PDA

View Full Version : Welk effect horen we hier?



artnaz
26 februari 2008, 15:28
Rainbow - The Shed (http://www.youtube.com/watch?v=cwgfVdSQb1U)

Zou hier misschien een delay inzitten?

Zonder gein, volgens mij zit er nog wat meer bij, maar ik weet niet precies wat.

Misschien een subtiele flanger? Iemand ideeën?

zoon van Piet
26 februari 2008, 15:35
delay? absoluut! zo te horen een heuse bandecho. Volgens mij zit er ook galm bij. De flanging die je hoort lijkt me een ( jusit niet zo subtiele, maar wel heel langzame) phaser..

artnaz
26 februari 2008, 15:46
Langzaam zeker ja, maar eerder een phaser dan een flanger dus?

EDIT: Potverdikke, dat is inderdaad een phaser! Heb even in Gearbox er wat mee zitten experimenteren, en dat is een prachtige sound! En ik zit al een hele lange tijd met verschillende flangers te klooien, vind ze allemaal te iel/scherp, en dat "regeneration" vond ik maar lelijk... :)

Ben ik mooi klaar met dat zoeken naar een mooie flanger, het wordt dus een phaser! :D

Heb even gekeken op het forum naar een goed exemplaar, tot dusver wordt de BYOC en Retro-sonic als goed beschouwd. En die MXR's, maar daar heb je er volgens mij hordes van, dus dat wordt even zoeken.

zoon van Piet
26 februari 2008, 16:13
nog eens geluisterd, ik hou het op phaser.. zo'n vettige, dikke mid/laat 70's phaser, met veel 'stages'..
En egwel galm...

artnaz
26 februari 2008, 16:15
nog eens geluisterd, ik hou het op phaser.. zo'n vettige, dikke mid/laat 70's phaser, met veel 'stages'..
En egwel galm...Inderdaad, enorm bedankt! :)

Nu dus zo'n dikke phaser zoeken, want ik merk dat ik hem niet alleen voor dit soort dingetjes kan gebruiken. Heb je toevallig ook een idee voor zo'n dikke phaser?

duckman
26 februari 2008, 16:20
Inderdaad, enorm bedankt! :)

Nu dus zo'n dikke phaser zoeken, want ik merk dat ik hem niet alleen voor dit soort dingetjes kan gebruiken. Heb je toevallig ook een idee voor zo'n dikke phaser?

Compact Phasing A .die zoek ik zelf ook nog...

artnaz
26 februari 2008, 16:33
Compact Phasing A .die zoek ik zelf ook nog...http://cgi.ebay.com/COMPACT-PHASING-A-analog-phaser-serviced_W0QQitemZ180218642057QQihZ008QQcategoryZ2 3790QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem?_trksid= p1638.m122

Alsjeblieft, je mag hem hebben van mij. Ik zoek wel een wat goedkopere moderne tegenhanger... :satisfie:

zoon van Piet
26 februari 2008, 16:41
Nee, de Compact is een variatie op de univibe, met fotocellen. Dit zit meer i de richting van de tweede ( of derde) generatie. Te beginnen bij MXR phase 100, Mutron, de moogmade Maestro's. Een goedklinkend en betaalbaar alternatief is de bistage phaser uit de Ibanez 10 serie, de Ph 10..

( wel kut, datik nu weer geconfronteerd wordt met de compact!! Moge degene die mijn Compact Phaser gestolen heeft, branden in de hel!!!)

duckman
26 februari 2008, 16:43
http://cgi.ebay.com/COMPACT-PHASING-A-analog-phaser-serviced_W0QQitemZ180218642057QQihZ008QQcategoryZ2 3790QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem?_trksid= p1638.m122

Alsjeblieft, je mag hem hebben van mij. Ik zoek wel een wat goedkopere moderne tegenhanger... :satisfie:


phoee da's veel geld, ik heb al een aantal phasers, dus laat maar. Een andere goede optie is de mxr phase 100.
Ikzelf gebruik een rotovibe en een mxr phase 90, daar ben ik wel tevreden mee :hippie:

artnaz
26 februari 2008, 16:57
Nee, de Compact is een variatie op de univibe, met fotocellen. Dit zit meer i de richting van de tweede ( of derde) generatie. Te beginnen bij MXR phase 100, Mutron, de moogmade Maestro's. Een goedklinkend en betaalbaar alternatief is de bistage phaser uit de Ibanez 10 serie, de Ph 10..

