PDA

View Full Version : Tonechambers? Hoe kan ik dat controleren?



zeppo
26 februari 2008, 11:35
Een week geleden kwam mijn laatste aanwinst binnen, en aangezien ik het idee heb dat de body op plekken hol is, zou ik mogelijk een modificatie willen toepassen: een f-hole maken, gewoon omdat deze gitaar er om vraagt.

Maar: hoe kan ik te weten komen of dat idd het geval is? Kan dat alleen door de gitaar onder een röntgen-apparaat te leggen, of zou ik dit ook kunnen onderzoeken middels geluid (ultrasoon), denk aan echo-praktijk?

De body heeft een top van ong. 5 mm rosewood op een (eendelige) achterkant.

Omdat het een prototype is van een gitaar, is het uitgesloten om er meer informatie over op te vragen.

De gitaar in kwestie:

http://www.xs4all.nl/~verhaag/gear/images/raptor_front.jpg

En het gewenste eindresultaat:
http://www.xs4all.nl/~verhaag/gear/images/modified_raptor.jpg

OP de laatste foto heb ik de kop ook voorzien van een laagje rosewood fineer, maar ik weet niet of dat zo gemakkelijk zal gaan.

barno
26 februari 2008, 11:40
f gat is idd gepast en ook de fineer ziet er op de fotoshop fijn uit. maar zou je dat wel doen, je hebt hier tenslotte een uniek exemplaar in handen.

zeppo
26 februari 2008, 11:45
Het feit dat het een prototype is maakt 'm idd uniek, want het uiteindelijke model was heel anders. Maar ja, het is een Peavey Raptor Plus TK, en dat is toch wat anders dan een proto van PRS, Dean of Fender. Fijne gitaar met goede pickups, maar heeft waarschijnlijk alleen waarde voor mensen die Peavey verzamelen, en die zijn er niet zo veel (gelukkig :) )

bass blom
26 februari 2008, 11:46
ja zeg, idioot, een prototype ga je toch niet in zagen? :chicken:
bewaren voor als je bejaard bent dan is ie een vermogen waard :D

zeppo
26 februari 2008, 11:55
ja zeg, idioot, een prototype ga je toch niet in zagen? :chicken:
bewaren voor als je bejaard bent dan is ie een vermogen waard :D
Ok, ga jij alvast sparen voor mijn oudedag-voorziening dan? Spreken we af dat jij 'm over een jaar of 25 overneemt, goed?

bass blom
26 februari 2008, 11:58
Ok, ga jij alvast sparen voor mijn oudedag-voorziening dan? Spreken we af dat jij 'm over een jaar of 25 overneemt, goed?

tegen die tijd heb ik een leuke zwarte les paul custom in de aanbieding :D

zeppo
26 februari 2008, 15:01
Hmm, maar nog even terugkomend op mijn vraag: gesteld dat ik zo dom zou zijn om deze verbouwing door te laten gaan: hoe zou ik de aanwezigheid (en grootte) van de holtes kunnen bepalen?

Riky
26 februari 2008, 15:21
met je vingers tikken op de body misschien :chicken: normaal als iets hol is hoor je dat...




Als ik jou was zou ik hem lekker zo laten! Hij ziet er nu al tof en als je erin gaat zagen is de waarde weg...

bassej
27 februari 2008, 18:39
Als ik jou was zou ik hem lekker zo laten! Hij ziet er nu al tof en als je erin gaat zagen is de waarde weg...

neej dan is het een prototype met f-gat :cheerup: het is een prototype dus waar wou je het mee vergelijken :hippie: of zijn er 100en prototypen :chicken:

bass blom
27 februari 2008, 18:45
er zijn geruchten dat de gibson chambering weer gaat verdwijnen, dat de gatenkaas bodies weer terugkomen :D

Riky
27 februari 2008, 18:46
neej dan is het een prototype met f-gat :cheerup: het is een prototype dus waar wou je het mee vergelijken :hippie: of zijn er 100en prototypen :chicken:

nee er zijn juist zo weinig prototypen, dat maakt hem juist zo leuk...

iets heeft waarde als het zeldzaam is en niet als je het kunt vergelijken met andere..


bij mij komt jou modificatie het grofweg zelfde over als een andere hals zetten op een '62 fender....

maar het jou gitaar...

vind overigs de F hole niet verkeerd staan hoor!

