PDA

View Full Version : Ontstemmen Strat.



hans hiemstra
25 februari 2008, 14:52
Hoe kan het toch dat met het wisselen van stemmingen op mijn USA Fender strat. deluxe, ik altijd alle andere snaren weer opnieuw moet stemmen? Ik heb dit ook gehad met een (goedkope) Mexico stratocaster maar ik dacht dat dat gewoon aan de kwaliteit van het product lag. Als ik bv. van standaard naar drop-d ga, zijn alle overige snaren direct ontstemt. Dus alles opnieuw bijstemmen. Kan dit liggen aan een te los afgestelde tremolo? Gitaar is van 2005.

Jellyfish00
25 februari 2008, 14:53
Dat komt toch door een zwevende tremolo? En algemeen ontstemmen ligt vaak aan de topkam..

G.G.
25 februari 2008, 15:20
Komt inderdaad door de zwevende tremelo. Normale stemming is in balans met de veren aan de achterkant. Ga je een andere stemming gebruiken, dan moet de brug naar een nieuw (en minder geïntoneerd) "evenwicht" zoeken.

iWishmaster
25 februari 2008, 15:20
Zwevende tremelo. 2 point synchronised trem zoals tegenwoordig op alle fender strats (normale modellen) zit heeft dat probleem, net als een floyd rose dat heeft (alleen iets minder erg denk ik).

Reden: Lagere snaarspanning in drop-d zorgt ervoor dat de veren iets harder trekken en de hoek van de brug iets veranderd, wat de spanning op de rest van de snaren veranderd - resultaat: valse gitaar.

Zijn alternatieven voor om het on-stage wat makkelijker te maken:
-Brug vastzetten (geen trem meer dus)
-Andere trem installeren zoals de trem-king
-Fender inruilen voor gitaar met vaste brug
-Extra gitaar voor andere stemmingen

Helaas valt er niet veel anders aan te doen, dat is de opoffering die je moet maken als je toch je trem wilt gebruiken.

heinz3110
25 februari 2008, 15:24
...Of de veren zo strak aandraaien dat de brug tegen de body geklemd wordt. Non-floating dus, maar nog steeds bruikbaar.
...Dit kan ook in combinatie als je er extra veren bijzet.

gerritje tralalalala
25 februari 2008, 15:50
dat doe ik ook, zwaardere trem arm went vanzelf

iWishmaster
25 februari 2008, 17:36
...Of de veren zo strak aandraaien dat de brug tegen de body geklemd wordt. Non-floating dus, maar nog steeds bruikbaar.
...Dit kan ook in combinatie als je er extra veren bijzet.
Maar dan kun je alleen omlaag benden met je trem (omhoog kun je op t fretboard doen tuurlijk met je linkerhand, maar vond t wel waard om hier neer te zetten).