PDA

View Full Version : Monitoren



Dries44
23 februari 2008, 23:25
Ik heb al een tidje een groepje en nu zoeken we een goed systeem om de zang te versterken. Na wat rondkijken lijkt een actieve monitor wel een goede oplossing. We hebben een budget van €250 en had al de Alesis M1 Active MKII Studiomonitor of de Samson Resolv 65a Studiomonitor in gedachten. Bestaan er andere (en betere) systemen of betere monitoren voor die prijs?

bass blom
24 februari 2008, 02:11
studiomonitoren om zang te versterken? :chicken:

nee, zoek naar iets als dit:
klik (http://www.thomann.de/nl/news_msg_tc_voicesolo_hot_deal.html?sid=072ee9f938 a904b4750f2b8e5709be0c)

Han S
24 februari 2008, 10:58
116dB piek op een halve meter Bass, dat houdt in dat de speaker een rendement heeft van rond de 90dB/w/m. Er zijn hi fi speakers die rond 95dB/w/m halen.

Dus dat monitortje zou ik vergeten.

Een goede monitor kost gewoon wat meer, helaas pindakaas.

bass blom
24 februari 2008, 11:01
ik plak gewoon maar ff iets als voorbeeld.
kan wel zeggen dat hij die en die moet gaan kopen van 1000 per stuk maar dat is niet zo zinvol toch?

Han S
24 februari 2008, 11:09
Klopt, maar de meeste mensen hebben geen verstand van die zaken en denken dat een monitor van 148 euro een koopje is, maar ik hoef hem voor niks niet te hebben. Een fabrikant die gaat roepen over 200 watt, 116 dB en dan ook nog gemeten op een halve meter, neem ik niet serieus.

Als je er over nadenkt kan het ook niet voor die prijs, dat komt uit een of ander lage lonen land en er zit een flutspeakertje in.

Een goede speaker voor dit soort doeleinden moet een rendement hebben van rond de 100dB/w/m en die zijn er zat. Zelfs een Celestion gitaarspeaker komt daarbij in de buurt en die is toch echt niet zo duur.

Reken maar dat een goede 15" PA speaker al gauw rond 300 euro kost en dan heb je een speaker die hard gaat en daar ook tegen kan en dan heb ik het over een losse speaker.

MjS
24 februari 2008, 21:24
@ Han: de halve meter is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Het is de bedoeling dat je deze monitor op een microfoonstandaard plaatst. Maar verder ben ik wel met je eens dat het alleen maar verwarrend en soms zelfs misleidend is om verschillende standaaardwaarden aan te houden...

Ik heb trouwens een supergoedkope monitor van Fame (een EV kopie), verwacht er niet te veel van, maar doet goed wat ie moet doen (POD versterken). Omdat dat ding niet zo hi-fi is heb ik ook meteen wat minder fizz, dus dat komt goed uit.

Han S
24 februari 2008, 21:58
Standaard wordt SPL uitgedrukt in dB bij 1 watt gemeten op 1 meter afstand. Ik zag even niet dat dit een heel klein monitortje is en ging er van uit dat hij op de vloer ligt. Desalwelteminder kan een klein speakertje best een hoog rendement hebben.

paulusdeBKB
24 februari 2008, 23:59
Ondanks het lage rendement ben ik wel fan van dit soort concepten: zo houd je de herrie bij jezelf en blijft het op de rest van het podium lekker rustig. Een beetje fatsoenlijk laag zul je er niet uit kunnen halen, dus voor toetsenisten valt het af (als instrumentversterking dan). Jammer genoeg alleen geschikt voor statische spelers en alleen voor vocalen.

Aan de andere kant, als je een instrument bespeelt en (backing)vocals doet in een bandje, is het goed voorspelbaar waar je zult zijn als je moet zingen... met je snufferd achter je microfoonstandaard :). Daar kan je deze kastjes dus dicht in de buurt zetten en als het dan niet te hard hoeft, kun je er veel plezier van hebben...

Han S
25 februari 2008, 00:13
Ja, maar de TS wil zang versterken en dan heb je dus wat anders nodig als studio nearfields of persoonlijke mini monitortjes. Gewoon een zanginstallatie lijkt me.