PDA

View Full Version : Duimplectrum



greencharlie
24 februari 2008, 18:45
Heeft er iemand een idee welk soort duimplectrum het stilst klinkt?
Momenteel gebruik ik medium Kelly speedpicks en die zijn me wat te luid.

Spitfire
24 februari 2008, 20:21
Een plectrum die stil klinkt?

Volgens mij ligt het niet aan je plectrum maar moet je gewoon minder hard aanslaan.

hendrix2
24 februari 2008, 21:20
Net wat ik ook wou zeggen. Het ligt volgens mij vooral aan je techniek of je stil of luid speelt. Ik ben nu sinds een aantal weken ook bezig met het duimplectrum en merk dat ik ook nog veel te luid aansla, ik vermoed dat dit iets is waar ik geleidelijk aan zal aan moeten werken.

Pais
24 februari 2008, 22:02
Nouja, net als bij gewone plectra heb je toch ook met een duimplectrum klankverschil tussen de verschillende materialen?
Ik heb duimplectra gezien van RVS. Die zullen wel een stuk scherper klinken als plastic(?)

greencharlie
24 februari 2008, 22:50
als RVS staat voor roestvrijstaal? dan klinkt het anders.
De metalen duimpick van Dunlop die ik heb klinkt heel dof.

Otje
25 februari 2008, 07:19
Dat de hard aanslaan herken ik. Kost me moeite om de juiste aanslag te vinden. Mijn duim protesteert trouwens heel erg tegen de aanwezigheid van zo'n plectrum. Zo'n ding kan best wel knellen. Ik denk dat ik nog wel even bezig ben voordat ik er eentje vindt die lekker zit.

--=HANS=--
25 februari 2008, 08:32
Origineel gepost door Otje:Zo'n ding kan best wel knellen. Ik denk dat ik nog wel even bezig ben voordat ik er eentje vindt die lekker zit.


Ik heb er een van een of andere kunststof. Dat ding kun je verwarmen en dan kun je hem als het ware kneden tot hij comfortabel zit. Als hij dan weer afgekoeld is dan blijft de vorm zoals die is.
Niet dat ik ermee overweg kan, maar toch :chicken:

Ik weet het niet zeker maar volgens mij ben ik op de site van Picker ooit eens een link of een stuk tegengekomen met de titel "tame the thumbpick" of zoiets.

Groet, Hans

Otje
25 februari 2008, 08:35
Ik heb er een van een of andere kunststof. Dat ding kun je verwarmen en dan kun je hem als het ware kneden tot hij comfortabel zit. Als hij dan weer afgekoeld is dan blijft de vorm zoals die is.
Niet dat ik ermee overweg kan, maar toch :chicken:

Ik weet het niet zeker maar volgens mij ben ik op de site van Picker ooit eens een link of een stuk tegengekomen met de titel "tame the thumbpick" of zoiets.

Groet, HansHé, da's een goede tip. Thanx!

gerritje tralalalala
25 februari 2008, 16:47
gewoon ff fohnen werkte bij mij ook.
je moet alleen oppassen dat de je het slagvlak niet per ongeluk ook vervormd das toch wel lastig spelen soms.

greencharlie
25 februari 2008, 21:21
ok.....
mss moet ik eens op een amerikaans forum gaan horen...

Otje
29 februari 2008, 15:18
gewoon ff fohnen werkte bij mij ook.
je moet alleen oppassen dat de je het slagvlak niet per ongeluk ook vervormd das toch wel lastig spelen soms.Heb de föhn gepakt en het resultaat is prima! Zit veel lekkerder nu :). Ik geef overigens echt de voorkeur aan de kale duim, maar met duimplectrum klinkt veel beter....

Schummie
1 maart 2008, 01:56
Ik kwam nog een leuke review tegen over dit onderwerp, zo kan je misschien
beter kiezen.
Zie Thumbpicks Review (http://littlebrotherblues.com/Gear/Thumbpicks/index.html)

Succes en groetjes

Schummie

Berti
1 maart 2008, 08:43
voor mij is de thumbpick ook nieuw......nu twee weken bezig en soms sla ik dan de bassen opeens over dus het is nog wennen.
heb een dunlop met die bruintinten in schildpad stijl, zit prima.
als het goed is hebben ze in de winkel verschillende maten die je kan passen en kijken wat er het best zit.

iemand merkte op dat op eltjo's site een link staat (bij articles) over taming the thumbpick.
ook op zijn dvd zegt hij er iets over.
het komt erop neer dat het een kwestie is van "grin and bear it" dus stug doorgaan tot het lukt, oefenen oefenen oefenen.

hmm bekende mantra he ;) maar het werkt wel.
met een thumbpick spelen klinkt nou eenmaal anders dan met je duim spelen.
zelf vind ik met thumbpick mooier, maar dat ligt aan mijn duim ;)

succes schummie, het lukt je wel!
greetz

Otje
1 maart 2008, 09:39
Ik kwam nog een leuke review tegen over dit onderwerp, zo kan je misschien
beter kiezen.
Zie Thumbpicks Review (http://littlebrotherblues.com/Gear/Thumbpicks/index.html)

Succes en groetjes

SchummieTop! Dank je wel!

