PDA

View Full Version : Presets uit & thuis tips?



FrankC
25 februari 2008, 14:33
Wellicht kunnen jullie me adviseren. Ik probeer een manier te vinden om de geluiden die ik thuis heb ingesteld en vastgelegd op kamervolume ook gebruiksklaar te krijgen op oefenruimte/podium volume. Hebben jullie tips om zonder de buren te pesten het geluid af te stemmen voor op hogere volumes. Het betreft een buizen voor -en eindversterker. Zou een powerbreak uitkomst bieden?

caliban
25 februari 2008, 14:49
Ik snap je vraag eigenlijk niet zo goed, maar ik denk dat een powersoak altijd je geluid wel een beetje gaat veranderen, waardoor je als je hem wegneemt opnieuw andere instellingen gaat moeten zetten.

FrankC
25 februari 2008, 15:07
Ik zal het toelichten. Laatst ben ik tijdje bezig geweest met het instellen van twee lead geluiden. Dus het instellen van alle parameters. Opgeslagen en tevreden. Dit alles op huiskamer volume. Set up:Triaxis-2:90.

Vervolgens de oefenruimte in op hoger volume... niet het gewenste geluid.
M.a.w. valt hier vooraf rekening mee te houden met instellen of is het gewoon een kwestie van instellen in de oefenruimte? Dus van zacht naar hard volume.

Maar ook van hard naar zacht volume. De optie van powerbreak noem ik omdat ik me kan herinneren dat ik met de JCM 800 ook moeite had om hem op lagere volumes naar wens te laten klinken.

Kim Wilson
25 februari 2008, 15:10
Wellicht kunnen jullie me adviseren. Ik probeer een manier te vinden om de geluiden die ik thuis heb ingesteld en vastgelegd op kamervolume ook gebruiksklaar te krijgen op oefenruimte/podium volume. Hebben jullie tips om zonder de buren te pesten het geluid af te stemmen voor op hogere volumes. Het betreft een buizen voor -en eindversterker. Zou een powerbreak uitkomst bieden?
Ook als jij op oorlogsvolume de boel thuis goed ingesteld hebt, gaat dat op een podium anders klinken. Heel andere ruimte, andere akoestiek. Zoiets verschilt echt per ruimte. Ook tussen je oefenruimte en een zaaltje zit een hoop verschil.

Eventueel een mastervolume laten inbouwen, werkt ook erg goed, en goedkoper dan een powersoak o.i.d.

Raffel
25 februari 2008, 15:10
dat zal deels wel helpen ja. Maar wellicht dat het volume ook invloed heeft op je speakers en hoe het daar uitkomt met meer of midner volume.

Nocki
25 februari 2008, 15:15
Hoi,

Dit is iets moeilijks. Het beste stel je je geluiden in op de manier waarop je ze gebruikt. Zelf heb ik de Triaxis weer weggedaan omdat het heel moeilijk is tijdens het spelen binnen de band setting de sounds te wijzigen en op te slaan. het opslaan bij een triaxis is best arbeidsintensief dus dat werkt niet.
Wat ik je wel als tip mee kan geven is het volgende. Probeer in te stellen met een luide backing track die meespeelt. Zelf stel ik mn geluiden af met een key board wat vrij luid een midi bestand afspeelt. Zo stel ik m optimaal af zodat ik ook echt door de mix kom. thuis spelen en in de band klinkt altijd heel anders en zoals je amp thuis het mooist klinkt komt ie in de band niet naar voren.

Dus afstellen met een backing track ofzo.

Mijn keyboard is erg mid gevoelig dus als ik daar doorheen prik komt het in de band wel goed. Meespelen en in stellen met een cd vind ik vaak moelijk want die zijn vaak zo gemasterd dat je er makkelijker doorheen komt. met een keyboard of een backing track is dat vaak wat moeilijker..

succes!