( wel kut, datik nu weer geconfronteerd wordt met de compact!! Moge degene die mijn Compact Phaser gestolen heeft, branden in de hel!!!)Wat zuur voor je Compact Phaser! :( Sorry voor het topic! :p

Over die Maestro, zeg me niet dat het dit ding is:
http://files.muziq.be/pics/maestro_mp-1_001.jpg
Ik weet wel iemand die zo'n ding al (tientallen?) jaren ongebruikt op zolder heeft liggen, ik kan hem vast wel overnemen. Maar dat ding is zooooo gigantisch lom groot! Wat wel handig is is dat je de "speed" en "balls" met de voeten kan bedienen (mijn effecten stel ik meestal één keer in, maar toch).

Anyway, zijn er geen moderne dikke (analoge) phasers?

zoon van Piet
26 februari 2008, 17:11
Ja, die! en er is nog een luxere versie van.
Ik verkocht de mijne aan symforocker Ayreon (http://www.ayreon.com/) misschien dat je op de site eens moet luisteren of je phasing kan horen.

Deze latere 70's phasers met veel stages (6, 10,12 of zelfs 24) zijn heel anders dan de nu zo populaire MXr90 of EH Small stone of de RI en clones daarvan, ze gaan veel dieper en zwoesj-ier, veel extremer in de richting van flange dat hoor ik ook wel bij het clipje, eigenlijk..

En niet zeuren dat die Maestro lomp groot is - heb je die Compact ooit gezien of - hou je vast!- de Mutron Bi-phase. De maestro ziet er retecool uit, is volledig hufterproof tot jaren na de atoombom ( behalve het klepje, dat is altijd weg!)..
Als je de kans hebt m over te nemen ( vô wânug) zou ik het zeker doen..

Tja, die compact..dank voor het medeleven. Ik heb soms spijt van dingen die ik verkocht heb.. maar de pijn van gestolen spul gaat nooit over ;(

duckman
26 februari 2008, 17:29
Ja, die! en er is nog een luxere versie van.
Ik verkocht de mijne aan symforocker Ayreon (http://www.ayreon.com/) misschien dat je op de site eens moet luisteren of je phasing kan horen.

Deze latere 70's phasers met veel stages (6, 10,12 of zelfs 24) zijn heel anders dan de nu zo populaire MXr90 of EH Small stone of de RI en clones daarvan, ze gaan veel dieper en zwoesj-ier, veel extremer in de richting van flange dat hoor ik ook wel bij het clipje, eigenlijk..

En niet zeuren dat die Maestro lomp groot is - heb je die Compact ooit gezien of - hou je vast!- de Mutron Bi-phase. De maestro ziet er retecool uit, is volledig hufterproof tot jaren na de atoombom ( behalve het klepje, dat is altijd weg!)..
Als je de kans hebt m over te nemen ( vô wânug) zou ik het zeker doen..

Tja, die compact..dank voor het medeleven. Ik heb soms spijt van dingen die ik verkocht heb.. maar de pijn van gestolen spul gaat nooit over ;(


wle vind ik dat veel phasers die meerdere stages dan 4 hebben ook wat subtieler zijn, en de meeste moderne wat dunnetjes.

Wat vind jij van de rotovibe, zou dat wat zijn voor de TS?
Wel groot, dat dan weer wel....

toch maar een phase 100 proberen?

artnaz
26 februari 2008, 18:25
Sorry voor mijn onwetendheid, maar zo'n vibe is toch best anders dan een phaser? Die dikte en "zwoesj" zit er volgens mij niet zo in. En als ik op "rotovibe" zoek kom ik op zo'n rood Dunlop naaimachine-pedaaltje, en ik heb zit liever niet steeds met mijn voet op zo'n ding om eerlijk te zijn.

Nog even een vraagje over de stages, als jullie het niet erg vinden. Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Phaser_(effect)) zegt mij dat de stages het aantal pieken zijn, maar ik kan me geen voorstelling maken wat dat aan het signaal doet in de praktijk. M.a.w., wat kan een 12-stages phaser wat een 4-stages phaser niet kan?

Maargoed, wat ik dus kan doen is die Maestro overnemen (hij heeft ook een Maestro Fuzz, bij één van de pedalen is inderdaad het batterij-klepje verdwenen), of een Phase 100 kopen. Ik moet sowieso geen verwanten aan een Phase 90 of Small Stone nemen begrijp ik, maar zijn er echt geen moderne dikke warme phasers?

