PDA

View Full Version : Zelfstudie uit boek?



Mari_123
24 februari 2008, 11:21
nu jullie toch over zo'n onderwerp bezig zijn ..

hey
ik speel nog geen gitaar maar ik ga er wel aan beginnen
western gitaar
mijn vraag is : is het gemakkelijk om dit zelf uit een boek te leren en hoe lang duurt het ongeveer tot je het redelijk goed kan als je noteleer gedaan hebt ?

hendrix2
24 februari 2008, 11:32
Hey,
je reageerde op een post van 7 jaar geleden, daarom heb ik van jouw post een afzonderlijk topic gemaakt omdat dat toch net iets handiger is.

Je kan tegenwoordig heel veel met boeken en internet leren. Kijken naar andere gitaristen helpt ook. Maar de sleutel tot succes is toch oefening. Als jij jezelf ertoe aan kan zetten om dagelijks te oefenen (en in het begin zal je heel wat frustraties hebben) dan lukt het je zeker, maar als je niet door die frustratie raakt neem je beter een leraar. Er zijn hier in ieder geval heel wat mensen die het helemaal alleen hebben geleerd en die fantastisch gitaar kunnen spelen.

mvg,
Hendrix2

Mari_123
24 februari 2008, 11:50
hey

wel, ik ben steeds op het internet op zoek naar zo'n sites om western gitaar te leren ..
zou iemand me een paar links kunnen geven ?

hendrix2
24 februari 2008, 12:03
Kijk HIER (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78180) even.

En DEZE (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690) is misschien ook handig

--=HANS=--
24 februari 2008, 12:39
Een boek zou voor mij niet de eerste keuze zijn. Zoals al eerder gemeld is het internet een uitstekende bron van informatie en lessen. (o.a. Youtube)

Verder zou ik het eerder zoeken in een programma als Guitar pro. Met dit programma kun je echt alle kanten op.
Kijk hier maar eens: http://www.guitar-pro.com/en/index.php

Les nemen kan in ieder geval ook geen kwaad, al is het maar om een aantal zaken in 1 keer goed aan te leren zodat je straks niet een hoop tijd kwijt bent om fout aangeleerde zaken weer af te leren.
En voor de rest sluit ik me aan bij Hendrix2, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Samen spelen met anderen kan ook een uitstekende stimulans zijn.

Succes ermee!

Groet, Hans

Mari_123
2 maart 2008, 18:05
hey

tkx voor de sites

maar nu ben ik al een tijdje met mijn boek bezig en het gaat erg goed, maar ik wil het écht goed kunnen, dus is het misschien beter om daarna nog naar een leraar te gaan of is een boek goed genoeg ?

Don Capo
2 maart 2008, 19:04
Een boek is goed genoeg joh. Misschien ook een keer een cdtje opzetten...






VEUL SPELEN! En niks anders, goed luisteren en vooral veel met anderen spelen, leraar is zeker in het begin altijd aan te raden maar veel spelen is het belangrijkste. En zeg nou even zelf, dacht je nu echt dat gitaarspelen uit een boek te leren is?

gerritje tralalalala
2 maart 2008, 19:15
Toch kan een leraar handig zijn bijvoorbeeld met toonladders uitleggen en ritme vond/vind ik dit heel handig.

En verder is het een goede stimulans om te gaan spelen. :rockon:

RAW
3 maart 2008, 11:30
Mijn ervaring is dat leren uit een boek véél sneller en beter gaat als de betreffende muziek ook via een begeleidende CD of DVD te beluisteren en/of te bekijken is (v.w.b. de techniek)
Een mooi voorbeeld vind je HIER (http://www.eltjohaselhoff.com) :strat:

Eko
3 maart 2008, 16:10
Op les gaan is volgens mij de enige goede manier om fouten te vermijden en om regelmatig te blijven spelen. Ook kan een leraar zaken regelen als mensen om mee samen te spelen.
Uiteraard weet altijd wel iemand een gitarist te noemen die het uit een boek geleerd heeft, daar tegenover staan er tienduizenden die er heel snel mee zijn opgehouden wegens gebrek aan motivatie.

Mari_123
3 maart 2008, 19:13
hey,

ik ben dus nu al een tijdje bezig met een boek (met cd!) en ik begin er steeds meer verslaafd aan te geraken, dus er is zeker geen gebrek aan motivatie. :strat: Ik speel ook elke dag. Ik heb vele huiswerk, maar voor zoiets moet je gewoon tijd maken. Ik heb al een paar jaar noteleer gedaan, dus dat hoef ik niet meer te leren. Ik vind uit een boek leren erg gemakkelijk en bovendien kan je kiezen op welke snelheid je het leert.
nu ja, maakt niet uit,ieder doet hoe hij het best vind
thx voor de reactiessz !

Eko
4 maart 2008, 09:37
Natuurlijk kun je het leren uit een boek. Het ging mij er om dat je fouten vroegtijdig er uit haalt. Een verkeerde houding aanleren kan tot grote gevolgen leiden. Voor dat je naar de fysio moet om een en nader weer gaanbaar te krijgen is een paar lessen niet slecht. Ook een verkeerde vingerzetting bij de accoorden kan tot problemen leiden.
In ieder geval : Blijven spelen!

barno
4 maart 2008, 09:44
belangrijk: veel naar muziek luisteren, je gehoor trainen want dat is belangrijkste tool voor een muzikant.

verder: altijd! oefenen met een metronoom of beat. Er zijn al veel te veel straffe techniekers met een slechte timing ...

Pais
4 maart 2008, 09:58
verder: altijd! oefenen met een metronoom of beat. Er zijn al veel te veel straffe techniekers met een slechte timing ...
Ook hier zijn de meningen erg over verdeeld. Je moet ook zelf een goede timing aan weten te meten, zonder dat je hangt aan een metronoom. Sommige stukken hebben ook veel meer leven en flair als je niet gebonden bent aan de regelmatige slagen van de metronoom. Hierdoor kun je wat speelser omgaan met het ritme.

kassie
4 maart 2008, 10:18
ik vind dat er geen goede of foute technieken bestaan. Ik heb het idee dat je meer je eigen speelstijl ontwikkelt als je alleen dingen leert. En dat vind ik altijd zo tof aan gitaristen. Wel is een jaartje les wel cool. al was het alleen maar om je ogen te openen voor nieuwe invloeden misschien. Een goede gitaarleraar kent veel muziekstukken en stromingen en technieken, waar je zelf niet zo snel op zou komen maar dan wel ineens mee in aanraking komt.

evilpompie
4 maart 2008, 21:13
Ik heb hele sloten met boeken gekocht maar de beste zijn naar mijn meneing die van mark hanson: art of travis picking and art of solo fingerstyle guitar
www.accentonmusic.com