PDA

View Full Version : Eindbuizen die blauw gaan gloeien (ENGL - 5881 / 6L6GC)



Bl44t44p
25 februari 2008, 22:26
Jaja, ik heb de search gebruikt en er is al het een en ander geschreven maar het lijkt me geen kwaad er eens een topic over te openen.

Merkte daarnet op dat de eindbuizen (5881 / 6L6GC) van mijn ENGL Thunder 50 Drive blauw zijn gaan gloeien, en dit was voorheen nooit zo. Rood overheerst nog steeds, maar één kant van beide buizen (zo'n verticale pin, geen idee hoe dat heet) wordt knalblauw wanneer ik mijn versterker van standby afhaal. Wanneer ie op standby staat is er geen blauw te zien.

Nu lees ik hier dingen over buizen die verslechteren en blauw gaan gloeien maar ook dat het helemaal geen zak uitmaakt. In geluid heb ik nog niet echt verschil kunnen opmerken, maar dat zou ik woensdag bij een repetitie even uit moeten proberen omdat ik nu niet goed kan oordelen zonder mijn Bogner 2x12 eronder.

Dusch... moet ik me zorgen maken of niet? Versterker is nu 2 jaar en 3 maanden oud.

Dank :)

Johnny V
25 februari 2008, 22:36
Volgens mij staat u op het randje van een kernexplosie.

Erikt
25 februari 2008, 22:40
Volgens mij staat u op het randje van een kernexplosie.

Haha! Heerlijk forum toch hé?! Je krijgt altijd eerst een nutteloze reactie (of nu dan twee).. maar wat moet je zonder? :D

iWishmaster
25 februari 2008, 22:41
Blauwe kleur betekend dat er meer energie omgezet wordt in licht en warmte dan een rode/orange kleur. Blauw heeft namelijk een hoger energieniveau dan rood. Voorbeeld: Het heetste stuk van een vlam is altijd blauw, zoals rond de lont van een kaars.

Dit betekend dat je buis dus minder efficient energie omzet in geluid, en meer in licht en warmte. Wat voor een invloed dat heeft en of het schadelijk is weet ik niet, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het met de ouderdom van de buis te maken heeft. Ik zal niet zeggen datie bijna stuk is, ik heb weinig verstand van buizen, maar de rest is puur natuurkunde ...

edit: Ik lees nu pas dat je amp meer als 2 jaar oud is, naar wat ik hier gelezen heb (verschilt per amp), moeten de buizen toch wel rond die leeftijd (als je 'em vaak gebruikt) vervangen worden.

hendrix_appendix
25 februari 2008, 22:45
Begint ie spontaan Vader Abraham tunes uit te braken? Ik weet wel wat rakkers die dat op hun geweten kunnen hebben, of wellicht heb je de amp zo koud gebiast dattie begint te bevriezen?

Maar goed, alle gekheid op een stackje.
Dit zijn de originele buizen/ want na dik twee jaar (intensief?) gebruik kan het zijn dat ze niet meer zo jofel zijn, anderzijds zou je dat weer in het geluid moeten merken. Misschien is de geleiding binnen de buis niet goed meer zodat ie niet volledig opwarmt? Of het is een mod van de Engl fabriek, dat je Thunder na twee jaar blauw gaat schijnen als een Invader.

edit-ehm wat de dude boven mij zegt.

jacky
25 februari 2008, 22:50
blauw kan geen kwaad ook nieuwe buizen hebben dat /kunnen dat hebben

Rood daarintegen is foute boel en zeker uitzetten en weg brengen

Bl44t44p
25 februari 2008, 22:53
Hee bedankt voor de nuttige info en het bezorgen van een lachbui :D

Over die leeftijd moet ik nog wat meer vertellen. Ik heb deze Thunder half januari eens meegenomen naar Muziekhandel Jukebox (Boekel) omdat ik een verschil hoorde tussen de mijne en de Thunder die ze daar hadden staan. Zeer vriendelijke medewerker heeft vervolgens zowel de voorbuizen als eindbuizen omgewisseld en door nieuwe vervangen zonder een significant resultaat in het geluid, dus de originele buizen zitten er nog steeds in. Waar het verschil in geluid nou door veroorzaakt werd is zowel mij als de medewerker als zelfs de importeur vooralsnog een raadsel.

Ik kan me echter wel voorstellen dat die buizen nu op hun tour des doods zijn aangezien ik deze versterker vooral de laatste tijd erg intensief ben gaan gebruiken (veel hoge volumes enzo).

