PDA

View Full Version : Invloed afmetingen Cabinet



Rude Perception
24 februari 2008, 20:56
Ik wil een cabinet maken voor m'n marshall DSL401. De breedte precies de breedte van de combo (572 mm) en de hoogte wil ik dan 760 mm nemen, de breedte van een top (met oog op de toekomst).
Dit lijken mij op zich goede afmetingen.
Ik was alleen bezig om de planken in de platen te passen toen ik bij de achterkant aankwam. Ik dacht eerst: Ik neem 38mm, net als de grotere marshall cabs. Maar aangezien de standaard planken 61cm breed zijn, is 30 cm een handigere maat.
Ik neem tenminste aan dan houthandelaren die voor jou zagen ook met die planken werken en je gewoon per plank laten betalen? Of betaal je dan echt per vierkante meter?
Wat heeft het verder voor invloed op je geluid? Klinkt groter beter, en moet je dan naar inhoud kijken of kan je beter naar de diepte van de kast kijken?

Wat kan ik het beste doen in deze moeilijke situatie?:)

JohnLord
24 februari 2008, 22:05
Ik zou de panelen uit een grote plaat berkenmultiplex laten zagen, werkt erg gemakkelijk vind ik zelf altijd. Verder is een top geen 76 maar 71 cm breed volgens mij. 412 cabs zijn meestal 75 cm breed.

En: meer volume, meer laag.

Rude Perception
25 februari 2008, 12:56
Ik zou de panelen uit een grote plaat berkenmultiplex laten zagen, werkt erg gemakkelijk vind ik zelf altijd. Verder is een top geen 76 maar 71 cm breed volgens mij. 412 cabs zijn meestal 75 cm breed.

En: meer volume, meer laag.

Die 76 had ik van 412 cabs en de marshall 1936 genomen.
Zo'n 122x244 plaat is erg duur, en dan houd ik een groot gedeelte over. Ik heb hier gevonden dat de baffle beter van ander houd gemaakt kan worden, dan houd ik zeker een hele hoop hout over. Ik kom namelijk voor de totale kast met de door mij hierboven opgegeven maten op 1,8 vierkante meter hout. Zo'n grote plank is 3,0. Dan hou ik sowieso dus al een hele hoop over.

Hoe werkt dat als je het hout bij een houthandel ook laat zagen? Ik heb gehoord dat dat bij de Gamma sowieso niet nauwkeurig genoeg gebeurd. Bij een houthandel wel? Waar betaal je dan precies voor?

Rutger
25 februari 2008, 13:18
Ik heb vernomen dat de diepte van de kast nog het belangrijkst is, wat betreft de invloed op de sound. Hoe en waarom, dat moet je aan iemand anders vragen.

Kim Wilson
25 februari 2008, 13:37
Die 76 had ik van 412 cabs en de marshall 1936 genomen.
Zo'n 122x244 plaat is erg duur, en dan houd ik een groot gedeelte over. Ik heb hier gevonden dat de baffle beter van ander houd gemaakt kan worden, dan houd ik zeker een hele hoop hout over. Ik kom namelijk voor de totale kast met de door mij hierboven opgegeven maten op 1,8 vierkante meter hout. Zo'n grote plank is 3,0. Dan hou ik sowieso dus al een hele hoop over.

Hoe werkt dat als je het hout bij een houthandel ook laat zagen? Ik heb gehoord dat dat bij de Gamma sowieso niet nauwkeurig genoeg gebeurd. Bij een houthandel wel? Waar betaal je dan precies voor?
Als je laat zagen, hoef je niet een volle plaat te betalen, maar alleen dat beetje wat je koopt. Sommige zaken rekenen wel een zaagvergoeding.

En over nauwkeurig zagen: als de zaagtafel op een bepaalde maat staat ingesteld, bijvoorbeeld de hoogte, laat je eerst alles zagen wat die maat moet hebben, zaagtafel instellen op een andere maat, weer alles zagen, etc. Dan mag er best een millimeter inzitten, maar dat zit dan overal, dus maakt het weer niks uit. :)

Rude Perception
25 februari 2008, 13:45
Als je laat zagen, hoef je niet een volle plaat te betalen, maar alleen dat beetje wat je koopt. Sommige zaken rekenen wel een zaagvergoeding.

