Jezus wat ziet dat ding er uit Bass, ik heb er nog nooit een gezien die zo goor was, misschien moet je het zo laten. :D

ja hij plakt wat maar dat hoort eigenlijk best wel een beetje bij bass :D

bass blom
27 februari 2008, 13:04
okeedan, nieuwe opname.

http://www.hetgelegevaar.nl/sennheiser-ribbon-02.mp3

mics as good as it gets gelijk neergezet op aanwijzing van han:

http://www.hetgelegevaar.nl/sennyribby.jpg

ja, er zit weer gaffatape op :D

verder weer vier keer hetzelfde liedje, eerste de sennheiser, dan de ribbon, dan een min of meer 50/50 mix en dan een mix met naar schatting 30% ribbon en 70% sennheiser.

Tristan
27 februari 2008, 13:37
Die oude opname met alleen de Sennheiser op afstand klinkt naar mijn idee tot nu toe eigenlijk het beste...

bass blom
27 februari 2008, 13:40
Die oude opname met alleen de Sennheiser op afstand klinkt naar mijn idee tot nu toe eigenlijk het beste...

ja dat op afstand vind ik ook erg lekker, heb ik een tijdje geleden met een omni, meet mic gedaan, is super.
is natuurlijk ook niet gek, wij gaan ook niet met ons oor op 15 cm van de speakers liggen spelen

guhlenn
27 februari 2008, 13:54
Ik stop m;n mics altijd zowat in de speaker, is wat aggressiever, vind het zelf beter. Maar je opname klinkt erg lekker, ondansk die HB en Marshall ;-) .

Han S
27 februari 2008, 13:59
Ik heb een md421 met din aansluiting ipv XLR. Iemand enig idee tot wanneer deze gemaakt werden met din?

Ik weet het niet precies, maar ik heb ook veel mics met zo'n DIN aansluiting (kleine Tuchel) en ik denk dat die tot eind jaren 60/begin 70 zijn gebruikt. De pluggen (kabeldeel) daarvoor zijn gewoon nog nieuw te krijgen maar houd er rekening mee dat het aansluitschema anders is dan XLR.

bass blom
27 februari 2008, 14:38
ha, een mooie 421 trubute pagina :D

http://www.coutant.org/md421u4/index.html

zo een heeft iemand dus ergens van mij liggen :sneaky:

http://www.coutant.org/md421u4/421se.jpg

jw009
27 februari 2008, 14:57
Ik weet het niet precies, maar ik heb ook veel mics met zo'n DIN aansluiting (kleine Tuchel) en ik denk dat die tot eind jaren 60/begin 70 zijn gebruikt. De pluggen (kabeldeel) daarvoor zijn gewoon nog nieuw te krijgen maar houd er rekening mee dat het aansluitschema anders is dan XLR.

:o WAUW !! Zo oud ??!! Hahah dan heb ik een echte "vintage" 421. Leuk om te weten.

Ik heb ooit van iemand een din-kabel overgenomen (ontzettend stevig ding, met metalen bescherming etc.) daar heb ik 1 kant de connector afgeknipt en een xlr plug op gesoldeerd. Hij doet het prima, dus ik denk dat ik geluk heb gehad met het aansluiten.

guhlenn
27 februari 2008, 15:15
ha, een mooie 421 trubute pagina :D

http://www.coutant.org/md421u4/index.html

zo een heeft iemand dus ergens van mij liggen :sneaky:

http://www.coutant.org/md421u4/421se.jpg

Zo een heb ik gehad! Maar dan in het wit meen ik. Klonk niet helemaal lekker vond ik... doorverkocht... oh man, wat dom. acgh ja, bass heeft een originele recto doorverkocht ! gedeelde smart is halve smart ;)!

bass blom
27 februari 2008, 15:17
Zo een heb ik gehad! Maar dan in het wit meen ik. Klonk niet helemaal lekker vond ik... doorverkocht... oh man, wat dom. acgh ja, bass heeft een originele recto doorverkocht ! gedeelde smart is halve smart ;)!

gelukkig heb ik nooit geweten of het 1 van die eerste 500 was :chicken:

Tristan
27 februari 2008, 15:20
ja dat op afstand vind ik ook erg lekker, heb ik een tijdje geleden met een omni, meet mic gedaan, is super.
is natuurlijk ook niet gek, wij gaan ook niet met ons oor op 15 cm van de speakers liggen spelen

Ja, dat is ook zo, ik hoor die afstand opname op de een of andere manier al in een totaalmix zal ik maar zeggen, echt een goede gitaarsound voor op een plaat zeg maar...

bass blom
27 februari 2008, 15:25
Ja, dat is ook zo, ik hoor die afstand opname op de een of andere manier al in een totaalmix zal ik maar zeggen, echt een goede gitaarsound voor op een plaat zeg maar...

ja dat is natuurlijk de vraag, wat blijft er in een totaalmix van over.
wel grappig, ik dacht vroeger ook dat die sennheiser niet zo super was.
maar het is echt een topper :cheerup:

Han S
27 februari 2008, 16:52
Wacht maar tot je de MD441 ontdekt, is een van de allerbeste dynamische mics en klinkt helemaal super op de hetere geluiden zoals trompet en heeft een veel mooiere off axis response als de MD421, is ook super cardioid.

Nou, dat zijn wel weer genoeg technische termen.

