PDA

View Full Version : Mijn Yairi speelt zwaar



sanderz
24 februari 2008, 21:10
Mijn Martin 000M en mijn FY-84 zijn beiden voorzien van dezelfde snaren (D’addario EJ15) hebben dezelfde mensuur (25,4”) en ik heb ze, voor zover dat mogelijk is, exact hetzelfde afgesteld. Dat wil zeggen: recht en een hele strakke actie.

Het enige verschil tussen de twee gitaren is de halsbreedte; de Martin heeft een halsbreedte van 42,86mm en de Yairi 44,45mm.

Nu dan: de Yairi speelt zwaar(der).

Hoe is dit verschil te verklaren? Komt het doordat de hals iets breder is? Is het op te lossen? En anders: wie heeft er interesse in een Yairi FY-84? :sneaky:

Bij voorbaat dank!

Flipkoos
24 februari 2008, 21:18
Nee het is niet op te lossen, de Yairi is gewoon een waardeloze gitaar... :satisfie:
















Dus geef maar aan mij...

sanderz
24 februari 2008, 21:30
Als je mij je adres geeft... doe ik 'm in een envelop :confused:

wietse
24 februari 2008, 21:44
Als je mij je adres geeft... doe ik 'm in een envelop :confused:

doos is beter, welke yairi staat er in het label?
zit wel wat verschil in maar over het algemeen zijn het topgitaren gemaakt van 1eklas materiaal.
de halsbreedte kan je wel het gevoel geven dat hij zwaarder speelt omdat je dan iets meer je vingers moet strekken.

humbucker
24 februari 2008, 21:53
Het is vrij logisch dat een bredere hals iets moeilijker speelt als een slanke, dunne hals. Je moet je vingers namelijk verder zetten voor dezelfde grepen te nemen. Gewoon even volhouden, als je er veel op speelt gaat het je misschien wel bevallen, zoniet doe je ze weg.. Simpel!

Pais
24 februari 2008, 22:00
Het is vrij logisch dat een bredere hals iets moeilijker speelt als een slanke, dunne hals.
Het is net wat je gewend bent. Ik vind mijn hals van 52mm perfect ;) en vind een smalle hals juist waardeloos.

Maar ligt het niet aan de respons van de gitaar? Er zijn meer dingen van invloed op de bespeelbaarheid dan alleen de afstelling, de hals of de snaren.
Mijn flamencogitaar speelt superlicht. Mn (cheapo) klassieke gitaar een stuk zwaarder. Deze gitaren hebben dezelfde afmetingen, dezelfde snaren en nagenoeg dezelfde actie. Maar op cheapo klinkt alles gewoon een stuk saaier, trager en logger.

sanderz
24 februari 2008, 22:08
doos is beter, welke yairi staat er in het label?

Label zegt: Kazuo Yairi, 2006, serienummer en geboorteplaats.

Het is qualitatief echt wel een goede gitaar, moet qua klank nog een beetje los komen, maar spelen is meer werken dan een Martin.

Zou het mogelijk zijn de hals te versmallen? "Even de hals van mijn gitaar Dremelen, zo terug"

greencharlie
24 februari 2008, 22:57
Hals versmallen??? Hallooo??? een komiek sigaretje gesmoord of zo?
:hippie:

tIs goed mogenlijk dat die hals niet alleen breder maar ook iets dikker is.

--=HANS=--
24 februari 2008, 23:28
Het soort lak van de hals kan ook een verschil maken. Mijn Martin bijvoorbeeld blijft nog altijd een soort van stroef al is hij superstrak gelakt. De hals van mijn klassieke gitaar is ook hoogglans gelakt maar is zo glad als een aal in een emmer snot.

Groet, Hans

dadgad
25 februari 2008, 01:03
Hallo,

Interessant verhaal.... maar ik snap het nog niet helemaal.

Kwalitatief ontlopen de beide gitaren elkaar niet veel (qua
prijs ook niet trouwens) - maar ze zijn wel heel verschillend.

De Martin heeft een "solid Sitka spruce" bovenblad, en
gelamineerde mahonie zij- en achterkant. De Yairi heeft
een "solid Adirondack spruce" bovenblad, en gelamineerde
palissander zij- en achterkant. De Yairi heeft bovendien
zgn. "scalloped bracing" (zangbalkjes plaatselijk dunner
gemaakt om het bovenblad vrijer te laten trillen) en de
typische Yairi ontkoppelde brugconstructie.

Afgaande op deze specificaties "zou" de Yairi harder moeten
klinken, en helder - gewoon een goede fingerstyle gitaar.
Maar de Martin zal mogelijk iets holler klinken, met een
meer nadrukkelijke mid-range, een geluid dat zich meer
leent voor begeleiding dan voor solo spel.

Ik weet niet wat voor stijl je speelt, maar mijn voorkeur
zou duidelijk uitgaan naar de Yairi - dan maar iets harder
werken, maar die zal (uiteindelijk) toch de betere toon
hebben.

Als je nog andere gitaristen in je buurt hebt is het
misschien een nuttig experiment om zelf eens naar beide
gitaren te luisteren terwijl een ander er op speelt - dat zou
wel eens een heel ander beeld op kunnen leveren.

Greetz,

Han.

sanderz
25 februari 2008, 09:15
@Humbucker: theoretisch lijkt het me inderdaad logisch dat een bredere hals zwaarder speelt, maar wat is nou anderhalve millimeter? (dat denk ik tenminste als ik weer eens met een schuifmaatje sta; is het de verklaring wel?)

