PDA

View Full Version : eerste laag componenten op m'n chorus



aadplagiaat
10 februari 2003, 23:49
Hier zie je een foto waarbij je de eerste componenten op de print ziet zitten.

http://members.chello.nl/aad.sieraad/eerste_laag.jpg

Als je goed kijkt zie je de pootjes van de weerstanden en draadjes zitten. Ik zelf heb een speciaal raamwerk voor kleine producties waar je een deksel over de componenten kan plaatsen, maar als je dat niet hebt kun je dit ook als je aan weerskanten van je print een lat schroeft die hooggenoeg is voor de draadjes die er onderuit steken. Als je een aantal onderdelen geplaatst hebt kun je dan een stuk piepschuim erop leggen en dan het geheel omdraaien, knippen en solderen (of andersom, wat je voorkeur is. Dat scheelt heel veel tijd en gekloot.
Denk erom (als je eerst soldeert) dat je de pootjes 1 voor 1 moet afknippen anders bestaat de kans dat je door de frictie een printspoor breekt.

aadplagiaat
10 februari 2003, 23:52
Oh ja links zie je de opstelling van de componenten, uitgeprint. Daarop markeer ik wat ikal geplaatst heb. Dan weet ik ook meteen zeker dat de componenten de juiste waarde hebben (scheelt nog veel meer gekloot).
Verder op de achtergrond zie je een deel van mijn zooi NADAT ik had opgeruimd :sad:

Marshallover
11 februari 2003, 07:19
Ja en?

Robbert
11 februari 2003, 14:15
Op 2003-02-11 07:19, schreef Marshallover:
Ja en?


Nou dat zal ik je vertellen.

IK vind het zeer interessant om een printboard te opgebouwd te zien worden.

Without a doubt evenals Sash.

Het is COOL om je eigen PCB's te kunnen maken, en dus ook je eigen effecten.

DAAROM laat Aad dus die foto's zien. Hij heeft de kennis en kan tips geven over hoe het wel DAN wel NIET moet. Capiche?

Marshallover
11 februari 2003, 18:10
okay

Dirk_Hendrik
11 februari 2003, 18:22
Aad, Wat ligt er voor electro Harmonix pedaal op de achtergrond?

aadplagiaat
11 februari 2003, 19:03
Op 2003-02-11 18:22, schreef Dirk_Hendrik:
Aad, Wat ligt er voor electro Harmonix pedaal op de achtergrond?


Heheh Leuk dat je dat ziet. Dat is een Small-Stone Phaser met een kaduuke potmeter en lodde aansluitingen.
Moet ik nog eens opknappen :smile:.

aadplagiaat
11 februari 2003, 19:06
dat moet natuurlijk zijn "losse aansluitingen" :smile:

EdJ
11 februari 2003, 22:38
Ziet er mooi uit zeg!

Stitch
11 februari 2003, 23:15
Waarom gebruik je niet gewoon zoon standaard printplaatje dan? Is toch veel makkelijker?

aadplagiaat
12 februari 2003, 00:01
Ik heb m'n homepage ge-update naar aanleiding van dit verhaal. Als je het interessant vind kun je even kijken.

EdJ
12 februari 2003, 07:57
Stitch,je bedoelt zo`n printplaatje waar je alles op kunt maken?Dat je hetzelfde printplaatje neemt voor een fuzz en voor een chorus?Waar kun je die kopen?

Stitch
12 februari 2003, 14:09
.....gewoon standaard electronica zaak heeft ze wel.

EdJ
12 februari 2003, 15:36
Kun je er voor mij even een paar halen?
Hier hebben ze ze nl.niet.

aadplagiaat
12 februari 2003, 16:10
Jongens!!!
Het gaat hier duidelijk om een misverstand.
Stitch bedoelt waarschijnlijk een universeel printje. Gaatjes board, experimenteer print/board of hoe je dat ook noemen wil.

Stitch uiteindelijk is een echte print natuurlijk beter, althans als je een reparatie krijgt, of zelfs als je meer dan 1 apparaat (van hetzelfde type) wil maken.
Ook is het zo dat als je een echte print neemt je weinig fouten meer kunt maken in het bouwen ervan. Althans als je een beetje oplet. Dat is denk ik wat EdJ bedoelt. Die kun je niet zomaar kopen. Ook niet bij een goede electro-boer.

EdJ
12 februari 2003, 20:06
He,jammer:)

aadplagiaat
17 februari 2003, 00:38
Vanavond m'n chorusprint afgebouwd en doorgemeten. Paar fouten ontdekt, zoals de negatieve voeding van het ding op een verkeerd punt aangesloten waar 0volt moest staan. 1 CD4066 naar de euwige jachtvelden.
2 stuks TL074's waren defect toen ik ze erin stopte. Weggegooid en van pure armoe maar LM324 erin.
Maar nu doet-ie het (op de osciloscope althans). Later meer hierover.

aadplagiaat
19 februari 2003, 23:35
Plaatje van mijn chorus bijna klaar:

http://members.chello.nl/aad.sieraad/chorus_comp.jpg

Rechts komt een compressor, die wordt voor de chorus geschakeld. Ik moet nog even nadenken hoe ik die compressor precies wil hebben. Wel al heb ik de instellingen benoemd die ik belangrijk vind.
Misschien maak ik nog een schakelaar om de volgorde te kunnen wijzigen. Of gewoon beide effecten een eigen in/uit. Dan kun je doorlussen. Ach ja ik had toch ruimte over. :smile:

Robbert
20 februari 2003, 00:12
De buitenkant ziet eruit als we mochten verwachten. :grin:
Ben (nog) meer benieuwd naar het printje, hoe dat geëindigd is...

En een sampletje komt er ook nog aan? hehe.. :wink: Mooi werk man!

Dirk_Hendrik
20 februari 2003, 18:31
Ziet er mooi uit Aad. Ben je alleen niet bang dat de bovenplaat verbuigt als je op de schakelaars gaat staan?

EdJ
20 februari 2003, 19:07
Mooi Aad!

aadplagiaat
20 februari 2003, 23:32
Op 2003-02-20 18:31, schreef Dirk_Hendrik:
Ziet er mooi uit Aad. Ben je alleen niet bang dat de bovenplaat verbuigt als je op de schakelaars gaat staan?


Dank dank

Hmmm aluminium hoeklijntje erbij dan maar? :smile:

nogmaals dank

sash
21 februari 2003, 00:06
Ziet er gaaf uit. Beter dan dat boxje waar ik nu mee bezig ben :grin:

Blue Magic gaat deze week niet meer af komen trouwens, zaterdag ga ik op vakantie en morgen geen tijd meer, dus wordt waarschijnlijk volgende week...

aadplagiaat
21 februari 2003, 00:24
Nu met de knopjes die ik vandaag gekocht heb op de potmeters.
http://members.chello.nl/aad.sieraad/chorus_comp2.jpg

En voor de geinteresseerden opengemaakt:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/chorus_comp3.jpg

Kun je de print zien.

Denk erover om wellicht wat meer te gaan vertellen op m'n homepage, wat technischer ingaan op het ding, misschien leer ik nog wat van commentaar van jullie. Jenever can tell.
Misschien leuk?

sash
21 februari 2003, 00:29
Ik zou het zeker leuk vinden. Geeft ook een wat betere kijk op de bouw van effecten lijkt me. Ziet er strak uit!