PDA

View Full Version : gibson achtige gitaar plat neerleggen



Nobler
25 februari 2008, 14:22
Ik heb mijn Gibson achtige gitaren, dus met een headstock (kop) die onder een hoek op de hals staat, nooit ergens plat op gelegd zodat de gitaar aan de ene kant op de bovenkant van de headstock leunt en aan de andere kant op de onderkant van de body, omdat dan het gewicht van de gitaar op de hals en de hoek tussen hals en headstock rust en ik bang ben dat dit een kromme hals of erger nog, een gebroken kop zou kunnen opleveren. Ik leg een gitaar dus altijd met de achterkant van de body ergens op (bank, versterker etc.) zodat de hals met de kop uitsteekt en nergens op rust, of ik zet hem in een hoek tegen de muur zodat hij niet kan omvallen (als ik geen stander voorhanden heb). Omdat ik zo vaak foto's zie van Gibson achtige gitaren die wel zo worden neergelegd dat er gewicht op de hals en kop rust en andere gitaristen ze tijdens pauzes ook wel zo neer zie leggen, leek het me interessant eens te vragen wat jullie daar van vinden. Kan het nou wel of niet kwaad om ze zo neer te leggen? Ben ik al 25 jaar onnodig voorzichtig geweest? Voor Fender achtige gitaren, met alle mechanieken aan één kant van de kop, speelt dit probleem niet.

T-Man
25 februari 2008, 14:29
Ik denk dat je beter kan voortdoen op de manier die je gewend bent. Als je gitaren met de headstock in een hoek gewoon plat neerlegt, komt er hoedanook druk op je hals in de verkeerde richting. Ik heb het alvast ook altijd zo geleerd en doe het nooit anders. Trouwens, met gitaren kan je nooit voorzichtig genoeg zijn.

omni
25 februari 2008, 14:29
Ik zou mijn gitaar honderd keer eerder op de grond leggen dan in een hoek tegen de muur zitten. Als 'ie dan valt dan weet je in ieder geval zeker dat 'ie kapot is ;-)

Rude Perception
25 februari 2008, 14:31
Gewoon een echte gitaar kopen:)

Zoekt dekking....

Kim Wilson
25 februari 2008, 14:33
Je kunt hem best neerleggen, maar dan moet je wel zeker weten dat je er niet op zou kunnen staan, of iets bovenop zou kunnen vallen. Als je hem schuin tegen de rugleuning van de bank zet, kan er IMO niks mee gebeuren. Omni, een gitaar valt niet zomaar omver. ;)

drap
25 februari 2008, 14:34
Kan absoluut geen kwaad en slaat nergens op, met alle respect. Als de hals zo zwak zou zijn, dan zou ie direkt dubbel klappen door de snarenspanning, bij wijze van. Een headcrack krijg je alleen door de impact van een val normaal gesproken. Ik heb een SG met inmiddels drie gerepareerde headcracks en leg altijd m'n gitaar plat neer in repetitieruimtes, juist om te voorkomen dat er weer rare dingen mee gebeuren. Nog nooit een krommere hals of headcrack daardoor gehad.

omni
25 februari 2008, 14:36
@Kim dat weet ik ook wel, maar waarom zou je het risico nemen ;)

Kim Wilson
25 februari 2008, 14:38
@Kim dat weet ik ook wel, maar waarom zou je het risico nemen ;)
Op de grond leggen vind ik anders ook een groot risico.

Maar idd, ik neem het risico ook niet. Ik heb een Fender. :)

zoon van Piet
25 februari 2008, 14:44
neerleggen is het punt niet. daar lijdt ie niks van, kan ie goed tegen..
Vallen, dat is het punt bij gibsons. en of voor- of achterover vallen, maakt niet uit, ze breken bij het koppie..

Zoals ik tegen mn gibsonspelende zoon zei: het overkomt alle gibsoneigenaren. De eerste keer doet het jou ook pijn, daarna wen je er aan..

Nobler
25 februari 2008, 15:03
Snelle reacties!
@ omni: ik zet een gitaar ook nooit zomaar tegen een muur, maar dan in een hoek of zo (zoals ik ook had geschreven) zodat hij niet kan omvallen. Als ik trouwens bij een optreden of repetitie geen stander voorhanden heb zet ik hem het liefst voorzichtig met de snaren tegen een versterker aan. Die snaren zorgen voor extra wrijving waardoor hij niet snel wegglijdt en naar links of rechts omvalt.
@ Rude Perception: gewoon een goede gitaar kopen: juist op mijn beste gitaren ben ik het zuinigst!