Zal woensdag bij de repetitie nog eens goed op een mogelijk verschil in geluid letten!

Agent_Smith
25 februari 2008, 23:04
blauw kan geen kwaad ook nieuwe buizen hebben dat /kunnen dat hebben

Rood daarintegen is foute boel en zeker uitzetten en weg brengen

+1

Blauwe gloed bij 6L6-en is normaal.

wiegersma
26 februari 2008, 10:00
huh? mijn 6L6-en van de Boogie kleuren ook rood. Gaat deze nou ook ontploffen? (nog nooit blauw gehad of ben ik kleurenblind)

Engltje
26 februari 2008, 10:05
naar mijn idee is er nix aan de hand hoor.!
Het komt erg vaak voor. Het is een beetje een flikkerende blauwe gloed.
Als je de amp op standby zet heeft hij het wss niet.(aja, maar dat schrijf je ook)
Nee, tis niet dat hij kapot is ofzo, sommige versterkers doen dat altijd.
Je kan nieuwe buizen proberen, maar wss blijft hij het doen.

Btw, zeg effe wanneer je repeteert, dan zorg ik dat ik bij eindhoven weg ben ivm de kernexplosie :D. "eindhoven volledig verwoest dankzij ontplofte Engl versterker":D:D

jacky
26 februari 2008, 11:22
huh? mijn 6L6-en van de Boogie kleuren ook rood. Gaat deze nou ook ontploffen? (nog nooit blauw gehad of ben ik kleurenblind)

Zal wat oranje zijn (kan geen kwaad) als je de platen rood ziet worden en de buizen echt bloed verziedend heet worden uitzetten en weg brengen

Je ziet dan het hele midden stuk diep rood worden (meestal heb je dan al een vreemde sound of bijgeluiden)

Luke-wannabe
26 februari 2008, 11:55
Edit: Verkeerde topic..

Jimwoud
26 februari 2008, 12:05
Wat voor merk zijn trouwens die standaard ENGL voorbuizen? Sovtek?

caliban
26 februari 2008, 12:23
Wat voor merk zijn trouwens die standaard ENGL voorbuizen? Sovtek?
Op harmonycentral heb ik daar al heel wat thread over gezien niet lang geleden.
Uiteindelijk op lordroffenstein zijn ENGLforum gevonden.

"Hello,


We use LED's for background illumination since 2 years now, with great
success. This was the only change we did to the Fireball hardware.

Generally we use two tube-manufacturers for our amps:

- Slovakian J&J
- Chinese 12AX7 (Sino / Bejing I think)

Best regards
Alex"

TimmU
26 februari 2008, 12:28
mijn 6L6 amp wordt ook altijd blauwig hoor.

Engltje
26 februari 2008, 19:24
Wat voor merk zijn trouwens die standaard ENGL voorbuizen? Sovtek?
Engl gebruikt veel Electro harmonix

Bl44t44p
28 februari 2008, 00:45
Vandaag in oefenruimte eens goed geluisterd en het ding klinkt nog steeds prima (op hoge volumes)!!

Grappig dat ook dit topic geen unaniem uitsluitsel (beetje 'n pleonasme) kan geven of de kleur nou wel of niet 'slecht' is.

Izegrim
28 februari 2008, 10:39
Deze vraag was ik al eens eerder tegen gekomen. Mijn buizen gloeien ook blauw op.

Q. My tubes glow blue when they're on! Is there something the matter?

Usually not. Many large power tubes exhibit some blue glow on the glass, caused by electrons from the cathode flying past the plate (the the large metal structure, aka anode) and hitting residual phosphorous atoms in the glass (how much depends on how much phosphorous there is). All tubes have a small amount of blue glow in the center caused by loose nonreactive gas ions (the fact is that there's no 100% perfect vacuum, so all do this to some extent) such as argon & helium that won't react with the silver stuff ("getter") that's sprayed inside the tube envelope.
Some tubes, such as 0C3 and '83 are GAS tubes, NOT vacuum tubes, and if they don't glow some pretty color (which color depends on the gas used), there's something the matter.

Internal shorts or over-voltages in an amplifier can cause tubes to arc over internally, if you see bright blue glow in a tube after such an occurrence, it's dead.

komt hier vandaan (http://www.triodeel.com/tubefaq.html#blueglow)

Agent_Smith
28 februari 2008, 12:13
Grappig dat ook dit topic geen unaniem uitsluitsel (beetje 'n pleonasme) kan geven of de kleur nou wel of niet 'slecht' is.

Dat kan het wel. Het is namelijk (bij 6L6) volslagen normaal.