PDA

View Full Version : Talk Box vraag



Les TeleStrat
23 februari 2008, 21:59
Hallo.

Ik ben al een hele tijd geïnteresseerd in een talk box. Vanwege het gevaar van opblazen van je amp (en de hoge prijs) van een echte 'Heil' en de slechte kwaliteit van de Danelectro, ben ik bij de Rocktron Banshee aangekomen.

http://cachepe.zzounds.com/media/banman-4f779480b24369a3b910f0e7a6dfe92c.pdf

Zoals je in de PDF van bovenstaande link kunt zien, wordt het ook door Rocktron aangeraden de talk box in combinatie met een microfoon te gebruiken.

Weet iemand of je een dergelijke talk box als de Banshee ook zónder mic (dus rechtstreeks naar versterker) kan gebruiken? Voor de duidelijkheid; het gaat om thuisgebruik.

Alvast bedankt!!

rickert
23 februari 2008, 22:03
Snap je al een beetje hoe dat ding werkt? Daar heb je sowieso een mic voor nodig!

Les TeleStrat
23 februari 2008, 22:06
Snap je al een beetje hoe dat ding werkt? Daar heb je sowieso een mic voor nodig!

:sssh: Waarom denk je dat ik het hier vraag? Ik dacht dat dat alleen moest om het te mixen of naar PA te loodsen...

rickert
23 februari 2008, 22:08
Nee, altijd met een mic! Tenminste, alle talkboxen die ik ken.

Valoosj
23 februari 2008, 22:09
Thuis speel ik ook zonder mic, maar dan moet je wel elke keer je amp luider zetten als je de talkbox aanzet, anders zakt je volume enorm hard. En omgekeerd je volume weer lager zetten.

Les TeleStrat
23 februari 2008, 22:14
Thuis speel ik ook zonder mic, maar dan moet je wel elke keer je amp luider zetten als je de talkbox aanzet, anders zakt je volume enorm hard. En omgekeerd je volume weer lager zetten.

hmm.. dat zou eventueel nog gecompenseerd kunnen worden met een volumepedaal. had ik het dus toch goed begrepen uit dat PDF'je dat de mic het signaalverlies van de talkbox kan compenseren.

maar eigenlijk is het dus het handigste om met twee versterkers te werken: de tweede amp draait de talk box (hetzij mét, hetzij zonder mic). Moet ik net nog een ampswitch hebben.

ik kan me nu opeens herinneren dat Joe Walsh ook een aparte versterker gebruikt voor zijn talk box (die heeft dan wel een echte Heil). In die PDF van Rocktron wordt ook verteld dat je niet dezelfde mic voor talkbox en zang moet gebruiken en Walsh, Frampton gebruiken naar mijn weten maar 1 mic en dus waarschijnlijk een tweede amp voor de tb. Je kunt dan op je tweede versterker je talkbox standaard aan hebben staan op een goed ingesteld volume en dan met je ampswitch werken. Ik denk dat ik het zo ga doen.

MjS
24 februari 2008, 03:43
Volgens mij moet het begrip talkbox nog even iets toegelicht worden:

Je hebt een apparaatje met een speakertje daarin en een slang eraan. De speaker wordt aangedreven door een (gitaar)versterker, geluid gaat door slang en wordt opgevangen door een microfoon. Die mic gaat dan door naar de PA of een monitor.

De Rocktron heeft een ingebouwde versterker, daar heb je dus geen extra versterker voor nodig. Wel nog steeds een microfoon.

Jij wilt thuis een talkbox kunnen gebruiken. Ik zou de Rocktron aanschaffen, samen met een goedkope microfoon en mengpaneeltje. Kun je vervolgens met de koptelefoon je talkbox geluid horen (of doorgelust naar de stereo).

Valoosj
24 februari 2008, 13:46
Hoe dat zit met een rocktron weet ik niet. Ik heb zelf een Heil, en dan heb je wel degelijk een groot volumeverlies. Jerry Cantrell gebruikt trouwens ook dezelfde mic voor zang en talkbox. Kijk maar naar man in the box live at rock am ring, dan zie je t goed. Zoek anders even de handleiding op, daar zijn verschillende aansluitmogelijkheden gegeven, maar in een bandsituatie heb je echt wel een mic nodig, of je tanden rammelen uit je bek.

Les TeleStrat
26 februari 2008, 14:54
Niemand die de Rocktron Banshee heeft / heeft gehad?

Op Internet is er zeer weinig te vinden wat betreft goede demo's en samples (paar op YouTube). Wat reviews betreft nog weinig zinnigs gelezen m.b.t. het gebruiken zonder mic.

In tegenstelling tot wat me bij eerdere topics over gitaareffecten is verweten; een talk box kun je niet uitproberen i.v.m. hygiëne. Ik zou dan ook graag weten hoe hij klinkt zonder mic.

