PDA

View Full Version : Valveking top en uitgangsvolume preamp



MegaDrive
26 februari 2008, 14:06
Hallo allemaal,

Ik ben sinds een maand of twee de gelukkige eigenaar van een Peavey Valveking top, die precies het geluid geeft dat ik zocht voor mijn metalband. Het is een 100W buizenmonster zonder master volume en in het oefenhok volstaat 30-35% van het output volume om met mijn zelfbouw 2x12 de overige muzikanten naar tevredenheid weg te blazen :)

Als ik hem op ongeveer 70% van het maximum zet, vind ik de sound het best, maar dat is verreweg te hard voor repetities.

Nu wil ik de eindbuizen meer op hun donder gaan geven zonder dat het totaalvolume te hoog wordt. Kan ik dat doen door bv. een eq pedaal in de fx loop te zetten en daarmee het uitgangsvolume van de preampsectie te verlagen?

Thanks!

caliban
26 februari 2008, 14:35
Volgens mij heeft een valveking wel een mastervolume. Een volumeregeling in de fx-loop en daarop het volume wat stiller zetten, gaat je poweramp opnieuw minder op zijn donder geven zou ik zeggen.
Het beste is waarschijnlijk een powersoak tussen top en cab. En dan je volume harder zetten.

MegaDrive
26 februari 2008, 16:40
Bedankt voor je reactie! Als er een master volume op zat dan had ik die inmiddels wel ontdekt ;)

Helaas. Ik heb 2 van de 4 eindbuizen verwijderd om het output vermogen te verlagen maar daar is de schakeling van deze amp niet op gebouwd, i.t.t. mijn Peavey Classic 50/50. Ben niet zo'n fan van powersoakers, maar da's idd wel een optie.

Ik vraag me toch af of het verlagen van het preamp uitgangsvolume niet gewoon werkt, het is tenslotte gewoon een signaal dat door een eindtrap wordt versterkt. Zo gaat het toch ook bij versterkers die wel een channel en master volume hebben?

jw009
26 februari 2008, 16:51
Je kan er ook een mastervolume in laten bouwen. Geen idee hoeveel je dat gaat kosten maar dat doen ze bij oude Marshalls nog wel eens.

caliban
26 februari 2008, 18:06
Wat is dan het verschil van een mastervolume. Gewoon een volume na de PI dacht ik. Als jij dat nu niet hebt, en wel een volume ergens op het einde van je preamp dan gaat denk ik een volumeding in de loop hetzelfde effect hebben als het volume wat je nu al kan regelen.

MegaDrive
28 februari 2008, 08:54
Makes sense. Ik denk dat het maar proefondervindelijk moet worden vastgesteld. Iemand een GE-7 in de aanbieding?

Iemand ervaring met het laten inbouwen van een master volume? Wie kan dat en wat kost zoiets?

pol
28 februari 2008, 13:12
die amp heeft dus wel een mastervolume, je hebt er zelfs 2, eentje per kanaal zelfs, wat wil je nog meer ?

Voor de duidelijkheid, een amp zonder master heeft enkel gain knoppen, en moet dus hard om er iets van distortion uit te krijgen.

eq pedaal gaat niks helpen aan jouw probleem, tenzij je wil gaan eq'en natuurlijk...

attenuators ben ik geen fan van, zelf ook getest, was een hotplate en dat klonk niet speciaal beter dan gewoon de volume knop van de versterker stiller zetten.

Dat het beter klinkt op hoog volume heeft meestal gewoon te maken met speakers die harder moeten werken, en wat compressie van je eindtrap, + je oren die geluid anders waarnemen bij een hoger volume, niet zoveel aan te doen dus.