Mijn angst als tiener betrof met name een kromme hals. Ik heb in al die jaren nog nooit van iemand gehoord die hierdoor een kromme hals op zijn gitaar had gekregen, dus, mede door de ervaringen van Drap ga ik er maar van uit dat dat zinloze voorzichtigheid is geweest en dat het dus geen kwaad kan om voor een foto een gitaar zo neer te leggen. Een gitaar is natuurlijk wel extra kwetsbaar als er bijvoorbeeld iets op zou vallen voor een headcrack, maar omvallen is natuurlijk nog een zekerder recept voor schade. Overigens kan ik zeggen dat ik van de 4 gibson-achtige gitaren die ik al tientallen jaren heb nog nooit een headcrack heb gehad, hoewel ze allemaal al wel eens gevallen zijn, wat je nooit helemaal kunt voorkomen.

Wiellem
25 februari 2008, 16:05
Ik probeer mun gitaar gewoon altijd in de koffer te leggen of aan de muur of op een standaard.

Plat leggen doe ik zoiezo niet op de grond maar wel op een bank of bed ofzo.

crapton
25 februari 2008, 20:10
Mmmm vind ik vreemde aanpak gitaar op de grond leggen...succes verzekerd... Ik heb iemand in mijn bandje die is net Guust Flater: werkelijk alles in zijn buurt flikkert om, bier, mappen, gitaren you name it. Op de grond leggen van die gitaar op welke kant ook zou niet uitmaken, hij zou erover struikelen...

Ik neem aan dat je een koffer hebt, of een tas? Bovendien heb je voor zeer weinig geld een zg gitaarstandaard. De koffer is natuurlijk het meest veilige tegen rondboendenderende medebandolifanten.

pannekoek
25 februari 2008, 20:27
Gewoon een echte gitaar kopen:)

Zoekt dekking....


*gooit een stagg les paul naar rude perception*

macwilliams
25 februari 2008, 20:41
*gooit een stagg les paul naar rude perception*
And if you run out pak dan de mijne maar..

hezz
25 februari 2008, 20:46
Ik zet mijn gitaar altijd leunend ergens tegenaan, het liefst in een hoekje zodat het geen kan op kan behalve door vanachter geduwd te worden. Ik kan me best voorstellen dat als je 'em neerlegt dat de kans groter is dat er per ongeluk iets druk op uitoefent. Stel je wilt het een keer oppakken maar in het proces leun je er onoplettend een beetje op, kan nooit goed zijn. Nou weet ik niet hoeveel die halzen aankunnen (en de grens opzoeken is nou ook niet echt de bedoeling), maar tussen het punt van de headstock en de bottom van de body lijkt de hals- of hals-headstock verbinding mij het zwakst.

Als ik jou was zou ik gewoon je huidige trend voortzetten, behalve als je glamour shots wil maken van je LP (tip!tip!) :hippie:

LP_CL
26 februari 2008, 02:11
koop een standaard (zo'n gitaarstandje, je weet wel) en zet hem daarop. Als het een standaard is met rubber om, wikkel wat flarden van een kapotgescheurde oude Tshirt eromheen zodat die de lak niet beschadigd. Die standaardjes kosten tegenwoordig nog geen 10€.

Aimé
26 februari 2008, 10:51
Heb vroeger een tijdje een epi les paul gehad en vroeg met net hetzelfde af; heb hem maar een paar keer op de grond gelegd, maar heb nu toch de gewoonte men gitaar gewoon ergens tegenaan te laten leunen, zelfs met men tele. Je gitaar tegen een gladde tafel zetten kan ook geen oplossing bieden, als je ze rechtopstaand zet zoek je gwn toch een goed plekje?

Oh, heb wel ooit mijn ovation eens "vastgezet" in zo'n hoekje, denkend van "die kan NOOIT vallen", toch zijn mijn katten erin geslaagd dat ding uit die hoek te krijgen en pats* op men bureau te laten vallen. Deuk in de hals..

Rormo
26 februari 2008, 11:16
Een gitaar is maar 5 kilo ofzo. Gezien hij met 2 punten de grond raakt staat er op elk punt dus maar 2,5 kilo (ff grofweg, klopt naturlijk niet helemaal). DIt is nou niet bepaald veel te noemen. Kan hij dus niet van breken.

