PDA

View Full Version : 2 pre-amps op 1 power-amp



Bram78
24 februari 2008, 09:55
Beste mensen,

Weten jullie een oplossing waarmee ik 2 preamps op 1 poweramp kan aansluiten en op afstand kan schakelen tussen beiden?
Ik gebruik beide preamps stereo. Heb al zitten kijken of Nobels goede oplossingen heeft maar kom er niet helemaal uit.
Het lijkt mij dat het niet veel moeilijker hoeft te zijn dan een simpel mixertje: 4 kanalen in, 2 kanalen uit om vervolgens met een a/b switch je gitaar naar danwel preamp 1, danwel preamp 2 te laten gaan.
Kan me ook voorstellen dat 2 y-kabels al volstaan, ook dan gebruik makend van een a/b switch. Vraag me echter af of ik niet iets ernstig over het hoofd zie...

Graag jullie advies!

Groetjes Bram

Chiel
24 februari 2008, 11:48
GCX audio switcher. Zo gebruikte ik de preamp van een Hook en CAE 3+ SE samen op de eindtrap van de Hook. Op de site van voodoolab staan geloof ik nog wel ergens voorbeelden hoe je dit kunt doen. Bij stereo voer je het gewoon dubbel uit en laat je twee loops gelijktijdig schakelen.

Bram78
24 februari 2008, 14:14
Oefhh.... Is dat de enige optie??
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het echt prachtspul maar had gehoopt dat er een iets budgetvriendelijker oplossing zou zijn...!
Heeft Nobels geen soortgelijke oplossing?

Groetjes Bram

paulusdeBKB
24 februari 2008, 23:47
Je kunt in principe preamps switchen met een eenvoudige a/b switcher en een 4-kanaals mixertje. Met de A/b switcher kies je naar welke preamp je signaal gaat, de stereosignalen van beide preamps laat je binnenkomen op de mixerkanalen. Als je mixer en je preamps stil genoeg zijn, hoef je de preamps of de mixerkanalen niet ook nog eens te muten.

De problemen beginnen als je van een scheursound op de ene preamp wilt overschakelen naar een cleane sound op de andere preamp. Je trapt op de A/B schakelaar en je zit op clean, so far so good. Alleen zul je zeer waarschijnlijk ruis en geruft van je overstuurde preamp blijven horen, ook al staat hij niets te doen. Daarom kiezen de meeste gitaristen voor een GCX-achtige oplossing. Bovendien kun je daar nog meer leuks mee, zoals het switchen van de channels van je preamp.

Bram78
25 februari 2008, 08:29
Thanx! Je hebt helemaal gelijk, niks dan baggergeluid als ik het op die manier doe! Had het al even uitgeprobeerd en ben tot de conclusie gekomen dat een GCX-oplossing eigenlijk de enige is...!
Dan maar een nier in de verkoop!

Tenzij mensen nog een soortgelijk apparaat kennen voor een kleinere prijs?

Groetjes Bram

Nitefly7
25 februari 2008, 12:32
Thanx! Je hebt helemaal gelijk, niks dan baggergeluid als ik het op die manier doe! Had het al even uitgeprobeerd en ben tot de conclusie gekomen dat een GCX-oplossing eigenlijk de enige is...!
Dan maar een nier in de verkoop!

Tenzij mensen nog een soortgelijk apparaat kennen voor een kleinere prijs?

Groetjes Bram

misschien niet -veel- goedkoper, maar een Axess GRX-4 zou je ook kunnen proberen, ipv een 'pedal-loop' gebruik je de loops dan gewoon om je preamps in te zetten..
heeft Lehle niks soortgelijks ? dus een (MIDI) dual looper ? (met 1 ingang, minimaal 2 loops en 1 uitgang?)

