PDA

View Full Version : studiogitaarversterker



fideelski
25 februari 2008, 11:35
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen om een nieuwe gitaarversterker voor in mijn studio te kopen. Ik ga een vintage lampenversterer kopen. Aangezien mijn studio niet fantastisch geluidsgeïsoleerd is, mag die versterker ook niet fantastisch hard klinken. Kan een lampenversterker van pakweg 30 watt toch nog een goed geluid voortbrengen als de volumeknop pakweg op 4 staat?

bass blom
25 februari 2008, 11:44
hmm, beetje tegenstrijdig verhaal.. vintage versterkers met weinig vermogen zijn er niet zoveel dacht ik..?
maar in principe kun je met zowat elke versterker op laag volume opnemen.

fideelski
25 februari 2008, 11:52
Ik weet dat het een beetje tegenstrijdig is. Ik ben van plan om in de toekomst toe mijn studio geluidsdichter te maken, zodat alles luider mag en kan. Voorlopig zullen de buren nog te veel last hebben...

Iemand trouwens een idee hoe je je studio geluidsdichter kan maken? Massa heb ik al horen vallen: dikke planken tegen de muren ofzo...?

bass blom
25 februari 2008, 11:52
zandzakken voor de deur.
of ff zoeken hier kan ook :D

bert k
25 februari 2008, 12:18
Over isoleren is hier al veel geschreven.


Maar een 30 watt versterker gaat niet echt zachtjes, integendeel, die gaat keihard. Ik heb zelf een 18 watt, een kopie van een vintage Marshall, en zelfs die is al te hard voor thuis.
Natuurlijk hebben ze allemaal een volumeknop, maar helaas gaan ze dan ook een stuk minder lekker klinken. Dus een beetje isolatie lijkt me een goed plan.

Ash ketchum
25 februari 2008, 12:36
Is een oude fender silverface champ niet wat. Redelijk laag vermogen, maar genoeg om mee uit de voeten te kunnen in een "studio".

fideelski
25 februari 2008, 12:39
Ik heb me al zitten afvragen of zijn 5 watt-lampenversterker eigenlijk iets is, als tussenoplossing. Het kost niet ongelooflijk veel, je hebt een lampengeluid, maar hij gaat niet superhard?

Of heb ik het fout?

bass blom
25 februari 2008, 12:43
een 5 watt amp gaat theoretisch half zo hard als een 50 watt.

minoin
25 februari 2008, 13:00
Kijk eens naar de Blackheart amps, schijnen mooie dingetjes te zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=9pB5hV21Y00
Verder: Epiphone Valva Junior, Harley Benton GA-5 (H)?

Han S
25 februari 2008, 14:24
een 5 watt amp gaat theoretisch half zo hard als een 50 watt.

Niet helemaal juist Bass, 5 watt geeft 6,98dB+rendement speaker en 50 watt geeft 16,98dB +rendement speaker. Dat is als ik het ff snel uitreken 10dB harder, oniedan?

bass blom
25 februari 2008, 15:08
Niet helemaal juist Bass, 5 watt geeft 6,98dB+rendement speaker en 50 watt geeft 16,98dB +rendement speaker. Dat is als ik het ff snel uitreken 10dB harder, oniedan?

theoretisch zei ik ook.
maar 50 watt is toch een keer zo hard als 5?
of kun je dan niet zeggen 5 is half zo hard als 50?

bass blom
25 februari 2008, 15:12
en hoe was t ook alweer met dB's..
3 is een verdubbeling? of is dat 6?

johantipker
25 februari 2008, 15:28
volgens mij...en ik heb t ook ooit van Han :D pakweg 3 db erbovenop als het vermogen verdubbelt..

minoin
25 februari 2008, 15:36
Volgens mij ook niet :P Het is wel zo dat elke drie dB's erbij, de toegestane luistertijd halveert. Dus bijv. op 100 dB een uur zonder schade luisterplezier en op 103 dB nog maar een half uur luisterplezier.
Voor zover ik weet is het volume in dB een logaritmische schaal dus 10 tot de macht X; verdubbeld per 10.

EDIT: Damn, heb ik het toch fout.. Heil aan opperHan; het is 3 dB!

Quote:
Het menselijk gehoor werkt min of meer volgens een logaritmische schaal. Horen we een geluid dat 2 keer sterker is (in geluidsintensiteit) dan een eerder geluid en daarna weer een 2 keer sterker geluid, dan ervaren we het verschil in sterkte tussen de eerste twee als (ongeveer) even groot als het verschil tussen de laatste twee. Uitgedrukt in decibel (dB), een logaritmische schaal, is er in beide gevallen een zelfde toename van 3 dB, wat dus overeenkomt met onze ervaring.