Heb je trouwens Beyer mics Bass?

bass blom
27 februari 2008, 16:55
nope, geen beyer mics hier :chicken:

Tristan
27 februari 2008, 16:58
Ik vind die 421 echt geweldig, mijn beste opgenomen gitaarsound tot nu toe is ook met een 421 gedaan...
Ribbons, tubes, wat dan ook heeft er al voor gehangen, maar niks kan wat mij betreft tippen aan een 421...

Han S
27 februari 2008, 17:02
nope, geen beyer mics hier :chicken:

Dan wordt het tijd dat je eens een Beyer M88 en een M201 probeert, de M88 is een zangmicrofoon, maar doet het op een gitaarcab vaak beter dan de MD421 en is bij veel engineers de favoriete kick microfoon. Onnodig om te vertellen dat het een waanzinnige zangmicrofoon is. De M201 is net als de M88 hyper cardioid en een van de allebeste snare mics, maar je kunt hem net zo goed als overhead gebruiken.

En dan hebben we het niet over de Beyer ribbons als de M160 en de (oude) M260. Ik zeg oude omdat die beter klinkt dan de nieuwe welke een laagaf filter heeft welke je niet kunt uitzetten.

bass blom
27 februari 2008, 17:05
Dan wordt het tijd dat je eens een Beyer M88 en een M201 probeert, de M88 is een zangmicrofoon, maar doet het op een gitaarcab vaak beter dan de MD421 en is bij veel engineers de favoriete kick microfoon. Onnodig om te vertellen dat het een waanzinnige zangmicrofoon is. De M201 is net als de M88 hyper cardioid en een van de allebeste snare mics, maar je kunt hem net zo goed als overhead gebruiken.

En dan hebben we het niet over de Beyer ribbons als de M160 en de (oude) M260. Ik zeg oude omdat die beter klinkt dan de nieuwe welke een laagaf filter heeft welke je niet kunt uitzetten.

moeten er eerst maar eens een zooi bandjes komen opnemen hier, maarja, we zitten met een op sterven na dooie muziekbizz :chicken:

Han S
27 februari 2008, 17:11
:o WAUW !! Zo oud ??!! Hahah dan heb ik een echte "vintage" 421. Leuk om te weten.

Ik heb ooit van iemand een din-kabel overgenomen (ontzettend stevig ding, met metalen bescherming etc.) daar heb ik 1 kant de connector afgeknipt en een xlr plug op gesoldeerd. Hij doet het prima, dus ik denk dat ik geluk heb gehad met het aansluiten.

Als het serienummer er nog op staat moet je er achter kunnen komen hoe oud hij is, maar de 421 is er denk ik al 50 jaar of langer. En het is best mogelijk dat je mic het prima doet, maar uit fase staat en dan kom je in de problemen als je met meerdere mics gaat opnemen.

Hoe je daar achter komt? richt een microfoon met XLR op een draaiende stofzuiger of andere constante geluidsbron, stel het nivo af op een bepaalde waarde op je meter. Leg de 421 er naast en doe daarmee hetzelfde. Zet ze nu allebei aan op je mengpaneel of waar je ook mee meet. Het nivo moet nu een stuk harder zijn, gaat de meter omlaag dan staat hij uit fase en moet je twee draadjes wisselen. En dat zijn de draadjes die bij de XLR aan de andere kant op 2 en 3 zitten.

bass blom
27 februari 2008, 17:19
en bij 2 en 3 omwisselen loop je geen riciso met fantoom ellende?
of is dat alleen als je 1 en 3 of 1 en 2 wisselt? :chicken:

Han S
27 februari 2008, 17:43
Fantoom staat op twee en drie en is dezelfde spanning, daarom ziet een gebalanceerd aangesloten dynamische mic die spanning niet. Maar in een DIN is het anders aangesloten, ik heb dat ergens in een Sennheiser boekje staan, maar dat kun je ook wel op het net vinden.

Phantom Power (http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.tangible-technology.com/power/p48_xlr1a.JPG&imgrefurl=http://www.tangible-technology.com/power/phantom_aug02.htm&h=365&w=720&sz=49&hl=en&start=1&tbnid=YxVOD12fIoNTBM:&tbnh=71&tbnw=140&prev=/images%3Fq%3DPhantom%2Bpower%26gbv%3D2%26ndsp%3D20 %26hl%3Den%26sa%3DN)

guhlenn
28 februari 2008, 09:01
MEt de MD441 was ik idd. erg tevreden. Een M88 staat nog op m;n wensenlijstje.

bert k
28 februari 2008, 09:33
Bij een Dinplug met drie pootjes is het middelste pootje de massa. De twee buitenste pootjes zijn signaal, heb alleen geen idee welke heet of koud is. Maar daar kom je wel achter met Han zijn stofzuiger-test.

jw009
28 februari 2008, 10:59
Schiet me net te binnen dat er wel spanning op de mic staat. Je moet niet met je lippen de mic aanraken anders krijg je een leuk schokje.

Is dit al een symptoom van verkeerde aansluiting of normaal bij oudere mics. Ik zal van het weekend de stofzuigertest eens doen, ben erg benieuwd.

guhlenn
28 februari 2008, 11:15
Dat lijkt me niet normaal...

bass blom
28 februari 2008, 11:17
Schiet me net te binnen dat er wel spanning op de mic staat. Je moet niet met je lippen de mic aanraken anders krijg je een leuk schokje.

Is dit al een symptoom van verkeerde aansluiting of normaal bij oudere mics. Ik zal van het weekend de stofzuigertest eens doen, ben erg benieuwd.

kan ook zijn doordat je spullen op verschillende groepen hebt hangen, 220 gezien.
en/of door aardlussen.