PDA

View Full Version : Nieuw Brugelement Stratocaster



David1223
26 februari 2008, 01:39
Hoi Allemaal,
Ik wil om mijn Strat wat meer ballen te geven een nieuw brugelement installeren.
Het gaat om een Highway1 Strat uit de nieuwe series en ik wil er geen humbucker inzetten. (vanwege de klassieke strat-look)
Mijn gitaarleraar heeft mij verteld dat er single coils met extra hoge output, voor een stevigere sound.
Ik zoek dus een (profesioneel) element dat dus qua sound te vergelijken is met een humbucker. (Ik had zelf ook al de Seymour Duncan SSL-5 Custom gezien)

Wat kunnen jullie me aanraden?

EDIT: Oja, wat is het verschil tussen een flat en een staggered?

Rooftop
26 februari 2008, 01:42
Seymour Duncan Little 59' :

http://farm1.static.flickr.com/57/198008740_0af378a93b.jpg

vulvasonic
26 februari 2008, 02:00
+1 voor de Seymour Duncan Little '59!

Maniaaaak!!
26 februari 2008, 08:46
Staggered:

http://www.has-sound.com/product_images/SVT.JPG

Non Staggered:

http://www.stanhinesleypickups.com/product_images/Steel_Pole_Pickup.JPG

laatste is een wat slecht voorbeeld, maar waar het op neerkomt is dat de pole pieces (magneetjes in het element) bij staggered een bepaald verloop hebben en bij de ander gewoon op 1 niveau liggen.

David1223
26 februari 2008, 12:58
Oké, en wat is het verschil in geluid?

Ik heb dus liever ook geen Little 59, maar dus echt gewoon eentje met een single coil look

Rooftop
26 februari 2008, 13:11
Seymour Duncan STK-S1

http://www.stevesmusiccenter.com/SDSTK-S1.jpg

Damster
26 februari 2008, 13:31
Ik zou ook wel wat meer willen weten over staggered en non-staggered.

Morpheus
26 februari 2008, 17:27
Ik zou ook wel wat meer willen weten over staggered en non-staggered.

stagered: compensatie voor het karakter van snaren; sommigen geven meer output dan andere, en daarvoor word gecompenseerd met staggered. ongelijke polepieces dus.

non-stagered: gelijke polepieces, omdat het idee is dat het effect zo klein is van die snaren, dat 't niet nodig is.

David1223
26 februari 2008, 18:12
Ik snap het nog steeds niet helemaal,

Verder nog tips? (ook graag met beschrijvingen)

G.G.
26 februari 2008, 18:20
Ik snap het nog steeds niet helemaal,

Verder nog tips? (ook graag met beschrijvingen)

Staggered is rond. De middelste polen zitten hoger dan de buitenste. Je hals loopt ook rond, en je brug ook, dus je snaren staan in een ronde vorm, daarom hebben staggered elementen hun polen ook in die radius staan.

Bij nonstaggered elementen liggen alle polen even hoog en is dus de afstand van de middelste snaren tov de polen groter dan van de buitenste snaren.

Is dit misschien een beetje verhelderend?

David1223
26 februari 2008, 18:24
(dubbel post)

David1223
26 februari 2008, 22:49
Oké bedankt,

Ik heb nog 3 vragen:
Zijn bij die staggered elementen die ijzeren staafjes (of hoe die ook heten) ook nog in hoogte te veranderen?
Geeft een high output single coin niet veel ruis?
What about de SSL-5 van Seymour Duncan?


EDIT: Info over mijn huidige pickups:
3 Hot Single-Coil Strat® Pickups with Alnico 3 Magnets and
Reverse Wound/Reverse Polarity Middle Pickup

hassent
26 februari 2008, 22:52
Heb zelf een dimarzio fasttrack 2 in de brug gezet. Beetje de Superdistortion onder de singecoils. Rockt als een trein!

vulvasonic
27 februari 2008, 00:41
Staggered is rond. De middelste polen zitten hoger dan de buitenste. Je hals loopt ook rond, en je brug ook, dus je snaren staan in een ronde vorm, daarom hebben staggered elementen hun polen ook in die radius staan.

