PDA

View Full Version : Pijnlijke duim



Japio
11 februari 2003, 08:48
Sinds kort ben ik barre akkoorden aan het oefenen. Op zich gaat dat wel maar heb erg veel last van mijn duim (achterkant van de hals). Om de minuut lijkt hij bij de gewrichten vast te zitten en wordt erg pijnlijk. Meestal knakt het middengewricht dan en gaat het weer even goed. Ik moet wel elke keer stoppen om er weer beweging in te krijgen. Ik heb hier wel eens gelezen dat het helpt als je van die handknijpers gebruikt. Dat heb ik een tijdje geprobeerd maar daar wordt het alleen maar erger van. Voornamelijk het gewricht dat het dichtst bij de hand zelf zit, werd erg pijnlijk. Ik ben een week geleden gestopt maar het blijft allemaal vervelend gevoelig. Het gaat dus nog niet echt over.

Is dit nu het gevolg van de benodigde druk die je bij barre akkoorden moet uitoefenen en went het vanzelf of moet ik het meer in de medische hoek zoeken waardoor mijn gitaartoekomst in gevaar kan komen.

pimmetje
11 februari 2003, 10:02
Ik kan me vooral kramp-pijn en pijn in de vingertoppen herinneren. Die kramp kwam dan of bij de muis of soms in de onderarm. Dat was gewoon een waarschuwing van "nu ff een uurtje niet graag".

Echt last van een gewricht lijkt me niet gezond. Ik weet niet of je les hebt, maar een (goed) leraar let ook wel op bepaalde technische dingen om blessures te voorkomen. Misschien 'ns iemand zoeken die je houding en speeltechniek ff doorlicht.

andy
14 februari 2003, 17:12
Probeer je houding van de pols wat te veranderen, dat kan de druk op je hand een stuk verminderen.

D.A.V.E. member
2 mei 2003, 15:11
het kan zijn dat je op dit moment je hand al een beetje overbelast hebt, waarschijnlijk heb je te snel te veel willen bereiken.

Barre en andere accoorden moet je langzaam opbouwen qua intensiviteit.
begin rustig aan en ga elke week iets langer oefenen.

Pee
2 mei 2003, 15:39
pijn in je duim heb je ook als je te hard op je toetsenbord duwt.

Ruy
3 mei 2003, 14:15
Ik heb het in het begin ook een tijdje gehad. Steeds al was ik net een paar minuten aan t spelen, schoot er een kramp achtige pijn door mn muis.. Je moet dan gewoon stoppen, verder spelen zonder barre akkoorden, en als de pijn weg is weer proberen te spelen. Het is bij mij na een half jaartje weggegaan denk ik, ik denk dat je je spieren gewoon op die plaats een beetje moet trainen.