Probleem dat zich voordoet als er een mic gebruikt moet worden (wat ook bij de Heil het geval is), is dat je dus inderdaad een externe speaker nodig hebt met een mixer, om de mic op aan te sluiten (kan immers niet op een gewone gitaaramp). Dan wordt het allemaal wat te prijzig.

Ik hoop nog op bruikbare reacties. Alvast bedankt.

Valoosj
26 februari 2008, 15:22
Wil je de talkbox voor thuis gebruiken? Dan is een mic niet echt nodig, thuis heb ik dat ook niet. In bandsituatie zal de zanger toch al wel een zanginstallatie nodig hebben, dus kan je gewoon een mic bijsteken he. Zonder microfoon klinkt je talkbox ook, enkel wat stiller dan je gitaar (pak ruw genomen 50% minder volume). Als je je talkbox een gans nummer gebruikt zet je gewoon je amp wat luider he.

Les TeleStrat
26 februari 2008, 20:21
Wil je de talkbox voor thuis gebruiken? Dan is een mic niet echt nodig, thuis heb ik dat ook niet. In bandsituatie zal de zanger toch al wel een zanginstallatie nodig hebben, dus kan je gewoon een mic bijsteken he. Zonder microfoon klinkt je talkbox ook, enkel wat stiller dan je gitaar (pak ruw genomen 50% minder volume). Als je je talkbox een gans nummer gebruikt zet je gewoon je amp wat luider he.

OK, dan heb ik dat goed begrepen. Ik heb namelijk veel gelezen dat je een mic MOET hebben (zo leek het ook uit de gebruikershandleiding van Rocktron). Probleem is dat de bekende talkboxnummers (Frampton, Joe Walsh, Bon Jovi) niet helemaal met talk box zijn.

Dus ik denk dat ik dan maar voor mijn eerder genoemde oplossing ga kiezen: A/B switch. Dan sluit ik de Banshee op de tweede versterker aan. Dit kan ik dan op een goed volume instellen zodat er geen volumeverlies optreedt.

Bedankt voor je reactie

P.S. Heb jij last van een te grote hoeveelheid aan Gain bij de Banshee? Dat lees ik ook als kritiekpunt.

MjS
26 februari 2008, 21:12
Nee je hebt geen tweede versterker nodig voor de Banshee! Daar zit een versterker ingebouwd. De Rocktron is eigenlijk: A/B-switch + versterker + talkbox. Dus: gitaar -> Rocktron -> gewone amp. Verder niks nodig. Je kunt wél een microfoon kopen en die door een extra box gooien.

Les TeleStrat
29 februari 2008, 18:45
Ik denk dat ik dan toch maar wat meer investeer en direct voor kwaliteit ga: de Heil Talk Box.

Ik zit nu net met een probleem: wat voor soort spealer heb ik nodig voor de mic en de output van de Talk Box?

http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/images/DLESTHT1_6.jpg

De output van mijn gitaarversterker moet volgens de Heil handleiding (http://www.jimdunlop.com/files/1145589586_ht1_manual.pdf) met de talkbox verbonden worden met een heavy duty speaker cable. Mijn Vox VR-30 heeft kan een output van 8-16 Ohm en de talk box vereist 8 Ohm, dus dat moet lukken. Maar ik weet niet wat voor kabel ik hiervoor moet nemen; iemand een idee?? Zoals je ziet in bovenstaande afbeelding moet de output van de talk box naar 'Speaker Enclosure'. Ik heb geen idee wat voor soort speaker ik hiervoor moet nemen.

Als microfoon heb ik de geprezen Shure SM57 in gedachten. Deze is ideaal voor zang, akoestische en versterkte instrumenten. De mic moet natuurlijk ook aangesloten worden op een speaker/monitor. Wat kan ik hiervoor nemen?

Ik heb totaal geen verstand van PA en heb dus weinig benul van welke speakers en kabels ik moet nemen.

Samengevat hoop ik op antwoorden op de volgende vragen:
- welke kabel om de output van mijn Vox aan te sluiten op de input van de Heil?
- welke speaker en kabel om de output van de talkbox op aan te sluiten (in de manual wordt een cabinet genoemd)?
- welke speaker/monitor om de mic op aan te sluiten (PA)??

Ik ben van plan alles bij Thomann te bestellen. Nogmaals het is voor thuis, dus het hoeft geen podiumvermogen en kwaliteit te zijn. Nogmaals mijn excuses voor de domme vragen, maar ik heb er nu eenmaal geen benul van. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Les TeleStrat
4 maart 2008, 20:30
Ik zie helaas dat m'n topic verder weg zakt. Heeft echt niemand een antwoord op mijn domme vraag? 8-)

MjS
4 maart 2008, 21:07
Zoals je nu beschrijft neem de volgende setup:

Gitaar naar Vox, Vox speakeruitgang naar Talbox in, talkbox uit naar de originele speaker van de Vox. Dit is echter niet de ideale setup...

