PDA

View Full Version : lak verwijderen maple toets?



Damster
26 februari 2008, 14:30
Zij er hier ook mensen die de lak van hun maple toets hebben verwijderd?
Het schijnt de klank ten goede te komen.
Nadeel is dat het er wat grijs uit gaat zien.

fred dons
26 februari 2008, 15:05
het verwijderen van de lak op je maple toets heeft geen enkel effect op de klank, een klein beetje op de "feel" (minder plakkerig) maar dat is het dan wel
persoonlijk zou ik als ik de lak al zou verwijderen dat alleen op de achterkant van de hals doen omdat het meeste voordeel oplevert (wordt "gladder" mits goed geschuurt en geolied)
wil je de lak toch van de toets hebben dan kun je die het best wegschrapen met een ouderwets scheermesje

G.G.
26 februari 2008, 16:35
Inderdaad wegschrapen, maar voor de feel heeft het geen nut. Houd er ook rekeing mee dat kaal maple binnen de korste keren er helemaal zwart/groen uitziet.

Krijg je dus zoiets:

http://i251.photobucket.com/albums/gg316/RottRelics/Strat2/P1010243.jpg

barno
26 februari 2008, 16:54
dit is wat er gebeurt als je een paar uurtjes speelt op een ongelakte hals met nieuwe snaren ...

daarna nog veel werk gehad om het weg te schuren

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/46finishedwornneck.jpg

Jaffster
26 februari 2008, 16:59
Bij mij begint de lak te bladeren na +- 16 jaar.....
Ik denk er over om de hals opnieuw te lakken.
Iemand tips hiervoor ? Ik was van plan alleen het toetsen gedeelte te doen aangezien de rest nergens last van heeft.


Grt

Alex

bass blom
26 februari 2008, 17:02
een vriend van mij zweert erbij en doet het als eerste bij een strat.. :chicken:


Ook inmiddels de lak op de toets verwijderd! (beetje Blackmore? ;-)) Ongelakt maple is gelijk grijs, maar het klinkt 5 keer voller dan met lak! Ideetje voor de fabriek.............

barno
26 februari 2008, 19:34
een vriend van mij zweert erbij en doet het als eerste bij een strat.. :chicken:

die vriend van jou zoekt gewoon een excuus om zijn hals te reliccen ... niet voor de looks, maar voor de sound ... haha, :)
maar als hij denkt dat ie dan beter klinkt, fair enough... it's all in the head

bass blom
26 februari 2008, 19:43
die vriend van jou zoekt gewoon een excuus om zijn hals te reliccen ... niet voor de looks, maar voor de sound ... haha, :)
maar als hij denkt dat ie dan beter klinkt, fair enough... it's all in the head

tja, tussen je oren?
een maple toets klinkt volgens mij wel echt anders dan een rosewood.
ebben ook..
dus wel of geen lak zou kunnen uitmaken, maar het lijkt mij ook minimaal.

maar als de klank van je toets zoveel uit zou maken, dan moet dat verschil ook dus geleidelijk wegvallen naarmate je hoger op je hals komt :chicken:

G.G.
26 februari 2008, 19:44
die vriend van jou zoekt gewoon een excuus om zijn hals te reliccen ... niet voor de looks, maar voor de sound ... haha, :)
maar als hij denkt dat ie dan beter klinkt, fair enough... it's all in the head

Ik ook, zoals in post #3, maar niet voor het geluid. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat je dat beetje verschil zou kunnen horen, misschien dat het bij lage frets iets anders aanvoelt, maar verder niet.

G.G.
26 februari 2008, 19:49
een maple toets klinkt volgens mij wel echt anders dan een rosewood.
ebben ook..

Dat is zeker waar... mijn esdoorntoets klinkt anders dan mijn ebben toets



dus wel of geen lak zou kunnen uitmaken, maar het lijkt mij ook minimaal.


Als je het al kan horen, dan moet het idd zeer minimaal zijn, denk meer dat het om het placebo effect gaat dat tussen de oren gaat afspelen.



maar als de klank van je toets zoveel uit zou maken, dan moet dat verschil ook dus geleidelijk wegvallen naarmate je hoger op je hals komt :chicken:

Dit gaat volgens mij niet op, want ondanks dat de snaar bij de fret onderbroken wordt trilt de rest an het hout gewoon mee. Anders hadden die oude koperen kopplaten die je op een strat kon zetten ook geen nut.

bass blom
26 februari 2008, 19:52
Dat is zeker waar... mijn esdoorntoets klinkt anders dan mijn ebben toets



Als je het al kan horen, dan moet het idd zeer minimaal zijn, denk meer dat het om het placebo effect gaat dat tussen de oren gaat afspelen.



Dit gaat volgens mij niet op, want ondanks dat de snaar bij de fret onderbroken wordt trilt de rest an het hout gewoon mee. Anders hadden die oude koperen kopplaten die je op een strat kon zetten ook geen nut.

als je zegt, het materiaal van een toets maakt uit voor de klank, dan moet een noot op de eerste fret meer beinvloed zijn door dat materiaal dan een noot op de laatste fret.

koperen kopplaten?

no 1 hops
26 februari 2008, 19:53
Dat is zeker waar... mijn esdoorntoets klinkt anders dan mijn ebben toets

kun je enigzins aangeven wat het verschil is?