PDA

View Full Version : Pickup draden



pueblo
24 februari 2008, 16:47
Een vraagje over pickups
welke draad is de plus of de min (als ik er zelf een zou maken)
of maakt dat niet uit.

Mephistocles
24 februari 2008, 16:51
Het maakt zowel wel als niet uit. Als je de draadjes andersom aansluit veranderd je fase gewoon. Maar verder maakt het geloof ik niet uit of je wit/zwart of zwart/wit doet, als je maar bij bijv een strat de fase van de nek en brug element t zelfde en midden andersom aansluit.

pueblo
24 februari 2008, 16:56
fase?
(srr kben niet zo goed in al die termen en kben ook nog maar een beginneling)

Mephistocles
24 februari 2008, 17:08
np:) Stel, we noemen wit/zwart - en zwart/wit +. Dan heb je dus bij een strat:

(brug,midden,nek)
+ - +
of
- + -
Dat moet wel, want je kent het verhaal van de 5standenschakelaar: brug,brugmiddden,midden,middennek,nek. Normaal gesproken verdubbeld het volume als je twee elementen tegelijk aanzet. Om dit te voorkomen verander je de fase (polariteit).
Ipv + + + krijg je + - +
of - - - wordt - + -

Als ik het verkeerd uitleg, moet iemand het me maar heel snel en duidelijk vertellen, dan kan ik ook nog bijleren op zo'n saaie huiswerkvolle zondag.

pueblo
24 februari 2008, 19:57
np:) Stel, we noemen wit/zwart - en zwart/wit +. Dan heb je dus bij een strat:

(brug,midden,nek)
+ - +
of
- + -
Dat moet wel, want je kent het verhaal van de 5standenschakelaar: brug,brugmiddden,midden,middennek,nek. Normaal gesproken verdubbeld het volume als je twee elementen tegelijk aanzet. Om dit te voorkomen verander je de fase (polariteit).
Ipv + + + krijg je + - +
of - - - wordt - + -

Als ik het verkeerd uitleg, moet iemand het me maar heel snel en duidelijk vertellen, dan kan ik ook nog bijleren op zo'n saaie huiswerkvolle zondag.

en bij twee pickups ishet dan
+- en -+?

Mephistocles
25 februari 2008, 13:01
Euh... geen idee hoe je het precies moet doen, maar met google kom je al een heel eind. Zoek maar wat "wiring diagrams" op.