Bijv. deze T.C. Electronic (HTTP://www.tcelectronic.com/ClassicTCXIIPhaser.asp)? Want ik wilde toch al hun Nova Delay (HTTP://www.tcelectronic.com/NovaDelay.asp) aanschaffen. Ik heb de Carl Martin Delayla XL gehad (niet warm genoeg), Maxon AD999 (werd een grote brei, kon de (high) gain niet aan), en de T.C. Vintage Delay (die ik wel best fijn vond). Alleen had ik toen even geld nodig (en had geen band), dus die heb ik weggedaan om de Nova Delay later aan te schaffen. Mijn enige vintage pedaal is een '84 Ibanez AD9 die ik voor galm wil gebruiken. Maargoed, ik dwaal af... :satisfie:

EDIT: Ik heb even de naam van het topic aangepast, gezien de afslag in het onderwerp, maar blijkbaar verandert hij alleen als je het topic al geopend hebt. Vaag...

zoon van Piet
26 februari 2008, 19:55
Ik zou sowieso die twee maestro's overnemen.. die fuzz is ook erg goed, al is ie meer distortion dan fuzz..

Voor alle duidelijkheid - en voordat mensen mij scheef aankijken: de MXR 90 en Small stone zijn niet voor niets populairder dan deze zwoesjphasers met veel stages. Ze zijn minder extreem, dus bruikbaarder - en klinken in de meeste oren beter. En warmer. en zelfs dikker. maar wel minder extreem psychedelisch..

Maar ik meen in het clipje de diepe zwoesj te horen die in de late zeventies, vroege eighties mode was. Destijds werd gedacht dat meer stages beter was..


Die Tc phaser ken ik niet. Hij heeft de keuze tussen 4,8 en 12, dus je kan er veel kanten mee op. Ik moet wel zeggen dat van het ouwe model Tc phaser niet echt onder de indruk was - behalve van het prijskaartje. maar dat kan persoonlijk zijn, ik vond de flange op de beroemde tc chorus/flange ook helemaal niks..

artnaz
26 februari 2008, 20:16
Hmm... Je zal het wel beter weten, maar je zegt dat de MXR en Small Stone wat minder extreem zijn, en ik vind dat in het clipje niet erg extreem. En je zegt dat ze warmer zijn, en wat ik in het clipje hoor vind ik ook warm (maar het kan ook zijn dat de overall sound en niet de phaser warm is).

Zou je alsjeblieft nog even hiernaar kunnen luisteren voor de zekerheid?

Rainbow - Live In Munich '77 - Catch The Rainbow Part II (http://www.youtube.com/watch?v=3tRp7-wes1Y&feature=related) en eventueel Part I (http://www.youtube.com/watch?v=Q-aHeoLuMDY&feature=related)

De flanger in de (originele) TC vond ik ook helemaal niks. De chorus was wel lekker, maar dat is niet mijn soort effect.

zoon van Piet
26 februari 2008, 20:49
die clips klinken minder extreem phase, zou best een MXR 90 kunnen zijn..

maar blijft moeilijk te zeggen. met die maestro kom je een heel eind in de goeie richting.

Blij dat we het over die tc flange eens zijn!

(Maarreh.. wat een jatwerk staat ie te spelen in die tweed link! eerts stukkie bach, dan een heel nummer op een toch wel erg van Jimi geleend schema! achja: Beter goed gejat dan slecht gecomponeerd!)

artnaz
26 februari 2008, 21:15
die clips klinken minder extreem phase, zou best een MXR 90 kunnen zijn..

maar blijft moeilijk te zeggen. met die maestro kom je een heel eind in de goeie richting.

Blij dat we het over die tc flange eens zijn!

(Maarreh.. wat een jatwerk staat ie te spelen in die tweed link! eerts stukkie bach, dan een heel nummer op een toch wel erg van Jimi geleend schema! achja: Beter goed gejat dan slecht gecomponeerd!)Ik probeer wel die Maestro over te nemen, kijk wel hoe ver ik ermee kom. En zal daarnaast eens wat in de winkels gaan testen.

Over het filmpje... Bach mag toch elke dag? :D Hij doet heel vaak van die geintjes live. Klassiek deed hij sowieso overal tussendoor (Black Masquerade, Highway Star, Burn, Spotlight Kid om maar wat te noemen), en zelfs puur klassieke nummers zoals Difficult To Cure (Negende Symfonie). Talloze voorbeelden dus, maar echt een puur grapje is bijv. hier (bij 5:13). (http://www.youtube.com/watch?v=i9_D3Ya_XcE) Eigenlijk doet hij bij elk concert iets dergelijks.

