PDA

View Full Version : Aanschaf gitaar voor beginner



Sartsj
24 februari 2008, 23:20
Allereerst wil ik zeggen dat ik een complete beginner ben op het gebied van het bespelen van instrumenten. Ik loop al een redelijke tijd met het idee om mezelf te gaan leren gitaar spelen, en ik vond het nu weleens tijd worden daar iets mee te doen.

Ik heb nu dus al het een en ander op dit forum doorgelezen, en dus vooral over de aanschaf van een elektrische gitaar.

Omdat ik graag naar rock/metal/punk mag luisteren, lijkt het me logisch om een gitaar te zoeken waarmee ik dit goed zou kunnen spelen, daarnaast ben ik iemand die graag kwaliteit koopt, ook al heb ik nog nooit een gitaar aangeraakt.

Ik zag op musistore.de deze bundel staan: http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000uNHguOCE?Pr oductRef=GIT021%40MusicStore-MusicStoreShop&JumpTo=OfferList

En ik vroeg me af, is dit een goede keuze is om mee te beginnen?
Daarnaast heb ik het een en ander gelezen over het afstellen van een gitaar, vooral dat nieuwe gitaren altijd eerst afgesteld dienen te worden? Als ik bij musicstore.de een gitaar bestel, moet ik dit dan nog zelf doen? Is het in dat geval beter om naar een goede winkel te gaan waar ze dit voor me doen?

Ik dacht dat ik nog meer vragen had, maar ik kom er zo snel niet meer op, mochten ze me weer te binnen schieten, dan zal ik ze ook in dit topic zetten :P

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Anti
24 februari 2008, 23:24
Via een webshop kopen kan financieel interessant zijn maar je moet altijd bedenken dat het toch beter is de gitaar (door jezelf of door een vriend(in) die een gitaar kan bespelen) eens te testen.

Verder denk ik dat je met een epiphone wel goed zit voor de genres de je opnoemt.

macwilliams
24 februari 2008, 23:29
Allereerst wil ik zeggen dat ik een complete beginner ben op het gebied van het bespelen van instrumenten. Ik loop al een redelijke tijd met het idee om mezelf te gaan leren gitaar spelen, en ik vond het nu weleens tijd worden daar iets mee te doen.

Ik heb nu dus al het een en ander op dit forum doorgelezen, en dus vooral over de aanschaf van een elektrische gitaar.

Omdat ik graag naar rock/metal/punk mag luisteren, lijkt het me logisch om een gitaar te zoeken waarmee ik dit goed zou kunnen spelen, daarnaast ben ik iemand die graag kwaliteit koopt, ook al heb ik nog nooit een gitaar aangeraakt.

Ik zag op musistore.de deze bundel staan: http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000uNHguOCE?Pr oductRef=GIT021%40MusicStore-MusicStoreShop&JumpTo=OfferList

En ik vroeg me af, is dit een goede keuze is om mee te beginnen?
Daarnaast heb ik het een en ander gelezen over het afstellen van een gitaar, vooral dat nieuwe gitaren altijd eerst afgesteld dienen te worden? Als ik bij musicstore.de een gitaar bestel, moet ik dit dan nog zelf doen? Is het in dat geval beter om naar een goede winkel te gaan waar ze dit voor me doen?

Ik dacht dat ik nog meer vragen had, maar ik kom er zo snel niet meer op, mochten ze me weer te binnen schieten, dan zal ik ze ook in dit topic zetten :P

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Op marktplaats staat de zelfde gitaar maar dan zonder versterker. kost €149,-
Hier het linkje http://link.marktplaats.nl/147591900 dan istie vast ook gelijk afgesteld en ik denk dat ze ook wel een versterker erbij kunnen leveren voor €99,- ofzo.

enne lijkt mij een goeie keus voor een beginner.

Sartsj
25 februari 2008, 10:52
dankjewel voor de tip.

Waar ik nog wel een vraag over had, was de versterker. Ik snap dat een versterker van een goed merk wel beter is, maar is het zo dat elke versterker echt zijn eigen geluid mee brengt? Of maakt het voor een beginner niet uit of ik een versterker van 70 euro of eentje van 100 euro koop?

Ik ben wel van plan om me wat te laten informeren in wat muziekzaken, evt. vandaag al, maar wat extra informatie van te voren kan geen kwaad. Zo kan ik altijd de mensen in de winkel mij het verschil laten horen tussen wat versterkers met dezelfde gitaar.

fideelski
25 februari 2008, 11:06
Als je leert gitaar spelen, is die versterker meer dan voldoende. Ik heb destijds ook een dergelijke versterker gekocht, een 15-watter van Crate. De versterker geeft een vrij neutraal geluid, al kan die soms, in mijn ogen, wel wat raar doen als je er met een semi-akoestische gitaar op zit, dan klinkt die vaak nogal zwaar en komt het gitaargeluid niet tot zijn recht.

