PDA

View Full Version : Pickguard en pickups



Berend
26 februari 2008, 11:40
Ik heb sinds een ruim jaartje een Fender Stratocaster Highway One. (erg blij mee)
Ik wil wat nieuwe spullen gaan kopen voor de gitaar, waaronder een nieuwe pickguard, nieuwe pickups, nieuwe pedalen (multi effect?) en een nieuwe versterker.

Aangezien ik nu alleen clean kan spelen of eventueel met wat distortion die in de versterker zelf zit, wil ik dus ook wat leuke pedalen kopen. Is een multi effect, zoals bijvoorbeeld een Boss GT-8, een goede keuze of kan ik beter naar losse pedalen kijken? Ik wil graag wat leuke geluiden kunnen produceren, maar heb geen idee welk effect wat doet. Wat voor pedalen zijn sowieso handig om te hebben of zijn een aanrader?
Ik probeer vooral muziek te spelen van bijvoorbeeld Jimi Hendrix en John Mayer, maar houdt op zijn tijd ook wel van een schreeuw nummertje.
Geluid uit de nummers Purple haze, The Wind Cries Mary, Little Wing en voodoo child vind ik geweldig.

Tevens heb ik genoeg van de witte pickguard en wil daarvoor een andere kopen (inc nieuwe knoppen en afdekplaatjes voor de pickups)

Nu heb ik rond zitten kijken, maar wordt er niet wijzer van. Overal staat bij de pickguards iets van 4-Ply, 3-Ply, 1-Ply, etc. Waar staat het voor en waar moet ik op letten wil ik een passende pickguard kunnen kopen?

Verder wil ik me eens verdiepen in een setje nieuwe pickups met een wat voller en warmer geluid dan de standaard die er nu inzitten (volgens Fender, 3 Hot Single-Coil Strat® Pickups with Alnico 3 Magnets and Reverse Wound/Reverse Polarity Middle Pickup) Wat zijn goede

Als iemand ook nog een shop weet waar ik deze dingen online kan bestellen hoor ik het graag.

Kort samengevat:

Ik zoek nieuwe pickups (nodig?) en effecten om een lekkere hendrix sound te krijgen (ik snap dat het nooit hetzelfde zal klinken aangezien zijn apparatuur het veertigvoudige kost, maar erop lijken is al genoeg) en ik zoek een pickguard die op mijn gitaar past.

Alvast bedankt!

Berend

http://www.myflavor.net/pictures/g3.jpg

barno
26 februari 2008, 11:47
"en wellicht een nieuwe versterker" : ik zou dus beginnen met een nieuwe versterker want dat is echt wel het belangrijkste onderdeel voor je sound.

Berend
26 februari 2008, 11:53
Daarom staat die er ook bij ;)
Ik hoef ook niet alles op dezelde dag te kopen, maar een redelijke versterker moet er zeker komen.
Ik heb helaas geen 5000 euro te besteden, maar rond de 700 euro moet ik toch wel komen.

Dirkdewaard
26 februari 2008, 12:02
Daarom staat die er ook bij ;)
Ik hoef ook niet alles op dezelde dag te kopen, maar een redelijke versterker moet er zeker komen.
Ik heb helaas geen 5000 euro te besteden, maar rond de 700 euro moet ik toch wel komen.

Hoeveel watt heb je nodig?

Berend
26 februari 2008, 12:34
ik heb niet zo'n heel groot huis, dus opzich maakt dat niet zoveel uit.

Dirkdewaard
26 februari 2008, 15:24
Kleine Silverface Fender met overdrive pedaal.

G.G.
26 februari 2008, 15:42
3 of 4 ply is gewoon het aantal lagen waaruit de slagplaat is opgebouwd *dat zijn die kleurtjes die je aan de randen ziet. Maakt verder niet veel uit. Kijk wel ff of hij 11 of 8 schroefgaten heeft. Soms staan de schroeven toch niet helemaal op de juiste plek en moet je onder de slagplaat 1 of 2 kleine gaatjes maken (zie je niets van na montage)


Voor hendrixgeluid zou ik kiezen voor een nonRWRP setje elementen, maar houd er rekening mee dat stand 2 en 4 meer brommen dan je gewend bent.