Men definieert daarom het geluidsniveau L als logaritmische verhouding van de geluidsintensiteit J en een referentiewaarde J0. Internationaal is afgesproken als referentiewaarde de intensiteit bij de gehoordrempel te gebruiken, deze bedraagt 10-12 Watt/m2. Dus:

L = 10 log (J/J0) dB

Han S
25 februari 2008, 15:41
Voor een toename van 3 dB heb je het dubbele vermogen nodig, maar zo ervaren we het niet. Als ik het goed heb ervaren we een toename van 6dB als een keer zo hard, maar dat is dan tegelijk weer onzin want het stuk tussen 100 en 106 dB is veel groter dan tussen 60 en 66 dB.

Hoe het precies ervaren wordt is voor iedereen verschillend denk ik.

johantipker
25 februari 2008, 21:52
Volgens mij ook niet :P Het is wel zo dat elke drie dB's erbij, de toegestane luistertijd halveert. Dus bijv. op 100 dB een uur zonder schade luisterplezier en op 103 dB nog maar een half uur luisterplezier.



.... als iemand hard tegen me schreeuwt ben ik t gauw zat ja...

:D :punk:

guhlenn
26 februari 2008, 09:01
Voor een toename van 3 dB heb je het dubbele vermogen nodig, maar zo ervaren we het niet. Als ik het goed heb ervaren we een toename van 6dB als een keer zo hard, maar dat is dan tegelijk weer onzin want het stuk tussen 100 en 106 dB is veel groter dan tussen 60 en 66 dB.

Dat laatste begrijp ik niet Han. De eerste twee aannames staan zo in mijn natuurkunde boekjes meen ik (twee trompetten = +3dB, maar voor dubbel volume moet je 4 trompetten hebben = +6dB). Maar waarom zou van 60 naar 66 minder zijn dan van 100 naar 106?

bass blom
26 februari 2008, 09:54
het loopt niet lineair op.
van 1000 naar 1006 is een veel grotere vergroting dan van 100 naar 106.

Han S
26 februari 2008, 09:59
Dat laatste begrijp ik niet Han. De eerste twee aannames staan zo in mijn natuurkunde boekjes meen ik (twee trompetten = +3dB, maar voor dubbel volume moet je 4 trompetten hebben = +6dB). Maar waarom zou van 60 naar 66 minder zijn dan van 100 naar 106?

Voor de toename van 60 naar 63dB heb je een vermogenstoename nodig die relatief heel klein is vergeleken bij wat je nodig hebt voor een toename van 100 naar 103 dB.

minoin
26 februari 2008, 09:59
Volgens mij ook niet :P Het is wel zo dat elke drie dB's erbij, de toegestane luistertijd halveert. Dus bijv. op 100 dB een uur zonder schade luisterplezier en op 103 dB nog maar een half uur luisterplezier.
Voor zover ik weet is het volume in dB een logaritmische schaal dus 10 tot de macht X; verdubbeld per 10.

EDIT: Damn, heb ik het toch fout.. Heil aan opperHan; het is 3 dB!

Quote:
Het menselijk gehoor werkt min of meer volgens een logaritmische schaal. Horen we een geluid dat 2 keer sterker is (in geluidsintensiteit) dan een eerder geluid en daarna weer een 2 keer sterker geluid, dan ervaren we het verschil in sterkte tussen de eerste twee als (ongeveer) even groot als het verschil tussen de laatste twee. Uitgedrukt in decibel (dB), een logaritmische schaal, is er in beide gevallen een zelfde toename van 3 dB, wat dus overeenkomt met onze ervaring.

Men definieert daarom het geluidsniveau L als logaritmische verhouding van de geluidsintensiteit J en een referentiewaarde J0. Internationaal is afgesproken als referentiewaarde de intensiteit bij de gehoordrempel te gebruiken, deze bedraagt 10-12 Watt/m2. Dus:

L = 10 log (J/J0) dB

Says it all :D

guhlenn
26 februari 2008, 11:24
het loopt niet lineair op.
van 1000 naar 1006 is een veel grotere vergroting dan van 100 naar 106.

Huh?

