PDA

View Full Version : Vingerzetting susb9



EuroCinema
25 februari 2008, 09:40
Susb9 is voor pianisten een tamelijk gangbaar akkoord, zeker in modale jazz. Een echt lekkere gitaarvingerzetting heb ik echter nog niet gevonden. Iemand tips?

Luke-wannabe
25 februari 2008, 10:43
Ik ben niet zo theoretisch onderlegd hoor, maar dit begrijp ik niet.
Sus2 en Sus4 snap ik wel, want dan word de terts door een 2 of 4 vervangen. Maar word dan hier de terts door een kleine 9 vervangen? Lijkt me een beetje vreemd..!

-=JEROEN=-
25 februari 2008, 10:44
Csusb9 = 1 4 5 b7 b9 = c f g bes des
(C11b9 = 1 5 b7 b9 11 = eigenlijk hetzelfde)

Gooi je de 5 er uit dan wordt hij meteen een stuk speelbaarder:

http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=C&mm=11b9&v=1

Waar gebruik je dit akkoord? Frygisch?


@Luke:
susb9 betekent sus4 b9
jazzmuzikanten gaan vaak van bepaalde standaards uit
zo zien ze een sus standaard als sus4

peter_heijnen
25 februari 2008, 11:12
Susb9 is voor pianisten een tamelijk gangbaar akkoord, zeker in modale jazz. Een echt lekkere gitaarvingerzetting heb ik echter nog niet gevonden. Iemand tips?
G7sus4/b9: G F Ab C = 1 7 b9 4 = 3 x 3 1 1 x
Csusb9: C Bb Db F = x 3 x 3 2 1

Als je de bas zelf niet hoeft te spelen kun je dus ook altijd volstaan met een mineur drieklank vanaf de septime van het 7sus4b9 accoord.

EuroCinema
25 februari 2008, 11:27
Csusb9 = 1 4 5 b7 b9 = c f g bes des

Waar gebruik je dit akkoord? Frygisch?

Hij zit in een aantal stukken van Hancock en Shorter. Ik wil er daar wat meer van gaan leren.

-=JEROEN=-
25 februari 2008, 11:42
De belangrijkste tonen zijn de 4 (of 11), b7 en de b9.

Een andere approach misschien is om dit als een X/Y akkoord te zien:
Csusb9 = Bbm/C
Esusb9 = Dm/E

gorgasm
25 februari 2008, 12:31
als ik dit zie staan in bv C dan speel ik
XX81089
dusja dan speelt de bas wel de root.
iig een leuke zetting van jou ook €film!

en ik heb ook wel zo'n vragen van bepaalde akkoorden...

Luke-wannabe
25 februari 2008, 12:48
Ik ben niet zo theoretisch onderlegd hoor, maar dit begrijp ik niet.
Sus2 en Sus4 snap ik wel, want dan word de terts door een 2 of 4 vervangen. Maar word dan hier de terts door een kleine 9 vervangen? Lijkt me een beetje vreemd..!
Kan iemand dit uitleggen?

peter_heijnen
25 februari 2008, 13:54
Sus betekent -kort door de bocht- 'ipv 3': sus2 = 2 ipv 3 / sus4 = 4 ipv 3.

Als er alleen sus (zonder 2 of 4 erbij) staat, is dat ALTIJD een afkorting voor de sus4: sus/b9 betekent dan sus4/b9

Sus2 wordt NOOIT afgekort naar sus.

-=JEROEN=-
25 februari 2008, 14:39
Dat zei ik:

@Luke:
susb9 betekent sus4 b9
jazzmuzikanten gaan vaak van bepaalde standaards uit
zo zien ze een sus standaard als sus4
Csusb9 betekent dus niet susb9, maar sus4 en b9.
En bij een 9 akkoord gaan ze er van uit dat de b7 er ook in zit.
Dus Csusb9 = een Csus4 met b7 en b9

gorgasm
25 februari 2008, 17:09
Sus betekent -kort door de bocht- 'ipv 3': sus2 = 2 ipv 3 / sus4 = 4 ipv 3.

Als er alleen sus (zonder 2 of 4 erbij) staat, is dat ALTIJD een afkorting voor de sus4: sus/b9 betekent dan sus4/b9

Sus2 wordt NOOIT afgekort naar sus.
in dit geval van een b9 al zker niet want dan zit je met een kleine secunde verschil. Lekker wringen!

-=JEROEN=-
26 februari 2008, 16:41
Nee, want dan zou het b2 heten, en niet b9.

De b9 wringt met de 5 (tritonus).

Luke-wannabe
27 februari 2008, 00:46
Jeroen en Peter Heijnen: Bedankt voor de uitleg. Jeroen: Ik had jouw post niet gelezen sorry :)
Ik ben niet thuis in de jazz, dus daarom wist ik dat niet. Toch wel verwarrend met al die afkortingen enzo..

gorgasm
27 februari 2008, 12:42
Nee, want dan zou het b2 heten, en niet b9.

