PDA

View Full Version : Staggerd Polepieces, wie versteld de zijne?



Nielsje
26 februari 2008, 23:14
Ik heb dus een gitaar met P-90's, en daarvan kan je dus de polepieces verstellen, dus in en uitschroeven.

Wie versteld de zijne, en is het verschil ook merkbaar? Nu kan je gaan zeggen: "doe't zelf!" Maar op het moment is het wat later op de avond, en de komende dagen ben ik wat druk, en ik ben wel benieuwd eigenlijk naar jullie bevindingen :)

Je kan bijvoorbeeld ook je element verstellen in z'n geheel, en ik snap wel dat alleen polepieces net wat subtieler is, maar goed, brand los!

bass blom
26 februari 2008, 23:25
ik heb het ook nog niet gedaan.
er is iets tussen gekomen :strat:

Dirkdewaard
27 februari 2008, 00:01
Ik doe het altijd bij de neck pickups, hum en p90.
Element omlaag, PP omhoog bij de lage snaren.

Pepe
27 februari 2008, 00:22
Sommige luthiers hebben een specifieke manier om de polepieces relatief van elkaar te adjusten. Niet alleen in hoogte maar ook kwa richting van de sleuven.

Nielsje
27 februari 2008, 00:35
Dirk & Pepe:

motiveer uw antwoord! in Dirk's geval: waarom
Pepe: hoezo? voorbeeld etc?

Dirkdewaard
27 februari 2008, 00:48
Dirk & Pepe:

motiveer uw antwoord! in Dirk's geval: waarom
Pepe: hoezo? voorbeeld etc?

Voor mijn gevoel klinkt het iets helderder.

Pepe
27 februari 2008, 02:09
Er stond een paar jaar geleden een artikel in de Guitarplayer met een van de topbouwers van Gibson over het afstellen van pickups, het was min of meer de Gibson traditie. Die fotootjes met de polen op 11 en 1 uur, om en om, staat me nog bij maar geen idee, het kwam mezelf nog al miereneukerig voor. Maar er was een theorie daarvoor, dat wel.

Voor mij heeft het hoogteafstellen alleen de functie van volumecompensatie wat nodig is met pickups met ongeveer dezelfde output.
De hoogte van de pickup is bedoeld voor relatieve adjustment, de pooltjes voor finetuning tussen de snaren onderling. Bij Fender heet dat staggerd.

Dirkdewaard
27 februari 2008, 11:10
Er stond een paar jaar geleden een artikel in de Guitarplayer met een van de topbouwers van Gibson over het afstellen van pickups, het was min of meer de Gibson traditie. Die fotootjes met de polen op 11 en 1 uur, om en om, staat me nog bij maar geen idee, het kwam mezelf nog al miereneukerig voor. Maar er was een theorie daarvoor, dat wel.



Volgens mij was dat de April editie. 1 April om precies te zijn.

Hoe lager het pickup hoe minder hard en donderder het geluid.
Als je dan de pp bij draaid zal je horen dat ie iets helderder word zonder harder te worden.

bass blom
27 februari 2008, 11:12
hahaa, 1 en 11 ja dat kan niet missen :D

zoon van Piet
27 februari 2008, 11:56
In theorie kun je zo de balans tussen je snaren optimaal krijgen.. In de praktijk is het best moeilijk om dat goed af te stellen, merkte ik ooit in de studio. Maar ik draai bij een gitaar wel eens op gehoor aan die dingen. er is geen regel, ik lees net dat iemand zijn lage snaren hoger zet om de bassen te accentueren. Zelf heb ik wel de neiging om de b ( en ites minder de e) snaar lager te draaien dan de rest, omdat die twee onomwonden snaren de neiging hebben harder te klinken via een pickup..altans bij mij.

Fender staggerde de vaste pooltjes, om de snaarbalans optimaal te krijgen. De b zit bij de oude fenderelementeneen stuk lager - om de reden van hierboven. Daarbij gingen ze nog uit van een omwonden g-snaar. Vreemd genoeg zijn die elementen - met hun 'verkeerde' balans- nu dé fender-sound..( Leo was zo geniaal, dat zelfs zijn fouten meesterwerken opleverden)

Uit de 'don't try this at home'-sectie:
Het is mogelijk de pooltjes van fender pickups bij te stellen. plaats het element op een plank waarin je vooraf gaten hebt geboord waar de pooltjes in weg kunnen zakken. Sla het pooltje dat versteld moet worden ( en dat is de g) met een kunststof hamer tot de juiste diepte..
Ik heb het ooit gezien.. maar die reparateur vertelde later dat ie het niet meer deed, omdat het meestal goed gaat, maar soms haakt een winding achter een braam in de magneet: kapot.
En dat is een hoge prijs voor de subtiele verschillen die je ermee kunt bereiken..

Dirkdewaard
27 februari 2008, 13:34
In theorie kun je zo de balans tussen je snaren optimaal krijgen.. In de praktijk is het best moeilijk om dat goed af te stellen, merkte ik ooit in de studio. Maar ik draai bij een gitaar wel eens op gehoor aan die dingen. er is geen regel, ik lees net dat iemand zijn lage snaren hoger zet om de bassen te accentueren. Zelf heb ik wel de neiging om de b ( en ites minder de e) snaar lager te draaien dan de rest, omdat die twee onomwonden snaren de neiging hebben harder te klinken via een pickup..altans bij mij.



Sorry, met lage snaren bedoel ik EADG. Als ik zo op mijn gitaar kijk lijken het de lage snaren maar ik kijk natuurlijk van bovenaf dan zijn ze eigenlijk op zijn kop. Voor de kijker thuis dus de hoge snaren. :dontgeti: :???:

Nobler
28 februari 2008, 12:49
Ja, het is een van de dingen die ik wel zelf verstel bij mijn gitaren. Ik soleer graag op het halselement, terwijl die volgens mij vaak eerder zijn ingesteld op slag, met wat minder hoog, dus dan staat de kant onder de laagste snaren vaak wat meer omhoog dan de kant onder de hogere snaren. Ik wil een vol en romig sologeluid, maar wel met een beetje bite, dus ik wil meer hoog. Ik kantel het element dan ook vaak iets de andere kant om, dus ik draai de kant onder de lage snaren wat omlaag en de kant onder de hoge snaren wat omhoog. Dan gebeurt het inderdaad dat er van de 3 hoogste snaren, die je het meest voor soleren gebruikt, één van de snaren wat zachter klinkt dan de andere, en dan draai ik het pole-schroefje van die snaar een stukje omhoog tot het geluidsniveau ongeveer gelijk ligt met de andere 2 soleersnaren.