PDA

View Full Version : Band Opnemen



vox
25 februari 2008, 23:00
Hey,

Ik heb afgelopen zaterdag met mijn band, de oefen sessie opgenomen.
Gewoon op een simpele manier namelijk:
computer > microfoon ingang > overhead/microfoon. (cheap ass action microfoon, 1 euro :p)

we verwachtte eigelijk door de simpele manier van opnemen geen super kwaliteit, maar!!! nu kwam er bij het terug luisteren het probleem, de spraak/zang en drums was prima.

(buiten onze verwachtingen aangezien de manier van opnemen)

maar de versterker en bass versterker vielen eigelijk in het niets (je hoort ze niet te hard of te zacht maar het wordt een soort vervormd springerig geluid een soort van instant wah pedaal).


de band bestaat uit 3 leden
bass
elektrische gitaar en zang
drums

en spelen old school punk-rock

Nu hebben we in eigen beheer een versterkde mixer (destijds van het opnemen niet anders hadden we die ertussen gehad)

maar nu had ik het idee om een betere microfoon aan te schaffen en de nadruk te leggen op "instrumenten" microfoon, zou dat helpen?

En dan ook het mixpaneel ertussen.

Ik heb ook wat microfoons opgezocht om evt. aan te schaffen
de Shure SM57, PG57 of de PG81

Heeft iemand andere ideeen over een goeie overhead microfoon.
Ik wil het wel graag zou houden, ik weet dat er betere en andere manieren zijn. Maar ik weet dat het zo ook gaat werken alleen dan wel met een betere microfoon.

Maar de vraag is welke???

Alvast bedankt...

Han S
25 februari 2008, 23:22
Geweldig, een microfoon van 98 cent en het geluid is niet echt wat je had verwacht. Welnu, zet je schrap: een SM57 kost ongeveer 90 a 100 euro, maar is niet de geschikte microfoon om als room microfoon te dienen want dat wil je.

De goedkoopste microfoon die dat meer dan goed doet is de Studio Projects B1 en die kost een paar tientjes meer als de 57, maar je hebt fantoomvoeding nodig.

Een erg geschikte microfoon voor dat doel is de Radio Shack PZM maar die wordt niet meer gemaakt, mogelijk vind je er een op de internet markten.

Een Sennheiser MD421 zou het ook meer dan goed doen maar die kost 2e hands ook gauw 100 euro. Wat je zou kunnen proberen is of je een oude Audio Technica AT41 of de goedkopere AT832 kunt vinden, waarbij de laatste niet meer als een tientje mag kosten want nieuw kostte hij in de jaren 80 geen 50 gulden. Maar ook die doet het meer dan redelijk, wat wel een uitzondering is voor zo'n goedkoop ding, maar in die tijd was Audio Technica een onbekend merk dat zijn plek in de markt nog moest veroveren, maar ze maakten echt goede microfoons.

De SM57 is een microfoon die dicht op de geluidsbron moet om goed te klinken, anders klinkt hij vrij dun, net als de SM58 welke inwendig hetzelfde is.

vox
26 februari 2008, 00:05
Geweldig, een microfoon van 98 cent en het geluid is niet echt wat je had verwacht. Welnu, zet je schrap: een SM57 kost ongeveer 90 a 100 euro, maar is niet de geschikte microfoon om als room microfoon te dienen want dat wil je.

De goedkoopste microfoon die dat meer dan goed doet is de Studio Projects B1 en die kost een paar tientjes meer als de 57, maar je hebt fantoomvoeding nodig.

Een erg geschikte microfoon voor dat doel is de Radio Shack PZM maar die wordt niet meer gemaakt, mogelijk vind je er een op de internet markten.

Een Sennheiser MD421 zou het ook meer dan goed doen maar die kost 2e hands ook gauw 100 euro. Wat je zou kunnen proberen is of je een oude Audio Technica AT41 of de goedkopere AT832 kunt vinden, waarbij de laatste niet meer als een tientje mag kosten want nieuw kostte hij in de jaren 80 geen 50 gulden. Maar ook die doet het meer dan redelijk, wat wel een uitzondering is voor zo'n goedkoop ding, maar in die tijd was Audio Technica een onbekend merk dat zijn plek in de markt nog moest veroveren, maar ze maakten echt goede microfoons.

De SM57 is een microfoon die dicht op de geluidsbron moet om goed te klinken, anders klinkt hij vrij dun, net als de SM58 welke inwendig hetzelfde is.

Oke bedankt... Wat betreft de Studio Projects B1 is het phantoom voeding nodig hebben geen probleem dat zit op mijn powered mixer.

Ik heb ooit met mijn oude drummer wat opgenomen: gitaar en drums en dat ook met een overhead

en dat was ook computer > mixer > overhead

maar dan door een samson microfoon.. ik weet dus dat het mogelijk is

bedankt voor je antwoorden en hulp..

Thoom42
26 februari 2008, 16:26
2 Studio projects B1, of twee PG81 en je bent klaar, dan moet je wel flink gaat experimenten met de plaatsing. Ik heb ze allebei, neem wel vaker mijn band op om zo wat ideetjes op te doen en dat klinkt idd nog best aardig!

vox
26 februari 2008, 17:37
2 Studio projects B1, of twee PG81 en je bent klaar, dan moet je wel flink gaat experimenten met de plaatsing. Ik heb ze allebei, neem wel vaker mijn band op om zo wat ideetjes op te doen en dat klinkt idd nog best aardig!

Thanks... we hebben de tijd om te experimenteren...

Thoom42
26 februari 2008, 20:00
Eén kanttekening, je hebt denk ik geen demo-waardige opnames hoor, het klinkt echt goed, maar niet zo goed als je het per spoor opneemt! Succes met experimenteren!

vox
26 februari 2008, 20:52
Eén kanttekening, je hebt denk ik geen demo-waardige opnames hoor, het klinkt echt goed, maar niet zo goed als je het per spoor opneemt! Succes met experimenteren!

het is niet echt om een demo ervan te maken.. meer een soort van studio outtakes bootleg..

ach ja het houdt je van de straat ;)

bass blom
26 februari 2008, 21:21
het klinkt echt goed, maar

mis ik iets? ik wil die 1 euro mic opname ook wel eens horen :D

Han S
26 februari 2008, 22:01
http://www.kresha.com/pictures/fs_suck_knob.jpg


Don't forget to turn down the suck knob.

bass blom
26 februari 2008, 22:10
oja en deze moet er dan ook bij :D

http://www.muziekhuisdacapo.nl/upload/fotos/p1195m!cid4da84077535053339.jpg

johantipker
26 februari 2008, 23:22
Waar kan ik die kopen Bass? :D

bass blom
26 februari 2008, 23:25
Waar kan ik die kopen Bass? :D

muziekhuis dacapo.
die kondigden hem aan vorig jaar, ergens laat in maart ofzo ;)

vox
26 februari 2008, 23:58
haha, goeie.. maargoed we zien wel ffies..

Thoom42
27 februari 2008, 15:14
Wat doet zo'n ding dan Bass?

bass blom
27 februari 2008, 15:15
Wat doet zo'n ding dan Bass?

dat staat er toch duidelijk op? :chicken:

guhlenn
27 februari 2008, 15:16
LOL ... Heb je hem nodig dan Thoom?

bass blom
27 februari 2008, 15:18
LOL ... Heb je hem nodig dan Thoom?

kennelijk ja :D

thoom, check die site nog eens, zo tegen eind maart ongeveer ;)
zeg maar na de laatste dag van maart, ja? :D