Ik denk dat je het beter bij die versterker houdt. Eens je wat beter kan spelen, kan je later nog een lampenversterker aankopen (die geven zowiezo een warmer geluid, misschien niet meteen geschikt voor punk, maar toch). Het verschil in prijs tussen beginnersversterkers en versterkers voor 'gevorderden' is vrij groot.

Qua gitaar zit je volgens mij ook wel goed. Het is een gitaar die zeker tot zijn recht zal komen als je punk maakt, maar je kan naast punk nog andere muziek ermee maken...

mijn tip: geef voor een beginnerspakket niet overdreven veel geld uit, en koop, als je beter kan spelen en als je wat meer geld hebt, gewoon een nieuwe gitaar of versterker...

yalexw
25 februari 2008, 12:11
Met die gitaar is zeker niks mis zoals velen al zeiden :) . Maar ik zou zeggen kijk nog even op marktplaats naar een andere versterker voor heel weinig kan je dan meestal toch nog wel aardig was leuks opduikelen.
En het kan zeker nooit kwaad om langs een gitaarwinkel te gaan en daar van alles te testen en info te vragen heb ik toen ik begon ook gedaan en dat is voor mij de manier geweest om te beslissen welke gitaar ik wou en wat voor versterker.
Ook zoals hierboven gezegd geef niet direct een vermogen uit je kan later dan altijd nog iets beters kopen. Ben ik nu ook aan het doen had een versterker die me niet aanstond maar die ga ik verkopen en komt een buizenversterker voor in de plaats nu ik weet waar ik naar zoek kwa geluid.

pannekoek
25 februari 2008, 14:15
de epiphone specials zijn degelijke gitaren voor hun prijs

ze raken helaas wel snel onstemt maar verder klinken ze best goed

macwilliams
25 februari 2008, 17:32
de epiphone specials zijn degelijke gitaren voor hun prijs

ze raken helaas wel snel onstemt maar verder klinken ze best goed
En voor €35,00 grover tuners erop... probleem opgelost.

Sartsj
26 februari 2008, 00:17
Ik ben vandaag in een tweetal zaken geweest, bij de eerste hadden ze wel redelijk wat verschillende Epi's staan, maar allemaal modellen van 299 EURO of meer, de specials van ~200 euro hadden ze niet, maar ik heb me laten vertellen dat ze deze nog wel wel (in gelimiteerde maten) konden bestellen bij de importeur.

Ook vertelde de beste man me dat het de komende tijd nog lastiger gaat worden om Epi's/Gibsons te bemachtingen, aangezien de betreffende importeur ze niet meer kon importeren, vanwege het feit dat gibson dit met de winkeliers zelf gaat regelen. Ik weet uberhaupt niet of dit verhaal bekend is, maar de eigenaar van de tweede zaak waar ik ben geweest kon dit bevestigen, hij had zelf om deze reden geen enkele gibson/epiphone liggen.

Ik ga morgen bij nog een tweetal winkels kijken wat ze hebben, maar ik had toch nog een vraag die ik hier gesteld wilde hebben.
Omdat ik niet in een positie zit waarin ik mensen ken die elektrische gitaren bespelen, heb ik dus niemand die met mij mee zou kunnen gaan om gitaren te testen, op deze manier ben ik dus in zekere mate afhankelijk van wat de verkoper mij verkoopt, met eventueel alle gevolgen van dien. Zijn er misschien dingen waar ik zelf op kan letten als ik naar een gitaarzaak ga? Misschien kan ik op bepaalde plaatsen het uiterlijk van de gitaar inspecteren op fouten oid? Wat kunnen jullie me aanraden?

Ik weet dat het nogal een verhaal is, maar het zou natuurlijk vrij lullig zijn als ik er over een flinke tijd (als de garantie bij de winkel verlopen is) pas achter kom dat er iets mis is met de gitaar, aangezien ik op het moment van kopen er nog geen verstand van had waarop te letten.

macwilliams
26 februari 2008, 07:41
Ik ben vandaag in een tweetal zaken geweest, bij de eerste hadden ze wel redelijk wat verschillende Epi's staan, maar allemaal modellen van 299 EURO of meer, de specials van ~200 euro hadden ze niet, maar ik heb me laten vertellen dat ze deze nog wel wel (in gelimiteerde maten) konden bestellen bij de importeur.

Ook vertelde de beste man me dat het de komende tijd nog lastiger gaat worden om Epi's/Gibsons te bemachtingen, aangezien de betreffende importeur ze niet meer kon importeren, vanwege het feit dat gibson dit met de winkeliers zelf gaat regelen. Ik weet uberhaupt niet of dit verhaal bekend is, maar de eigenaar van de tweede zaak waar ik ben geweest kon dit bevestigen, hij had zelf om deze reden geen enkele gibson/epiphone liggen.

Ik ga morgen bij nog een tweetal winkels kijken wat ze hebben, maar ik had toch nog een vraag die ik hier gesteld wilde hebben.
Omdat ik niet in een positie zit waarin ik mensen ken die elektrische gitaren bespelen, heb ik dus niemand die met mij mee zou kunnen gaan om gitaren te testen, op deze manier ben ik dus in zekere mate afhankelijk van wat de verkoper mij verkoopt, met eventueel alle gevolgen van dien. Zijn er misschien dingen waar ik zelf op kan letten als ik naar een gitaarzaak ga? Misschien kan ik op bepaalde plaatsen het uiterlijk van de gitaar inspecteren op fouten oid? Wat kunnen jullie me aanraden?