Chiel
25 februari 2008, 13:07
misschien niet -veel- goedkoper, maar een Axess GRX-4 zou je ook kunnen proberen, ipv een 'pedal-loop' gebruik je de loops dan gewoon om je preamps in te zetten..
heeft Lehle niks soortgelijks ? dus een (MIDI) dual looper ? (met 1 ingang, minimaal 2 loops en 1 uitgang?)

Maar dat is beide niet mogelijk in stereo (dus 4 loops uitgaand)

Nitefly7
25 februari 2008, 14:22
Maar dat is beide niet mogelijk in stereo (dus 4 loops uitgaand)

my bad, had niet gezien dat de TS preamps stereo benutte :)

Bram78
25 februari 2008, 15:42
Misschien begrijp ik het nu niet goed (dikke kans) of ben ik deels onduidelijk, maar het gaat om 2x stereo in (preamp 1&2) naar 1 stereo uit> poweramp.
En als daar ergens tussenin de mogelijkheid zit om te schakelen zonder nare bijgeluiden zoals in het geval van een mixertje: super!

Groetjes Bram

paulusdeBKB
25 februari 2008, 16:05
Bram, effe een vraagje: hebben jouw preamps toevallig ingebouwde effecten? Zo niet, dan is het 'stereo' wat eruit komt volgens mij gewoon twee keer mono. In dat geval kun je wellicht toe met die GRX.

maestro_nl
25 februari 2008, 17:00
Ik gebruik een Soundsculpture Switchblade om o.a. twee Egnater M4 preamps aan te sturen.
Mogelijkheid om 2 preamps mono te dubbelen (bv. Fender Bassman en Marshall Superlead) of 2 preamps stereo te pannen (bv. Marshall Hot Rod links en Mesa Rectifier rechts).

De SB wordt gebruikt als:
- splitter
- looper (panner)
- mixer (panner)

Nadeel van de SB is dat alles op unity gain afgesteld moet worden.
M.a.w. je preamp mag niet hard uitsturen. Hierdoor moet je eindtrap meer power hebben om de ´unity gain´ dB´s te compenseren.

Bram78
25 februari 2008, 17:01
Nou, 1 ervan is stereo, namelijk de pod pro. De andere is een monopreamp maar die gaat direct door naar de rocktron xpression die vervolgens weer stereo uitstuurt.
Punt is dat ik ooit op line6 over ben gestapt (1e stereo ervaring) en sindsdien niet anders meer wil...
Vrees dus dat het dan alsnog niet werkt...

Helter Skelter
24 april 2008, 18:17
GCX audio switcher. Zo gebruikte ik de preamp van een Hook en CAE 3+ SE samen op de eindtrap van de Hook. Op de site van voodoolab staan geloof ik nog wel ergens voorbeelden hoe je dit kunt doen. Bij stereo voer je het gewoon dubbel uit en laat je twee loops gelijktijdig schakelen.

interessant ding die GCX...

is er ergens een zaak in NL waar ik 'm kan bekijken en evt. aanschaffen of moet ik 'm sowieso online bestellen.

en hoeveel kost zo'n apparaat ongeveer?

Bram78
24 april 2008, 18:52
Volgens mij heeft Feedback Eindhoven standaard de GCX en de groundcontrol in het assortiment. Geloof dat ze ergens rond de 470euro kosten.
(volgens mij staat er één op marktplaats of gitaarmarkt.)

Nocki
24 april 2008, 19:16
De GRX-4 heeft 4 loops. dat betekend dat je 2 loops tegelijkertijd kan schakelen en je dus met de 4 opties gewoon 2 stereo preamps kunt schakelen...

Sj03rd
24 april 2008, 19:16
heb nog een GCX te koop staan...dus PM maar ff...ding is nieuw!

Nocki
24 april 2008, 19:20
zie je nog iets in mn sig staan waar je interesse in hebt? kheb ook nog een marshall jmp1... wie weet :)

Sj03rd
25 april 2008, 02:08
ja doe die 2 gibsons maar...goeie deal toch?