@Pais: ja, daar zit wat in. Afgezien van bespeelbaarheid is ook de klank van beide gitaren anders.

@Greencharlie: nee joh, ik rook alleen paling. Maar ik dacht, gewoon theorie, dat wanneer ik de bracing van de hals iets versmal, ben ik al iets van anderhalve millimeter kwijt. Maar of dat mooi wordt? Het blijft denk ik wel bij theorie.

@Hans: de lak. Ik weet het niet. Volgens mij is er niet zo veel verschil tussen de twee soorten. Maar ik ga er op letten. Heb ik weer een nieuwe neurose ;)

@Dadgad: de Yairi klinkt goed. Zonder meer. Ik speel met name niet-gecompliceerde dingen zoals Mississippi John Hurt, Mance Lipscomb en Rev. Gary Davis. En qua toon en volume heb ik niks te klagen.

Eigenlijk begrijp ik uit je reactie dat het goed mogelijk is dat een gitaar gewoon wat zwaarder te bespelen kan zijn. Als het ware een karaktereigenschap die je op de op de koop toe neemt als je het geluid waardeert. Begrijp ik dat goed?

In ieder geval tot nu toe iedereen bedankt voor de respons. Flipkoos, sorry, ik hou 'm zelf ;)

Pais
25 februari 2008, 11:27
Hals versmallen??? Hallooo??? een komiek sigaretje gesmoord of zo?
:hippie:

tIs goed mogenlijk dat die hals niet alleen breder maar ook iets dikker is.

Waarom niet eigenlijk? :) Ik ken iemand die de complete hals heeft vervangen van een archtop omdat de bespeelbaarheid niet naar zn smaak was.

chris c
25 februari 2008, 13:47
1,5 mm verschil in breedte is wel degelijk goed voelbaar. Als je de smalle hals gewend bent, kan de bredere wat lastiger zijn (omgekeerd ook).

Het halsprofiel (C-, D-, V-vorm) en de dikte van de hals spelen ook een grote rol. Probeer dat eens te meten. Als je een regelbare capo hebt (type Shubb), plaats hem dan op de ene gitaar, en daarna, zonder aan het schroefje te draaien, op de andere, zelfde fret. Je zult dan meteen merken of er een verschil is.

Ten slotte zijn er de frets. Ik vind lage frets iets zwaarder spelen.

freekick
26 februari 2008, 14:15
Andere snaren proberen ?


.

sanderz
26 februari 2008, 15:25
Het zijn al extra light snaren... heb je een suggestie?

freekick
26 februari 2008, 16:49
We hadden het al eens over Martin FX.
En Thomastik-plectrum (gedeeltelijk flat wound)
En dan b.v.k. .011.
Daarmee speelt zelfs een eigengereide Yairi soepel?
Je moet wel van het geluid houden. (warm?)

Geen "silk & steel"die spelen weliswaar als elastiekjes maar zo klinken ze ook!

f.

sanderz
26 februari 2008, 18:21
Die Martin FX bevallen je nog steeds?

freekick
27 februari 2008, 11:36
FX bevallen wel.
Ze zitten er op sinds 1 febr. (martin00028.)
Nu heb ik niet zoveel gespeeld omdat mijn aandacht uitging
naar nieuwe ouwe 12 string Suzuki maar voorlopig ben ik positief.

Bij gelijke dikte blijken ze wat soepeler dan de gebruikelijke Martin-bronze snaar. Het verschil is niet direct duidelijk.

m.b.t. comfort blijf ik Tomastik plectrum flatwound het aangenaamste vinden. Maar de Martinsnaar kleurklankt wat mooier bij de gitaar. En is goedkoper.

Overigens gebruik ik liever fosforbronze dan bronze van Martin maar die
zijn als FX (nog)niet leverbaar door snarenboer.

Berti
27 februari 2008, 12:08
freekick, is de moeite waard om eens internet af te struinen, zoveel gitarenboeren hebben ook websites met daarop assortiment.
volgens mij zijn ze er wel, heb ze langs zien komen dacht ik, mocht ik dat weer doen dan gil ik wel effe.

*vraagt zich af waarom ze meestal wel de standaard spullen hebben aan snaren van Martin maar dan weer niet het complete assortiment of het op zijn minst kunnen bestellen voor je bij de importeur*

greetz

Harinkie
28 mei 2013, 11:34
Waardeloze gitaren? Vandaar dat Paul Mac Cartney en onze Frank Boeyen het beschouwen als hun lievelingsgitaar. Probeer es een setje Elixer snaren, daar vraagt deze gitaar gewoon om. De Martins die nu de fabriek uitrollen zijn ook niet geweldig trouwens!

Rizz
28 mei 2013, 11:45
Waardeloze gitaren? Vandaar dat Paul Mac Cartney en onze Frank Boeyen het beschouwen als hun lievelingsgitaar. Probeer es een setje Elixer snaren, daar vraagt deze gitaar gewoon om. De Martins die nu de fabriek uitrollen zijn ook niet geweldig trouwens!

Als je de onderste regel van de reactie van Flipkoos leest, snap je dat het enigszinsssssssss cynisch was.. En BTW, het topic is al 5 jaar oud... Geeft niets hoor, je bent niet de eerste en zeker niet de laatste!

Oh, vergeef me mijn manieren! Welkom, Harinkie! Ik begrijp dat je een akoestische speler bent? Leuk, weer 1. Zijn er te weinig hier! Veel plezier hier..