Wat Jimi betreft weet ik absoluut niet waar je het over hebt! :p

Wel een passende citaat:


The only way you can get good, unless you're a genius, is to copy. That's the best thing. Just steal.

duckman
27 februari 2008, 09:26
hoewel die rotovibe een vibe heet is het eignelijk een chorus/vibrato, waar de chorus meer een phaser is.(volg je het nog? :hippie: )


ja hij is groot, MAAR.. je kunt de speed on the fly regelen en da's handig plus de depth knop is erg fijn (mis je op een phase 90).

ik krijg er dat Blackmore geluidje wel mee.
Ik zal proberen volgende week wat sampels te maken als je wilt van een phase 90, een rotovibe en een EHX smallstone.

artnaz
28 februari 2008, 15:37
hoewel die rotovibe een vibe heet is het eignelijk een chorus/vibrato, waar de chorus meer een phaser is.(volg je het nog? :hippie: )


ja hij is groot, MAAR.. je kunt de speed on the fly regelen en da's handig plus de depth knop is erg fijn (mis je op een phase 90).

ik krijg er dat Blackmore geluidje wel mee.
Ik zal proberen volgende week wat sampels te maken als je wilt van een phase 90, een rotovibe en een EHX smallstone.Zou top zijn! :):) Als het kan met aardig wat gain en delay. Beetje richting mijn linkje dus eigenlijk...

EDIT: Nog geen reactie van de Maestro-man...

artnaz
28 februari 2008, 22:55
Heb nog wat research gedaan, en een selectie gemaakt:

1) BYOC Vintage Phaser - Goede verhalen over de BYOC Phaser gehoord, en het is een Phase 90 met meer controle-knopjes, dus lijkt me handig.
2) EHX Small Stone - Moet wat warmer en minder subtiel dan de Phase 90 zijn
3) MXR Phase 100 - Als ik het goed begrijp heeft hij niet alleen een extra knop, maar klinkt ook wat warmer dan de Phase 90
4) Dunlop Rotovibe - Duckman vind hem wel wat... :)
5) Maxon PT-9 Pro+ - 10 stages, optisch, meer richting Mu-Tron wat ik zo begrijp
6) T.C. Electronic Vintage Phaser - keuze tussen 4-, 8- en 12 stages
7) Maestro Phaser - neem ik sowieso, als ik hem kan overnemen

Maar ik ben er dus nog steeds niet uit welke "soort" het beste voor mij is. Hoop dat Duckman mij wat meer verheldering kan brengen... :) Testen gaat helaas moelijk, bij de American Guitarstore hebben ze alleen een Phase 90 dacht ik, en de rest is allemaal veel te ver weg of hebben alleen B-merken...

zoon van Piet
29 februari 2008, 10:28
Goeie keuzes. Al interpreteer ik je woorden als een trap tegen de schenen van de Phase 90 - en dat mag niet de bedoeling zijn! :)
De Small Stone warmer dan de Phase 90? hmm... De Small is dieper en swoesjender, extremer. Maar warmer..Neen! De Phase 100 is extremer in te stellen, maar m.i. klinkt de 90 stukken lekkerder dan de 100 - alleen niet als je de sound van dat eerste clipje wilt hebben ( wel van het tweede, dat klinkt eigenlijk verdacht veel naar een 90..)
De BYOC heeft een extra knop tov de 90. IK heb ooit 90-kopie met zo'n extraknop gehad.. maar draaide net zolang tot ie zo dicht mogelijk bij de '90-stand' kwam...

Ik zou zeker die maestro scoren. Volgens mij kom je er een heel eind mee in de richting die je zoekt...

artnaz
29 februari 2008, 10:39
Potverdikke! Ik moet echt die dingen zelf kunnen testen! :p Ik wacht even tot ik bericht heb van de Maestro-man, ik vermoed dat ik begin volgende week een reactie krijg (hij zit in het onderwijs en heeft nu dus vakantie).

En anders moet ik misschien een keertje richting Ibbenburen of op "safe" de BYOC halen...

peter_heijnen
29 februari 2008, 11:09
Oude byoc's zoals de mijne hebben die tweede knop niet. Als je een nieuwere hebt waar ie wel op zit kun je deze eenvoudig bypassen door hem helemaal linksom te draaien.

Ha leuk, op diezelfde youtube pagina meteen deze, die ik al heel lang niet meer gehoord had ook maar eens aangeklikt: ook met een vette solo met phaser.

http://nl.youtube.com/watch?v=pK1nky3yBHw&feature=related

Dweezman
29 februari 2008, 11:23
ik kan je de purple phase van DNA ook ten zeerste aanraden. Die kan beide: vintage en modern. En laat zich met de voet bedienen als je er een expressie pedaal bij gebruikt (maar die optie gebruik ik niet).

http://www.guitarcenter.com/DNA-Analogic-PP-1-Purple-Phase-Pedal-155076-i1124879.gc

artnaz
29 februari 2008, 11:45
Oude byoc's zoals de mijne hebben die tweede knop niet. Als je een nieuwere hebt waar ie wel op zit kun je deze eenvoudig bypassen door hem helemaal linksom te draaien.