Misschien is dit een leuk setje elementen voor een Jimi sound:

http://store.guitarfetish.com/jrestalprpis.html

"NON-reverse wound middle pickup and REVERSE stagger" (dus hogere polepiece bij de B dan bij de A snaar)

Rormo
26 februari 2008, 16:43
Ik zou toch ff wachten met elementen vervangen tot je deze gitaar op een andere versterker hebt bespeeld. En wel eentje met een goede distortion. Ga eens lekker wat dingen proberen in een winkel. Hoeft niet eens binnen je budget te liggen, maar gewoon even kijken wat er op de markt is.

Pickups, en pedalen, en je versterker vervangen is nogal een grote stap. Dat is zeg maar 80% van je geluid. Hendrix gebruikt veel wah. Er is zelfs een dunlop cry baby jimi signature. Ik zou een versterker kopen voor 600 euro, JH cry baby wah er bij en ff wachten met andere effecten en elementen. Kijk eerst eens hoe dat bevalt, misschien wil je wel helemaal geen andere elementen meer als je een andere amp hebt.

rocker_71
26 februari 2008, 16:57
Gegroet van een andere Jimi fan en een trotse Highway 1 bezitter (wel de nieuwere met grote headstock, maar dat terzijde).

Zo te horen zoek je vooral spullen voor thuis en niet voor in een band, toch?

Ik zou idd eerst een goede versterker kopen. Het liefst een buizenbakkie. Maar zelf heb ik een Marshall transistor en die klinkt ook wel aardig en is heel wat cheaper. Zelf een Roland (micro)cube kan mij nog wel bekoren voor thuis.

Daarna zou ik kijken naar een leuk pedaaltje. Hendrix gebruikte veel fuzz en een wah. Die zijn allebei niet heel duur (de instapmodellen dan).
Ook heeft Digitech een muliFX Wah van Jimi gemaakt, die nu voor rond de 125 euri op marktplaats van eigenaar wisselen. Ik heb er zelf ook een en het is best een leuk ding, waar veel verschillende geluiden uit te halen zijn.

Pas als laatste zou ik nieuwe pickups nemen (tenzij je geld over hebt natuurlijk). Pas na een nieuwe amp en effecten weet je pas echt hoe je gitaar klinkt. Ik bedoel: je weet nu nog niet hoe je gitaar gaat klinken met een fuzz en een wah. Dus misschien bevalt het wel.

Succes!

Erikt
26 februari 2008, 18:54
Voor een mooie Jimi/John/Stevie sound voor niet te veel euro zal ik het volgende nemen:

- Fender 85 (Marktplaats) ong 450 euro
- Ibanez TS9 (ong 90 euro)
- Boss DD6 Delay (ong 140 euro)
- Wahwah van Vox oid (125 euro)
en misschien een Proco RAT voor de vieze smerige solo geluiden!

Delay lichtjes instellen en blazen over je Fender.. HEERLIJK

ps. Je kunt ipv die Fender misschien ook wel een Hotrod Deluxe scoren!

Berend
26 februari 2008, 19:45
hey bedankt allemaal voor de reacties.
Een budget heb ik niet echt, maar ik wil ook geen duizenden euro's uitgeven uiteraard.

Nu snap ik tenminste waar dat Ply voor staat en kan ik eens gaan kijken.

Is een multi-effecten pedaal geen optie ipv alle effecten los? of is de kwaliteit van een los pedaal gewoon vele malen beter?

Elementen vervangen zal ik dan inderdaad nog mee wachten.

barno
26 februari 2008, 20:13
er bestaan heel wat multi effecten die erg slecht zijn, dus opletten met die dingen. Vaak zitten daar heel veel soundjes in, waarvan het een nog meer plastic klinkt dan het ander. Dus dan mss beter één degelijke overdrive pedaal kopen.


line 6 heeft een aantal multi effecten die wel goed zijn maar qua prijs ook navenant.

Berend
26 februari 2008, 23:33
De Hot Rod Deluxe 112 is hier bij mij in de buurt voor 769 te krijgen (nieuw). Denk dat ik er van de week maar eens langs ga.