Bij nonstaggered elementen liggen alle polen even hoog en is dus de afstand van de middelste snaren tov de polen groter dan van de buitenste snaren.

Is dit misschien een beetje verhelderend?

Dit is niet waar. De hoogte van de poolstaafjes zijn gebasseerd op de dikte van de snaren. Om een gelijke respons in volume te krijgen, per snaar. Welke staafjes hoger stonden dan anderen is in de loop der jaren een aantal maal veranderd. De reden dat men elementen met gelijke staafjes ging gebruiken had te maken met het feit dat gitaristen in het algemeen steeds vaker dunnere snaren ging gebruiken, wat het effect van de 'staggered polepieces' drastisch verminderde.

Badr
27 februari 2008, 17:25
Oké, en wat is het verschil in geluid?

Ik heb dus liever ook geen Little 59, maar dus echt gewoon eentje met een single coil look


Gaat het niet in de eerste plaats om hoe een element klinkt?

artnaz
27 februari 2008, 19:39
Gaat het niet in de eerste plaats om hoe een element klinkt?Alsof die Little '59 mijlenver beter klinkt dan ALLE single coils...

jerome
27 februari 2008, 22:35
Ik heb in een van m'n Stratjes een DiMarzio SDS-1 DP111
Lekkere vette scheur met meer ballen en meer bastonen dan de meeste standaard strat pu's
Toch zal een enkelspoelig element noot zo vet klinken als een humbucker (met ongeveer dezelfde output)
Ik heb nog een exact dezelfde strat (MIJ Contemporary) met een Dimarzio Dual Sound humbucker en die klinkt toch veel vetter en breder dan de Strat met de SDS 1

Dit is overigens wat Dimarzio zelf schrijft over de SDS1:
It might look like a Strat guitar pickup, but the SDS-1™ adds balls, gain and warmth reminiscent of the best old soapbar pickups. The adjustable pole pieces don't pull as hard as regular rod magnets, so you can get the pickup closer to the strings for stronger output. The highs are less exaggerated and the bottom is deeper than most singles for a rounder, darker tone. If your guitar's bridge position sound is too edgy, without the push needed to drive your amp, remedy the situation with an SDS-1™. Add a pair of Class of 55™ pickups for sparkle, or a Class of 55™ in the neck and an FS-1™ in the middle for even tone choices.
Recommended For: Bridge position.
Tech Talk: The bar magnets that power the SDS-1™ are ceramic, but the sound and feel are very similar to Alnico-equipped soapbars, partly due to the big steel polepieces and spacer bar. This type of magnet structure lso has noticeably less magnetic pull than standard rod-magnet pickups, even though the output is very high for a single-coil.

Tone guide:
Treble: 5,5
Mid: 6
Bass: 7

David1223
3 maart 2008, 21:57
Mischien toch maar een humbucker dan?

http://www.kellyindustries.com/guitars/fender_stratocaster_highway1.html

Lees ik hier nou dat de bodie van de highway 1 al gaten heeft voor een humbucker en dat dat dus niet nog moet bijgesneden worden?

jerome
4 maart 2008, 00:51
Dat lees ik er ook uit.
Je kan er zo een HSS van maken zonder te hoeven frezen.
Ik zou er een humbucker in vrotten die ook enkelspoelig te schakelen is

GunMetalBlue
4 maart 2008, 14:33
Mijn bedoeling is niet om iemand anders topic te kapen, maar ik zit met een quasi zelfde vraag en misschien kan ik nog wel iets toevoegen ook:

Een hotrails? Of gaat die echt meteen naar de metalkant toe, ik zit zelf namelijk te denken aan een hotrails, om wat meer metal uit m'n strat te kunnen halen...

http://img297.imageshack.us/img297/6688/sdhrkz3.jpg

gerritje tralalalala
4 maart 2008, 16:28
zou je geen lace sensors kunnen overwegen.
Die kan je met veel uitput krijgen en zijn gewoon in de goede maat.
Heb je ook nog eens minder last van ruis/brom.

GunMetalBlue
4 maart 2008, 19:01
Niemand commentaar op de hotrail voor metal?