En over nauwkeurig zagen: als de zaagtafel op een bepaalde maat staat ingesteld, bijvoorbeeld de hoogte, laat je eerst alles zagen wat die maat moet hebben, zaagtafel instellen op een andere maat, weer alles zagen, etc. Dan mag er best een millimeter inzitten, maar dat zit dan overal, dus maakt het weer niks uit. :)

ok, bedankt, dan laat ik het zagen (heb laatst zelf flink wat planken gezaagd met een cirkelzaag en ik wil het rechter dan dat krijgen;) en houd ik me aan de eerste, grote maten. Of is dat niet 'beter'? De cab gaat dus gebruikt worden onder een marshall (dsl401), hij zal gebruikt worden voor rock, geen extreme dingen, harder dan hardrock komt het niet, maar ik speel ook veel met lagere gainstanden. Ik zal zelf te denken aan V30's of Governors. Is de meerprijs van de V30 gerechtvaardigd of is het verschil niet heel groot met de Governors? Ik houd van veel lekkere mids die goed door de mix heen prikken.
Heeft deze info nog invloed op de diepte die ik het beste kan kiezen voor de kast?

JohnLord
25 februari 2008, 19:40
Je kunt twee dingen doen. Naar gamma en consorten: hele plaat kopen, gratis zagen. Naar de houthandel: duurder, gratis zagen. M.a.w. als je bij gamma koopt heb je voor erg weinig nog extra een groot stuk plaat in je garage staan wat je later altijd wel weer eens kunt gebruiken.

Rude Perception
25 februari 2008, 19:48
Je kunt twee dingen doen. Naar gamma en consorten: hele plaat kopen, gratis zagen. Naar de houthandel: duurder, gratis zagen. M.a.w. als je bij gamma koopt heb je voor erg weinig nog extra een groot stuk plaat in je garage staan wat je later altijd wel weer eens kunt gebruiken.

Ik heb van andere mensen gehoord dat het zagen bij de gamma erg scheef gaat. Bovendien kost zagen bij de Gamma ook 50 cent per zaagsnede, maar daar zullen de kosten niet in zitten.
Verder wordt het trouwens een budgetcabinet, dus geen tolex, en ik ga nog kijken wat ik doe ipv duur speakerdoek. Het moet meer een flightcase uiterlijk krijgen, dus aluminium profielen aan de zijkanten en dergelijke.

JohnLord
25 februari 2008, 23:53
Mijn ervaringen met Gamma zijn erg positief. Maar goed, de ene medewerker zal het beter doen dan de andere. Ik heb er ook nog nooit voor het zagen hoeven betalen. Een grote plaat van 244 x 122 is altijd gratis, ten minste hier in Heerenveen :cooler: .

Rude Perception
26 februari 2008, 19:00
Mijn ervaringen met Gamma zijn erg positief. Maar goed, de ene medewerker zal het beter doen dan de andere. Ik heb er ook nog nooit voor het zagen hoeven betalen. Een grote plaat van 244 x 122 is altijd gratis, ten minste hier in Heerenveen :cooler: .

Ik was vandaag nog in de gamma, daar verkopen ze Beuken Mix... Dus met vuren ertussen geklemd. Dat is toch niet echt aan te raden?
Ik ben trouwens ook op zoek gegaan naar niet-zelfbouw 2x12 kasten, maar die dingen zijn allemaar 8 ohm in totaal... Of zie ik nou een paar niet te dure kasten over het hoofd? Ik heb geen zin om een cab te kopen en er meteen nieuwe speakers in te moeten zetten, waardoor ik weer geld kwijt ben.

Jimwoud
26 februari 2008, 19:25
Ik was vandaag nog in de gamma, daar verkopen ze Beuken Mix... Dus met vuren ertussen geklemd. Dat is toch niet echt aan te raden?
Ik ben trouwens ook op zoek gegaan naar niet-zelfbouw 2x12 kasten, maar die dingen zijn allemaar 8 ohm in totaal... Of zie ik nou een paar niet te dure kasten over het hoofd? Ik heb geen zin om een cab te kopen en er meteen nieuwe speakers in te moeten zetten, waardoor ik weer geld kwijt ben.
Zo kun je het ook noemen inderdaad.