Ik zet mijn gitaar altijd in de oefenruimte in een hoek met muur en tafel of de hoek van 2 muren, dan kan hij eigenlijk nooit omvallen. En anders leg ik hem op z'n rug.

AutoStatic
26 februari 2008, 15:55
Mijn ouwe SG heeft alle hoeken van het podium gezien en heb 'm vaak genoeg op de grond gelegd, gegooid, whatever. En d'r zit een flinterdun halsje op. Wat mij persoonlijk betreft gaat het verhaal van Nobler niet op.

looneycooney
26 februari 2008, 19:37
Mja ik heb zo een nare ervaring opgedaan toen ik pas begon met guitaar spelen.
Kameraad had zijn (akoestische) guitaar op de grond gelegd , het was een hele dure van toen reeds 35j oud , kweet nu niet welke dat was maar hem heeft die nog (dan wel beestig goed hersteld).
Hij had hem net achter de versterker gelegd..en ik zet mijn poot erop met achterruit te wandelen tijdens het spelen...*krak* complete hals over over de helft vd lengte.
Ik kan u zeggen op dat moment kreeg zijn vader het zelfs moeilijk! Mits dat zijn jeugd-guitaar was!
Op de dag van vandaag moet ik het soms nog aanhoren ...
1 goede raad , leg ze nooit op de grond , op een zetel of waar dan ook waar mensen erop kunnen gaan staan zitten of tegen stoten .
Ik heb mezelf feitelijk eigen gemaakt dat mijn huidige guitaren of in de hardcases worden gelegd of op een voet aan de kant tegen de muur worden gezet (niet leunend tegen de muur heh) . En zo'n voet om je guitaar op te zetten kost ook geen fortuin heh.

ps: trouwens , ik vind dat mijn huidige Epi LP std toch wel vrij gevoelig is hoor op de hals . Na 1j intensief spelen heb ik de brug al moeten hoger leggen en nog enkele aanpassingen moeten laten doen , mits de spanning constant ferm minderde op de hals en hij werd moeilijker en moeilijker om af te stemmen. En ik ben gene prof die zijn guitaar kan laten swingen als een halve zot dusja ...nuja de bouwkwaliteit is niet hetzelfde als de echt dure guitaren en dat merk ik bv tov mijn vroegere gibson/epi , deze was effectief met een gibson-hals en veeel steviger.

Mvg

Kaboemba
26 februari 2008, 21:27
Bij sommigen heb ik werkelijk gewoon moeite om e.a. te volgen, de post's hier.

Btw koop ff een standaard.

Nobler
28 februari 2008, 13:00
Ik begrijp natuurlijk dat een gitaar die je op de grond legt ALTIJD veel risico loopt omdat er iemand op zou kunnen stappen of er iets op zou kunnen vallen. Wees gerust, ik leg NOOIT mijn gitaar gewoon op de grond. Thuis heb ik standaards of staat hij in een leunstoel of zo. Het is me in ruim 25 jaar tijd nog maar enkele keren gebeurd dat er iets omviel, en zelfs dan had ik het meestal op tijd door om hem nog op te kunnen vangen. Naar optredens neem ik altijd een standaard mee en bij repetities hoef ik hem niet af te leggen (tijdens de bierpauze hou ik hem om zodat ik kan doorpiemelen als echte gitarist), en als het toch nodig ik leg ik hem in de koffer.

Ik stelde de vraag overigens niet over omvallen, maar vroeg of het bij een gibson achtige gitaar (met gebogen headstock dus) kwaat zou kunnen als je die plat neerlegt. Ik vroeg dit juist omdat ik mijn hele leven zo zuinig op gitaren ben geweest en zo voorzichtig met neerzetten/leggen, terwijl ik andere gitaristen hun gitaren vaak wél plat neer zie leggen en daar ook veel foto's van op internet zie. Ik begrijp uit de hele discussie dat plat neerleggen op zich geen kwaad kan en geen risico geeft op een kromme hals of gebroken kop, maar begrijp natuurlijk dat het risico op andere ongelukken wel heel groot wordt als je hem gewoon maar ergens op de grond legt.

bass blom
28 februari 2008, 13:02
hooguit een enkele keer voor een foto doe ik het maar verder is het not done..

http://www.hetgelegevaar.nl/gibson-2xgibsun.jpg

Kim Wilson
28 februari 2008, 13:03
Je hoeft idd niet bang te zijn voor een kromme hals. Het zou niet best zijn als ie daar al krom van zou raken. :)