Nocki

artnaz
25 februari 2008, 15:24
Als je je "huiskamer-preset" en de "repetitie-preset" nou noteert, hoef je niet moeilijk te gaan doen, en hoef je je gewenste sound niet elke keer opnieuw te zoeken. Simpel, goedkoop en effectief... :)

Voor optredens moet je natuurlijk wel elke keer alles opnieuw zoeken, tenzij je elke week in dezelfde tent op dezelfde plek speelt. Maar dan nog zou ik het niet blindelings laten staan. ;)

FrankC
25 februari 2008, 15:29
Nocki, instellen met een backing track is inderdaad een hele goede tip.

Daarbij merk ik dat als ik te lang aan het instellen ben de frisheid van de oortjes eraf is. Met name bij het instellen van leadgeluiden heb ik dat. Ik probeer dit te verhelpen door tijdens het programmeren even over te schakelen naar een clean geluid. Tips zijn welkom.

Kim? Hoe pas jij je set-up aan aan de akoestiek? Los je dit op met je mastervolume of is het bijstellen?

FrankC
25 februari 2008, 15:31
Als je je "huiskamer-preset" en de "repetitie-preset" nou noteert, hoef je niet moeilijk te gaan doen, en hoef je je gewenste sound niet elke keer opnieuw te zoeken. Simpel, goedkoop en effectief... :)

Voor optredens moet je natuurlijk wel elke keer alles opnieuw zoeken, tenzij je elke week in dezelfde tent op dezelfde plek speelt. Maar dan nog zou ik het niet blindelings laten staan. ;)

Ja, dat is een optie. Alleen wisselt de repetitie ruimte en daarmee de grootte en akoestiek ook regelmatig.

Kim Wilson
25 februari 2008, 15:31
Ik heb natuurlijk het voordeel dat ik geen presets heb. Ik draai net zo lang (niet zo lang dus) tot ik de juiste instellingen denk te hebben. Ik heb een mastervolume waarmee ik het volume aan de zaal kan aanpassen, mijn kanaalvolume staat altijd ongeveer op 6. Soms moet je met de bass, mid en treble de boel een beetje aanpassen op de zaal. Hoeveelheid gain is in principe wel altijd en overal hetzelfde.

charlie45
26 februari 2008, 17:38
op huiskamervolume vind ik mijn 35 watt versterker al onbruikbaar, laat staan een 90 watt setup.

het is gewoon zoiets als met een porsche over een drukke parkeerplaats rijden en dan merken dat ie zo anders reageert als op de snelweg.

dit probleem hoort trouwens ook wel bij Mesa hoor. ik vind het moeilijk in te stellen krengen.

paulusdeBKB
26 februari 2008, 18:12
Ik krijg de indruk dat verschillende reaguurders niet snappen waar ze het over hebben: een mastervolume inbouwen in een Tri-axis / 2:90 combinatie? Presets noteren voor een programmeerbare amp? Alemaal onzin natuurlijk als je bovenstaande spullen gebruikt.

Als je je geluiden instelt op huiskamerniveau, krijg je last van het loudness-effect: je draait laag en hoog meer open dan je op een luider volume zou doen omdat je oor het meest gevoelig is voor de frequenties in het spraakverstaanbaarheid-spectrum (Mid, dus). Je kunt dit ondervangen door alle presets een beetje middiger te laten klinken op laag volume, dan klinkt het op hoog volume wat uitgebalanceerder.

Andere optie: zet een extra equaliser tussen je preamp en je poweramp, waarmee je per zaal een beetje(!!!) compenseert voor de frequentiekarakteristiek. Niet te drastisch aan de schuiven gaan draaien want dan krijg je faseverschillen.

Ik neem aan dat een Triaxis CC's kan ontvangen? Dan kun je er ook een control surface aanhangen, bijvoorbeeld van Behringer. Je programmeert deze dan zo dat bass, middle, treble en presence corresponderen met een van de draaiknoppen op de control surface. Zo kun je je presets veel sneller veranderen! Kijk wel uit met de levelverschillen tussen presets onderling...

Tot slot plaatsing: Komt er in de repetitieruimte of op het podium te weinig laag uit je set, probeer hem dan eens tegen een muur of in een hoek te zetten. Voila: gratis extra laag erbij! Heb je te veel laag, dan haal je hem uit die plekken weg, natuurlijk.