:hippie:

golanhall
28 februari 2008, 09:16
Ik zou er niet in zagen, omwege dezelfde redenen van de voorgaande posters.

Missch voor je customisation honger te stillen ergens een cheap plankje kopen en die naar wens modden?

Rutger
28 februari 2008, 09:45
Als je het heel netjes doet, zou het de gitaar zelfs een stuk gewilder kunnen maken bij de gemiddelde gitarist. Persoonlijk vind ik het er erg mooi uitzien en zou ik er wel wat meer voor neerleggen. Bovendien: het is een prototype, dus niemand weet dat het fje er niet inhoort :D

Ik denk dat je er eerst achter moet zien te komen door contact op te nemen met Peavey en de bouwer van het prototype te pakken moet zien te krijgen. Die kan je wel vertellen of en waar de chambers precies zitten. Chambering gebeurt soms helemaal niet netjes, het kunnen ook gewoon willekeurige freessleuven zijn.

bass blom
28 februari 2008, 09:47
of ff bij schiphol langsgaan of een ziekenhuis, ik zie op les paul forum vaak rontgenfoto's van planken :D

zeppo
28 februari 2008, 10:48
Als je het heel netjes doet, zou het de gitaar zelfs een stuk gewilder kunnen maken bij de gemiddelde gitarist. Persoonlijk vind ik het er erg mooi uitzien en zou ik er wel wat meer voor neerleggen. Bovendien: het is een prototype, dus niemand weet dat het fje er niet inhoort :D
Ook mijn idee, alhoewel ik wel aan het twijfelen gebracht ben door de reacties hier.


Ik denk dat je er eerst achter moet zien te komen door contact op te nemen met Peavey en de bouwer van het prototype te pakken moet zien te krijgen. Die kan je wel vertellen of en waar de chambers precies zitten. Chambering gebeurt soms helemaal niet netjes, het kunnen ook gewoon willekeurige freessleuven zijn.
Peavey EU kon mij weinig vertellen over de gitaar.
Blijkbaar krijgen ze met regelmaat proefstukken (kijk eens wat onze fabriek allemaal kan) out of the blue opgestuurd.

Ik heb naar de fabriek van herkomst gevraagd, maar daarop wilden/konden ze geen antwoord geven: 'proprietary information'

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dat hier het geval is:

- Er werden al gitaren voor Peavey in Korea gemaakt, bijvoorbeeld de (uitstekende) Predator Plus, die overigens massief is. De uiteindelijke vorm van de Raptor was gelijk aan die van de Predator.
- Wanneer een proefexemplaar van een nieuwe fabriek zomaar opgestuurd zou worden, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er al de naam 'Peavey' en het modelnummer 'Raptor Plus TK' (let me guess: TeleKaster) op zou staan.

Er zitten trouwens wel pickups van Kent Armstrong op, en die klinken erg goed, alhoewel ik de gitaar nog niet voluit over mijn buizenbak heb kunnen gooien. Ik vond de combi Peavey - Kent Armstrong wat vreemd, maar ook dat schijnt niet zo te zijn: van Peavey EU begreep ik dat Kent Armstrong in het verleden wel vaker pickups voor Peavey maakte.

zeppo
28 februari 2008, 10:49
of ff bij schiphol langsgaan of een ziekenhuis, ik zie op les paul forum vaak rontgenfoto's van planken :D
Heb ik aan zitten denken, maar de rontgenscan zit na ticket en paspoort-controle.
En ultrasoon onderzoek bij bijv. een echopraktijk ;) lijkt mij niet mogelijk.