De dB schaal was toch al logaritmisch? Als in; aangepast aan hoe we dingen horen? Dan zou het ook niet mogen kloppen dat 6 dB een verdubbeling van het waargenomen volume betekend, maar slechts bij één punt (kiest u maar). Dat lijkt me ook niet waar.

bass blom
26 februari 2008, 11:33
volgens mij moet je het net zo zien als rente op geld.
4% op een ton is veel minder dan 4% op een miljoen :D

amon
26 februari 2008, 23:27
Dat laatste begrijp ik niet Han. De eerste twee aannames staan zo in mijn natuurkunde boekjes meen ik (twee trompetten = +3dB, maar voor dubbel volume moet je 4 trompetten hebben = +6dB). Maar waarom zou van 60 naar 66 minder zijn dan van 100 naar 106?

als 1 trompet 60db produceert (blaast ie wel zachtjes, maar stel...), dan heb je er 2 nodig om van 60 naar 63 te gaan, 4 om van 63 naar 66 te gaan

Om diezelfde 6 dB van rond de 100 omhoog te gaan heb je dan (als ik geen foutjes heb gemaakt tijdens het rekenen) ipv 8.152 trompetters voor 99 dB nodig te hebben, 32.608 trompetters voor 6 dB meer, dus 105 dB totaal....

Zie die maar eens bij elkaar te krijgen!!! Dan ben ik mooi weg, 32.608 man trompettergeschalk......!!!!

Han S
27 februari 2008, 00:50
Zo is er in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=105497)op een gegeven moment een discussie over geluidsdruk. Er worden kampioenschappen gehouden wie er het meeste lawaai kan maken met de speakers in een auto. Ik lees nu over geluidsdrukken van meer dan 180dB.

We hebben daar al eens een hele discussie over gehad op een ander forum en toen stond het 'record' nog op ergens rond 170dB en toen bleek dat de speakers welke die gasten gebruiken een rendement hebben van 88dB/w/m.

Ik heb toen uitgerekend voor ze hoeveel vermogen ze nodig zouden hebben, ook al hebben ze elke ruimte in die auto benut voor het plaatsen van speakers. Dan nog heb je het over miljoenen watts.

Het verschil tussen 100 en 1000 watt is 10 dB en met die 1000 watt en die speaker van 88dB kom je op 118dB. Wil je vervolgens 124dB halen dan heb je 4000 watt nodig en wil je 130dB halen is dat al 16.000 watt, aangenomen dat de speaker daar tegen zou kunnen, wat niet gaat gebeuren. Bak en braadluchten alsmede inwendige vlammenzeeën zullen uw deel worden.

Mooi hé?

bass blom
27 februari 2008, 01:08
geluid met voldoende vermogen is een verwoestend wapen.
60 of 30 hertz kun je een mens mee uit elkaar laten spatten :chicken:
met flink wat watts :D

peter_heijnen
27 februari 2008, 09:19
Ts vroeg toch om een amp voor opnames?

Ik heb zojuist deze besteld: http://www.thomann.de/nl/groove_tubes_soul_o_single_112.htm
Al naar gelang de buis die je erin stopt levert ie zo'n 12 tot 24 watt in klasse a. Alle 9 pins eindbuizen van 6v6 t/m kt88 kunnen er 'plug and play' in en met een 9 naar 8 pins buis adapter kan er ook een el84 ie waarmee ie 6 watt levert.

Daarmee komt tevens binnenkort een chinese ac15 met blue alnico te koop wegens overbodig. Voorwaar ook geen slechte amp voor thuis. Indien interesse hoor ik dat graag via PM.

bass blom
27 februari 2008, 09:31
oei 1225 euro's :D

peter_heijnen
27 februari 2008, 09:47
Nee joh, die ac15 gaat voor veel minder weg.... :)

Maar idd, 1255 is best veel voor een single ended 20 wattertje, maar ik heb een zwak voor gt sinds de trio preamp die eens de mijne was.

bass blom
27 februari 2008, 09:49
wat voor speaker zit er in die GT?
waar gebruik je het ding voor?

peter_heijnen
27 februari 2008, 10:24
Er zit een 12" 'classic clone' in die gt naar eigen specs laat maken. Ik wil er ook nog een mooi cabje bij zoeken. Ik hou van klein, maar een 2x12 is zeker niet uitgesloten.

Die versterker wordt mijn alles in een werkpaard:
-met mijn board ervoor als 'altijd ok' basis.
-met ev een lexicon g2 in de paralelle loop van de gt erbij voor mooie galmpjes en ander processor gedoe.
-met daar ev een reussenzehn blackface preamp bij die via midilooper omschakelbaar wordt met de preamp van de gt, vanuit die midilooper de lexicon in (paralel mode), en van de lexicon uit terug naar de eindtrap van de gt.
-ev de tweede uitgang van de lexicon naar een tech21 tm60 combo voor extra volume.