Qua versterking voldoet elke actieve monitor. Als het toch voor thuis is, zou ik gewoon een goedkope zoeken.

Valoosj
5 maart 2008, 12:19
Goed dat je gaat voor de Heil, die heb ik ook liggen.

Je gebruikt gewoon speaker kabel (geen gitaarkabel dus) en je propt dat ding tussen je head en speaker cab. Meer is er niet aan. Wel zorgen dat je hem juist aansluit, want in en output van de Heil zitten andersom dan gewone pedalen dacht ik.

Les TeleStrat
5 maart 2008, 12:43
Goed dat je gaat voor de Heil, die heb ik ook liggen.

Je gebruikt gewoon speaker kabel (geen gitaarkabel dus) en je propt dat ding tussen je head en speaker cab. Meer is er niet aan. Wel zorgen dat je hem juist aansluit, want in en output van de Heil zitten andersom dan gewone pedalen dacht ik.

Hey

Ja ik wou dat het zo simpel lag :) Ik heb echter de VOX VR 30 (op google vind je evt. meer info erover). ik heb dus geen aparte head en cab.

Dus zocht ik iets om zowel de output van de talk box als de microfoon op aan te sluten.

Valoosj
5 maart 2008, 12:48
Volgens google geen dure amp => opereren die handel!

Ik gebruik mijn Heil ook op mn cube, nog geen problemen mee gehad. Wat je moet doen is dat spul open vijzen, de kabel tussen je head en speaker zoeken (jaja, in een combo zit ook een head hoor!) En die doorknippen. Aan elke kant hang je een input, die monteer je ergens achteraan, en voila!

Check wel eerst of je speaker idd 8ohm is, en je uitgang. De Talkbox heeft dat voor een of andere reden nodig. Als het op 8ohm werkt dan kan je je witte schort en scalpel boven halen ;)

BasHermus
5 maart 2008, 13:17
Volgens mij snapt iemand nog steeds niet hoe een talkbox werkt.

In bypass mode (van de talkbox), gaat het signaal van de versterker naar het aangesloten speaker cabinet, via de out van de talkbox (lekker verwarrend dat bij de iput van die Heil "out" staat, maar goed).
Het geluid is zoals normaal, maar je kan die out (afgezien van een andere speaker) niet zomaar op iets anders aansluiten.

Als je de talkbox aanzet, gaat de speaker in de talkbox werken (speaker cabinet is uitgezet) en fungeert je mond als klankkast (via de tuinslang).
Daarom heb je meestal ook een microfoon nodig, om de klank uit je mond weer te kunnen versterken.
Door de out van de talkbox komt geen signaal.
Het talkbox effect wordt 100% door je eigen mond gemaakt, en komt niet uit de out van de talkbox (dat is slechts een doorgeef-luik).

Je zou de talkbox ook parralel aan je speaker kunnen aansluiten, maar dan hoor je waarschijnlijk veel te weinig van je talkbox (want die wordt overschreeuwd door de speaker van je combo).

Les TeleStrat
5 maart 2008, 16:47
Volgens google geen dure amp => opereren die handel!

Ik gebruik mijn Heil ook op mn cube, nog geen problemen mee gehad. Wat je moet doen is dat spul open vijzen, de kabel tussen je head en speaker zoeken (jaja, in een combo zit ook een head hoor!) En die doorknippen. Aan elke kant hang je een input, die monteer je ergens achteraan, en voila!

Check wel eerst of je speaker idd 8ohm is, en je uitgang. De Talkbox heeft dat voor een of andere reden nodig. Als het op 8ohm werkt dan kan je je witte schort en scalpel boven halen ;)

Hmm.. opereren. Ik ben niet zo technisch aangelegd. Ik denk dat ik voor de simpelere, weliswaar wat duurdere oplossing ga: monitor. Juist dat begreep ik niet helemaal. Wat ik nodig heb om aan te sluiten enzo (voor zowel talk box als mic). Ik zie door de bomen het bos niet meer...

MjS
5 maart 2008, 18:09
Je gitaar gaat naar de amp. De speakeruitgang naar de talkbox. Geluid komt door een slangetje naar je mond toe. Jij zet daar een microfoon bij en een box om de microfoon mee te versterken. That's it. Dus je moet sowieso gaan opereren, wil je de VR30 blijven gebruiken.

Les TeleStrat
5 maart 2008, 19:23
Je gitaar gaat naar de amp. De speakeruitgang naar de talkbox. Geluid komt door een slangetje naar je mond toe. Jij zet daar een microfoon bij en een box om de microfoon mee te versterken. That's it. Dus je moet sowieso gaan opereren, wil je de VR30 blijven gebruiken.

Dat begrijp ik dus niet helemaal. Op de VR30 zit een externe speakeroutput (8-16 Ohm). Daarop kan dus de talk box d.m.v. een speakerkabel worden aangesloten. Ik heb nog niets gelezen van het moeten 'opereren'. Ik hoor dat nu voor het eerst.