De b9 wringt met de 5 (tritonus).
b2 nog nooit tegengekomen op een standard.
En als ik bv een Gsus b9 zet...kan je hem volgens mij evengoed zien als een Dm7 b5(kneem er geen G bij anders wordt het een Dsus7 b5)

EuroCinema
27 februari 2008, 13:13
Hij zit in Dolphin Dance van Hancock (ben ik nu mee bezig, vandaar) en in een paar dingen van Shorter volgens mij. Geen standards in de Gershwin/Porter/etc zin, maar wel Realbook-materiaal.
Hoewel er noten overeenkomen, is de G veel belangrijker voor de (frygische) klank van dit akkoord, ik zou hem dus niet zo snel als Dm7b5 zien.
De beste resultaten heb ik eigenlijk nog met simpele intervallen: bij Gsusb9 een G, een C en een octaaf hoger een Ab. Een beetje zoals Scofield het soms doet, zeg maar.

Tristan
27 februari 2008, 13:29
Inderdaad, ik denk dat het komt omdat je dan de b7 weglaat, op de een of andere manier vind ik die niet zo lekker in het akkoord werken...
Volgens mij is het trouwens onzin om ervan uit te gaan dat als je het akkoord susb9 noemt er automatisch een klein septiem in hoort, dus het zou best kunnen dat het akkoord ook juist zonder b7 bedoeld is...

-=JEROEN=-
28 februari 2008, 09:17
Zonder b7 heet het officieel een add akkoord.

Jazzmuzikanten schrijven die vaak als /

Staat er susb9 of sus/b9 ?

Of misschien is het wel gebruikelijk dat bij gemoduleerde akkoord, de 7 apart vernoemd moet worden: 7susb9

Wat maakt het eigenlijk uit, met R, 4 en b9 klinkt het toch?

EuroCinema
28 februari 2008, 09:48
Hmm ik weet niet precies hoe het zit. Dit akkoord is gebouwd op de tweede modus van melodisch mineur. En het enige dat ik weet van melodisch mineur-harmonie is dat er soms net even andere uitgangspunten/conventies gelden. :dontgeti: Maar wat ookalweer? Zal Mark Levine er eens bijpakken vanavond.

peter_heijnen
28 februari 2008, 10:25
Zonder b7 heet het officieel een add akkoord.

Jazzmuzikanten schrijven die vaak als /
NEEN!

Add wordt aangegeven met add. Verder kunnen toevoegingen altijd worden genoteerd achter /.

Dat de ene het met / doet en de ander zonder, heeft te maken met het gebrek aan officiele regels binnen de lichte muziek. Iedereen doet wat zijn of haar voorkeur hem of haar ingeeft, en zolang daar een kloppende filosofie achter zit is dat ook prima.

-=JEROEN=-
28 februari 2008, 10:58
Add wordt aangegeven met add. Verder kunnen toevoegingen altijd worden genoteerd achter /.
Spreek je jezelf niet tegen hier?

Add is toch een toevoeging?

EuroCinema
28 februari 2008, 11:09
Ik ken de / alleen als aanduiding voor slash chords: B/C is een B drieklank over een C basnoot.

-=JEROEN=-
28 februari 2008, 17:40
Ik denk dat het komt van het 6/9 akkoord.

De notering G7/C komt oorspronkelijk van een gitaar/bas notering. De gitarist speelt een G7, de bassist een C.

peter_heijnen
29 februari 2008, 02:05
De notering G7/C komt oorspronkelijk van een gitaar/bas notering. De gitarist speelt een G7, de bassist een C.
Sorry jeroen, maar dat is echt falikante onzin van de allerhoogste plank!

johantipker
29 februari 2008, 08:25
Ik ken de / alleen als aanduiding voor slash chords: B/C is een B drieklank over een C basnoot.



...bekend geworden door de gelijknamige gitarist Slash... :D

-=JEROEN=-
29 februari 2008, 09:20
Sorry jeroen, maar dat is echt falikante onzin van de allerhoogste plank!Ga maar eens onderzoeken of het wel echt zo onzinnig is. Ik heb dit van iemand die al 40 jaar in het vak zit.

EuroCinema
29 februari 2008, 09:33
:) Muzieknotatie is niet uitgevonden voor gitaar en bas he (anders had de bovenste notenbalk wel zes streepjes en de onderste vier!). Het gaat erom welke noot er in de bas ligt. En of die gespeeld wordt door de linkerhand van een pianist of door een tuba of een basgitaar, maakt dan niet uit natuurlijk.

peter_heijnen
29 februari 2008, 10:48
... of door de gitaar zelf.

Het gaat over wisselbassen/doorgaande bassen, en die zijn echt niet bedoeld voor alleen diegene die de bas speelt, maar wel om de harmonische gang/klank van een stuk weer te geven.

Dat wat iemand in 40 jaar hier zelf bij verzint is een ander verhaal.