Ha leuk, op diezelfde youtube pagina meteen deze, die ik al heel lang niet meer gehoord had ook maar eens aangeklikt: ook met een vette solo met phaser.

http://nl.youtube.com/watch?v=pK1nky3yBHw&feature=relatedJa, mooi nummer is dat! :)

ik kan je de purple phase van DNA ook ten zeerste aanraden. Die kan beide: vintage en modern. En laat zich met de voet bedienen als je er een expressie pedaal bij gebruikt (maar die optie gebruik ik niet).

http://www.guitarcenter.com/DNA-Analogic-PP-1-Purple-Phase-Pedal-155076-i1124879.gcIk had er al wel naar gekeken, maar ik heb liever een pedaal met een intensiteits-knop, dan met twee aparte modes. Natuurlijk zou het best kunnen dat die modes net perfect zijn, maar het is toch een gokje.

Aan de andere kant hoef ik niet exact dat geluid van mijn twee linkjes te hebben, maar een dergelijjke warmte en "swoesj" vind ik wel lekker... :)

Dweezman
29 februari 2008, 13:23
heb je de soundfiles geluisterd, onderaan die pagina?

artnaz
29 februari 2008, 13:50
heb je de soundfiles geluisterd, onderaan die pagina?Jawel, maar alleen die "slow A" is bruikbaar voor mij, dat snelle gedoe spreekt me absoluut niet aan. Dus "A" en "B" kan ik alsnog niet goed vergelijken. Ik weet niet of de video anders is? Ik heb geen RealPlayer...

zoon van Piet
1 maart 2008, 15:21
je wilt phasertjes horen, via mp3tjes? zeg dat dan meteen ;)

en klik hiero (http://www.modezero.com/gallery3.htm)

artnaz
1 maart 2008, 15:24
je wilt phasertjes horen, via mp3tjes? zeg dat dan meteen

en klik hiero (http://www.modezero.com/gallery3.htm)Komt ie er nu pas mee! :D

Harstikke bedankt, die site was ik al kwijtgeraakt... :)

Jammer alleen dat er geen sample van de Small Stone of Phase 90 zijn. En het is een beetje lastig zeggen met één akkoord. Maar volgens mij kan ik met de Phase 100 veel kanten op, dus ik denk dat ook de BYOC goed geschikt is.

Ik wacht nog even op een reactie van de Maestro, daarna zal ik denk ik de BYOC bestellen. Als ze allebei ergens niet bevallen, moeten we verder zoeken... :p

Maar een directe vergelijking tussen de Phase 90 en Small Stone zou super zijn, als het niet te veel moeite is Duckman... ;)

duckman
2 maart 2008, 22:03
Maar een directe vergelijking tussen de Phase 90 en Small Stone zou super zijn, als het niet te veel moeite is Duckman... ;)

zal ik doen, alleen liggen mijn spullen in het oefen hok, dus dat duurt nog een paar dagen.

artnaz
2 maart 2008, 22:33
zal ik doen, alleen liggen mijn spullen in het oefen hok, dus dat duurt nog een paar dagen.Prima, doe maar rustig aan. Alvast enorm bedankt voor alle moeite! :)

artnaz
6 maart 2008, 01:27
Heb even wat met Gearbox zitten stoeien, en ik krijg wel een aardig Blackmore-soundje er uit. Zelf doe ik wat minder Presence...

- Origineel (http://www.youtube.com/watch?v=cwgfVdSQb1U)
- Ikke (http://www.soundclick.com/shoreline)

Het is wel heel slecht gespeeld hoor, heel slordig, en niet in de juiste tempo. Ik was ook wat meer met de sound aan het klooien, en heb het beste stuk waar ik achter elkaar doorspeel maar opgeslagen. Maargoed, over de sound ben ik best wel te spreken... :) Mag wel nog wat minder gain in hoor ik nu.

Gitaar: Ash Strat met Gold Lace Sensors (brug pup gebruikt)
De moddeling van Gearbox (via Toneport UX2): Soldano X88R als amp; in het signaalketen een compressor, phaser (wat volgens mij de Phase 90 moet voorstellen), en in de loop een tube echo plus reverb.