Je kunt beter een berken plaat van 153x153 nemen, die zijn per m2 goedkoper, en je houd minder afval over. Die platen liggen volgens mij niet bij de gamma, maar daarvoor kun je naar een houthandel toegaan. Die moeten ze misschien wel bestellen.

Je zou kunnen kijken bij: Houthandel Bremer's Haarlem, Haarlemse Houthandel of Keur Haarlem.

master99
26 februari 2008, 19:34
Mijn ervaring met de kwaliteit van het hout bij de Gamma is erg slecht. Zeker bij multiplex, maar ook ander hout. (Probeer daar maar eens een recht, niet getordeerd balkje of latje te vinden .... lukt je niet!!) Hier hebben ze m.i. echt het slechtste van het slechtse. Je kan al snel aan de kopse kant van multiplex zien of het een beetje kwalitiet is. Als er lagen tussen zitten waar je zonder moeite je vingernagel in kan drukken, dan is het bagger hout. Gamma heeft dat, die tussenlagen lijken wel zachtboard, en dat geeft het hout erg slechte klankeigenschappen.
Ook de kwaliteit van de toplagen zijn belangrijk, zeker als je het niet verder bekleed. Bij het slechtere multiplex gaan de randen snel splinteren bij het zagen, ook al heb je het beste gereedschap. Maar als je er aluminium hoekprofielen op zet, is dat weer niet zo erg.
Mijn advies is om toch naar een betere houthandel of kleinere doe-het-zelf zaak te gaan ... al is het maar om niet met zo'n als Gamma-medewerker verkleedde scholier/student te hoeven praten.

JohnLord
26 februari 2008, 20:07
Gamma, en ik gebruik dat als verzamelnaam voor alle grote bouwmarkten, verkoopt vele soorten plaatmateriaal. Ook soorten die je liever niet eens gezien wil hebben. Maar ook de betere kwaliteiten zijn er te koop en zijn dan een fractie goedkoper dan elders. Het is dus wel zaak om met vestand van zaken er naar toe te gaan.

Rude Perception
27 februari 2008, 02:15
Ik heb het topic omgedoopt tot een bouwverslag topic.

Wat nu vaststaat:
Eerst werken in juni (na examens) voor geld om boetes te betalen:angry: en voor een weekje weg met m'n ouders boot.
Daarna geld sparen voor een cabinet met de volgende specs:

18 mm Berken
Hoogte: 75cm
Breedte: 57cm
Diepte: 38cm

Er komt neptolex van tonefactory.nl omheen (viel erg mee qua prijs ten opzichte van verf, alu-profielen e.d.). Verder haal ik daar zwarte hoeken.
Bij Conrad haal ik 2 Marshall-achtige handgrepen, voetjes en een aansluitbus.

Qua speakers ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb Soundclips gehoord van een DSL401 met V30's erin, maar ik heb ook gelezen dat Eminence Governors redelijk goed (en voor de prijs een erg goed alternatieven) zijn. Ik heb ook weer gelezen dat die vaak gecombineerd worden met een Eminence Wizard.
Heeft iemand ook (combinaties van) deze speakers naast elkaar gehoord, en wat raden jullie mij aan? Ik ben op zoek naar die Klassieke Rocksound van Marshall.

Verder nog een 2de vraag, dan ben ik voor een tijd klaar met vragen:satisfie::
Kan ik voor de baffle het beste gewoon ook Berken 18mm gebruiken, of beter 15mm (hardhout-multiplex)?

Rude Perception
27 februari 2008, 02:27
hmm, ik zie nu dat de titel van het topic niet meeverandert. Misschien weer eens iets te doen voor de mods?:)

Kim Wilson
27 februari 2008, 07:58
Gamma, en ik gebruik dat als verzamelnaam voor alle grote bouwmarkten, verkoopt vele soorten plaatmateriaal. Ook soorten die je liever niet eens gezien wil hebben. Maar ook de betere kwaliteiten zijn er te koop en zijn dan een fractie goedkoper dan elders. Het is dus wel zaak om met vestand van zaken er naar toe te gaan.
Goedkoper? Wat is voor jou "elders" dan? De goudsmit?

