PDA

View Full Version : Aarding gitaar help



elerik
24 februari 2008, 19:11
Afgelopen vrijdag had een maat van mij een gitaar nodig om even te kunnen jammen.
Gelukkig had ik dit ding nog op zolder liggen bij mij ouders, geen grap(bespeel zelf bas en nog geen gitaar):
http://tkfiles.storage.live.com/y1pLCmJABNf2NPpxO17WQ43yKv7zy8q0nN5Zhr6gj07gWH_gV_ RTwZT679vkqWJdQ2CA18dTWFf6ew

Snel de elektronica even vangen behalve de elementen volgens dit schema uit het boek "de gitaar".
http://tkfiles.storage.live.com/y1pLCmJABNf2NNpWNrl-91D_fF9QnTmVvFd3m7OhvSGzyeZtjqaXrbQWOvyMy8h0bMrts8 Qs8d_3pU

De gitaar speelt en klinkt erg lekker maar de aarding is niet helemaal owkee. Als ik de snaren los laat en niks van metaal aan raak krijg ik een flinke ruis, flink meer dan een elcheopo richwood gitaartje.
Wat kan ik hier tegen doen?
Ik heb de aarding van mijn gitaar gemonteerd aan de input jack "-"

Owja ik ben geen held met electronica, per ongeluk heb ik ook mijn twee tone pots verkeerd gemonteerd, ze werken de andere kant op. Garne niet beginnen met allerlei vaktermen.

Bijvoorbaat bedankt

flappie
24 februari 2008, 19:22
ff de aarding van de brug checken?

no 1 hops
24 februari 2008, 19:39
meestal gaan alle GND/massa draden naar een van de potmeters bovenop de behuizing.
dus ook de massa van de pups en die van de brug.
vanuit daar naar de massa van de jack

als dat allemaal klopt kan het ook een slechte soldering zijn.
probeer eens of de schakelstand ook verschil uitmaakt.
mischien is een van de pups niet goed geaard

bassej
25 februari 2008, 19:16
bij mij ruist het ook erg, het is een very cheapy valiber starters gitaar, het is wel single-coil maar als je de snaren loslaat begint het ook overdreven te ruisen :chicken:

no 1 hops
25 februari 2008, 19:45
bij mij ruist het ook erg, het is een very cheapy valiber starters gitaar, het is wel single-coil maar als je de snaren loslaat begint het ook overdreven te ruisen :chicken:altijd eerst controleren of je versterker een geaard electriciteits snoer heeft, en zo ja probeer hem eens in de keuken waar geheid een geaard stopcontact inzit.

elerik
25 februari 2008, 20:08
Gaat de aarding naar een van de pots?
Maar ik mij niet vergis als je door middel van je keuze schakelaar een ander element/pups kiest dan is dat kanaal toch niet geaard?

no 1 hops
25 februari 2008, 21:15
Gaat de aarding naar een van de pots?
Maar ik mij niet vergis als je door middel van je keuze schakelaar een ander element/pups kiest dan is dat kanaal toch niet geaard?je schakeld het kanaal met de hot draad, de mantel/massa/gnd zit altijd aan de common/centrale massa/gnd.

dus als je de gitaar ingeplugd emn de snaren niet aanraakt schakel met de schakelaar 1 voor 1, om te zien of 1 van de pups meer ruist dan de ander.
het kan zelfs zijn dat 1 werkt en stil is en de andere ruist.
als dat zois dan weet je waar je zoeken moet

hier trouwens nog een schema om te controleren
http://www.guitarnucleus.com/gitschems/lp_2pkup.jpg

jw009
29 februari 2008, 12:23
Ik heb het plaatje hierboven vergeleken met mijn gitaar en ik mis een connectie tussen de 2 tone pots, en van de tone naar de jack.

Bij mij is het zo dat als ik niks van metaal aanraak en ik draai de tone knop dicht is de ruis geheel weg.

Zou de aardings goed zijn als ik die 2 connecties maak?

barno
29 februari 2008, 14:40
die twee verbindingen moeten er zeker zijn, tis simpel: Alle metalen onderdelen rond je pups moeten geaard zijn.

no 1 hops
29 februari 2008, 14:42
Ik heb het plaatje hierboven vergeleken met mijn gitaar en ik mis een connectie tussen de 2 tone pots, en van de tone naar de jack.

Bij mij is het zo dat als ik niks van metaal aanraak en ik draai de tone knop dicht is de ruis geheel weg.

Zou de aardings goed zijn als ik die 2 connecties maak?als je goed naar het schema kijkt zie je dat de bovenste tonepot de centrale massa is

dus elke pot en de schakelaar GND moeten ergens samen komen en vandaar naar de jack
en de witte draad richting de volume pot is een instinkertje, het lijkt 1 draad maar
dat is de pup draad mantel EN hot
de mantel komt boven op de potmeter de hot gaat door naar de linker aansluiting op de volumepotmeter

hoop dat dat wat helpt

elerik
3 maart 2008, 18:48
Bedankt voor alle tips. Het probleem is nu opgelost.