PDA

View Full Version : semi akoestisch op computer aansluiten



kabouter_plons
24 februari 2008, 19:52
Na geruime tijd akoestisch gespeeld te hebben (met een semi-akoestische) zou ik nu wel eens wat op willen nemen op mijn computer met een wave-edit progje. Het is mij echter niet helemaal duidelijk hoe je hem aan moet sluiten.

Je leest hier en daar wel het een en ander over een DI box maar ik begrijp dat die voornamelijk bedoeld zijn op tussen je gitaar en mengpaneel te zetten. Wat ik dus kennelijk zoek is een "omvormer" van mijn gitaarsignaal naar een normaal line signaal. Of is die DI box daar ook voor bedoeld?

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Fer

Flipkoos
24 februari 2008, 21:07
Ik plug meestal de kabel gewoon rechtstreeks in mijn pc (uiteraard met een gewoon verloopplugje). Dan bewerk ik het een klein beetje.
Om het mooier te krijgen kun je het piezo-signaal mixen met een microfoonsignaal.

Hier een voorbeeldje (ff snel opgenomen, dus let niet op het spel)...van mijn ovation, gewoon ingeplugd in de pc en daarna een beetje reverb eroverheen.

ovation (http://media.putfile.com/ovation)

barno
24 februari 2008, 21:44
gebruik gewoon een microfoon, condensator liefst maar zelfs met een gewone sm58 krijg je goed resultaat (als je gitaar okee is uiteraard)

kabouter_plons
25 februari 2008, 08:38
Ik plug meestal de kabel gewoon rechtstreeks in mijn pc (uiteraard met een gewoon verloopplugje). Dan bewerk ik het een klein beetje.
Om het mooier te krijgen kun je het piezo-signaal mixen met een microfoonsignaal.

ovation (http://media.putfile.com/ovation)
Dat werkt dus echt niet bij mij. Ik heb een Ovation (clone) en een semi-akoestische western gitaar en van beide komt er dus (vrijwel) geen signaal in mn computer terecht. Je ziet de VU meter een beetje flubberen maar daar is echt niets van te bakken. Als ik mijn externe versterker flink open zet hoor je héél in de verte iets maar daar heb je dus niet echt iets aan.

Fer

Flipkoos
25 februari 2008, 08:40
Dat werkt dus echt niet bij mij. Ik heb een Ovation (clone) en een semi-akoestische western gitaar en van beide komt er dus (vrijwel) geen signaal in mn computer terecht. Je ziet de VU meter een beetje flubberen maar daar is echt niets van te bakken. Als ik mijn externe versterker flink open zet hoor je héél in de verte iets maar daar heb je dus niet echt iets aan.

Fer

Oh, dat is vaag...zowel met mijn Ovation als met mijn Seagull heb ik daar geen problemen mee. Als je hem in een versterker stopt heb je wel genoeg signaal?

kabouter_plons
25 februari 2008, 09:20
Nee, dus ook niet. Overigens kom ik er net achter dat er op mijn western een ledje knippert zodra hij aangesloten is en dat knipperen zie je dus op de VU meter terug. Ik vraag mij af of er sprake kan zijn van een aardlus o.i.d. (weet niet echt wat dat teweeg kan brengen maar ik zou mij zo voor kunnen stellen).

Fer