De lokale houthandel heeft doorgaans beter spul in de schappen liggen, en is een pakkie goedkoper dan de gemiddelde bouwmarkt.

JohnLord
27 februari 2008, 10:28
Je geeft zelf het antwoord al, Kim. De lokale houthandel is met zagen gewoon duurder. Ik stel voor dat we stoppen met welles/nietesen en met belangstelling dit zelfbouwtopic gaan volgen. Overigens wil ik zelf binnenkort beginnen aan een 2x12 volgens ENGL specificaties, maar dan met schuine voorkant. Zit te denken aan Greenbacks of Lead 80's. Ideeen? Ik ga ook veel foto's maken, interesse in een veslag?

Rude Perception
27 februari 2008, 21:36
Ik heb besloten om er 2 eminence governors in te zetten. Waarom?
Ik heb nooit met m'n oren kunnen beslissen, maar dat wordt ook erg moeilijk. De V30's schijnen wat veel tophoog te hebben waardoor ze schel gaan klinken. Ik draai nu al wat hoog weg op m'n versterker, dus dat lijkt me misschien niet zo'n goed idee en volgens de omschrijvingen die ik overal lees schijnen ze het britse rockgeluid met lekker veel mids en een strak laag te hebben.
Verder zijn ze gewoon goedkoop.

JohnLord
27 februari 2008, 23:11
Je gevoel over de V30 deel ik. Beamblockers schijnen te helpen.

Ik zou mijn speakerkeuze niet van de prijs laten afhangen. Op het totaal valt het prijsverschil mee.

Rude Perception
28 februari 2008, 22:09
Je gevoel over de V30 deel ik. Beamblockers schijnen te helpen.

Ik zou mijn speakerkeuze niet van de prijs laten afhangen. Op het totaal valt het prijsverschil mee.

Ik vind het verschil tussen 2 v30's of 2 Eminence governors niet echt meevallen.
voor 2 v30's zou ik 180 euro kwijt zij, terwijl ik voor 120 euro al 2 Governors heb. 60 euro vind ik een redelijke besparing.

Robin.ke
28 februari 2008, 22:51
Ik heb zelf 2 Governors in een 2x 12 cab zitten. Erg veel mids, en het grote verschil met V30 is dat je er recht voor kunt staan. Ze zijn rechtuit niet zo schel, echter onder een hoek van ca. 60-70 graden weer wel. Qua klank lijken ze erg op V30's, maar geef ze wel de tijd om ingespeeld te raken. Ik heb er inmiddels zo'n 30 speeluren opzitten, maar de klank verandert nog steeds (op een positieve manier).

JohnLord
29 februari 2008, 20:12
Ik vind het verschil tussen 2 v30's of 2 Eminence governors niet echt meevallen.
voor 2 v30's zou ik 180 euro kwijt zij, terwijl ik voor 120 euro al 2 Governors heb. 60 euro vind ik een redelijke besparing.

Ik vind het zonde om zelf een cab te bouwen, daar veel tijd en geld in te steken en vervolgens voor 60 euro de speakers te laten liggen die je wilt. Het perfecte geluid is imo meer waard dan 60 euro. En anders maar een avondje niet stappen :)

Rude Perception
1 maart 2008, 14:14
Ik vind het zonde om zelf een cab te bouwen, daar veel tijd en geld in te steken en vervolgens voor 60 euro de speakers te laten liggen die je wilt. Het perfecte geluid is imo meer waard dan 60 euro. En anders maar een avondje niet stappen :)

Ik weet niet zeker of die V30's ideaal zijn voor mij. Dat zal ik waarschijnlijk 21 maart testen tijdens een optreden met Timmu. Misschien ben ik dan wel over, maar als dat niet HELEMAAL mijn geluid is, dan ga ik toch voor die Governors.