Ik weet dat het nogal een verhaal is, maar het zou natuurlijk vrij lullig zijn als ik er over een flinke tijd (als de garantie bij de winkel verlopen is) pas achter kom dat er iets mis is met de gitaar, aangezien ik op het moment van kopen er nog geen verstand van had waarop te letten.


Ik denk dat het dan wel makkelijker is om te vertellen waar je vandaan komt.
Anders bied iemand zich aan uit Noord groningen terwijl jij bijvoorbeeld uit het
zuiden van heerleheide komt.. En het verschil tussen een versterker van
€ 70,- of € 100,- (nieuw) lijkt mij niet zo groot.

Eko
26 februari 2008, 09:08
Dat van Gibson/Epiphone klopt. Er heeft al eens een klein stukje gestaan in Gitarist. De importeur wordt gewijzigd. De oude neemt natuurlijk bijna niets meer op voorraad en de nieuwe heeft nog bijna niets liggen. Geeft dus her en der wat kleine problemen. Grotere dealers hebben meestal nog wat eigen voorraad dus hebben daar minder last van.

Het beste advies: ga op les. Jezelf gitaar spelen is voor 80% gedoemd te mislukken. Verkeerde techniek,houding e.d. Ook is er dan een motivatie om te blijven oefenen.

yalexw
26 februari 2008, 11:11
Origineel gepost door Sartsj
Ik ben vandaag in een tweetal zaken geweest, bij de eerste hadden ze wel redelijk wat verschillende Epi's staan, maar allemaal modellen van 299 EURO of meer, de specials van ~200 euro hadden ze niet, maar ik heb me laten vertellen dat ze deze nog wel wel (in gelimiteerde maten) konden bestellen bij de importeur.

Ook vertelde de beste man me dat het de komende tijd nog lastiger gaat worden om Epi's/Gibsons te bemachtingen, aangezien de betreffende importeur ze niet meer kon importeren, vanwege het feit dat gibson dit met de winkeliers zelf gaat regelen. Ik weet uberhaupt niet of dit verhaal bekend is, maar de eigenaar van de tweede zaak waar ik ben geweest kon dit bevestigen, hij had zelf om deze reden geen enkele gibson/epiphone liggen.

Ik ga morgen bij nog een tweetal winkels kijken wat ze hebben, maar ik had toch nog een vraag die ik hier gesteld wilde hebben.
Omdat ik niet in een positie zit waarin ik mensen ken die elektrische gitaren bespelen, heb ik dus niemand die met mij mee zou kunnen gaan om gitaren te testen, op deze manier ben ik dus in zekere mate afhankelijk van wat de verkoper mij verkoopt, met eventueel alle gevolgen van dien. Zijn er misschien dingen waar ik zelf op kan letten als ik naar een gitaarzaak ga? Misschien kan ik op bepaalde plaatsen het uiterlijk van de gitaar inspecteren op fouten oid? Wat kunnen jullie me aanraden?

Ik weet dat het nogal een verhaal is, maar het zou natuurlijk vrij lullig zijn als ik er over een flinke tijd (als de garantie bij de winkel verlopen is) pas achter kom dat er iets mis is met de gitaar, aangezien ik op het moment van kopen er nog geen verstand van had waarop te letten.

Dingen waar je op kan letten terwijl je er nog niet veel van weet zijn naar mijn mening:
- Speelt hij fijn pak de gitaar gewoon in handen en probeer gewoon wat noten aan te slaan en kijk of je de hals fijn vind en de gitaar fijn tegen je lichaam aan ligt.
- Is de gitaar netjes afgewerkt. Let dan op dingen als dat de frets (metalen balkjes op de hals) niet scherp zijn kan je doen door langs de zijkant van de hals met je vinger te gaan en dan voel je wel of ze scherp zijn. En zo zijn er meer dingen gewoon kijken of de gitaar er netjes uitziet.
- Is het geluid goed voor jou. Bedenk dan eerst wat je wilt spelen en welk geluid daar bij hoort en probeer dan verschillende gitaren(of laat de verkoper wat voor je spelen ;) )
- En ook niet onbelangrijk ziet hij er mooi uit.
Als je daar een beetje op let dan komt het naar mijn mening wel goed, als je dan ook langs een goede muziekwinkel gaat willen ze je vast niet uitmelken oid en komt het helemaal goed. Belangrijk is gewoon dat je zometeen veel plezier hebt met spelen en je kan dan altijd nog wat anders halen als het toch niet goed was.

RS-Rik
26 februari 2008, 11:41
nou da;s best een leuke set, laat de jengelstengel wel even afstellen bij je lokale muziekboer. dat mag overigens echt niet meer dan een eurootje of 35 kosten