Op die manier hoop ik met de gt, plus een 4he rackje (en ev de tech21 combo) helemaal rugpijnvrij iedere klus aan te kunnen.

fideelski
28 februari 2008, 11:35
nog een klein vraagje: met een ouwe 10 watt-versterker, zou je er toch nog in slagen om boven de drum uit te komen? Of is dat gewoon te weinig en zal je gewoon volumegewijs overdonderd worden door de drummer?

bass blom
28 februari 2008, 11:42
je hebt het toch over een studiosituatie?
dan heb je toch een koptelefoon op?

fideelski
28 februari 2008, 11:48
Voor een studiosituatie weet ik dat die wel zal werken, dat is het probleem niet... Ik zit me enkel af te vragen, als ik gewoon eens wil jammen met een drummer, zonder op te nemen, als ik mezelf nog zal horen...

bass blom
28 februari 2008, 11:52
is op het randje wellicht. oude versterker, of het klasse A is dan maakt veel uit en het rendement van de speaker..

peter_heijnen
28 februari 2008, 11:53
10 watt kan dan prima zijn, behalve als het echt clean moet.

fideelski
28 februari 2008, 11:54
Ik vreesde er ook al voor...

15 watt zal wellicht net over dat randje zijn zeker? In de zin dat die het wel haalt, let wel het zou ook om een vrij oude amp gaan. Ik ben namelijk aan het uitkijken naar enkele silvertone modellen uit eind jaren'50, begin jaren'60

bass blom
28 februari 2008, 11:57
tja, je hebt drummers en drummers :D
ik kwam vorige zomer nauwelijks met 1 mee met een 60watt TSL op 2 oude celestion speakers. 70's of 65's, weet ik niet meer welk kastje in mee had.
sinds ik 4 V30's heb is dat geen probleem meer.

Kim Wilson
28 februari 2008, 11:57
Koop je lekker een 40-50 watt bakkie, laat er voor een paar tientjes een mastervolume inbouwen en je kunt alle kanten op. :)

fideelski
28 februari 2008, 11:59
ofwel moet ik gewoon wat sparen voor twee versterkers, een 10 à 15 watt om specifiek mee op te nemen en een 40 à 50 watt om mee te jammen... ;)

Kim Wilson
28 februari 2008, 12:01
Nee, dat is helemaal niet nodig. Ik kan met mijn 45 watt amp ook alle kanten op. Ik zou er thuis mee kunnen opnemen, en ik kan er ook prima mee het podium op. Knappe drummer die dan te hard slaat.

fideelski
28 februari 2008, 12:03
dan ken je onze drummer nog niet ;). De enige reden waarom ik geen mastervolume zou laten inbouwen is dat ik de amp het liefste zou laten zoals die is... 'k zou het ergens zonde vinden om zo een oude, schone amp te 'bewerken'

bass blom
28 februari 2008, 12:04
er is hier iemand die een ac15 met blue marvel te koop heeft :D

peter_heijnen
28 februari 2008, 12:05
Echt waar? :)

Kim Wilson
28 februari 2008, 12:06
dan ken je onze drummer nog niet ;). De enige reden waarom ik geen mastervolume zou laten inbouwen is dat ik de amp het liefste zou laten zoals die is... 'k zou het ergens zonde vinden om zo een oude, schone amp te 'bewerken'
Dan ken jij mijn amp nog niet. ;)

Ik heb zo'n oude schone amp, en er is niks onherstelbaar verbouwd. De schakelaar voor de groundlift is eruit gehaald om plaats te maken voor de potmeter. Die schakelaar heb ik netjes meegekregen, zodat ik hem ten allen tijde weer terug kan laten bouwen. Het is echt niet zo ingrijpend als jij denkt.

bass blom
28 februari 2008, 12:09
Echt waar? :)

ja, geloof ik wel, heb ik wel eens ergens gelezen ofzo :D

Han S
28 februari 2008, 12:15
je hebt het toch over een studiosituatie?
dan heb je toch een koptelefoon op?

O ja? Ik werk in de meeste gevallen zonder koptelefoons, zelfs de lead zang gaat achteraf vaak zonder koptelefoon.

pol
28 februari 2008, 13:25
neem dan een isocab, een gitaar speaker in een geïsoleerde doos dus.

lijkt me de enige oplossing als je toch een gitaarspeaker wil opnemen en het niet te luid mag gaan, buiten moddeling dan.

Dick Wolkendeck
29 februari 2008, 13:21
neem dan een isocab, een gitaar speaker in een geïsoleerde doos dus.

lijkt me de enige oplossing als je toch een gitaarspeaker wil opnemen en het niet te luid mag gaan, buiten moddeling dan.

Of zet je combo in je kledingkast.