PDA

View Full Version : Buizen JCM-900 SL-X



tidalwave_sideburns
26 februari 2008, 20:44
De buizen van mijn Marshall JCM-900 zijn aan vervanging toe.
Ik kan hetzelfde type buizen er weer in laten zetten, maar eigenlijk vind ik het geluid van deze versterker net iets te bruut en te lomp. (ik zet de sensitivity altijd zo laag mogelijk. Pre-amp wel nogal open. Zonde eigenlijk, want met deze versterker kan je toch wel zo ontzettend hard scheuren.)
Heeft het eigenlijk wel nut andere buizen erin laten zetten, en maakt dat echt zoveel uit qua geluid? Een wat killer, glazerig geluid zit ik aan te denken.
Wat zijn de mogelijkheden, en is het reeel, of zal ik deze marshall maar verkopen en een versterker uitzoeken die beter bij me past.

svdijk
27 februari 2008, 07:34
Heeft 'ie 5881 eindtrapbuizen?
Dan zou je er EL34 in kunnen zetten, die hebben iets minder laag.
Je moet hier een kleine mod voor doen(screenweerstanden zijn 470 Ohm, en moeten 1kOhm 5watt worden).

Sarco
27 februari 2008, 10:28
Ik vind dat lompe juist zo tof aan die SL-X, het is iets wat je niet direct zou verwachten van een Marshall. Het is wel een feit dat die amp over overdreven veel gain beschikt. Voor rock zet ik nu de gain sensitivity op 15 ofzo en preamp level op 1 of 2, heb je dat al eens geprobeerd? Voor metal zet ik gain sensitivity ook maar op 18 ofzo (preamp level op 2). Voor de rest zou ik zeker niet overdrijven met bass (3-4) en mids vrij hoog houden (7-10). Als ik een iets strakker geluid nodig heb gebruik ik een tube screamer (gain: 0, tone: 1/4, level: iets minder dan de helft), maakt echt wel een verschil.

Je zou er inderdaad eens EL-34's kunnen inzetten, zo'n mod kost toch bijna niets maar dat zal maar een subtiel verschil opleveren hoor. Een killer, glazerig geluid associeer ik wel juist meer met 5881 dan met EL-34's...

tidalwave_sideburns
27 februari 2008, 11:18
Bedankt voor de reacties. Ja, je kan prima blaffen en grommen met deze bak.
Maar met een hollowbody is dat geen doen. Ik zet de pre-amp meestal vol open, met een kwart sensitivity voor een lekker blues-crunch achtig geluid.
Wat ik bijzonder fijn aan deze amp vind is dat-ie in plaats van clean/drive twee kanalen met afzonderlijk volumekanalen heeft. Prima voor solo's om die er in te laten knallen.. Maar er zit bijzonder veel laag in deze set up.
Die gitaar van mij staat geloof ik er zelfs bekend om. Dan dus die Marshall, met daarbij de kast van een Hughes & Kettner Tri-Amp. Ik moet het in het geluidsspectrum van m'n band het van de mid- en hoge tonen hebben, en die verzuipen eigenlijk een beetje op dit moment.
Volgens de gitaarboer zitten er al EL34 buizen in, maar ze zijn er wel voor te porren om een zondagmiddig in de werkplaats wat te experimenteren.

Die equaliser heeft ook niet bijzonder veel effect op het geluid. Ik zet de presence meestal toch vrij laag, anders klinken die hoge frequencies erg kartonnerig. Als we toch al wat dingetjes aan moeten passen, kan die EQ ook versteld worden?

Braindead
27 februari 2008, 17:00
Waar zijn trouwens al die sl-x en gebleven die op marktplaats stonden? Er staat er nog 1. Is er een run op die dingen geweest ofzo?

-Heineken-
28 februari 2008, 18:33
De buizen van mijn Marshall JCM-900 zijn aan vervanging toe.
Ik kan hetzelfde type buizen er weer in laten zetten, maar eigenlijk vind ik het geluid van deze versterker net iets te bruut en te lomp. (ik zet de sensitivity altijd zo laag mogelijk. Pre-amp wel nogal open. Zonde eigenlijk, want met deze versterker kan je toch wel zo ontzettend hard scheuren.)
Heeft het eigenlijk wel nut andere buizen erin laten zetten, en maakt dat echt zoveel uit qua geluid? Een wat killer, glazerig geluid zit ik aan te denken.
Wat zijn de mogelijkheden, en is het reeel, of zal ik deze marshall maar verkopen en een versterker uitzoeken die beter bij me past.

Wat jij omschrijft met een "killer, glaziger" geluid omschrijft doet me meer denken aan 6L6 eindbuizen. Meer de Mesa Recto kant op. Die gast van Eurotubes waar ze op Harmony-central allemaal zo mee weglopen adviseerd ze ook voor JCM900's. Al heb ik 't zelf nooit geprobeerd, heb dan ook geen 900 (meer) http://www.eurotubes.com/euro-m.htm