Otje
3 maart 2008, 20:10
Hmmm. Dit valt niet mee. Of het duimplectrum zit te los en beweegt bij het spelen, of de top van mijn duim wordt blauw. En in beide gevallen reageert de huid aan de onderkant van mijn nagel door rood te worden en een lekker brandend gevoel te geven. Knap storend! Ik dacht het juiste duimplectrum gevonden te hebben en ook de juiste plek op mijn duim. Lekker mee zitten oefenen, maar dit gaat niet werken zo.

RAW
4 maart 2008, 13:36
Op advies van Picker ( zie DVD) m'n Dunlop pick in kokend water gelegd.....had ik ineens een hele lange, smalle en vooral platte thumb pick!!
Gelukkig was ie nog snel in model te "draaien" om m'n duim....speelt hardstikke lekker :rockon:

gerritje tralalalala
4 maart 2008, 16:09
wat vinden jullie hier (http://www.sharktoothpicks.com/) dan van.
Mij lijkt het heel prettig zitten en het werkt volgens mij handig als je en wil duimpicken en wil strummen.
Ik zou alleen willen weten of het plectrum in dat "kousje" te vervangen is??

P.S. weet iemand hoe ik mijn duimplectrum dunnen kan maken, of in ieder geval minder hard. Ik vind mijnes nu zo hard en volgens mij speelt dat met dunne plectrums veel fijner.

Jedeel
4 maart 2008, 18:38
P.S. weet iemand hoe ik mijn duimplectrum dunnen kan maken, of in ieder geval minder hard. Ik vind mijnes nu zo hard en volgens mij speelt dat met dunne plectrums veel fijner.
Ik zou haast denken vijlen en/of schuren.
(Alhoewel ik dat zelf nooit geprobeerd heb. Ik ga eerst voor kokend water.)

gerritje tralalalala
5 maart 2008, 19:45
Ik zou haast denken vijlen en/of schuren.
(Alhoewel ik dat zelf nooit geprobeerd heb. Ik ga eerst voor kokend water.)
Het probleem is dat de lokale muziekzaak, maar een soort duim/vinger-plektrum verkoopt en ik niet van plan ben een km of 30 te gaan fietsen.

Berti
7 maart 2008, 07:50
vijlen? schuren? gewoon mee oefenen en het went na een aantal weken vanzelf! belangrijk is dat ie goed past als je m koopt en de muziekzaak zou een paar maten in huis moeten hebben. dunlop is prima (tot dusver)

greetz

Jedeel
7 maart 2008, 10:11
vijlen? schuren? gewoon mee oefenen en het went na een aantal weken vanzelf! belangrijk is dat ie goed past als je m koopt en de muziekzaak zou een paar maten in huis moeten hebben. dunlop is prima (tot dusver)

greetz
Berti, vijlen en schuren was als reactie bedoeld op de vraag van Gerritje trala...
hoe zijn duimplektrum dunner te krijgen.
Omdat hij slechts één soort kan kopen lokaal....
Misschien via internet iets bestellen Gerritje?

Laser
7 maart 2008, 12:46
Ik probeer er een gewoonte van de maken om, wanneer ik op stap ben en een gitaarzaak tegenkom, even binnen te springen en de plectrums te bekijken.
Vooral oudere winkels hebben soms leuke verzamelingen liggen.
Koop ineens een apar stuks, dan ben je een tijdje zoet.

Risico van dat gedrag is dat ik soms met een gitaar buitenga... of te lang binnen blijf.

Zelf aanpassingen doen aan het duimplectrum kan je wel. Eerst de vorm juist (warm watertechniek), daarna eventueel afschuren, afschuinen waar nodig.
Om af te werken kan je - als je dat effect wenst - en mini- polierschijf van Dremel gebruiken. Geduld moet je wel hebben...

Buzz
7 maart 2008, 14:30
Polijsten kan ook heel makkelijk door een katoenen doekje te bevochtigen met aceton (niet kletsnat, maar vochtig!). Daar maak je de randjes superglad mee.